پورشهلوسید

درگ پورشه تایکان توربو GT و لوسید ایر سافایر، قوی‌ترین سدان‌های جهان

در درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، پورشه تایکان توربو GT با ۱۰۹۲ اسب بخار قدرت سریع‌تر خواهد بود یا لوسید ایر سافایر با ۱۲۳۴ اسب بخار؟

این روزها قدرت‌هایی که خصوصاً در خودروهای الکتریکی می‌بینیم، بسیار نجومی هستند. درحالی‌که زمانی بیش از ۵۰۰ اسب بخار برای بسیاری از خودروها یک رؤیا بود، امروز خودروهای الکتریکی زیادی به‌راحتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند. دو خودرویی که در اینجا می‌بینید، مصادیق بارز این موضوع هستند. یکی از این خودروها، لوسید ایر سافایر است که قوی‌ترین سدان حال حاضر جهان محسوب می‌شود. این سدان آمریکایی به سه موتور الکتریکی مجهز است که مجموعاً ۱۲۳۴ اسب بخار قدرت ۱۹۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. سافایر با این اعداد خیره‌کننده، تاکنون اثبات کرده که چقدر سریع است.

در سمت دیگر اما خودرویی قرار دارد که تازه به بازار آمده و هنوز عملکرد آن را در قیاس با رقبا ندیده‌ایم. این خودرو تایکان توربو GT است که پرچم‌دار جدید خانوادهٔ سدان الکتریکی پورشه و سریع‌ترین سدان تولیدی در پیست نوربرگ‌رینگ محسوب می‌شود. این ماشین مثل نسخه‌های ضعیف‌تر همچنان از دو موتور الکتریکی استفاده می‌کند که در حالت عادی ۷۷۷ اسب بخار قدرت و ۱۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. هرچند این اعداد اختلاف زیادی را با لوسید نشان می‌دهند ولی توربو GT از حالت ویژه‌ای بنام بوست بهره می‌برد که خروجی موتورها را به ۱۰۹۲ اسب بخار و ۱۳۴۰ نیوتن متر افزایش می‌دهد.

البته تایکان توربو GT حتی در حالت بوست هم از رقیب آمریکایی ضعیف‌تر است ولی از سوی دیگر، سدان پورشه با وزن ۲۳۱۳ کیلوگرم، بیش از صد کیلوگرم از سافایر سبک‌تر است. دو خودرو همچنین از لحاظ قیمت هم بسیار به هم نزدیک هستند تا شاهد رقابتی منصفانه باشیم. البته در هردو مسابقهٔ U-Drag لوسید برنده شد ولی اعداد و ارقام پرفورمنس خودروها بسیار به هم نزدیک بود. تایکان با حتی یک‌دهم ثانیه زودتر از لوسید از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید (۲.۱ ثانیه در برابر ۲.۲ ثانیه) ولی سافایر در ادامه جبران کرد. این خودرو ۴۰۰ متر را در ۹.۲ ثانیه پیمود درحالی‌که پورشه این کار را در ۹.۳ ثانیه انجام داد.

در کل مسابقهٔ U-Drag اما اختلاف دو خودرو بسیار بیشتر بود که این نشان می‌دهد تایکان هنگام دور زدن زمان از دست داده است. این سدان آلمانی کل مسیر را در ۲۹.۱ ثانیه طی کرد درحالی‌که رقیب آمریکایی این کار را یک ثانیه زودتر انجام داد؛ بنابراین، آیا اگر ایر سافایر راهی پیست نوربرگ‌رینگ شود، می‌تواند رکورد تایکان توربو GT را بشکند؟

مشخصات فنی

لوسید ایر سافایر تایکان توربو GT
قوای محرکه سه موتوره دو موتوره
قدرت ۱۲۳۴ اسب بخار ۱۹۲ اسب بخار
گشتاور ۱۹۴۰ نیوتن متر ۱۳۴۰ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته دو سرعته
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
وزن ۲۴۲۸ کیلوگرم ۲۳۱۳ کیلوگرم
قیمت ۲۵۰ هزار دلار ۲۴۲ هزار دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۳ دیدگاه‌ها

  1. آرش

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    به نظرم پورشه بهتر بود کمی شیطنت در برگزاری درگ مشخص بود به هر حال لوسید ایر از لحاظ مالی اوضاع خوبی نداره تبلیغات لازمه یه موقعی برند لوکس نیسان یعنی اینفینیتی برای تبلیغات با بی ام و مقایسه میشد و غالبا برای تبلیغات برنده اعلام میشد ولی با تبلیغات هم اوضاع شرکت خوب پسش نرفت چند یال دیگه لوسید ایر هن به همون سرنوشت اینفینیتی دچار میشه .

    موافقم 19
    مخالفم 32
    1. مهدی دهقانی

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      کاش پورشه سه موتوره بود

      موافقم 15
      مخالفم 9
      1. SMS

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (639 ديدگاه)

        تنها برقی هایی که ارزش خرید دارند
        آخ آخ حال می ده لوسید بره تو نوربرگ رینگ حال این شیائومی رو بگیره

    2. Nismo

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1565 ديدگاه)

      پورشه کلا چند وقته وضعیت خوبی نداره
      افت فروش که داشته
      رکوردهای نوربرگ رینگش رو که زدن
      هایپرکارش که خبری نیست
      911 جدیدش که خبری نیست
      الانم که تو درگ زدنش
      این وضعیت اصلا جالب نیست

      موافقم 24
      مخالفم 21
      1. Kiarash

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (697 ديدگاه)

        من فکر کنم بخاطر همین بحران فولکس واگن باشه چون پورشه هم زیر مجموعه فولکس واگن هست
        حیفه چنین برند هایی براشون اینجور اتفاقات بیوفته و بعد ورشکست بشه !

        موافقم 8
        مخالفم 13
    3. حسن

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (193 ديدگاه)

      اینفینیتی که هنوز هست، ممکنه فروشش کم شده باشه ولی هنوز هست و بین تیونرها هم خیلی طرفدار داره.

      موافقم 11
      مخالفم 4
    4. جرمی کلارکسون

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1035 ديدگاه)

      برقی خوشگل تر از لوسید ندیدم

      موافقم 12
      مخالفم 6
  2. MOPAR

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    من آمارشو ندارم تو بنزینیا ماشینی هست اینارو زده باشه همین اس پلد یا لوسیدو؟ البته منظورم رو آسفالت معمولی و 400 متره..

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. Bentley

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (571 ديدگاه)

      بوگاتی شیرون سوپر اسپرت تایم ۹.۱ داره سریع ترین ۴۰۰ متر بین بنزینی ها.

      موافقم 11
      مخالفم 7
      1. MOPAR

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ایول الان دیدم تو یوتیوب اولش عقب افتاد بعد گرفتش البته 9.1 ندیدم 9.6 زد

        موافقم 5
        مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      کار پورشه خیلی خوب بوده با یک موتور کمتر. فقط یک دهم ثانیه اختلاف داشته که اساساً هیچه
      ولی به طور کلی از لوسید خوشم میاد در حالی تسلا فقط خندم میندازه

      موافقم 16
      مخالفم 9
      1. ایمان

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (75 ديدگاه)

        البته پورشه فقط ۱۰ ثانیه میتونه پا به پای لوسید و تسلا بیاد بعد از اون قدرتش برمیگرده به ۷۷۷ اسب بخار.

        موافقم 12
        مخالفم 3
        1. Nismo

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1565 ديدگاه)

          داداش بر نمیگرده به 700 1092 قدرتشه که وقتی حالت حمله و لانچ کنترل با هم فعال بشه واسه 10 ثانیه قدرتش میره رو 1200 تا بعد دوباره برمیگرده رو 1092

      2. سوشیانت

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3614 ديدگاه)

        تسلا فشار زیاد میاره

        موافقم 6
        مخالفم 10
        1. amirkhanzadeh

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1032 ديدگاه)

          تسلا مگه فن داره ؟
          اولین باره فن تسلا می بینم 😅😅

          موافقم 7
          مخالفم 4
        2. سوشیانت

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3614 ديدگاه)

          اگه معیار به فن بودن باشه که الان هر کی ندونه با این فن های متعصب فکر میکنه آلمان گاری میسازه😁

          موافقم 5
          مخالفم 4
        3. Nismo

          ۱۴ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (1565 ديدگاه)

          اون زمانی که آلمان ماشین رو اختراع کرد
          آمریکا هنوز گاری هم نداشت کجای کاری بنده خدا

          موافقم 3
          مخالفم 1
    3. B

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (919 ديدگاه)

      هگارتی که درگ گذاشته بود سافایر زده بود شیرون رو
      درگ تایم خود سافایر هم ۸.۹ هست که ۲ دهم سریعتر از شیرونه

      1. R

        ۱۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (1215 ديدگاه)

        هاگرتی با شیرون پیور اسپرت زد که دقیقا تایماش با تایمای رسمی کمپانی یکیه پوراسپرت تایمش ۹.۳ عه اما مدل سوپر اسپرت ۹.۱ عه

        1. B

          ۱۳ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (919 ديدگاه)

          آها ولی بازم بر اساس تایم اعلامی سریعتره لوسید شاید در عمل کند تر باشه یا هم لول باشن

          موافقم 1
          مخالفم 1
  3. Yazdan

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    شاید شتاب جانبی بیشتری رو تحمل کنه این دلیل نمیشه که حتما رکوردش تو نوربرگ رینگ از تایکان بهتر شه.
    چون تمام خودروهای پورشه توی نوربرگ رینگ تنظیم میشن شکوندن رکوردشون تو همون پیست واقعا کار دشواریه.

    موافقم 14
    مخالفم 3
  4. R

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1215 ديدگاه)

    سوال خوبی بود سافایر باید یه سر بره نوربرگرینگ

    موافقم 11
    مخالفم 4
  5. hosen

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    چه درگ نزدیک به همی داشتن ولی خب این لوسید لاکردا عین جت میمونه

    موافقم 13
    مخالفم 3
  6. Kiarash

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (697 ديدگاه)

    من انتخابم پورشه هست ولی پورشه خدایی حیفه برقی باشه

    موافقم 7
    مخالفم 7
  7. ابوالفضل

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (328 ديدگاه)

    سافایر واقعا تو کلاس خودش بهترینه
    پورشه و تسلا واسه جایگاه دوم باید رقابت کنن
    هر چند پورشه نشون داد از تسلا عملکرد بهتری داره
    البته اینو هم اضافه کنم درگ های بی صدا هیچ وقت جای غرش های خودرو های بنزینی رو نمیگیرن

    موافقم 18
    مخالفم 2
  8. °_°

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    به نظرتون رینگ های پورشه قالپاق نیست.🧐

  9. A

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (63 ديدگاه)

    برید کنار
    شیائومی اومده

    موافقم 10
    مخالفم 6
  10. IRI

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    اینا رو ولش
    از این به بعد باید به شیائومی عادت کنیم!

    موافقم 10
    مخالفم 1
  11. سوشیانت

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3614 ديدگاه)

    قطعا لوسید شتاب و قدرت و سرعت همه بهتر

    موافقم 8
    مخالفم 7
  12. حسن

    ۱۳ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2136 ديدگاه)

    لوسید ایر سلطان برقیها

    موافقم 8
    مخالفم 1
  13. M power

    ۱۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (421 ديدگاه)

    دوس دارم درگ شیائومی با لوسید رو ببینم چی میشه

  14. محمد

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به دنیای جارو برقی ها و تبلت ها خوش آمدید حیف اسم ماشین که رو اینا بزارن موتور باید غرش کنه و با آدم حرف بزنه

  15. محمد

    ۲۴ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (20 ديدگاه)

    به دنیای جاروبرقی ها و تبلت ها خوش آمدید خودروها دارن بگا میرن چند سال دیگه همینا دلشون برا غرش موتور بنزینی و دیزلی تنگ میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا