لامبورگینی هوراکان استراتو و پورشه ۹۱۱ داکار سوپراسپرتهایی برای خارج جاده هستند اما کدامیک بهتر خواهد بود؟ در اینجا خواهیم فهمید.
مطمئناً کسی با سوپراسپرتهایی مثل هوراکان و ۹۱۱ به فکر آفرود رفتن نمیافتد اما لامبورگینی و پورشه اینطور فکر نمیکنند و به همین دلیل، هوراکان استراتو و ۹۱۱ داکار را به بازار فرستادهاند. هردوی این خودروها ساختار، پیشرانه و بدنهٔ یکسانی با برادران معمولی خود دارند اما به سیستم تعلیق اختصاصی با تراول (بازهٔ حرکتی) بیشتر، لاستیکهای خارج جاده و صفحات محافظ زیر بدنه مجهز شدهاند تا برخلاف دیگر سوپراسپرتها، بتوانند از آسفالت خارج شوند.
وقتی به بررسی پیشرانهها بپردازیم، برتری با لامبورگینی است زیرا استراتو به پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی با ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور مجهز است درحالیکه ۹۱۱ داکار از موتور ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده میکند که ۴۸۰ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد. با وجود این اختلاف قدرت اما هردو خودرو ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند ولی لامبورگینی با ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت، حداکثر سرعت بیشتری نسبت به پورشه با ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد. هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک هم مجهز هستند.
از استراتو تنها ۱۴۹۹ دستگاه ساخته میشود و این آخرین نسخهٔ هوراکان خواهد بود. از ۹۱۱ داکار هم ۲۵۰۰ دستگاه ساخته میشود و بهعنوان یکی از جالبترین پورشهها در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ اما از بین این دو سوپراسپرت آفرودی، کدامیک بهتر است؟ برای پاسخ دادن به این سؤال، تام فورد از تاپ گیر تاپ گیر فرصت رانندگی با هردو دو خودرو و آزمایش آنها را هم در پیست و هم در مسیرهای خارج جاده پیدا کرده است. بدیهی است که هیچکدام از این سوپراسپرتهای آفرودی بهاندازهٔ همتایان معمولی خود در پیست سریع نیستند ولی به گفتهٔ فورد، این خودروها در پیست جذابتر هستند و از بین این دو، پورشه بالغتر احساس میشود درحالیکه لامبو لذتبخشتر است.
در پیچهای پیست، پورشه داکار شبیه ترکیبی از ۹۱۱ و کاین به نظر میرسد و هوراکان استراتو هم برای رانندگی در پیست بسیار هیجانانگیز است و تجربهٔ رانندگی آن تحت سلطهٔ موتور ۵.۲ لیتری V10 قرار دارد. پسازاین، فورد با خودروها از پیست بیرون رفته و راهی مسیرهای خارج از آسفالت میشود. وی ابتدا با هوراکان رانندگی میکند. استراتو هرچند در آفرود از هوراکان معمولی بهتر عمل میکند اما هنوز هم ارتفاع کمی از زمین دارد و روی مسیر شنی، صدای برخورد سنگریزهها با داخل گلگیرها به گوش میرسد.
در مقایسه، ۹۱۱ داکار کمی توانمندتر است که بخشی از این موضوع به خاطر حالت آفرود اختصاصی است که بهطور هوشمندانهای قدرت را بین دو محور تقسیم میکند. علاوه بر این، ارتفاع ۹۱۱ را میتوان افزایش داد درحالیکه چنین امکانی در هوراکان وجود ندارد. همچنین کنترل پورشه کمی آسانتر از لامبورگینی است اما بهاندازهٔ رقیب ایتالیایی هیجانانگیز احساس نمیشود.
نشناسی بهتره
۳۰ مهر ۱۴۰۲لامبو:لایک
پورش:دیسلایک
ALI.S
۱ آبان ۱۴۰۲هر دو تاشون خوبن، این روش انتخاب کردن درست نیست!
𝐀𝐥𝐢
۳۰ مهر ۱۴۰۲کیت افرود پورشه چقدر جالبه
کولول خودرو شناس
۳۰ مهر ۱۴۰۲عکس رو ندیده بودم می خواستم بگم “باز یک گدای ویویی که پولاش زیادی کرده”
ولی نه واقعی بود.
F16
۳۰ مهر ۱۴۰۲لامبو معمولا با خوی و خصلت وحشی خودش شناخته میشه . سواری خشک ، صدای موتور خاص v10 و v12 ، ارتفاع کم و ظاهر خیره کننده .
پورشه ۹۱۱ هم که بی رقیب در مهندسی و بازدهی .
خودم شخصا انتظار داشتم مثل نسخه های جاده ای ، ۹۱۱ پادشاهی کنه و بازخوردای بسیار مثبت بگیره و با اختلاف بهتر باشه ؛ اما اختلافشون ظاهرا کمتر از این حرفاست .
Chromstone3
۳۰ مهر ۱۴۰۲حتی در بازی های ریسینگ هم فرمان پذیری و کنترل لامبورگینی همیشه از پورشه کمتر و سخت تر بوده .
برای من هندلینگ خیلی مهم تر از هیجانه .
بی شک پورشه رو انتخاب میکنم .
سبحان
۳۰ مهر ۱۴۰۲جیپ : ( ما داریم اینجا زحمت میکشیم )
Navid A J
۳۰ مهر ۱۴۰۲کراس اوور میسازن میبرنش پیست. اسپورت میسازن میبرنش رالی. هیچی سر جای خودش نیس
Enzo Ferrari 2008
۳۰ مهر ۱۴۰۲هردو رخ جنگی گرفتن
عجب چیزی هستن
فرشاد
۳۰ مهر ۱۴۰۲اینک زیر یه ماشین سوپراسپورت قاتل پیست و درگ لاستیک پهن تر بندازی و بری افرود رو درک نمیکنم
وقتی پولش هس
یه رپتوری توندرایی دوج رمی میگیرم میندازم دشت و تپه رو شخم میزنم باهاش
JDM_Japan
۱ آبان ۱۴۰۲هر دو غیر منطقی و غیر کاربردی.اصلا درک نمی کنم این چنین ماشین هایی چرا باید ساخته بشن که قطعا به خاطر پوله پولللللل
Ali-SV
۱ آبان ۱۴۰۲شاهد دوستانی هستیم که در مورد همه چیز نظر میدن انقد از بی نقصی پورش و عیوب لامبو میگن انگار خودشون روندن مهم تو عمله