چهار نمونه از قویترین و سریعترین شاسیبلندهای جهان گرد هم جمع شدهاند تا رقابتی جذاب را در ۴۰۰ متر به نمایش بگذارند.
از بین این چهار شاسیبلند، سهتا از گروه فولکسواگن هستند که فقط یکی از آنها بنزینی خالص است. این ماشین آئودی RS Q8 پرفورمنس است که با ۶۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور، ضعیفترین عضو گروه محسوب میشود. این نیرو توسط پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی آشنای گروه فولکسواگن تولید میشود که EA825 نام دارد. دو خودرو بعدی لامبورگینی اوروس SE و پورشه کاین توربو E-Hybrid کوپه هستند که هردو از قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی یکسانی با همان پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی EA825 استفاده میکنند ولی در خروجی باهم تفاوت دارند. این سیستم در اوروس ۸۰۰ اسب بخار قدرت و در پورشه ۷۴۰ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه گشتاور هردو یکسان و برابر با ۹۵۰ نیوتن متر است.
فراری پوروسانگوئه اما با سه رقیب خود کاملاً متفاوت است. این خودرو از پیشرانهٔ ۶.۵ لیتری V12 تنفس طبیعی جذاب مارانلو استفاده میکند که ۷۲۵ اسب بخار قدرت و ۷۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچه منتقل میشود که در عقب نصب شده است. هرچند فراری از لحاظ قدرت پس از آئودی دومین خودروی ضعیف گروه محسوب میشود ولی سبکترین وزن را در بین این چهار شاسیبلند دارد. هرچند پوروسانگوئه با وزن ۲۱۵۰ کیلوگرم خیلی خودروی سبکی نیست ولی از سنگینترین عضو گروه یعنی اوروس SE با وزن ۲.۵ تنی به میزان قابلتوجهی سبکتر است. پورشه هم وزنی نزدیک به لامبورگینی دارد ولی آئودی به دلیل فقدان باطری و موتور الکتریکی، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از پسرعموهای خود سبکتر است.
پس از چند درگ ناموفق به دلیل مشکلات خودروها، سرانجام چهار شاسیبلند باهم حرکت را آغاز کردند تا نبرد جذابی را به نمایش بگذارند. در آخرین درگ لانچ تمام خودروها تقریباً خوب بود و توانستیم رقابت درستی را ببینیم. هر چهار شاسیبلند با وجود تفاوت در پیشرانه، قدرت و وزن عملکرد بسیار نزدیکی داشتند و همگی تقریباً همزمان از خط پایان رد شدند. بااینحال، در مسابقات درگ دهمهای ثانیه هم تعیینکننده هستند و به همین دلیل پوروسانگوئه با تایم ۱۱.۶ ثانیه آخر شد. آئودی و لامبورگینی با وجود اختلاف چشمگیر قدرت، هردو ظرف ۱۱.۵ ثانیه به خط پایان رسیدند و پورشه با تایم ۱۱.۴ ثانیه برنده شد تا نشان دهد قدرت همهچیز نیست.
در مسابقهٔ رولینگ اول هم کاین برنده شد اما در رولینگ دوم فراری نشان داد که پیشرانهٔ تنفس طبیعی در سرعتهای بالا زنده میشود و پوروسانگوئه توانست رقبای قوتر خود را پشت سر بگذارد. در آزمایش ترمز نیز فراری تأثیر وزن سبکتر را نشان داد و زودتر متوقف شد درحالیکه آئودی بنزینی در رتبهٔ دوم قرار گرفته و شاسیبلندهای سنگینوزن پلاگینهیبریدی هم آخر شدند.
مقایسه مشخصات فنی
آئودی RS Q8 پرفورمنس | لامبورگینی اوروس SE | پورشه کاین توربو E-Hybrid | فراری پوروسانگوئه | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو | ۴.۰ لیتری V8 توئین توربو هیبرید | ۶.۵ لیتری V12 | |
قدرت | ۶۴۰ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار | ۷۴۰ اسب بخار | ۷۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۹۵۰ نیوتن متر | ۷۱۵ نیوتن متر | |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته دوکلاچه | ||
محور محرک | چهارچرخ | |||
وزن | ۲۲۷۵ کیلوگرم | ۲۵۰۴ کیلوگرم | ۲۴۹۵ کیلوگرم | ۲۱۵۰ کیلوگرم |
قیمت | ۱۳۷,۴۹۵ دلار | ۲۶۲,۶۳۱ دلار | ۱۵۳,۰۵۰ دلار | ۴۳۳,۶۸۶ دلار |
شهروند ایرانی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴اوروس باید قویترین باش ولی متاسفانه فرق زیادی بین آعودی و لامبو نبود پورش همه که همه درو کرد ۴۰۰ هزار دلار بدی یه پورش ۱۵۰ دلاری قورتت بده
Mr wrong
۱۸ فروردین ۱۴۰۴اینا هیچکدوم شاسی بلند نیستن ،سوپراسپرت هایی ن که یه خورده بهشون ارتفاع دادن .شاسی بلند باید بتونه افرود بره و رانندگی راحت داشته باشه ،قراره از هاچ بک بگیر تا اس یو وی و سدان همه سوپر اسپرت باشن که کیف نمیده .هرچیزی سرجای خودش خوبه.شاسی بلند یعنی اسکالید،رانگلر ،فور رانر و….
Ali
۱۸ فروردین ۱۴۰۴با حرفت کاملا موافقم.
ولی خب این خودروها با اونایی که نام بردی بازار هدف متفاوتی دارن.
از این گذشته اینا توی دبی هم حتی کم دیده میشن.
Ali
۱۸ فروردین ۱۴۰۴نسل جدید اورس هم مثل نسل جدید بی ام و M5 شده،درسته که قدرتی افزایش داشته ولی پرفورمنسی نه.
R
۱۸ فروردین ۱۴۰۴اوروس لامبورگینی نیس تمام قطعاتش ساخت آئودیه
Aranmilan
۱۸ فروردین ۱۴۰۴فراری فعلا ماشینشو ضعیفتر زده تا بعدا نسخه های قویتر با قیمت گرونتر بزنه
Aranmilan
۱۸ فروردین ۱۴۰۴فراری فعلا اینو ضعیفتر زده تا بعدا ازش نسخه های قویتر و گرونتر بزنه درسته؟
علی
۱۸ فروردین ۱۴۰۴الان دیگه همتون آرزوی داشتن Rsq8 دارید نه فراری لامبورگینی 😂
Siyavash
۱۸ فروردین ۱۴۰۴رنگ اوروس چقدر قشنگه..نسبت به قیمت آئودی خیلی خوب عمل کرد..فراری هم اون ۱۲ سیلندرش برا خودش دنیایی داره.و در آخر بگم پورشه عجب چیز خفنی هست..
Scuderia Ferrari
۱۸ فروردین ۱۴۰۴فراری پله پله میره جلو تا مدل های جدید جایی برای عرض اندام داشته باشن
همه میدونیم توانایی V12 فراری بیش از اینهاست و در آینده با بروزرسانی همین انجین یا هیبریدی شدن اوج قدرت و پرفورمنس FUV فراری رو شاهد خواهیم بود
در مجموع انتخابم کاین توربو GT هست که پکیج کاملی رو در اختیار راننده میزاره
Ferrari
۱۸ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا اینکه فکر کنیم فراری جا برای مدل های قویتر گذاشته به نظر من درست نیست. فراری برعکس رقبا از سیستم دو دیفرانسیل سنتی استفاده نمیکنه و نتیجه رو در کاهش وزن هم میبینیم دلیل دوم توربو بودن رقبا بود که گشتاور زیادی در دورهای پایین تولید میکن. با اینحال در رولینگ و مسافت ترمز گیری بهترین بود.
البته اینو هم در نظر بگیرید که فراری درست لانچ نشد. جز یکی دو درگ از حالت سکون که به خوبی رقبا استارت زد باقی موارد ری اکشن راننده کندتر از رانندهای دیگه بود.
Scuderia Ferrari
۱۸ فروردین ۱۴۰۴با توجه به عکس ها و فیلم های جاسوسی از مارانلو احتمال تولید پورسانگوئه هیبریدی زیاده ولی تنفس طبیعی با قدرت بیشتر سرنوشت نامعلومی داره !!
برای همین گفتم نسخه های قوی تر و سریع تری در راه هستن
تو این درگ برد و باخت فراری مهم نبود چون یه V12 تنفس طبیعی همیشه خاصه
nima.jdm
۱۸ فروردین ۱۴۰۴با اینکه قیمت آئودی منطقی تره و با وزن سبک تر میتونه همه شونو مغلوب کنه
ولی نمیشه از موتور وی۱۲ فراری گذشت
انتخابم فراری
حسام الدین
۱۸ فروردین ۱۴۰۴فراری♥️
Aliabnar
۱۸ فروردین ۱۴۰۴اصن این درگ بود خدایی یا بچه بازی؟ یبار اون جا میموند یبار اون یکی! معلومه هیچکدومم راننده نیستن