پورشه

پورشه 911 توربو آفریقایی با 1300 اسب بخار قدرت

خودرویی از آفریقای جنوبی با قطعات سفارشی و قدرت بی‌مانند در مسابقات این کشور.

ژنرال نام یک دستگاه پورشه ۹۱۱ نسل ۹۹۷ است که ظاهرا تا حدی که جا داشته، تقویت شده است. تیونرها نشان داده‌اند که هر پلتفرم خودرویی بیش از آنچه خودروساز از آن استفاده می‌کند، توانایی و گنجایش دارد. حال برخی از تیونرها صرفا خودروهای جالبی را برپایه نمونه‌های اصلی خلق می‌کنند اما برخی دیگر، افسانه‌ساز می‌شوند. مجموعه «فرانکو اسکریبانته ریسینگ» یکی از این دسته تیونرها به شمار می‌رود که با دست بردن در یک دستگاه ۹۱۱ آن را به هیولای سبزپوش و قاتل پیست تبدیل کرده است.

ژنرال محصولی از آفریقای جنوبی است. در زبان محلی مردم این کشور، اسکریبانته معادل واژه سرعت است که پشتوانه و هویت غیرقابل چشم‌پوشی این خودرو را به رخ می‌کشد. آفریقای جنوبی خانه یک نوع مسابقه اتومبیلرانی محدود، موسوم‌به «کلاس اکستریم» است.

در ابتدا شاید تصور کنید واژه محدود باعث محدودیت مسابقات و شرکت‌کنندگان در آن باشد اما تنها محدودیت واقعی در این سری مسابقات آفریقایی این است که خودروی رقابت‌کنده باید بر پایه یک نمونه GT یا سدان عملکرد بالا توسعه یافته باشد. به‌جز این یک مورد تقریبا همه‌چیز در آن مجاز است. این سبک قانون‌گذاری باعث شده تا شرکت‌کنندگان به‌سراغ نمونه‌های GT3 بروند.

با این حال تیم فرانکو اسکریبانته کار خود را با یک دستگاه ۹۱۱ ۹۹۷ توربو S آغاز کرده است. آن‌ها ابتدا خودروی خود را به‌گونه‌ای توسعه دادند که بتواند با ۹۱۱ GT3 خود کارخانه رقابت کند و به همین ترتیب ادامه دادند تا آنکه ژنرال را آفریدند.

مهندسان فرانکو برای بدنه اصلی، به‌سراغ صفحات بدنه پورشه 911GT3R لمان رفتند که از آلمان وارد کرده بودند. آن‌ها تغییرات لازم را در بدنه اصلی ایجاد کردند تا آنکه تنها درها و سقف آن بدون تغییر باقی ماند. سپس رنگ سبز نظامی را بر تن آن پوشاندند.

بدنه ژنرال به ضربه‌گیرهای ۴ جهتی تطبیق‌پذیر «پنسکی» و فنرهای «ای-باخ» تکیه کرده است. مدیر، مهندس و موتورساز مجموعه فرانکو اسکریبانته ریسینگ، «کوباس جانکر»، حدود ۱۵ تنظیم متفاوت را برای سیستم تعلیق این خودرو امتحان کرده است تا بتواند به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کند. دست‌یافتن به تنظیمات درست هم کاری شانسی نبود و باید براساس محاسبات انجام می‌شد. تیم توسعه‌دهنده از فناوری پایش ارتفاع خودرو و حسگرهای مخصوص استفاده کرده تا از عملکرد سیستم فنربندی در هر دور مسابقه اطمینان حاصل کند.

ترمزهای «AR ریسینگ» به‌لطف بهره‌وری از دیسک‌های ۳۹۰ و ۲۸۷ میلی‌متر به‌ترتیب در جلو و عقب وظیفه نگه داشتن این غول قدرتمند را دارند. ترمزها در ابتدا با مشکل حرارت بالا دست‌وپنجه نرم می‌کردند که با تهیه دیسک‌های فن‌دار شخصی‌سازی‌شده فیبرکربنی رفع شد.

تنظیمات و تغییرات گسترده‌ای که تیم آفریقایی روی موتور این پورشه اعمال کرده بود باعث خرابی چندباره آن شد و مهندسان را مجبور کرد تا مشکلات روغن‌ریزی را با یک پمپ عملکرد بالای سوئدی رفع کنند. موتور ۳.۶ لیتری ۶ سیلندر تخت به پیستون‌های «CP کاریلو» و سرسیلندرهای بهبودیافته «آنتونی تیلور» مجهز شده است. توربوهای اصلی پورشه با نمونه‌های نسل دوم «گَرِت GT30» جایگزین شده است. مجرای ورودی بخش ترکیب هوا و سوخت هم ۸۲ میلی‌تر بزرگ‌تر شده است. گازهای خروجی اگزوز هم از مجرای تیتانیومی آن گذر خواهد کرد.

نتیجه تمام کار این تیم روی موتور ژنرال، ۱۳۰۰ اسب بخار قدرت و و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲.۶ ثانیه‌ای شده است. این قدرت از طریق یکج جعبه‌دنده ۶ سرعتی ترتیبی به‌همراه قطعات داخلی و پدال پنوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. تیم فنی در آزمایش‌هایش متوجه شد که ۱۳۰۰ اسب بخار تماما کاربردی نیست چراکه بخش جلوی بدنه ژنرال در شتاب‌گیری از زمین جدا می‌شود. نظر شما درباره این خودروی قدرتمند چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    اولش فکردم ۹۱۱ توبو آفریقایی اسم محصول جدید پورشه هست گفتم پورشه عجب اسم خفنی گذاشته ۹۱۱ آفریقا

    موافقم 45
    مخالفم 1
    1. Amiro

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (403 ديدگاه)

      سلام و درود به همگی 🙂
      شنیدم که افسانه ها میگن که
      در ژاپن در دهه نود میلادی
      کلاب خودرویی غیر قانونی بود که
      هر هفته مسابقاتی رو برگزار میکردن
      و اون موقع اسم موقعیت و زمان
      برگزاری مسابقه رو داخل روزنامه به
      صورت رمزنگاری شده درج میکردن
      و اینکه یه عده محدودی عضو داشت و
      اگر می‌خواستین عضو این گروه یا به
      اصطلاح گنگ سامورایی میشدن باید حداقل
      5 سال در مسابقات شرکت و باید به تایید اعضا
      می‌رسید و پلیس هم خیلی سعی در دستگیری
      این عزیزان کرد ولی خب متاسفانه سامورایی
      جماعت مرگ رو به ذلت ترجیح میدن
      بعد از چندین تصادف و کشته شدن برخی از این اعضا
      کسی دیگه از نوع و زمان مسابقات دیگه خبری نداشت
      همهه این ها رو گفتم که به این برسم که در این افسانه گفته اند که در ده 90 میلادی یک پورشه 911 مال یکی از صاحب منصبان این گنگ بوده که بیش از 2000اسب بخار قدرت داشته که ساخت دست سامورایی ها بوده
      فکرشو کنید 2000 اسب دهه 90

      🤌🙂🧡

      موافقم 16
      مخالفم 8
      1. JDM

        ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1275 ديدگاه)

        گروه افسانه‌ای مید‌نایت
        بهترینا باید یک‌سال آموزش میدیدن و باید بالای 250 کیلومتر سرعت داشته باشن تا وارد گروه بشن و 30 عضو داشت
        توضیحات تکمیلی

        موافقم 13
        مخالفم 2
        1. .

          ۲۶ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (110 ديدگاه)

          اسم یک گیم هم ازش ساخته شد به دست راکستار.
          به نام همین گروه و یکی از مپ هاشم توکیو بود البته با کمی تغییر.

    2. Cyber truck punk

      ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (150 ديدگاه)

      یک فرانکنشتاین.
      فقط در ها و سقف ماشین غیر قابل تغییر بود.
      صداش که حداقل اینو بهم میرسوند که داره هم نعره می‌کشه و هم زوزه این ماشین نهایتش رو داشت به رخ ما میکشید

      موافقم 8
      مخالفم 2
    3. ارش

      ۲۴ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      من نمیدونم جک گفتی یا واقیطو گفتی به هر حال قشنگ و باحال و خنده دار گفتی

  2. Arshia m3csl

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1200 ديدگاه)

    پورشه ۹۱۱ دیوید بکهام ماشین هاست هم تو زمین مسابقه خوبه و هم خوشتیپه و هرچقدر میگذره جذاب تر میشه و با جذبه هست واقعا این ۹۱۱ عشقه اون ۹۱۱ افریقا جنوبی هم رنگ سبزش خیلی باحاله فکر کنم این ۹۱۱ الان بالای ۱ میلیون دلار هست با این خرجایی که براش شده مالکش میتونه تو عربستان با قیمت فضایی بفروشه ماشینش رو همون کشوری که سادیو مانه و رونالدو و بنزما رو تو لیگش داره

    موافقم 17
    مخالفم 5
  3. امیر

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (680 ديدگاه)

    تو قاره آفریقا فقط کشور های : آفریقا جنوبی ، الجزایر ، مراکش و مصر در حال حاضر اوضاع نسبتا خوبی دارن و به اصطلاح متمدن هستن ، آفریقا جنوبی به معنا واقعی انگار از کل این قاره جدا هست و جالبه بدونید بیش تر از ۴۰ درصد جمعیت این کشور را سفید پوستان تشکیل می‌دهند ، از نظر اقتصادی اوضاع خیلی خوبی داره ( به حدی پولدار بود که جام جهانی ۲۰۱۰ رو برگزار کرد ، چیزی که برای ایران تا ۵۰ سال دیگه قفل ! ) و از نظر سطح تکنولوژی هم در حد آمریکا یا اروپا نیست ولی از ۹۰ درصد کشور های آسیا بالاتر و جالبه بدونید : مستر ایلان ماسک متولد آفریقا جنوبی هست و اصلیتش هم به این کشور بر میگرده ، در کل میخوام بگم : فکر نکنید این ۹۱۱ زیبا توسط اون مردمی تیون شده که هنوز به جای شلوار از برگ استفاده میکنن و روی درختان زندگی می‌کنند 😂😂

    موافقم 36
    مخالفم 4
  4. Enzo Ferrari 2008

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    از آفریقا دور از انتظار بود
    ولی آفرین بهشون 💪💪🏿

    موافقم 13
    مخالفم 3
  5. امیرحسین

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    😘😘😘

    موافقم 7
    مخالفم 1
  6. امیرحسین

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (240 ديدگاه)

    😘😘😘

    موافقم 2
    مخالفم 2
  7. Hfball

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    چه جذاب جمعش کردن ای کاش پورشه با اینها یه همکاری برا طراحیش میکرد واقعا بی رقیب میشد توی جذابیت ظاهری 😍

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. رضا

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (154 ديدگاه)

    میگما
    احیانا نمیخوان یه سر به نوربرگرینگ بزنن؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا