برند لوکس-اسپرت آلمانی برای تعبیه آپشنهای متفاوت از بخشهای ویژهای و نیروی انسانی متخصص استفاده میکند!
کمتر خودروی اسپرتی در بازار جهانی با تنوع پورشه ۹۱۱ به فروش میرسد. خریداران این مدل اسپرت-لوکس آلمانی میتوانند از میان ۱۸ مدل متفاوت، یکی را انتخاب کنند؛ چه نسخه پایه ۹۱۱ کاررا باشد یا 911GT3 RS پرچمدار. حال این مسئله را در نظر بگیرید که هر خریدار میتواند با توجه به سلیقهاش، خودروی دلخواه خود را بسازد و آن را بیشازپیش منحصربهفرد کند.
هر چند فهرست عظیم آپشنهای گرانقیمتی که پورشه برای مدل ۹۱۱ در اختیار خریداران قرار میدهد، سرگرمکننده است اما برخی خریداران متمول چیزی فراتر از یک کوپه اسپرت با پیشفرضهای کارخانهای میخواهند. تعداد این افراد کم نیست و هماکنون در فهرستهای چند ساله ثبتنام میکنند تا پورشه بهصورت کاملا اختصاصی با آنها صحبت کند و محصول دلخواهشان را بسازد.
در این میان باید این مسئله را در نظر داشت که پورشه مدلهای ۹۱۱ از سری جادهای تا کاپ را از یک خط تولید در شهر «زوفنهاوسن» خارج میکند؛ اما روند پایان مونتاژ این مدلها با یکدیگر متفاوت است. خودروسازی پورشه اخیرا فرایند یادشده را برای دو مدل داکار و S/T مجهز به دنده دستی توضیح داده است.
در ابتدا همهچیز یکسان است. حدودا ۳۰۰ ربات دست به دست یکدیگر میدهند تا یک بدنه خام و بهاصطلاح سفید ۹۱۱ را به خط مونتاژ میرسد. تمام خودروها برای مونتاژ به خط اصلی منتقل میشوند اما مدلهایی که از فیبرکربن استفاده میکنند در مرحلهای جداگانه به بخش مونتاژ ویژهای میروند که مخصوص نصب قطعات سبکوزن و تنظیم دستی (برای نصب مطمئنتر) است. پس از اتمام این مرحله، ۹۱۱ مجهز به قطعات فیبرکربنی دوباره به باقی مدلها در خط مونتاژ اصلی میپیوندد.
خودروهایی که به کابین شخصیسازی شده مجهز میشوند در یک ایستگاه جداگانه توقف میکنند. پورشه برای افزایش کیفیت و سرعت کار، مواداولیه کابین خودروهایش را خودش میدوزد و آماده میکند. به همین جهت، طراحان و افرادی که در این بخش کار میکنند دورههای ویژهای میبینند تا بتوانند از پس آمادهسازی مواد لازم برای ساخت کابین مدلهای خاص ویژه این شرکت بربیایند. آنها با مهارت خود آمادگی حاضرکردن بیش از ۱,۰۰۰ هزار آپشن مختلف را دارند.
مورد یادشده شامل رنگ بدنه خودروها هم میشود. خودروهایی مانند ۹۱۱ داکار که به رنگ بدنه دوگانه مزین میشوند بار دیگر از خط مونتاژ خارج میشوند تا پرداخت مخصوص خود را دریافت کنند. در این قسمت، هیچ ربات یا فرایند تسریعکنندهای وجود ندارد؛ تنها دو متخصص درکنار یکدیگر رنگ دوم را با دست نقاشی میکنند.
پورشه میگوید که نقاشی رنگهای ویژه برای هر خودرو بهطور میانگین ۷ ساعت به درازا میکشد. اگر مشتری طرح بدنه خاص یا المانهای زینتی مانند شماره یا خطوط اسپرت هم بخواهد، این فرایند طولانیتر خواهد شد. تمام رنگآمیزی بدنه دورنگ ۹۱۱ داکار بیش از ۳۰ ساعت زمان میبرد. پس از اتمام این بخش، خودرو دوباره به خط اصلی مونتاژ باز میگردد تا مراحل نهایی سرهمبندی را طی کند.
معاون ارشد کارخانه پورشه در زوفنهاوسن، «جنز بروکر»، میگوید:
کارخانه زوفنهاوسن در فرایند تولید مدلهای ۹۱۱ از تواناییهای تولید خودکار/ اتوماسیون و برتریهای تولید خودرو از روشهای ویژه استفاده میکند. نسخه تولید محدود ۹۱۱ داکار فرصتی استثنایی برای نمایش قوای پورشه شمار میرفت. وجود بخشهای متفاوت در کارخانه به معنای توانایی تولید مدلهای بسیار ویژه ۹۱۱ به شمار میرود.
البته که تولیدات پورشه به مدلهای خاص ۹۱۱ محدود نمیشود؛ این برند آسمان را سقف محدودیت سفارشیسازی خودرو میداند و حاضر است تمام فانتزیهای خودرویی مشتریانش را برطرف کند؛ یک پانامرا کانورتیبل یا کایمن کشیده را تصور کنید، همهچیز ممکن است.
مدیر برنامه توسعه خودروهای پورشه در رویداد رناسپرت این شرکت در سال ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که تولید نسخههای خاص و ویژه که در سبد محصولات این خودروساز نیستند، طرفدار زیادی دارد و به همین دلیل، افرادی که تمایل به تولید پورشه خاص خود دارند باید برای آغاز کار تولید خودروی خود ۸ سال صبر کنند و مبلغ ۱۰۰ هزار دلار را هم بهعنوان پیشپرداخت بپردازند؛ چون تعدادشان بیشتر از حد انتظار و توان تولید دستی پورشه است. نظر شما درباره مدلهای ویژه این برند آلمانی چیست؟
ممد ژانگولر
۱۴ آذر ۱۴۰۳پورشه داشته باشی سفارشی هم باشه دیگه خود بهشتی
JaMsHiD-B
۱۴ آذر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/12/porsche-911-assembly-line-18.jpg
این پورشه وسطیه چقدر رنگ رینگ و بدنه اش قشنگه
kasra
۱۴ آذر ۱۴۰۳یه زره یک چهارم یاد بگیرین سایپا و فرقون خودرو
JaMsHiD-B
۱۴ آذر ۱۴۰۳خودروسازی ایران به چین برسه کافیه و کفایت میکنه . نمیخواد برا ما ماشین دست ساز و تولید محدود بزنه با سفارش مشتری و سلیقه مشتری بزنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۴ آذر ۱۴۰۳خودروسازی ترکیه و پاکستان، سالهاست از ایران جلو افتاده و سالانه میلیون ها دلار سودآوری داره، ما فعلا بشینیم به پای زیانانباشته در سایپا ایران خودرو
یزدانپناه
۱۵ آذر ۱۴۰۳ترکیه تازه ماشین تولید کرده پاکستان اصن خودرو نداره خخخخ
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۵ آذر ۱۴۰۳از اینترنت برای افزایش دانش خود استفاده کنید
https://en.wikipedia.org/wiki/Automotive_industry_in_Pakistan
صنعت خودروی پاکستان 70 سال پیش شروع کرده
این فهرست کارخانه های مونتاژ خودرو در پاکستان هست که الان کار می کنند:
Al Haj FAW Motors — (FAW)
Atlas Honda — (Honda)
Dewan Farooque Motors — (Kia Commercial Vehicles, Honri)
Ghandhara Industries — (Isuzu)
Ghandhara Automobiles Limited — (Chery, Dongfeng, JAC, Renault Trucks)
Hinopak Motors — (Hino)
Honda Atlas Cars — (Honda)
Hyundai Nishat Motors — (Hyundai)
Indus Motors Company — (Toyota)
Lucky Motor Corporation — (Kia, Peugeot)
Master Motors — (Changan, Foton, Fuso, Yutong)
MG JW Automobile — (MG)
Pak Suzuki Motors — (Suzuki)
Sazgar — (BAIC, Great Wall Motor)
Volvo Pakistan — (Volvo)
آریا
۱۴ آذر ۱۴۰۳Gt3 Rs از همه دوست داشتنی تره
Kiarash
۱۴ آذر ۱۴۰۳کیف کردم
aliHOZA
۲۱ آذر ۱۴۰۳خیلی آموزنده بود.
در مراحل نخست همه ماشینا روی یک خط تولید هستند اما بعدش اونایی که فیبر کربن دارن میرن اونطرف و اونایی که تودوزی متفاوت دارن میرن یه طرف دیگه!
عجب… :)