درحالیکه پورشه ماکان بنزینی و جگوار F-Pace هردو به پایان عمر خود نزدیک میشوند، قویترین نسخهٔ آنها برای آخرین نبرد در برابر هم قرار گرفتهاند.
جگوار چند روز پیش با معرفی دو نسخهٔ ویژه از F-Pace، خبر از خداحافظی با این شاسیبلند جذاب تا پایان سال جاری داد. این یعنی کسانی که خواهان شاسیبلند جگوار هستند فرصت زیادی نخواهند داشت. بااینحال، F-Pace خصوصاً در نسخهٔ اسپرت و پرچمدار SVR هنوز هم خودروی بسیار چشمگیری است و دیدن رقابت آن با شاسیبلندهای رقیب همچنان جذاب خواهد بود. به همین دلیل، سم کارلیجن این شاسیبلند بریتانیایی را در برابر یکی از رقبای خود یعنی پورشه ماکان GTS قرار داده است.
زیر کاپوت F-Pace SVR پیشرانهٔ سنتی و آشنای جگوار-لندروور یعنی ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قرار گرفته است که ۵۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو از طریق یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک به هر چهارچرخ منتقل میشود تا خودرویی ۲۱۸۱ کیلوگرمی را حرکت دهد. از سوی دیگر، ماکان GTS از یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو با تنها ۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند که بسیار از رقیب بریتانیایی ضعیفتر است. بااینحال، نباید فراموش کنیم که در حال صحبت در مورد یک پورشه هستیم یعنی برندی که در محصولات خود فراتر از اعداد و ارقام عمل میکند. علاوه بر این، ماکان نهتنها به گیربکس دوکلاچهٔ بسیار سریع پورشه مجهز است بلکه با وزن ۱۹۶۴ کیلوگرم، از جگوار سبکتر است.
ابتدا دو مسابقهٔ رولینگ بین دو خودرو برگزار میشود که در اولی با شروع از سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ماکان پیروز میشود و نشان میدهد که در سرعتهای پایینتر خودروی چابکتری است. در رولینگ دوم از سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت اما جگوار میتواند از موتور بزرگتر و قدرت بیشتر خود استفاده کند و خودی نشان دهد. بااینحال، این خوشحالی جگوار خیلی زود به پایان میرسد زیرا در هردو مسابقهٔ درگ، شاسیبلند آلمانی پیروز میشود. البته در درگ دوم اختلاف بسیار جزئی است و جگوار با زمان ۱۲.۳ ثانیه، تنها یکدهم ثانیه کندتر از پورشه عمل میکند. درهرحال، در آیندهای نزدیک دیگر شاهد نبردی مثل این نخواهیم بود زیرا ماکان در نسل جدید خود به شاسیبلندی الکتریکی تبدیل شده و آیندهٔ F-Pace هم مشخص نیست.
مشخصات فنی
جگوار F-Pace SVR | پورشه ماکان GTS | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ | ۲.۹ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۵۵۰ اسب بخار | ۴۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۷۰۰ نیوتن متر | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
وزن | ۲۱۸۱ کیلوگرم | ۱۹۶۴ کیلوگرم |
قیمت | ۹۳,۱۷۵ دلار | ۸۸,۴۵۰ دلار |
مهردادکمال
۲ خرداد ۱۴۰۳پورشه با موتور کوچکتر و مصرف کمتر و ظاهر جذابتر هم ارزانتر هست و هم سریعتر.
قطعا پورشه با مهندسی عالیش انتخاب خیلی بهتری هم هست
مازیار
۲ خرداد ۱۴۰۳پورشه در مقابل جگوار همه چی هست به جز ظاهر جذاب تر
مهردادکمال
۲ خرداد ۱۴۰۳پورشه با موتور کوچکتر و مصرف کمتر و ظاهر جذابتر هم ارزانتر هست و هم سریعتر.
قطعا پورشه با مهندسی عالیش انتخاب خیلی بهتری هم هست
Saeed Farshchian
۲ خرداد ۱۴۰۳بااینحال، نباید فراموش کنیم که در حال صحبت در مورد یک پورشه هستیم یعنی برندی که در محصولات خود فراتر از اعداد و ارقام عمل میکند.
بخاطر همین هست که پورشه با پرفورمنس بالاتر و وزن سبک تر علیرغم قدرت کمتر تو خودرو های شاسی بلند هم پیروز میدانه
هرچند احترام زیادی برای جگوار قائلم و طراحی چشم گیری داره
زیزیگولو
۲ خرداد ۱۴۰۳قطعاً پورشه ماکان👍👍👍
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲ خرداد ۱۴۰۳اصلا امکان ندارن این پورشه بتونه برنده بشه.درسته یه اختلاف وزن هست ولی ۱۱۰ اسب و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور بیشتر وجود داره از طرف دیگه انجین سوپر شارژ وی۸ در مقابل وی۶ توربو که باعث واکنش سریع جگوار میشه.البته گیربکس پورشه هم یکم سریعتره ولی بازم امکان پیروزی ندارهمگر اینکه قدرت رو کم اعلام کرده باشه که بدون شک کم اعلام کرده.در هر حال اصلا نمیشه بین این دو به پورشه فکر کرد وقتی یک طرف وی۸ حجیم سوپر شارژ خوش صدا هست با این ظاهر معرکه.
Taha Ayoobi
۲ خرداد ۱۴۰۳عه ماکان چرا عقبش زشته؟
جرمی کلارکسون
۲ خرداد ۱۴۰۳ماکان بنظرم کلا زشته چراغ جلوش هم خیلی ایزی میدزدن چون هم قیمتش بالاست هم برای پرورش ماریجوانا استفاده میشه چون خیلی خوب خنک میشن گرمای بیشتر از چراغ های رشد گیاه تولید میکنن پلیس ها هم با دوربین حرارتی نمیتونن مزارعش تشخیص بدن
ربطی به مقاله نداشت ولی خب
Alireza
۲ خرداد ۱۴۰۳درگی بین اسب سرکش و یوز پلنگ
پورشه موتور v6 داره با وجود قدرت و گشتاور پایین و موتور کوچک ترش اول شد و سریع تر بود این یه برتری دوم اینکه قیمتش پایین تره که ارزش خرید بالاتری داره برنده این رقابت بدون شک ماکانه اسب سرکشی که یوزپلنگ رو شکست داد