پورشه

اولین رانندگی با پورشه ماکان برقی؛ تعریف جدید از شاسی بلند اسپرت

ماکان EV هنوز رونمایی نشده اما نسخه پیش‌تولید در اختیار کارشناسان قرار گرفته است تا توانایی‌های پورشه در ساخت یک کراس‌اور اسپرت را ثابت شود.

ماکان در سال‌های اخیر، پرفروش‌ترین محصول پورشه بوده است. این مدل با ابعادی کوچک‌تر از کاین تولید می‌شود؛ اما امکانات عالی با کابین بسیار راحت و جادار فراهم می‌کند. از سویی دیگر، پورشه تصمیم گرفته تا سال ۲۰۳۰، هشتاد درصد ظرفیت تولید خود را تمام برقی و هیبریدی کند.

خوشبختانه ماکان برقی، فعلا قرار نیست جای‌گزین مدل بنزینی شود و سال ۲۰۲۵، در کنار دیگر تولیدات پورشه، تحویل خریداران خواهد شد. این محصول، رقابت با شاسی‌بلندهای برقی مرسدس بنز و بی‌ام‌و را آغاز می‌کند تا پورشه از رقبای هم‌وطن عقب نماند. درحالی‌که EQE و iX با تحسین کارشناسان مواجه شده‌اند؛ ماکان برقی راه سختی پیش رو دارد.

پورشه ماکان برقی نمای پشت

ماکان EV صرفا نسخه شاسی بلند از تایکان نیست. برای پلتفرم این کراس‌اور، PPE فولکس‌واگن انتخاب شده تا کاملا جدید و بسیار متفاوت از دیگر محصولات بزرگ‌ترین خودروساز اروپا باشد. جالب‌تر اینکه فروش ماکان برقی و بنزینی در سال ۲۰۲۵، هم‌زمان روی پلتفرم‌های متفاوت انجام خواهد شد.

نسخه پروتوتایپ ارایه شده به کارشناسان در کالیفرنیا، باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی دارد و توان پیمایش حدود ۵۰۰ کیلومتر با یک شارژ فراهم می‌کند. این شرایط، فعلا برتری ماکان EV نسبت به تایکان با شعاع حرکتی ۴۰۰ کیلومتر را نشان می‌دهد؛ هرچند که نمی‌توان برای خودروی تولید ۲۰۲۵ از هم‌اکنون اطمینان قطعی داشت.

پورشه ماکان برقی نمای آفرود

ماکان برقی، حتما دو دیفرانسیل دو موتوره خواهد بود. حدود قدرت تولیدی پیشرانه، ۶۰۰ اسب بخار اعلام شده است که نسبت به ماکان GTS امروزی با قدرت ۴۳۴ اسب بخار برتری دارد. برای گشتاور، گمانه‌زنی‌های چند منبع مختلف شامل CarAnd Driver، حدود ۱۰۰۰ نیوتن‌متر است. وزن خالص این خودرو نیز احتمالا، ۲۲۰۰ تا ۲۴۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

قیمت ماکان الکتریکی طبیعتا در زمان رونمایی نهایی مشخص خواهد شد اما پیش‌بینی‌های این مورد، چندان سخت نیست. ارزان‌ترین ماکان بنزینی با ۲۶۱ اسب بخار قدرت، ۶۳ هزار دلار هزینه خرید دارد و قیمت مدل پایه از تایکان ۴۲۹ اسب بخار، ۹۰ هزار دلار است. از مجموع موارد فوق می‌توان آستانه قیمت ماکان برقی را ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار برآورد کرد.

پورشه ماکان برقی نمای جاده

کارشناس Motor1 در توصیف ماکان الکتریکی از واژه هیولا (Monster) استفاده می‌کند. این کراس‌اور در نسخه تولید انبوه، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۵ ثانیه یا کمتر خواهد داشت؛ ضمن اینکه کیفیت رانندگی و مانورپذیری عالی در کلاس شاسی‌بلندهای اسپرت ارایه خواهد کرد. ماکان EV برخلاف تایکان، گیربکس دو سرعته مختص محور عقب نخواهد داشت اما فناوری جدید برای تقسیم گشتاور و فرمان‌پذیری چرخ‌های عقب ارایه خواهد کرد.

در بحث طراحی، احتملا نسخه نهایی بسیار نزدیک به نمونه پروتوتایپ تولید خواهد شد. روشنایی اصلی از طریق چراغ LED داخل سپر  تامین می‌شود و روشنایی روز به شکل ۴ خط باریک، از بالا خواهد بود. طراحی داخلی ماکان EV، کاملا محرمانه است و حتی برای نسخه پروتوتایپ، داشبورد مخفی شده زیر پوشش ارایه شد.

پورشه ماکان برقی نمای جانبی

دو حالت رانندگی اصلی برای ماکان برقی، آرام و پرشتاب (اسپرت) هستند. طبیعتا برای رانندگی آرام داخل شهر و تردد خانوادگی، ۶۰۰ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتن‌متر، کاربردی نیست؛ ضمن اینکه مصرف انرژی بالا خواهد داشت. همچنین عملکرد نرم و راحت سیستم تعلیق برای حالت آرام یا اقتصادی (Eco)، اهمیت زیادی دارد؛ اما لازم است در مود اسپرت، تعادل بی‌نظیر پورشه برای عبور از پیچ‌های تند و شتاب‌گیری ناگهانی به محض فشار بر پدال، فراهم شود. این موارد، توسط کارشناسان در کالیفرنیا آزمایش شد و مورد تحسین قرار گرفت. ظاهرا تایرهای چهارفضل کنتینتال نیز، نقش مهمی در کیفیت سواری ماکان EV داشته‌اند.

پورشه ماکان برقی نمای خاکی

برای خودروهای سنگین‌وزن با پیشرانه گشتاور بالا، چالش کنترل هرزگردی وجود دارد. این مورد، خصوصا برای مدیریت گشتاور روی چرخ‌های عقب نیز مشکل‌ساز است اما ماکان برقی به لطف فناوری‌های جدید و فرمان‌پذیری محور عقب، به خوبی کنترل کشش و لغزش را انجام می‌دهد تا رانندگی پرشتاب و هیجان‌انگیز با تایکان EV فراهم شود.

معماری ۸۰۰ ولت با چیدمان باتری در کف برای تایکان برقی استفاده شده است. این خودرو با شارژر ۲۷۰ کیلووات سازگار خواهد بود و ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه تکمیل خواهد کرد. همچنین، فضای بسیار خوب برای سرنشینان جلو و عقب فراهم است اما نسبت به تایکان بنزینی، کاهش فاصله بدنه تا سطح جاده وجود دارد.

پورشه ماکان برقی

شکی نیست که تایکان الکتریکی نسبت به قدرتمندترین مدل فعلی از پورشه تایکان، پرشتاب‌تر و هیجان‌انگیزتر است. کیفیت رانندگی مدل برقی، کارشناسان را متعجب کرد اما اختلاف قیمت چشم‌گیر بین نسخه‌های برقی و بنزینی در سال ۲۰۲۵؛ قطعا بر موفقیت تجاری تایکان EV تاثیرگزار خواهد بود. هم‌اکنون ماکان S دو دیفرانیسل با قدرت ۳۷۵ اسب بخار و گشتاور ۵۲۰ نیوتن‌متر، ۷۳ هزار دلار است و کاین پلاگین هیبرید به عنوان شاسی‌بلند بزرگ‌تر و کم‌مصرف‌تر، ۹۳ هزار دلار قیمت دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. Kf

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (524 ديدگاه)

    خواستم نظر بدم راجبش دیدم پول ندارم اوضاع کشور هم جوری نیست که بشه بهش فکر کرد ولی اگه اوضاع برگرده و مثل همه قدرت انتخاب داشته باشیم بازم نظرم رو بنزینه
    حداقل تو ذهنمون ماشین انتخاب میکنیم
    عوضش امنیت داریم

    موافقم 48
    مخالفم 10
    1. کیان

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (1493 ديدگاه)

      حقیقت اینه ک بزرگترین چیزی ک من حس میکنم ممکنه با وقایع اتفاق افتاده اخیر هر لحظه دیگه نداشته باشیم و … همین امنیت هست !!!

      موافقم 45
      مخالفم 3
      1. بابک کشاورز

        ۱۸ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (6 ديدگاه)

        من که نظر کا اف رو کنایی برداشت کردم.

        موافقم 9
        مخالفم 0
    2. Mr. gt c

      ۱۸ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (435 ديدگاه)

      خیلی با خودم کلنجار میرم که برقی ها برام جذاب باشه ولی متاسفانه هیچ وقت نتوستم باهاش کنار بیام، البته این نظر برای کسانی بیشتر صدق میکنه که ماشین رو فقط به چشم وسیله حمل و نقل نگاه نمیکنن، شخصاً انجین درون سوز رو قلب و روح و شخصیت هر خودرو میدونم که اونارو با بقیه متمایز می‌کنه.

      موافقم 30
      مخالفم 3
      1. M

        ۱۹ مهر ۱۴۰۲
        سوابق: (714 ديدگاه)

        زیاد سخت نگیر زندگی همینه
        هر چیزی یک شروع و پایانی داره
        همه هم اینو می‌دونیم فقط بعضیامون نمی‌تونیم باهاش کنار بیام
        الان هم عصر الکتریکی هاست
        سعی کن دوستشون داشته باشی
        به هرحال ماشین های الکتریکی جذابی هم داریم مثل پورشه تایکان ، الکتریکی های ائودی e-tron، هامر EV، ریمک نوار ، لوسید ایر ،و تسلا X plaid که هر کدوم خالی از لطف نیستن
        به هر حال میشه از بین اینا یکیشون رو انتخاب کرد و ازش لذت برد مثلا خودم هامر ev و تایکان و ائودی رو انتخاب میکنم مخصوصا تایکان

  2. Arshia m3csl

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    چقدر خوشگلی اخه پورشه😍 تو برقیا زیباترین ماشین هارو داره پورشه منتظر ۷۱۸ برقی باکستر و کیمن هم هستم این ماکان واقعا با ابهت و عالیه و حس اسپرت بودن رو میده به نظرم صفر تا صد رو تو ۴.۳ ثانیه میتونه بره

    موافقم 23
    مخالفم 4
  3. AMANTE

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1907 ديدگاه)

    پورشه یکبار با مدل کاین تعریف جدیدی از شاسی بلند اسپرت معرفی کرد.
    الان با ماکان الکتریکی میخواد تعریف جدیدی از کراس اوور اسپرت برقی معرفی کنه.

    موافقم 16
    مخالفم 5
  4. امیر

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (680 ديدگاه)

    معرکه شده 🔥🇩🇪

    موافقم 12
    مخالفم 6
  5. علی جردن

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (2102 ديدگاه)

    واقعا قلبم شکست
    وقتی تایکان کراس توریسمو بود چه کاریه ماکان رو برقی می کنید؟ شاید یکی مثل خودم عاشق یک کراس اور جمع و جور با موتور V6 باشه تکلیفش چیه؟

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. M

      ۱۹ مهر ۱۴۰۲
      سوابق: (714 ديدگاه)

      مدل ۲۰۲۳ رو میگیره خیلی راحت

  6. Hamilton1970

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (538 ديدگاه)

    دلمون برای نسخه بنزینیش تنگ میشه…

    موافقم 5
    مخالفم 3
  7. فرشاد

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (928 ديدگاه)

    خیلی خوشگله
    پورشه برقیاشم جوری میزنه که از پورشه بودنشون کم نشه

    موافقم 8
    مخالفم 3
  8. blackwing

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    ماکان GTS رو ترجیح میدم

    موافقم 10
    مخالفم 3
  9. Enzo Ferrari 2008

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    موفق باشه

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. Soroush

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (198 ديدگاه)

    مطمئنم پورشه ماشین بد نمیسازه
    به شدت مشتاق رونمایی شدنش هستم

    موافقم 5
    مخالفم 1
  11. رامتین

    ۱۸ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3253 ديدگاه)

    یه ماه پیش یجا خوندم گویا مشتریان جهانی ماکان، علاقه خودشون را نسبت به نسخه بنزینی اعلام کردند و پورشه قول داده در این بازارها تولید بنزینی این خودرو را ادامه بده. از نظر خودم بهترین کراس اور میان سایز دنیا همین ماکانه.

  12. JaMsHiD

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (3011 ديدگاه)

    همه ایرانیا به ماشین برقی هیت میدن
    ولی نمیدونن ایران تازه با زور و کلی سر و صدا کردن رسیده به تکنولوژی هیبرید پونزده سال پیش !
    تازه اول راه هستیم و هنوز قراره با موتور های XUM و TUP فاز دوازده سیلندر بگیریم !
    هر جای جهان برقی بشه ایران نمیشه

  13. علی

    ۱۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (187 ديدگاه)

    خشن و با مزه

  14. صدرا

    ۲۵ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (39 ديدگاه)

    اگر بخواهیم صادق باشیم ماشین های الکتریکی دارن هم سنت سکنی می‌کند و هم خودرو هارو به سمت زشتی میبرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا