پورشه

بررسی پورشه 914 فیفتین ایلِوِن دیزاین؛ زیبا، متمایز و گران‌قیمت!

فیفتین ایلِوِن دیزاین ۹۱۴ یک سوپر اسپرت سبک‌وزن است که با هزینه ۴۶۰ هزار دلاری بر پایه محصول کلاسیک پورشه ۹۱۴ شکل گرفته و جذابیت‌های زیادی دارد.


با اینکه تقریباً هر ماه اخباری متنوعی از معرفی محصولات رستوماد پورشه منتشر می‌شود اما این بار قضیه فرق می‌کند چراکه خودروی موردبحث ما بر اساس ۹۱۱ شکل نگرفته بلکه زیرساخت آن مدل ۹۱۴ است که محصول مشترک پورشه و فولکس‌واگن در اواخر دهه ۶۰ میلادی محسوب می‌شود. ۹۱۴ ارزان‌ترین خودروی پورشه در آن دوران بود و بنابراین گزینه بدیهی برای یک پروژه بازتولید گران‌قیمت به شمار نمی‌رود. البته نکته برجسته درباره پورشه ۹۱۴ را می‌توان طراحی خاص و متمایز آن دانست.

پورشه ۹۱۴ در بازارهایی همچون بریتانیا عرضه نشده و بنابراین خودرویی بسیار کمیاب در این کشور است. به همین خاطر است که اکثر خریداران جوان خودرو در چنین کشورهایی با ۹۱۴ آشنا نیستند. با این تفاسیر، شرکت فیفتین ایلِون دیزاین بریتانیا دست روی ۹۱۴ گذاشته تا آن را به محصولی جذاب بدل کند. البته پروژه موردبحث گستردگی زیادی داشته و قوای محرکه به کیمن S نسل ۹۸۷ تعلق داشته و بنابراین پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری تخت در میانه خودرو نصب شده است. همچنین نیروی تولیدی از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی چرخ‌های عقب می‌شود.

بدنه کربنی فیفتین ایلِون دیزاین ۹۱۴ از کربن ساخته شده و به خاطر متریال سبک‌وزن و ابعاد جمع‌وجور، این خودرو فقط ۹۷۵ کیلوگرم وزن دارد. در کنار این موضوع، قدرت ۳۷۵ اسب بخاری پیشرانه نیز باعث می‌شود ۹۱۴ بازتولیدی پرفورمنس قابل‌توجهی داشته باشد؛ اما اگر دقت کرده باشید ما به این نکته اشاره کردیم که ۹۱۴ محصول مشترک فولکس‌واگن و پورشه است. داستان این خودرو به اواخر دهه ۶۰ میلادی بازمی‌گردد که پورشه در آن دوران نیازمند یک خودروی ساده و ارزان‌قیمت بود و فولکس‌واگن هم گزینه‌ای اسپرت تر برای خود می‌خواست بنابراین هر دو برند باهم یک خودروی اسپرت با سقف تارگا و کابینی دو نفره را طراحی کردند و پیشرانه ۴ و ۶ سیلندر تخت را در نظر گرفتند. البته ایده اولیه استفاده از پیشرانه ۶ سیلندر برای پورشه و ۴ سیلندر برای فولکس‌واگن بود.

اما در ادامه وضعیت به گونه دیگری رقم خورد و مدل نهایی با پیشرانه ۱.۷ و ۱.۸ لیتری ۸۰ اسبی و ۲ لیتری ۱۱۰ اسب بخاری تولید شد. برخی از این مدل‌ها با نشان پورشه و برخی با نشان فولکس‌واگن عرضه شدند. البته ۹۱۴ طرفداران خیلی زیادی نداشت اما در چند سال اخیر بر محبوبیت آن افزوده شده که احتمالاً دلیلش ظاهر خاصش باشد.

اما بیایید نگاهی به محصول جدید فیفتین ایلِون دیزاین بیندازیم. از نظر ظاهری شباهت چندانی به خودروی اصلی وجود ندارد و دلیل اصلی آن را می‌توان ستون‌های A و B دانست. پانل‌های بدنه از کربن و درها از فولاد ساخته شده و سپر و کاپوت نیز برای خنک کاری بهتر از نو طراحی شده‌اند. همچنین بر پهنای خودرو افزوده شده تا جذابیت بیشتری داشته باشد. همین کار باعث شده چراغ‌های LED جدیدی بجای نمونه‌های پاپ آپ قدیمی نصب شود. شرکت سازنده یک سقف تارگا ساده با نصب دستی را در نظر گرفته که البته فضای ذخیره‌ای برای آن وجود ندارد و باید در گاراژ قرار داده شود. در بخش عقب هم طراحی ساده و یک دستی را شاهد هستیم و سپر مشکی و دو خروجی اگزوز مرکزی طراحی جذابی دارند. فیفتین ایلِون دیزاین کار خود در بازتولید یک خودروی قدیمی را به خوبی انجام داده و کاراکتر اصلی آن را نیز حفظ کرده است.

نوبت به بررسی کابین می‌رسد که اگرچه تغییراتی بنیادین ندارد اما به خوبی ساخته و پرداخته شده و از نظر سفارش پوشش پارچه و چرم و تریم های رنگی محدودیت خاصی وجود ندارد. غربیلک فرمان کوچک و پشت آمپرهای ساده نیز بر جذابیت‌های این بخش افزوده‌اند. دسته‌دنده نیز همانند خودروی کلاسیک بوده و طرح چوب آن به خودروی مسابقه‌ای پورشه ۹۱۷ اشاره دارد. علیرغم ابعاد کوچک، رانندگان قدبلند به خوبی می‌توانند صندلی را تنظیم کنند و موقعیت راحتی داشته باشند.

بهترین نکته درباره ۹۱۴ فیفتین ایلِون دیزاین به سواری آن مربوط می‌شود که به خوبی ظاهرش است هرچند شاید متفاوت از آن چیزی باشد که قبلاً تجربه کرده‌اید. با وجود بیش از ۳ برابر قدرت مدل اصلی، شاسی سفت‌تر و فنرهای پیچشی موتور اسپرت، این خودرو بیشتر شبیه لوتوس الیزه یا اگزیج احساس می‌شود تا یک پورشه و این موضوع بدی نیست.

میزان قابل‌توجهی از گشتاور وجود داشته و وزن پایین هم باعث می‌شود هر عملی همچون شتاب گیری، ترمز و یا تغییر جهت در سریع‌ترین زمان صورت بپذیرد. این ۹۱۴ یک خودروی جی تی نیست و سواری کاملاً خشکی دارد اما در عوض توازن خوبی را ارائه کرده و خنده را بر لبان راننده جاری می‌سازد. شاید راندن ۹۱۴ در شهر کمی عصبی‌کننده باشد اما در جاده داستان دیگری دارد. بهترین نکته درباره سواری خودرو به حس آن مربوط می‌شود که شبیه یک خودروی تولیدی توسط استارت آپی نوپا نیست. شاید اصلی‌ترین مشکل فیفتین ایلِون دیزاین ۹۱۴ را بتوان قیمت بالا دانست. در واقع جدای از خود ۹۱۴، بهای تغییرات رخ داده به حدود ۴۶۱ هزار دلار می‌رسد که رقم بسیار بالایی خواهد بود. پرداخت چنین مبلغی مضحک به نظر می‌رسد اما اکثر خودروهای رستوماد قیمت قابل‌توجهی دارند. نظر شما چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. jalopy

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (176 ديدگاه)

    اگه سقفش محفظه نداره به مشکل نمی‌خوره؟
    آخرین باری که این اتفاق افتاد سیتروئن پلوریل بودا

    موافقم 12
  2. nima.jdm

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (294 ديدگاه)

    خیلی گرونه چخبره

    موافقم 14
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      جذاب شده ولی دیگه زیاده روی کردند تو قیمت

  3. مهدی

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    خیلی ارزش داشته باشه 15 هزارتاس نه بیشتر

    موافقم 14
    مخالفم 6
  4. mehran911

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2113 ديدگاه)

    شاهین جان سلام
    آقا این دو جمله زیر اصلاح لازم داره
    (( اما این بار قضیه فکر می‌کند ))
    (( این مدل‌ها با نشان فولکس‌واگن و برخی با نشان فولکس‌واگن عرضه شدند ))

    کامنت رو بی‌زحمت حذفش کن

    موافقم 15
    مخالفم 1
    1. شاهین

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4694 ديدگاه)

      سلام مهران جان خیلی ممنونم از تذکرت چشم اصلاح میکنم
      تشکر ♥️🙏

      موافقم 6
      مخالفم 1
  5. arvin44

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (81 ديدگاه)

    خیلی زشتش کردن

    موافقم 9
    مخالفم 1
  6. khashayar.

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    به به. عجب چیزیه.
    کابینش محشره

    موافقم 5
    مخالفم 5
    1. MehdiTurbo

      ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2336 ديدگاه)

      ولی به این قیمت به نظرم اصلا نمی ارزه چیزی نداره که بخواد قدر یه لامبو و فراری برچسب بخوره جز طراحی خاص و کلاسیک و ساده
      این دیگه برای اون اقشار خیلی خیلی پولدار کلکسیون که براشون مهم نیست اگه نه یکی پولدار باشه میره سمت لامبو و فراری

      1. khashayar.

        ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (45 ديدگاه)

        بله از نظر قیمتی بالاست

  7. reza342

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (216 ديدگاه)

    زشت و بی ارزش. زیبا؟!! :)

    موافقم 6
    مخالفم 1
  8. R@min

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    کارهای راف و سینگر تو رستوماد و کاستوم پورشه با اختلاف فاحشی بهتره و بنظرم این از زشت ترین رستوماد ها بحساب میاد.

    بهترین کاستوم کار ۹۱۱ باز بنظرم ۹۱۱ tuthill هست واقعا شاهکاره.

    موافقم 6
    مخالفم 1
  9. Sina

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    نظر شما چیست؟
    همون که خودت گفتی

    #مضحک#

    موافقم 6
    مخالفم 2
  10. khashayar.

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    کابین ساده + فرمان ناردی + سبک وزن + فرم بدنه زیبا + دنده دستی
    ———————–
    میشد اون سیستم صوتی هم برداشت تا کابین زیباتر بشه

    موافقم 4
    مخالفم 3
  11. mmd@

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (310 ديدگاه)

    این دیگه چه پورشه ای ظاهرش یکم زشته ولی همه چیش خوبه بجز قیمتش😐

  12. Arshia m3csl

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1164 ديدگاه)

    جذابه ولی فوقش
    ۷۰ هزار یورو ارزش داره الان پورشه ۹۱۴ تمیز قیمتش ۲۰ هزار یورو هست فوقش هم رو این ماشین ۳۰ هزار یورو خرج شده

  13. JaMsHiD_R1988

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2694 ديدگاه)

    آنالوگِ آنالوگِ آنالوگ !

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. علی جردن

    ۱۶ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    پورشه لوتوس

  15. مهردادکمال

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1963 ديدگاه)

    این شرکت یه قیمتی گذاشته که خودشم میدونه فروش نمیره. فقط خواسته اسمی در کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا