درحالیکه پورشه ۹۱۱ GT3 RS برای پیست و لامبورگینی هوراکان استراتو برای خارج جاده ساخته شدهاند، در خط مستقیم کدامیک سریعتر خواهد بود؟
هرچند پورشه ۹۱۱ و لامبورگینی هوراکان خودروهای بسیار سریعی در خط مستقیم هستند ولی این دو نسخهای که در اینجا میبینیم هرگز مناسب مسابقهٔ درگ نیستند زیرا GT3 RS خودرویی وحشی است که برای ثبت لپ تایم در پیستها طراحی شده درحالیکه استراتو یک سوپرکار بلندقامت است که با هدف آفرود ساخت شده است. این اما مانع از کارواو نشده که سوپر کارهای پیست محور و آفرود محور پورشه و لامبورگینی را در مسیر ۴۰۰ متر در برابر هم قرار دهد.
پورشه از یک پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی استفاده میکند که ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه فقط به چرخهای عقب منتقل میشود و بنابراین، شروع حرکت سریع با این نسخه از ۹۱۱ میتواند سخت باشد. GT3 RS از آنجایی که بشدت روی پیست تمرکز دارد، تا حد امکان سبک ساخته شده و تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این پورشه اما به گونهای طراحی شده که در پیچها سریع باشد نه اینکه ۴۰۰ متر را مثل موشک طی کند.
هوراکان استاراتو اما بسیار با GT3 RS متفاوت است زیرا این خودرو برای پرش از روی تپههای شنی و خروج از آسفالت طراحی شده است. درنتیجه، استراتو ارتفاع بیشتری از زمین دارد، به روکشهای پلاستیکی مجهز است و از لاستیکهای آفرودی استفاده میکند که میتواند باعث کاهش سرعت و شتاب روی آسفالت شود. با این حال، پشت صندلیهای استراتو یک نیروگاه ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی قرار گرفته که با ۶۱۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور، بسیار از موتور شش سیلندر پورشه قویتر است. علاوه بر این، در استراتو نیروی موتور به هر چهارچرخ منتقل میشود و درنتیجه در شروع حرکت بسیار سریعتر خواهد بود. همهٔ اینها در حالی است که استراتو فقط ۲۰ کیلوگرم از GT3 RS سنگینتر است.
با توجه به این اعداد و ارقام، تعجبی ندارد که در مسابقهٔ درگ، هوراکان سریعتر باشد. البته وقتی نهایتاً GT3 RS توانست بر مشکلات لغزش و هرزگردی در شروع حرکت فائق آید، ابتدا همپای رقیب ایتالیایی پیش رفت ولی در ادامه قدرت بیشتر هوراکان تأثیر خود را نشان داد و استراتو با ثبت زمان ۱۰.۹ ثانیه پیروز شد درحالیکه فعال کردن DRS هم نتوانست به پورشه کمکی کند. البته ۹۱۱ با وجود قدرت بسیار کمتر، خیلی عقبتر نبود و پس از ۱۱.۲ ثانیه به خط پایان رسید.
مقایسه مشخصات فنی
پورشه ۹۱۱ GT3 RS | هوراکان استراتو | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری H6 | ۵.۲ لیتری V10 |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار | ۶۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۵ نیوتن متر | ۵۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۴۵۰ کیلوگرم | ۱۴۷۰ کیلوگرم |
قیمت | ۲۴۳,۳۰۰ دلار | ۲۸۳,۵۰۰ دلار |
OMID-LAMBO
۳ بهمن ۱۴۰۳با اینکه استراتو واسه درگ ساخته نشده و آیرودینامیکش به اندازه پورشه نیست ولی اصلا انتظار همچین عملکردی تو درگ رو نداشتم
ایول ! دمش گرم ♥
ایلیا
۳ بهمن ۱۴۰۳هوراکان برای رالی داکار مناسبه که با توجه به قیمتش ارزش نداره همچین الماسی رو بخری و تو جاده خاکی رانندگی کنی.
mmd@
۳ بهمن ۱۴۰۳لامبو و پرورش عالین حرف ندارن
Mehdi
۱۵ بهمن ۱۴۰۳اخه من نمیدونم هر چی ماشین درست میشه با این ۹۱۱ ۵۰۰ اسبی مسابقه میده . باید با هم قدرت خودش باشه حالا عیب نددارهه
راست میگید با پورسه گامبا درگ بندازید تا لامبورگینی مثل سوسک له بشه
شاهین
۳ بهمن ۱۴۰۳هوراکان شوتی ندیده بودیم که دیدیم
Cehx
۳ بهمن ۱۴۰۳مقایسه براساس درگ مسخره ترین چیزه
اگه اینارو ببرن توی پیست و یه راننده درست پشتشون بشینه بشدت مفید تره البته بنظرم بازم هوراکان ببره به علت سیستم چهارچرخ
Amir
۹ بهمن ۱۴۰۳داداش ماشینایه عادی لامبورگینی هم تو پیست حریف این پورشه نیستن چ برسه این😂
Siyavash
۳ بهمن ۱۴۰۳هوراکان چهارچرخ محرک ۹۰ اسب قدرت بیشتر۹۵ نیوتن گشتاور بیشتر وزنشم با پورشه یکیه حجم موتور بیشتر با ۴سیلندر بیشتر..
این پورشه چی ساخته لعنتی عالی عالی….❤️🔥❤️🔥
البته هوراکان تویه این نسخه تمرکزش رویه افرود هست که اونم استفاده ای نداره برا این ماشین زیباه..
Taha Ayoobi
۳ بهمن ۱۴۰۳من به هیچی کاری ندارم،
فقط توروخدا نگید فلان تعداد سیلندر بیشتر، آخه عدد سیلندر چه برتری ای داره؟
Siyavash
۳ بهمن ۱۴۰۳با همین حرفی که گفتی تعداد سیلندر بیشتر چیه..معلوم شد چیزی متوجه نمیشی..شما ار ۱۰ سیلندر میتونی قدرت بیشتری بگیری یا از یه موتور ۶ سیلندر…توربو و سوپر شارژ و الکتریک رو ول کن از انجین تنفس طبیعی تعداد سیلندر و حجم موتور خیلی مهم هست…اینطوری باشه که شما میگی دیگه کسی سما ۱۲..۱۰..۸ سیلندر ها نمیرن یه راست میرن ۴ سیلندر برمیدارن میگم تعداد سیلندر مهم نیس…
محمد سام رحیم زاده
۱۶ بهمن ۱۴۰۳این درسته حرف شما ولی به این دقت کن که همین خودرو های فرمول یک هم ۶ سیلندر هستن بستگی به نوع موتور داره
خودرو های آمریکایی مثل شورلت فلیتوود با ۸.۲ لیتر و ۸ سیلند اصلا بهش نمیخوره ۸ لیتر باشه
اگر دو موتور توی یک سبک باشن یکی ۶ و یکی ۸ صدردصد ۸ قویتره ولی در غیر این صورت به چیز های زیادی بستگی داره
محمد سام رحیم زاده
۱۶ بهمن ۱۴۰۳این درسته حرف شما ولی به این دقت کن که همین خودرو های فرمول یک هم ۶ سیلندر هستن بستگی به نوع موتور داره
خودرو های آمریکایی مثل شورلت فلیتوود با ۸.۲ لیتر و ۸ سیلند اصلا بهش نمیخوره ۸ لیتر باشه
اگر دو موتور توی یک سبک باشن یکی ۶ و یکی ۸ صدردصد ۸ قویتره ولی در غیر این صورت به چیز های زیادی بستگی داره
حسین دهمرد
۳ بهمن ۱۴۰۳لامبو با موتور بزرگتر و سیستم چهارچرخ متحرک تقریبا هم وزن پورشه هست. چجوری تونسته؟
nima.jdm
۳ بهمن ۱۴۰۳از اول مشخص بود که لامبو میبره هرچند که تایر افرود روشه و مناسب افروده
ولی باز هم بخاطر چهار چرخ محرک بودنش و قدرت بیشتر معلومه که میبره
" Swedish Arrogant Tiger "
۳ بهمن ۱۴۰۳یه جوری میگید با وجود لاستیک آفرود برده انگار تایر تراکتور انداختن روش.
یه لاستیک آلترین که این حرف هارو نداره دیگه، این تو خاکی کوچه هامون هم کاربرد نداره، آفرود که دیگه بماند.
کاوه
۳ بهمن ۱۴۰۳سوپر کار قد بلند لامبو برای پریدن از تپه هاش شنی ساخته شده؟؟؟؟؟چه جمله خنده داری!درسته سوپر کار ها خیییییییلی ارتفاعشون کمه و کلا لبه سپر اشون دو سه سانت از سطح زمین ارتفاع داره ولی استراتو هم ارتفاعش در حد لندکروز نیست که قرار باشه از تپه بپره!!!!!کلهم اجمعین خیییییییلی ارتفاعش رو بالا برده باشن در حد پراید بالا بردن نه بیشتر.یه ذره کلا ارتفاع دادن ماشین شاسی بلند افرود که نزدن برادر من.کل خوبی استراتو اینه که تو رانندگی روزمره سپرش گیر نمیکنه به دست اندازها نه اینکه ببریش طبیعت گردی!
دانیال
۶ بهمن ۱۴۰۳یکی از موضوعاتی که آیندگان بابتش میتونن نسل ما رو مورد نقد ( بخونید مورد تمسخر ) قرار بدن همینه که رقابتی ایجاد کردیم در ساخت سوپراسپرتهای کف خواب ولی آفرود!! . . .
علی
۴ بهمن ۱۴۰۳هر دو عالی هر دو با ارزش. ولی لامبو هوراکان یک افسانه هست که تکرارش واسه خوده لامبورگینی هم سخته