برای اینکه ببینیم شتاب مکمورتری اسپیرلینگ چقدر سریع است، آن را در مقابل یک خودروی بسیار سریع یعنی پورشه ۹۱۱ GT3 RS قرار دادهایم.
خیلیها دوست دارند بدانند سریعترین خودرویی که تاکنون با آن رانندگی کردهایم کدام است. درحالیکه در پاسخ به این سؤال انتظار دیدن نامهایی مثل فراری، لامبورگینی یا بوگاتی را دارید، احتمالاً با شنیدن نام مکمورتری اسپیرلینگ شوکه شوید. برای اینکه بهتر متوجه شوید این خودروی نهچندان شناختهشدهٔ بریتانیایی چقدر سریع است، جدولی کامل از مقایسهٔ شتاب اسپیرلینگ با پورشه ۹۱۱ GT3 RS تهیه کردهایم. این ساختهٔ پورشه که بهطور خاص برای پیست طراحی شده است، در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، تا ۸۶۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند اما جالب است بدانید که در اسپیرلینگ به لطف وجود فن، از سرعت صفر کیلومتر بر ساعت ۲۰۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میشود.
اسپیرلینگ با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و تنها ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن همراه با ضریب درگ بسیار پایین به لطف ورودیهای هوای کوچک، با اختلاف سریعترین خودرویی است که تاکنون آزمایش کردهایم. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت از هایپرکارهای الکتریکی دو هزار اسب بخاری مثل ریمک نورا هم سریعتر است. با نگاه به اعداد و ارقام جدول زیر میتوانید سرعت فوقالعادهٔ این ماشین کوچک بریتانیایی را بهتر درک کنید. یکی از اعداد جالب در این جدول، رسیدن از سرعت ۵۰ به ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است که برای اسپیرلینگ کمتر از یک ثانیه طول میکشد.
این خودروی تمام الکتریکی که جواز تردد در جادهها را ندارد، ظرف ۱.۳۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت و ظرف ۲.۶۱ ثانیه به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه GT3 RS این کار را به ترتیب در ۳.۱۴ ثانیه و ۶.۸۴ ثانیه انجام میدهد. اسپیرلینگ همچنین ۴۰۰ متر را هم در ۸.۱۸ ثانیه طی کرد ولی حداکثر سرعت آن روی ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است و ۲.۵ ثانیه قبل از اینکه به پایان ۴۰۰ متر برسد، به این سرعت رسیده بود. بنابراین اگر این محدودیت سرعت وجود نداشت قطعاً زودتر از ۸.۱۸ ثانیه ۴۰۰ متر را طی میکرد. این در حالی است که پورشه برای پیمودن این مسافت به ۱۱.۱۷ ثانیه زمان نیاز داشت اما باید توجه داشته باشیم که ۹۱۱ GT3 RS تنها ۵۲۵ اسب بخار قدرت و حداقل ۱۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد.
Taha Ayoobi
۲۰ شهریور ۱۴۰۳این مک مورتری خیلی وحشتناک شتاب میگیره.
amirkhanzadeh
۲۰ شهریور ۱۴۰۳ظاهرش واقعا مسخره است
یک تار موی پورشه رو به این و امثال این نمی دم
SMS
۲۰ شهریور ۱۴۰۳گوگولیه
Amir
۲۱ شهریور ۱۴۰۳داداش بهت دادن بگو نمیخوام
Scuderia Ferrari
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اینجا تنها جایی هست که نمیشه بگی اگه راستشو میگن بیا تو پیست تا پورشه بهت بگه پادشاه کیه !!
چون تو پیست هم اختلاف قابل توجهی دارن
بازم جای شکرش باقیه که مک مورتری ادعای شکست ماشین های F1 در پیست رو نداشته
🏆Lamborghini🏆
۲۰ شهریور ۱۴۰۳بنظرم اسمشو بزاریم گوگول مگولی وحشتناک!!!!!
Joker
۲۰ شهریور ۱۴۰۳تنها خودرویی که بتونه از پس این چموش بربیاد فقط و فقط کونیگ زگ با ۴۰۰ متر بالای ۱۴ ثانیه ست😂😂😂😂😂😂یارو با پراید تیون شده ۱۲ ثانیه زده بود😂😂😂ناموسن من این درد رو به کی بگم😂
Arshin
۲۰ شهریور ۱۴۰۳باز این نتیجه وصل شد و گوه خوری کرد هر مطلبی که کامنت گذاشتی ربطش میدی به کونیگزگ
Mr wrong
۲۲ شهریور ۱۴۰۳نتیجه ازدواج فامیلی☝️
محمد
۲۰ شهریور ۱۴۰۳این مک مورتری بخاطر اون موتور جداگانه ایجاد داون فورس شتاب داره بدون اون رینگای ۹۱۱ رو هم نمیتونه لمس کنه
Engineer
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اگه تو مسیرهای پر پیچ خم دوام آوردی حسابه وگرنه مسیر صاف که کار همه اس.
Taha Ayoobi
۲۰ شهریور ۱۴۰۳داداش مخصوص پیسته
Engineer
۲۰ شهریور ۱۴۰۳داداش منظورم تو پیست در برابر 911 بود.
Taha Ayoobi
۳ مهر ۱۴۰۳خب همون دیگه، این ساخته شده که رکورد هایدپبست هارو بزنه.
همایون
۲۰ شهریور ۱۴۰۳من یه سوال واسم پیش اومده کسی هست از علم آیرودینامیک سر دربیاره؟
دانفورس باعث میشه سر پیچها ماشین به زمین بچسبه ولی تو خط مستقیم از سرعت خودرو کم میکنه انگار یه چتر پشتش باز شده.خب این خودرو وقتی تو درگ حاضر میشه بهتر نیست فن رو خاموش کنه تا شتابش بهتر بشه؟اینکه از سرعت صفر دوبرابر وزن خودش دانفورس ایجاد میکنه چرا سرعتش رو ۲۴۰ محدود کردن؟معمولا دلیل محدود کردن سرعت مشخصات آیرودینامیک خودرو هستش که تو سرعت بالاتر امکان داره ناپایدار باشن مثل اکثر سدانها ولی وقتی سدانهای تسلا و لوسید به راحتی بالای ۳۰۰ میرن چجوری این خودرو با این پکیج آیرودینامیک خفن نمیتونه چسبندگیشو بالای ۲۴۰ کیلومتر حفظ کنه.یا شایدم کلا قضیه چیز دیگست و همین فن و دانفورس زیادش سرعت ماشین رو محدود کرده و نمیزاره سریعتر بره
Engineer
۲۰ شهریور ۱۴۰۳داداش
داون فورس یک عنصر عمودی از نیرو های آیرودینامیکی هستش که در خودرو ایجاد میشه
که وقتی ماشین حرکت می کنه، نیروی رو به پایین ماشین رو به سمت زمین هل میده .
حالا از نظر آیرودینامیکی در واقع سه نیرو در خودرو وجود داره: نیروی رو به پایین، نیروی درگ و نیروهای جانبی دیگر. (Vehicle Speed).
داون فورس در عملکرد خودرو سهم بسیار ویژه ای داره چون هرچه بیشتر بتونیم خودرو را به سطح زمین نزدیک کنیم داون فورس بیشتری تولید میشه و عملکرد ماشین در پیچ ها بهتر و در مجموع بالانس و هندلینگ نیز بهبود پیدا میکنه.
وقتی میزان نیروی رو به پایین تغییر می کنه، رانندگان می توانند آن را در عملکرد ماشین احساس کنند.
کاهش میزان نیروی رو به پایین باعث میشه که خودرو بیشتر به سر بخورد، عقب ماشین پایداری و ثبات کمتری دارد، اما در مسیرهای مستقی درگ کمتری داره.
SCORPION
۲۰ شهریور ۱۴۰۳اولا این یه ماشین ،مثل بقیه ماشینا نیست،یه موتور ۱۰۰۰ اسبیه که یه اتاق تکنفره گذاشن روش.دومافقط تو یه مسیر مستقیم اینارو کورس انداختن که اگر تو پیست باپیچ وخم بود بقول دوستمون رینگای پورشه روهم نمیتونست لمس کنه.سوما اگر باین منوال باشه اینو بایه اچ 2Rنینجا کورس بندازن.ببینم بازم برنده میشه یانه؟
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۰ شهریور ۱۴۰۳منطق این مقایسه رو درک نمیکنم
M power
۲۳ شهریور ۱۴۰۳اقا خداییش عملکردش عالیه
پس احتیاجی ب بهونه گرفتن نیس