فیفتین ایلِوِن دیزاین ۹۱۴ یک سوپر اسپرت سبکوزن است که با هزینه ۴۶۰ هزار دلاری بر پایه محصول کلاسیک پورشه ۹۱۴ شکل گرفته و جذابیتهای زیادی دارد.
با اینکه تقریباً هر ماه اخباری متنوعی از معرفی محصولات رستوماد پورشه منتشر میشود اما این بار قضیه فرق میکند چراکه خودروی موردبحث ما بر اساس ۹۱۱ شکل نگرفته بلکه زیرساخت آن مدل ۹۱۴ است که محصول مشترک پورشه و فولکسواگن در اواخر دهه ۶۰ میلادی محسوب میشود. ۹۱۴ ارزانترین خودروی پورشه در آن دوران بود و بنابراین گزینه بدیهی برای یک پروژه بازتولید گرانقیمت به شمار نمیرود. البته نکته برجسته درباره پورشه ۹۱۴ را میتوان طراحی خاص و متمایز آن دانست.
پورشه ۹۱۴ در بازارهایی همچون بریتانیا عرضه نشده و بنابراین خودرویی بسیار کمیاب در این کشور است. به همین خاطر است که اکثر خریداران جوان خودرو در چنین کشورهایی با ۹۱۴ آشنا نیستند. با این تفاسیر، شرکت فیفتین ایلِون دیزاین بریتانیا دست روی ۹۱۴ گذاشته تا آن را به محصولی جذاب بدل کند. البته پروژه موردبحث گستردگی زیادی داشته و قوای محرکه به کیمن S نسل ۹۸۷ تعلق داشته و بنابراین پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تخت در میانه خودرو نصب شده است. همچنین نیروی تولیدی از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی چرخهای عقب میشود.
بدنه کربنی فیفتین ایلِون دیزاین ۹۱۴ از کربن ساخته شده و به خاطر متریال سبکوزن و ابعاد جمعوجور، این خودرو فقط ۹۷۵ کیلوگرم وزن دارد. در کنار این موضوع، قدرت ۳۷۵ اسب بخاری پیشرانه نیز باعث میشود ۹۱۴ بازتولیدی پرفورمنس قابلتوجهی داشته باشد؛ اما اگر دقت کرده باشید ما به این نکته اشاره کردیم که ۹۱۴ محصول مشترک فولکسواگن و پورشه است. داستان این خودرو به اواخر دهه ۶۰ میلادی بازمیگردد که پورشه در آن دوران نیازمند یک خودروی ساده و ارزانقیمت بود و فولکسواگن هم گزینهای اسپرت تر برای خود میخواست بنابراین هر دو برند باهم یک خودروی اسپرت با سقف تارگا و کابینی دو نفره را طراحی کردند و پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر تخت را در نظر گرفتند. البته ایده اولیه استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر برای پورشه و ۴ سیلندر برای فولکسواگن بود.
اما در ادامه وضعیت به گونه دیگری رقم خورد و مدل نهایی با پیشرانه ۱.۷ و ۱.۸ لیتری ۸۰ اسبی و ۲ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری تولید شد. برخی از این مدلها با نشان پورشه و برخی با نشان فولکسواگن عرضه شدند. البته ۹۱۴ طرفداران خیلی زیادی نداشت اما در چند سال اخیر بر محبوبیت آن افزوده شده که احتمالاً دلیلش ظاهر خاصش باشد.
اما بیایید نگاهی به محصول جدید فیفتین ایلِون دیزاین بیندازیم. از نظر ظاهری شباهت چندانی به خودروی اصلی وجود ندارد و دلیل اصلی آن را میتوان ستونهای A و B دانست. پانلهای بدنه از کربن و درها از فولاد ساخته شده و سپر و کاپوت نیز برای خنک کاری بهتر از نو طراحی شدهاند. همچنین بر پهنای خودرو افزوده شده تا جذابیت بیشتری داشته باشد. همین کار باعث شده چراغهای LED جدیدی بجای نمونههای پاپ آپ قدیمی نصب شود. شرکت سازنده یک سقف تارگا ساده با نصب دستی را در نظر گرفته که البته فضای ذخیرهای برای آن وجود ندارد و باید در گاراژ قرار داده شود. در بخش عقب هم طراحی ساده و یک دستی را شاهد هستیم و سپر مشکی و دو خروجی اگزوز مرکزی طراحی جذابی دارند. فیفتین ایلِون دیزاین کار خود در بازتولید یک خودروی قدیمی را به خوبی انجام داده و کاراکتر اصلی آن را نیز حفظ کرده است.
نوبت به بررسی کابین میرسد که اگرچه تغییراتی بنیادین ندارد اما به خوبی ساخته و پرداخته شده و از نظر سفارش پوشش پارچه و چرم و تریم های رنگی محدودیت خاصی وجود ندارد. غربیلک فرمان کوچک و پشت آمپرهای ساده نیز بر جذابیتهای این بخش افزودهاند. دستهدنده نیز همانند خودروی کلاسیک بوده و طرح چوب آن به خودروی مسابقهای پورشه ۹۱۷ اشاره دارد. علیرغم ابعاد کوچک، رانندگان قدبلند به خوبی میتوانند صندلی را تنظیم کنند و موقعیت راحتی داشته باشند.
بهترین نکته درباره ۹۱۴ فیفتین ایلِون دیزاین به سواری آن مربوط میشود که به خوبی ظاهرش است هرچند شاید متفاوت از آن چیزی باشد که قبلاً تجربه کردهاید. با وجود بیش از ۳ برابر قدرت مدل اصلی، شاسی سفتتر و فنرهای پیچشی موتور اسپرت، این خودرو بیشتر شبیه لوتوس الیزه یا اگزیج احساس میشود تا یک پورشه و این موضوع بدی نیست.
میزان قابلتوجهی از گشتاور وجود داشته و وزن پایین هم باعث میشود هر عملی همچون شتاب گیری، ترمز و یا تغییر جهت در سریعترین زمان صورت بپذیرد. این ۹۱۴ یک خودروی جی تی نیست و سواری کاملاً خشکی دارد اما در عوض توازن خوبی را ارائه کرده و خنده را بر لبان راننده جاری میسازد. شاید راندن ۹۱۴ در شهر کمی عصبیکننده باشد اما در جاده داستان دیگری دارد. بهترین نکته درباره سواری خودرو به حس آن مربوط میشود که شبیه یک خودروی تولیدی توسط استارت آپی نوپا نیست. شاید اصلیترین مشکل فیفتین ایلِون دیزاین ۹۱۴ را بتوان قیمت بالا دانست. در واقع جدای از خود ۹۱۴، بهای تغییرات رخ داده به حدود ۴۶۱ هزار دلار میرسد که رقم بسیار بالایی خواهد بود. پرداخت چنین مبلغی مضحک به نظر میرسد اما اکثر خودروهای رستوماد قیمت قابلتوجهی دارند. نظر شما چیست؟
jalopy
۱۶ شهریور ۱۴۰۳اگه سقفش محفظه نداره به مشکل نمیخوره؟
آخرین باری که این اتفاق افتاد سیتروئن پلوریل بودا
nima.jdm
۱۶ شهریور ۱۴۰۳خیلی گرونه چخبره
amirkhanzadeh
۱۷ شهریور ۱۴۰۳جذاب شده ولی دیگه زیاده روی کردند تو قیمت
مهدی
۱۶ شهریور ۱۴۰۳خیلی ارزش داشته باشه 15 هزارتاس نه بیشتر
mehran911
۱۶ شهریور ۱۴۰۳شاهین جان سلام
آقا این دو جمله زیر اصلاح لازم داره
(( اما این بار قضیه فکر میکند ))
(( این مدلها با نشان فولکسواگن و برخی با نشان فولکسواگن عرضه شدند ))
کامنت رو بیزحمت حذفش کن
شاهین
۱۶ شهریور ۱۴۰۳سلام مهران جان خیلی ممنونم از تذکرت چشم اصلاح میکنم
تشکر ♥️🙏
arvin44
۱۶ شهریور ۱۴۰۳خیلی زشتش کردن
khashayar.
۱۶ شهریور ۱۴۰۳به به. عجب چیزیه.
کابینش محشره
MehdiTurbo
۱۶ شهریور ۱۴۰۳ولی به این قیمت به نظرم اصلا نمی ارزه چیزی نداره که بخواد قدر یه لامبو و فراری برچسب بخوره جز طراحی خاص و کلاسیک و ساده
این دیگه برای اون اقشار خیلی خیلی پولدار کلکسیون که براشون مهم نیست اگه نه یکی پولدار باشه میره سمت لامبو و فراری
khashayar.
۱۶ شهریور ۱۴۰۳بله از نظر قیمتی بالاست
reza342
۱۶ شهریور ۱۴۰۳زشت و بی ارزش. زیبا؟!! :)
R@min
۱۶ شهریور ۱۴۰۳کارهای راف و سینگر تو رستوماد و کاستوم پورشه با اختلاف فاحشی بهتره و بنظرم این از زشت ترین رستوماد ها بحساب میاد.
بهترین کاستوم کار ۹۱۱ باز بنظرم ۹۱۱ tuthill هست واقعا شاهکاره.
Sina
۱۶ شهریور ۱۴۰۳نظر شما چیست؟
همون که خودت گفتی
#مضحک#
khashayar.
۱۶ شهریور ۱۴۰۳کابین ساده + فرمان ناردی + سبک وزن + فرم بدنه زیبا + دنده دستی
———————–
میشد اون سیستم صوتی هم برداشت تا کابین زیباتر بشه
mmd@
۱۶ شهریور ۱۴۰۳این دیگه چه پورشه ای ظاهرش یکم زشته ولی همه چیش خوبه بجز قیمتش😐
Arshia m3csl
۱۶ شهریور ۱۴۰۳جذابه ولی فوقش
۷۰ هزار یورو ارزش داره الان پورشه ۹۱۴ تمیز قیمتش ۲۰ هزار یورو هست فوقش هم رو این ماشین ۳۰ هزار یورو خرج شده
JaMsHiD_R1988
۱۶ شهریور ۱۴۰۳آنالوگِ آنالوگِ آنالوگ !
علی جردن
۱۶ شهریور ۱۴۰۳پورشه لوتوس
مهردادکمال
۱۷ شهریور ۱۴۰۳این شرکت یه قیمتی گذاشته که خودشم میدونه فروش نمیره. فقط خواسته اسمی در کنه