ماکان EV هنوز رونمایی نشده اما نسخه پیشتولید در اختیار کارشناسان قرار گرفته است تا تواناییهای پورشه در ساخت یک کراساور اسپرت را ثابت شود.
ماکان در سالهای اخیر، پرفروشترین محصول پورشه بوده است. این مدل با ابعادی کوچکتر از کاین تولید میشود؛ اما امکانات عالی با کابین بسیار راحت و جادار فراهم میکند. از سویی دیگر، پورشه تصمیم گرفته تا سال ۲۰۳۰، هشتاد درصد ظرفیت تولید خود را تمام برقی و هیبریدی کند.
خوشبختانه ماکان برقی، فعلا قرار نیست جایگزین مدل بنزینی شود و سال ۲۰۲۵، در کنار دیگر تولیدات پورشه، تحویل خریداران خواهد شد. این محصول، رقابت با شاسیبلندهای برقی مرسدس بنز و بیامو را آغاز میکند تا پورشه از رقبای هموطن عقب نماند. درحالیکه EQE و iX با تحسین کارشناسان مواجه شدهاند؛ ماکان برقی راه سختی پیش رو دارد.
ماکان EV صرفا نسخه شاسی بلند از تایکان نیست. برای پلتفرم این کراساور، PPE فولکسواگن انتخاب شده تا کاملا جدید و بسیار متفاوت از دیگر محصولات بزرگترین خودروساز اروپا باشد. جالبتر اینکه فروش ماکان برقی و بنزینی در سال ۲۰۲۵، همزمان روی پلتفرمهای متفاوت انجام خواهد شد.
نسخه پروتوتایپ ارایه شده به کارشناسان در کالیفرنیا، باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی دارد و توان پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم میکند. این شرایط، فعلا برتری ماکان EV نسبت به تایکان با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر را نشان میدهد؛ هرچند که نمیتوان برای خودروی تولید ۲۰۲۵ از هماکنون اطمینان قطعی داشت.
ماکان برقی، حتما دو دیفرانسیل دو موتوره خواهد بود. حدود قدرت تولیدی پیشرانه، ۶۰۰ اسب بخار اعلام شده است که نسبت به ماکان GTS امروزی با قدرت ۴۳۴ اسب بخار برتری دارد. برای گشتاور، گمانهزنیهای چند منبع مختلف شامل CarAnd Driver، حدود ۱۰۰۰ نیوتنمتر است. وزن خالص این خودرو نیز احتمالا، ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلوگرم خواهد بود.
قیمت ماکان الکتریکی طبیعتا در زمان رونمایی نهایی مشخص خواهد شد اما پیشبینیهای این مورد، چندان سخت نیست. ارزانترین ماکان بنزینی با ۲۶۱ اسب بخار قدرت، ۶۳ هزار دلار هزینه خرید دارد و قیمت مدل پایه از تایکان ۴۲۹ اسب بخار، ۹۰ هزار دلار است. از مجموع موارد فوق میتوان آستانه قیمت ماکان برقی را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برآورد کرد.
کارشناس Motor1 در توصیف ماکان الکتریکی از واژه هیولا (Monster) استفاده میکند. این کراساور در نسخه تولید انبوه، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۵ ثانیه یا کمتر خواهد داشت؛ ضمن اینکه کیفیت رانندگی و مانورپذیری عالی در کلاس شاسیبلندهای اسپرت ارایه خواهد کرد. ماکان EV برخلاف تایکان، گیربکس دو سرعته مختص محور عقب نخواهد داشت اما فناوری جدید برای تقسیم گشتاور و فرمانپذیری چرخهای عقب ارایه خواهد کرد.
در بحث طراحی، احتملا نسخه نهایی بسیار نزدیک به نمونه پروتوتایپ تولید خواهد شد. روشنایی اصلی از طریق چراغ LED داخل سپر تامین میشود و روشنایی روز به شکل ۴ خط باریک، از بالا خواهد بود. طراحی داخلی ماکان EV، کاملا محرمانه است و حتی برای نسخه پروتوتایپ، داشبورد مخفی شده زیر پوشش ارایه شد.
دو حالت رانندگی اصلی برای ماکان برقی، آرام و پرشتاب (اسپرت) هستند. طبیعتا برای رانندگی آرام داخل شهر و تردد خانوادگی، ۶۰۰ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتنمتر، کاربردی نیست؛ ضمن اینکه مصرف انرژی بالا خواهد داشت. همچنین عملکرد نرم و راحت سیستم تعلیق برای حالت آرام یا اقتصادی (Eco)، اهمیت زیادی دارد؛ اما لازم است در مود اسپرت، تعادل بینظیر پورشه برای عبور از پیچهای تند و شتابگیری ناگهانی به محض فشار بر پدال، فراهم شود. این موارد، توسط کارشناسان در کالیفرنیا آزمایش شد و مورد تحسین قرار گرفت. ظاهرا تایرهای چهارفضل کنتینتال نیز، نقش مهمی در کیفیت سواری ماکان EV داشتهاند.
برای خودروهای سنگینوزن با پیشرانه گشتاور بالا، چالش کنترل هرزگردی وجود دارد. این مورد، خصوصا برای مدیریت گشتاور روی چرخهای عقب نیز مشکلساز است اما ماکان برقی به لطف فناوریهای جدید و فرمانپذیری محور عقب، به خوبی کنترل کشش و لغزش را انجام میدهد تا رانندگی پرشتاب و هیجانانگیز با تایکان EV فراهم شود.
معماری ۸۰۰ ولت با چیدمان باتری در کف برای تایکان برقی استفاده شده است. این خودرو با شارژر ۲۷۰ کیلووات سازگار خواهد بود و ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه تکمیل خواهد کرد. همچنین، فضای بسیار خوب برای سرنشینان جلو و عقب فراهم است اما نسبت به تایکان بنزینی، کاهش فاصله بدنه تا سطح جاده وجود دارد.
شکی نیست که تایکان الکتریکی نسبت به قدرتمندترین مدل فعلی از پورشه تایکان، پرشتابتر و هیجانانگیزتر است. کیفیت رانندگی مدل برقی، کارشناسان را متعجب کرد اما اختلاف قیمت چشمگیر بین نسخههای برقی و بنزینی در سال ۲۰۲۵؛ قطعا بر موفقیت تجاری تایکان EV تاثیرگزار خواهد بود. هماکنون ماکان S دو دیفرانیسل با قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۵۲۰ نیوتنمتر، ۷۳ هزار دلار است و کاین پلاگین هیبرید به عنوان شاسیبلند بزرگتر و کممصرفتر، ۹۳ هزار دلار قیمت دارد.
Kf
۱۸ مهر ۱۴۰۲خواستم نظر بدم راجبش دیدم پول ندارم اوضاع کشور هم جوری نیست که بشه بهش فکر کرد ولی اگه اوضاع برگرده و مثل همه قدرت انتخاب داشته باشیم بازم نظرم رو بنزینه
حداقل تو ذهنمون ماشین انتخاب میکنیم
عوضش امنیت داریم
کیان
۱۸ مهر ۱۴۰۲حقیقت اینه ک بزرگترین چیزی ک من حس میکنم ممکنه با وقایع اتفاق افتاده اخیر هر لحظه دیگه نداشته باشیم و … همین امنیت هست !!!
بابک کشاورز
۱۸ مهر ۱۴۰۲من که نظر کا اف رو کنایی برداشت کردم.
Mr. gt c
۱۸ مهر ۱۴۰۲خیلی با خودم کلنجار میرم که برقی ها برام جذاب باشه ولی متاسفانه هیچ وقت نتوستم باهاش کنار بیام، البته این نظر برای کسانی بیشتر صدق میکنه که ماشین رو فقط به چشم وسیله حمل و نقل نگاه نمیکنن، شخصاً انجین درون سوز رو قلب و روح و شخصیت هر خودرو میدونم که اونارو با بقیه متمایز میکنه.
M
۱۹ مهر ۱۴۰۲زیاد سخت نگیر زندگی همینه
هر چیزی یک شروع و پایانی داره
همه هم اینو میدونیم فقط بعضیامون نمیتونیم باهاش کنار بیام
الان هم عصر الکتریکی هاست
سعی کن دوستشون داشته باشی
به هرحال ماشین های الکتریکی جذابی هم داریم مثل پورشه تایکان ، الکتریکی های ائودی e-tron، هامر EV، ریمک نوار ، لوسید ایر ،و تسلا X plaid که هر کدوم خالی از لطف نیستن
به هر حال میشه از بین اینا یکیشون رو انتخاب کرد و ازش لذت برد مثلا خودم هامر ev و تایکان و ائودی رو انتخاب میکنم مخصوصا تایکان
Arshia m3csl
۱۸ مهر ۱۴۰۲چقدر خوشگلی اخه پورشه😍 تو برقیا زیباترین ماشین هارو داره پورشه منتظر ۷۱۸ برقی باکستر و کیمن هم هستم این ماکان واقعا با ابهت و عالیه و حس اسپرت بودن رو میده به نظرم صفر تا صد رو تو ۴.۳ ثانیه میتونه بره
AMANTE
۱۸ مهر ۱۴۰۲پورشه یکبار با مدل کاین تعریف جدیدی از شاسی بلند اسپرت معرفی کرد.
الان با ماکان الکتریکی میخواد تعریف جدیدی از کراس اوور اسپرت برقی معرفی کنه.
امیر
۱۸ مهر ۱۴۰۲معرکه شده 🔥🇩🇪
علی جردن
۱۸ مهر ۱۴۰۲واقعا قلبم شکست
وقتی تایکان کراس توریسمو بود چه کاریه ماکان رو برقی می کنید؟ شاید یکی مثل خودم عاشق یک کراس اور جمع و جور با موتور V6 باشه تکلیفش چیه؟
M
۱۹ مهر ۱۴۰۲مدل ۲۰۲۳ رو میگیره خیلی راحت
Hamilton1970
۱۸ مهر ۱۴۰۲دلمون برای نسخه بنزینیش تنگ میشه…
فرشاد
۱۸ مهر ۱۴۰۲خیلی خوشگله
پورشه برقیاشم جوری میزنه که از پورشه بودنشون کم نشه
blackwing
۱۸ مهر ۱۴۰۲ماکان GTS رو ترجیح میدم
Enzo Ferrari 2008
۱۸ مهر ۱۴۰۲موفق باشه
Soroush
۱۸ مهر ۱۴۰۲مطمئنم پورشه ماشین بد نمیسازه
به شدت مشتاق رونمایی شدنش هستم
رامتین
۱۸ مهر ۱۴۰۲یه ماه پیش یجا خوندم گویا مشتریان جهانی ماکان، علاقه خودشون را نسبت به نسخه بنزینی اعلام کردند و پورشه قول داده در این بازارها تولید بنزینی این خودرو را ادامه بده. از نظر خودم بهترین کراس اور میان سایز دنیا همین ماکانه.
JaMsHiD
۱۹ مهر ۱۴۰۲همه ایرانیا به ماشین برقی هیت میدن
ولی نمیدونن ایران تازه با زور و کلی سر و صدا کردن رسیده به تکنولوژی هیبرید پونزده سال پیش !
تازه اول راه هستیم و هنوز قراره با موتور های XUM و TUP فاز دوازده سیلندر بگیریم !
هر جای جهان برقی بشه ایران نمیشه
علی
۱۹ مهر ۱۴۰۲خشن و با مزه
صدرا
۲۵ مهر ۱۴۰۲اگر بخواهیم صادق باشیم ماشین های الکتریکی دارن هم سنت سکنی میکند و هم خودرو هارو به سمت زشتی میبرن