خودروی کالمار 9X9 که بر پایه پورشه ۹۱۱ شکل گرفته ویژگیهای جذاب زیادی دارد و رقیبی واقعی برای فراری محسوب میشود.
شرکت هلندی کالمار به بازتولید محصولات پورشه میپردازد و چند ماه قبل با پروتوتایپ جدید 9X9 راهی پیست نوربرگ رینگ شد. این خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری توئین توربو با قدرت فراتر از ۹۰۰ اسب بخار و همچنین سیستم چهار چرخ محرک سود میبرد و طبیعی است که در دور نخست تستهای خود با برخی مشکلات روبرو شده باشد. البته خودروی موردبحث که بر پایه ۹۱۱ توربو شکل گرفته ادای احترامی به پورشه ۹۵۹ محسوب میشود و به راحتی میتوان از آن در معابر عمومی استفاده کرد و درعینحال با پرفورمنس میخکوب کنندهای مواجه شد.
کالمار 9X9 در تستهای نوربرگ رینگ که حین بارندگی انجام شد رکورد کمتر از ۸ دقیقه را ثبت کرد و حداکثر سرعت آن به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت رسید. فاز بعدی تستهای این خودرو در سایر نقاط اروپا بوده و نقطه شروع آن تورینو ایتالیاست و پس از آن نیز نوبت به پاریس، لندن و… میرسد. نهایتاً خودروی کالمار به فرانسه بازمیگردد تا برنامه تست آن ادامه یابد. کالمار 9X9 از سیستم تعلیق تطبیقی، کروز کنترل و چراغهای LED سود میبرد تا برای سفرهای زمستانی در سراسر اروپا آماده باشد. نیروگاه ۳.۸ لیتری توئین توربو نیز ۹۱۷ اسب بخار قدرت تولید میکند. جان کالمار مؤسس این کمپانی میگوید:
شرکتهای دیگر جرات اعلام مشکلات خودروهای تست خود را ندارند و تنها بخشی از یک تصویر کلی را نشان میدهند اما ما به حدی شجاع هستیم که تستها را در معرض دید عموم انجام میدهیم و تمامی نظرات رسانهها را نیز میپذیریم و بازهم با خنده به مسیر خود ادامه میدهیم.
این خودرو در مسیر تست خود در لندن با مشکلاتی مواجه بوده که از جمله آنها میتوان به عدم کالیبراسیون سنسور میزان سوخت باک اشاره کرد که نتیجهاش خالی شدن بنزین خودرو و ماندن در جاده بوده است. البته جان کالمار میگوید مهندسان باید میزان سر و صدای تولیدی را نیز بهطور قابلتوجهی کاهش دهند. این تیم هماکنون لیست بلند بالایی از مشکلات را پس از تستهای نوربرگ رینگ در اختیار دارند هرچند هدف از تستها نیز همین موضوع یعنی یافتن و حل مشکلات است. پروتوتایپ کالمار 9X9 هماکنون در اختیار متخصص مسابقات استقامت یعنی رومین دوماس و تیمش قرار دارد و در کنار آنها جیمز روسیتر راننده تست کالمار نیز به پیشبرد اهداف شرکت کمک میکند.
پروتوتایپ موردبحث یکی از چندین نسخه قدرتمند و گرند تورر کالمار 9X9 است. در آینده مدل اسپرتی نیز تولید خواهد شد که به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری با ۶۴۱ اسب بخار مجهز میشود. پس از آن نوبت به نسخه سطح بالاتر 9X9 Leichtbau میرسد که فاقد توربوها بوده و از پیشرانه ۴ لیتری و گیربکس ۶ سرعته دستی استفاده میکند و نیرو هم فقط به چرخهای عقب میرسد. همانطور که حدس میزنید این خودرو بر پایه پورشه ۹۱۱ GT3 شکل میگیرد هرچند خود کالمار میگوید محصول تولیدی سواری کاملاً راحتی خواهد داشت.
همایون
۲ دی ۱۴۰۳عجب چیزی خوفی شده الان این با این دمش موتور وسط حساب میشه؟
Siyavash
۲ دی ۱۴۰۳چه عروسکی شده چرا عکس بیشتر نذاشتند ازش.