پورشه

کالمار 9×9 معرفی شد؛ ترکیبی نوستالژیک از پورشه 959 و فناوری‌های مدرن

این ابرخودروی تازه دو برابر سوپراسپرت ۹۵۹ قدرت دارد.

برند نه‌چندان شناخته شده «کالمار اتوموتیو» در مراسم رونمایی خود از محصول تازه‌اش به نام ۹×۹ هیچ یادی از برند پورشه نمی‌کند؛ هر چند که چهره خودرو به اندازه کافی در باره سرگذشت خود سخن می‌گوید. کالمار مدعی است که ۹×۹ با بهره‌مندی از سقف بلند، ارتفاع کم و بال بسیار بزرگ خود نخستین ابرخودروی مدرن-کلاسیک جهان به شمار می‌رود و هر چند به آن اقرار نمی‌کند؛ اما بی‌شک آن را بر پایه پورشه ۹۵۹ تولید کرده یا حداقل از آن الهام گرفته است.

کالمار از تاریخچه مسابقه‌ای خود و حضور در مسابقه ۲۴ ساعتی لمان با خودروهای پورشه کمک گرفته تا دانش خودروهای سریع‌ و قدرتمند را وارد محصول تازه خود کند. نتیجه تلاش‌های این برند دیشب در رویداد کوآیل در هفته خودرویی مونتری در معرض دید عموم قرار گرفت.

این برند دانمارکی کار خود را با پیشرانه آغاز کرده و برای اینکه اثبات کند با مفهوم ابرخودرو به‌خوبی آشنایی دارد، یک واحد ۳.۸ لیتری تروبوشارژر ۶ سیلندر تخت را در قلب ۹×۹ قرار داده که توان تولید ۹۳۰ اسب بخار قدرت را دارد؛ تمام خروجی از طریق یک جعبه‌دنده دوکلاچه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود تا شتاب فوق‌العاده‌ای را برای ابرخودروی نوستالژیک این برند فراهم کند. از آنجا که این حجم از قدرت و عملکرد برای همه خریداران قابل‌کنترل نخواهد بود، این شرکت یک نسخه ۶۵۰ اسب بخاری از ۹×۹ را با پسوند «اسپرت» تولید می‌کند که از یک جعبه‌دنده دستی ۷ سرعتی استفاده خواهد کرد.

خریداران می‌توانند در صورت تمایل به‌سراغ نسخه سبک‌وزن‌تر «لایشت‌باو» هم بروند که به‌جای پیشرانه یادشده از یک واحد ۴ لیتری تنفس‌طبیعی استفاده می‌کند و قدرت را از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی به هر چهار چرخ می‌فرستد. سازنده صحبتی از قدرت خروجی این مدل به میان نیاورده است اما عنوان کرده که تنها ۱,۲۵۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت.

تمامی مدل‌های ۹×۹ به بدنه‌ای تمام فیبرکربنی مجهز خواهند شد که روی سیستم فنربندی دوجناغی پوشراد سوار می‌شود و آرامش خود را از میراگرهای تطبیق‌پذیر دریافت می‌کند. کالمار برای کنترل هر پچه بهتر ابرخودروی خود، آن را به سیستم فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب مجهز کرده است. از دیگر امکانات خاص این خودرو می‌توان به کالیپرهای ترمز پرینت‌شده از جنس تیتانیوم و دیسک‌ترمزهای کربن‌سرامیکی اشاره کرد که پشت رینگ‌ها زیبای منیزیومی پنهان خواهند شد.

مهندسان این مجموعه نهایت تلاش خود را کرده‌اند تا درکنار حفظ فلسفه خلق یک ابرخودروی نوستالژیک یا مدرن-کلاسیک، به ویژگی‌های آیرودینامیکی آن هم توجه داشته باشند و محصولی را معرفی کنند که حاشیه بین زیبایی و کارایی را نگه می‌دارد. هدف اصلی این خودرو، ارائه لذت بی‌مانند در رانندگی اعلام شده است و به‌همین دلیل، فاقد هرگونه سیستم الکترونیکی نمایشگری حواس‌پرت‌کن مانند سیستم اطلاعات سرگرمی یا حتی رادیو است. تنها نمایشگرهای این خودرو روبه‌روی راننده قرار گرفته‌اند تا اطلاعات حیاتی را به‌بهترین شکل به او انتقال دهند.

کالمار با معرفی چند نسخه قوی و قوی‌‎تر ۹×۹ نشان داده که به توانایی راننده در کنترل خودروی خود اهمیت می‌دهد؛ پس همچنان سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری را حفظ کرده اما دکمه‌هایی برای غیرفعال‌کردن آن‌ها تعبیه کرده است. متاسفانه کالمار قیمت محصول خود را در این وهله اعلام نکرده و به انتشار تاریخ عرضه بسنده کرده است؛ نخستین مدل‌های ۹×۹ از ماه ژولای ۲۰۲۵ به دست مشتریان خواهند رسید و انتظار می‌رود به هم جمع سوپراسپرت‌های خاص با برچسب‌های میلیون دلاری بپیوندد. نظر شما درباره این ابرخودروی به‌اصطلاح نوستالژیک چیست؟ آیا کالمار واقعا نخستین ابرخودروی مدرن-کلاسیک جهان است؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3567 ديدگاه)

    یه ذره زشته

    موافقم 6
    مخالفم 9
    1. froG-driVer

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (910 ديدگاه)

      نامتناسب کلمه مناسب تریه

      موافقم 10
      مخالفم 7
      1. Taha Ayoobi

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3567 ديدگاه)

        👍
        از عقبش خوشم نیومد

        موافقم 6
        مخالفم 3
  2. نی نی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (686 ديدگاه)

    چین اگه از ایران نری می برمت حمام فین برای بریدن شاهرگت

    موافقم 5
    مخالفم 10
    1. نی نی

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (686 ديدگاه)

      آل پول یا مانی میشه آلمانی

      موافقم 3
      مخالفم 4
  3. khashayar.

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (39 ديدگاه)

    بدنه فیبر کربن و تولید محدود باعث شده هر کسی بیاد و ابرخودرو میلیون دلاری به مردم غالب کنه. مثال ها زیادن زینکر با عناوینی مثل پرینت فلزی و هوش مصنوعی (که هیچ کاربردی ندارد ) و یک مفهوم به اسم توپولوژی (که در واقع همون مفهوم ساختار لتیک) هست و اصلا نیازی به شبیه سازی کامپیوتری و هوش مصنوعی نیست یک ابرخودرویی تولید میکنه و با قیمت چند میلیون دلار میفروشه.
    پاگانی ، کونیکزک ، بوگاتی و …. هم مبنای کارشون همین استراتژی مضحک است. و خودرویی که نهایتا کمتر از 500 هزار ارزش داره رو چند میلیون دلار میفروشن

    موافقم 16
    مخالفم 2
    1. محمدهادی

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2315 ديدگاه)

      دقیقا موافقم با نظرت
      دیگه شورشو درآوردن شرکت های نوپا
      جالبه از پترن های بزرگان براحتی برای کاسبی خودشون استفاده میکنن و هیچ اشاره یی هم به اون نام اصلی نمیکنن،مثلا پورشه هم خیچ اعتراضی هم نمیکنه
      این دیگه چه مسسخره بازیه؟!
      ولی اون نسخه ۱۲۵۰ کیلو ییش عالیه
      من عااااشق ماشینای اسپرت با این وزن هستم
      اسپرتی واقعی باید زیر ۱۲۵۰ کیلو باشه
      تبدیل میشه به یک هیولای چالاک

      موافقم 1
      مخالفم 4
    2. Taha Ayoobi

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3567 ديدگاه)

      منم موافقم 👌

      البته بیشتر با پاگانی موافقم، فقط چون تولید محدوده و خیلی به قول شما فیبر کربن اینا داره فروش داره.

  4. hosen

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنظرم خرابش کردن شبیه 911 شده

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. OM.01

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (516 ديدگاه)

    این ماشین 3 ورژن داره=اولی 9×9 دومی 9×9 sport و سومی 9×9 Leichtbau
    ورژن اول گیربکس PDK و موتور 911 توربو اس نسل جدید داره و وزن 1375 کیلوگرم و شتاب 0 تا 100 در 2 ثانیه هست و تقسیم وزن 60/40 داره دومی موتور 911 GTS و گیربکس 7 دنده دستی داره و وزن 1300 کیلوگرم و شتاب 3.7 ثانیه داره و تقسیم وزن 58/42 هست و سومی موتور پورشه 911 GT3 تنفس طبیعی با گیربکس 6 سرعته دستی و وزن 1250 کیلوگرم و شتاب 3.5 ثانیه و تقسیم وزن 62/38 داره
    هر 3 ورژن 1480 کیلوگرم دانفورس تولید میکنن در نهایت سرعت و در سرعت 130 کیلومتر 157 کیلوگرم دانفورس. 2 ورژن اولی تاپ اسپید 340 کیلومتر و ورژن سوم تاپ اسپید 310 کیلومتر داره

    البته همه اینا مشخصاتی هست که سازنده گفته باید صبر کرد دید واقعی هست یا نه ولی چون تولید محدود هست بعید میدونم خیلی ازش review انجام بشه مثل ماشین های دیگه پس میشه گفت آنچنان برای خریداراش اهمیتی نداره چه مشخصاتی داره. درواقع این خودرو پورشه 911 نسل جدید با ظاهر 959 هست

    من خودم به شخصه بین نیم الی یک میلیون دلار پورشه های سینگر و گانترورکس و تئون دیزاین و اموری و کلا کلاسیک فول بازسازی_تیون_مدرن ترجیح میدم

    موافقم 6
    مخالفم 2
    1. عبدالعلی

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      احسنت بر شما
      فقط قدرتاشون به ترتیب چند اسب بخاره

  6. عبدالعلی

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    چرا قدرت این ماشین ۹۳۰ اسب بخاره اما مدل های کنونی پورشه (به جز تایکان) زیر ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارن؟

    1. JaMsHiD_R1988

      ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2322 ديدگاه)

      قدرت از یه حدی که بگذره دیگه باعث سریع تر شدن نمیشه فقط باعث کند شدن میشه که چسبندگی از دست می‌ره و تبدیل میشه به هرزگردی . دقیقا دلیل بی خاصیت بودن دوج چلنجر ۱۷۰ که فقط با پیست درگ ، ای سی یو ریس ، لاستیک اسلیک و راننده متخصص نمیتونه به تایم اعلامی برسه همینه

      پورشه همه چیزش با هم مچ شده هست
      لاستیکش قدرت موتورش داون فورسش تقسیم وزنش
      برا همینه که تو پیست رو دست ندارن
      برا همینه تو پیست هایپر کار ها با بیش از ۲۰۰۰ اسب بخار به جز خط راست حریف پورشه نمیشن

      1. عبدالعلی

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        آها
        ولی به نظرم پورشه حداقل واسه تبلیغات هم که شده باید یک خودرو با قدرت حداقل ۱۰۰۰ اسب بخار تولید کنه.که فکر کنم در اون صورت خیلی ماشین خفنی میشه.
        به نظرت چرا صدای ماشین های پورشه کمه ؟مثلا پورشه ۹۱۱ توربو اس که خفن ترین ۹۱۱ حال حاضره پورشه صدای خاصی نمیده.با اینکه توربو اما قطعا یک راه وجود داره که صدای بهتری بده.

      2. عبدالعلی

        ۳۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        نظرت راجع به هایپر کاری مثل بوگاتی توربون یا هایپر کار های کونیگزگ نسبت به پورشه چیه؟

  7. JaMsHiD_R1988

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2322 ديدگاه)

    قیمتها مسخرس
    نه موتوری توسعه داده نه طراحی خاصی داشته همش یا یه موتور آماده برداشته یا کمک گرفته یا الهام گرفته
    لقمه آماده گذاشته دهنش

  8. حسین خوانساری

    ۲۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (18 ديدگاه)

    دقیقا مشخصه یه پورشه آوردن ، قسمت عقب یه خودروی دیگه رو زدن بهش !!!!
    تمام کارهایی که انجام دادن واقعا عالی بود هم از نظر موتور هم اینکه فقط راننده لذت ناب رانندگی با سرعت بالا رو تجربه کنه اونم به روش سنتی ……
    فقط ای کاش یه طراحی صفر تا صد انحصاری انجام میدادن که مشخصه هم وقت گیر هست هم هزینه بسیار بالایی طلب میکنه از اونجایی که پورشه عشق اکثر ماشین بازهاست این اومده از طراحی پورش استفاده کرده ، البته غیر از قسمت عقب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا