در اینجا نگاهی دقیقتر به افراطیترین پورشههای ۹۱۱ خواهیم داشت که طی شش دهه تاریخ این افسانهٔ آلمانی ساخته شدهاند.
پورشه ۹۱۱ با نام ۹۰۱ در سپتامبر ۱۹۶۳ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد و یک سال بعد به بازار آمد. از آن زمان تا شش دههٔ بعد، انواع بسیار مختلفی از ۹۱۱ ساخته شد که برخی از آنها چه در زمان خود و چه بهصورت کلی افراطی بودند؛ بنابراین، در ادامه قصد داریم با افراطیترین پورشههای ۹۱۱ تاریخ آشنا شویم. همهٔ این خودروها جادهای هستند و نمونههای مسابقهای در لیست ما جایی نخواهند داشت.
پورشه ۹۱۱ کاررا RS 2.7 سال ۱۹۷۳
پیشرانهٔ شش سیلندر تخت ۹۱۱ ابتدا ۲ لیتری بود که در سال ۱۹۶۹ به ۲.۲ لیتر، در سال ۱۹۷۱ به ۲.۴ لیتر و در سال ۱۹۷۳ به ۲.۷ لیتر افزایش پیدا کرد و این نسخهٔ آخر در کاررا RS ارائه شد. این مدل با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و وزن زیر ۱۰۰۰ کیلوگرم (کمتر از ۹۱۱ اولیهٔ سال ۱۹۶۴)، بهترین پرفورمنس را داشت. هرچند کاررا RS بسیار شبیه نمونههای قبلی ۹۱۱ بود اما ویژگی متمایزی در قالب یک اسپویلر بزرگ عقب داشت. این نسخه امروز بسیار ارزشمند شده و برخی نمونههای آن حدود نیم میلیون دلار قیمت دارند.
پورشه ۹۱۱ توربو سال ۱۹۷۵
اولین ۹۱۱ توربوشارژ تاریخ در سال ۱۹۷۴ در نمایشگاه پاریس رونمایی و یک سال بعد راهی بازار شد. این مدل ۹۱۱ توربو نام گرفت یعنی نامی که تا به امروز روی قویترین نسخههای ۹۱۱ باقی مانده است. این مدل به پیشرانهٔ ۳ لیتری توربو مجهز شده بود که با ۲۶۰ اسب بخار قدرت، حدود دو برابر قویتر از ۹۱۱ اولیه بود. دو سال بعد، حجم این موتور به ۳.۳ لیتر افزایش پیدا کرد و قدرت به ۳۰۰ اسب بخار رسید. تمام این قدرت با فعال شدن توربو بهیکباره ارائه میشد و به همین دلیل رانندگی با ۹۱۱ خصوصاً در هوای بارانی به دقت و احتیاط زیادی نیاز داشت.
پورشه ۹۱۱ کاررا ۴ سال ۱۹۸۸
پس از توربوشارژر، پیشرفت بزرگ بعدی در تاریخ ۹۱۱ معرفی سامانهٔ چهارچرخ محرک بود. کاررا ۴ اولین نسخه از نسل ۹۶۴ بود که در سال ۱۹۸۸ به بازار آمد و به گفتهٔ پورشه ۸۵ درصد با نسل قبلی تفاوت داشت. تا شش ماه اول، کاررا ۴ تنها مدلی بود که عرضه میشد و امکان خرید نسخهٔ محرک عقب وجود نداشت تا اینکه کاررا ۲ در سال ۱۹۸۹ ارائه شد.
پورشه ۹۱۱ توربو S 3.6 سال ۱۹۹۴
قویترین نسخهٔ نسل ۹۶۴ مدلی تولید محدود بود که در پایان عمر این نسل ساخته شد. این مدل از همان پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری توربو استفاده میکرد اما به لطف توربوشارژر بزرگتر و دیگر تغییرات، خروجی آن به ۳۸۰ اسب بخار رسیده بود. از توربو S 3.6 تنها ۹۳ دستگاه ساخته شد که از این تعداد، ۷۶ دستگاه از نوع دماغه صاف با چراغهای جلوی فرورفته داخل گلگیرها بودند درحالیکه ۱۷ دستگاه دیگر چراغهای جلوی معمولی داشتند و فقط در ایالاتمتحده عرضه شدند.
پورشه ۹۱۱ GT2 سال ۱۹۹۵
GT2 کلاسی در مسابقات اتومبیلرانی بود که خودروهای شرکتکنندهٔ آن برای دریافت جواز حضور باید در تعدادی نسخهٔ جادهای هم ساخته میشدند. در این کلاس استفاده از سامانهٔ چهارچرخ محرک هم ممنوع بود که برای پورشه مشکلساز شد زیرا در اواسط دههٔ ۹۰ همهٔ نسخههای ۹۱۱ توربو به این سیستم مجهز بودند. راهحل این مشکل ساخت نسخهای محرک عقب از ۹۱۱ توربو بود که ۹۱۱ GT2 نام گرفت. با حذف محور محرک جلو و دیگر اقدامات کاهش وزن، GT2 به میزان قابلتوجهی سبکتر از توربو بود که پرفورمنس بسیار بهتری را فراهم میکرد حتی با وجودی که کشش کمتری داشت. پورشه در نسلهای بعدی ۹۱۱ هم به تولید مدل GT2 ادامه داد.
پورشه ۹۱۱ GT1 سال ۱۹۹۷
GT1 هم مثل GT2 به خاطر شرکت در مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد اما در این مدل، خودروی مسابقهای بهجز نام و چند قطعهٔ جزئی اشتراک دیگری با ۹۱۱ جادهای نداشت. این خودرو کاملاً برای مسابقه طراحی شده بود اما به خاطر قوانین مسابقات، پورشه مجبور به ساخت و عرضهٔ چند نمونهٔ جادهای شد که استریتورژن نام گرفت. GT1 استریتورژن کمی تعدیل شده و از تجهیزات جادهای کامل بهره میبرد اما با ۵۵۴ اسب بخار قدرت، همچنان سوپراسپرت بسیار سریعی بود. همچنین این اولین ۹۱۱ بود که با پیشرانهٔ آب خنک به بازار عرضه شد. برخلاف ۹۱۱ معمولی، در این مدل پیشرانه جلوی محور عقب نصب شده بود تا تنها ۹۱۱ موتور وسط تاریخ لقب گیرد.
پورشه ۹۱۱ توربو S سال ۱۹۹۷
۹۱۱ توربو نسل ۹۹۳ به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری توئین توربو مجهز بود که ۴۱۰ اسب بخار قدرت داشت. این نیروی قابلتوجهی محسوب میشد اما در پایان عمر این نسل، پورشه نسخهٔ حتی قویتری را با نام توربو S ارائه کرد. این مدل که در ظاهر با بال عقب بزرگتر متمایز میشد، به پیشرانهٔ ارتقاءیافته مجهز شده بود. این موتور در نسخهٔ بازار آمریکا ۴۳۰ اسب بخار و در دیگر بازارها ۴۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
پورشه ۹۱۱ GT3 سال ۱۹۹۹
بازهم مثل GT2، اولین ۹۱۱ GT3 هم به خاطر الزام قوانین مسابقات اتومبیلرانی ساخته شد اما این بار استفاده از توربوشارژر ممنوع بود و به همین دلیل، GT3 به یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری تنفس طبیعی ۳۶۰ اسب بخاری مجهز شد که برگرفته از موتور توربوشارژ مدل GT1 برندهٔ لمان بود. برای پایین نگه داشتن وزن هم ۹۱۱ GT3 با حداقل تجهیزات ارائه شد و بسیاری از قسمتهای آن مثل آنتیرول بارها و حتی ضریب دندهها قابل تنظیم بودند.
پورشه ۹۱۱ GT2 RS سال ۲۰۱۰
اولین ۹۱۱ که نشان GT2 RS روی آن دیده شد، نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ GT2 نسل ۹۹۷ بود. با افزایش بوست توربوها، قدرت موتور ۳.۶ لیتری توئین توربوی این نسخه با ۹۰ اسب بخار افزایش به ۶۲۰ اسب بخار رسید. این نیرو شتاب صفرتاصد ۳.۵ ثانیهای و حداکثر سرعت ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت را فراهم میکرد.
پورشه ۹۱۱ GT2 RS سال ۲۰۱۷
آخرین GT2 قویترین ۹۱۱ تولیدی تاریخ محسوب میشود. پیشرانهٔ ۳.۸ لیتری توئین توربو در این مدل ۷۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. GT2 RS نسل ۹۹۱ حداکثر سرعت بالاتری هم دارد که برابر با ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت است و با شتاب صفرتاصد ۲.۸ ثانیه، سریعترین ۹۱۱ محرک عقب تاریخ محسوب میشود. تا چند سال دیگر اما GT2 RS نسل ۹۹۲ معرفی خواهد شد تا با پیشرانهای که گفته میشود هیبریدی خواهد بود، نقطۀ عطف دیگری را در تاریخ ۹۱۱ رقم بزند.
پورشه ۹۱۱ داکار سال ۲۰۲۲
صرفنظر از پرفورمنس، داکار را باید افراطیترین ۹۱۱ جادهای تاریخ دانست. نام این نسخه به پیروزی پورشه در رالی داکار در سال ۱۹۸۴ با مدل ۹۵۳ دارد که نسخهای بسیار اصلاحشده و آفرودی از ۹۱۱ آن زمان بود. حداکثر سرعت ۹۱۱ داکار تنها ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است اما ارتفاع بیشتر از زمین، محافظت از زیر بدنه و حالتهای مختلف گیربکس به معنای تواناییهای قابلتوجه در آفرود خواهد بود.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS سال ۲۰۲۲
و در آخر به جدیدترین ۹۱۱ افراطی تاریخ میرسیم که با وزن تنها ۱۴۵۰ کیلوگرم، یکی از سبکترین اعضای خانوادۀ کنونی ۹۱۱ محسوب میشود. علاوه بر این، GT3 RS نسل ۹۹۲ توانمندترین و قویترین GT3 تاریخ بهحساب میآید. قدرت پیشرانۀ ۴ لیتری تنفس طبیعی این ماشین به ۵۲۵ اسب بخار رسیده که تنها ۵ اسب بخار از GT3 RS قبلی بیشتر است. بااینحال، همهچیز قدرت نیست زیرا به گفتۀ پورشه، ۲۵۰ ساعت آزمایش تونل باد روی این خودرو انجام گرفته و از این طریق توانسته داونفورس را ۴۰ کیلوگرم بیشتر کند.
علی جردن
۲۰ آبان ۱۴۰۲اولین پورشه کلکسیونی توی لیست قیمت نیم ملیون دلاری داره یعنی حدود ۲۷ ملیارد تومان!؟
نمی دونن که ما تو ایران پورشه ۹۱۱ کررا اس ۲۰۱۳ معمولی رو یک ملیون دلار می خریم و می فروشیم
آره داداش اینجا ایرانه با کل دنیا فرق داره
Arshia m3csl
۲۰ آبان ۱۴۰۲پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بین ۱۶ تا ۲۲ میلیارد تومنه قیمتش تو بازار ایران
فرشاد
۲۰ آبان ۱۴۰۲این همون ماشینیه که هروقت شنیدین یکی بش میگه قروباغه پس بدونین پورشه ماشین مورد علاقشو هم تو پیست رنگی کرده هم تو درگ
این 911هس اولین ماشین جاده ای که روش توربو سوارشد این اصالت بیشتر از 55هس
هیچ ماشینی تو تاریخ نتونسته 55سال هم ظاهرش رو حفظ کنه هم مشتریاشو هم رضایت بعد خرید مشتریاشو و..
پرفورمنس قوی تر تو تک تک 55ساله ش
Anti BTS
۲۰ آبان ۱۴۰۲فیات ۵۰۰ از سال ۱۹۵۷ در چندین نسل داره با حفظ ظاهر معروف و اصالت خودش داره تولید میشه یعنی ۶۶ سال .بیتل هم ۶۵ سال در نقاط مختلف جهان به بقای خودش ادامه داد . مینی هم از سال ۱۹۵۹ و طی چندین نسل داره تولید میشه یعنی ۶۴ سال . شاید مورد دیگه ای هم باشه الان یادم نیاد .
راجع به توربو هم با یه سرچ ساده :
۱۹۶۲ : اولین – الدزمبیل جت فایر
۱۹۶۵ : اینترنشنال اسکوت
۱۹۷۳ : بی ام و ۲۰۰۲ توربو
۱۹۷۴ : پورشه ۹۱۱
بابت اطلاعات غلط شما ممنون .
فرشاد
۲۰ آبان ۱۴۰۲اها درسته
فیات و بیتل و مینی کی تو صدر رضایت خریدار بودن؟
کی تو صدر حدول مشتریای وفادا به برندی که خریدن بودن؟
جدول علاقمند بودن به خریدن دوباره ماشین از برندی که داشتن چی؟
همه اینا تک به تک تو پدال هس شما که سرچت گویه اینارم پیدا کن
و مورداخر اینک
کدوم اینایی که گفتی هم نسخه داکار دارن هم نسخه پیست هم نسخه درگ و هم نسخه استفاده معمولی؟
کدومشون هرساله تایم پیست و درگ قوی تر و بهتر زدن؟
شاید تو مواردی هس که یادت نیس سرچ کن شاید بین اوناس بین اینایی که گفتی هیچی نیس
Anti BTS
۲۰ آبان ۱۴۰۲تلاش هات برای توجیه کردن اشتباهت کاملا بیهودست . گفتی اولین توربو که اشتباه بود .
گفتی هیچ خودرویی نیست ۵۵ ساله ظاهر و اصالت و محبوبیت حفظ کنه که اونم اشتباه بود . الانم صرفا داری حرفاتو عوض میکنی و میخوای خودتو توجیه کنی. راجع به رضایت و محبوبیت هم خیلی سادست . اگر رضایتی وجود نداشت خیلی زود تولیدشون تموم میشد و از یاد میرفتند . نه این که بالای ۶۰ سال در نقاط مختلف دنیا تولید بشن . دو تا اشتباه واضح کردی و ثابت کردی صرفا تعصب داری نه چیز دیگه .
فرشاد
۲۱ آبان ۱۴۰۲نخیر گلم خوب بخونی هم رضایت و گفتم هم خرید و هم پرفورمنس رو
JDM_Japan
۲۱ آبان ۱۴۰۲نه حاجی کم آوردی
ARMAN سابق
۲۰ آبان ۱۴۰۲شاهکار شاهکار شاهکار
Hamilton1970
۲۰ آبان ۱۴۰۲افراطی. تعریف دقیق برای ۹۱۱ GT2RS…
پورشه ۹۱۱ از جذابترین خودروهای تاریخه فرقی هم نداره چه نسخهای ازش باشه با چه سال تولیدی
Ahmad
۲۰ آبان ۱۴۰۲به نظرم کمپانی پورشه فقط باید ۹۱۱ تولید میکرد وقتی که شرکت هایی مثل پورشه و فراری محصولات شاسی بلند تولید کردن خودشون رو خراب کردن اخه پانامرا و کاین و ماکان واقعا رو مخن فقط از اسم پورشه استفاده میکنن همین پورشه واقعی یعنی۹۱۱ البته کلا من المانی ها رو قبول ندارم چون ماشین های به شدت پیچیده پراستهلاکی هستن
نیک منش
۲۰ آبان ۱۴۰۲۹۱۱ که حرف نداره همه فن حریفه
ولی محصولات دیگه اش هم متناسب با خودش هستن و خیلی خوبن و فوق العاده اسپرت و با هندلینگ بالا هستن.
در مورد پیچیده بودن هم طبیعیه چون بشدت پیچیده و پر از تکنولوژی های سطح بالا هستن و طبیعتان هزینه های متناسب با اون دارن.
ولی در تاریخ خودروهای آلمانی اتفاقا اثبات کردن که آلمانی ها هم مثل آمریکایی ها کم استهلاک ترین و بادوام ترین خودروها رو ساختن.
Erwin Martin
۲۰ آبان ۱۴۰۲چاره ای نداشت پورشه شرکتی بود که مشتریانش 1 درصد بازار خودرو هم نمی شدن یه قشر محدود خریدار جوابگو نبود پورشه باید چیزای دیگه ای برای بیزنس من، مادرها و خوانواده ها تولید میکرد تا شرکت سرپا بمونه.اتفاقا اولش مقاومت کرد به آئودی و مرسدس انجین برای محصولات پرفورمنسشون میفروخت ولی بازم کافی نبود. اگه کاین و ماکان و پانامرا نبودن اصلا پورشه ای دیگه وجود نداشت این مدلا پورشه رو نجات دادن تا بتونه 911 رو هنوز بسازه.
فرشاد
۲۰ آبان ۱۴۰۲جالب اینه پانامرا و و کاین و ماکان امار فروش خیلی خوبی ام دارن یا مثلا تایکان که فروشش از 911هم بیشتر شد
شما معیارت و از کلیپ های تقو توق چ بک فایرای ژاپنی تغییر بدی میفهمی ژرمن چیه کجاس
Ahmad
۲۰ آبان ۱۴۰۲مثل اینکه حرارت بک فایرها بدجوری سوزوندتت جناب فرشاد خان تو هم بچسب به ماشین های ژرمن جونت من که میدونم کره ایی فن هستی اینقد که ژاپن تحقیرت کرده پشت المان ها قایم شدی
فرشاد
۲۱ آبان ۱۴۰۲اینو باش🤣
فرشاد کره ای فن
فرشاد
۲۱ آبان ۱۴۰۲دوستان اگه من ژرمن فنم لایک
اگه کره دیسلایک
۰۰۹۸سامورایی
۲۰ آبان ۱۴۰۲برای من جالبه پورشه ۹۱۱ GT3 در دهه ۹۰ چه کار های شگفت انگیزی انجام داده مثل آنتی رول بار ها و ضریب دنده های قابل تنظیم، واقعا شاهکاره.
مازیار
۲۰ آبان ۱۴۰۲افراطی تر از همشون GT2RS جدید خواهد بود
Erwin Martin
۲۰ آبان ۱۴۰۲بچه هایی که عاشق پورشه هستن پیشنهاد میکنم ویدیو های magnus walker رو تو یوتیوب دنبال کنن مخصوصا این ویدیو آخرش رفته به یه کالکشن پورشه های سفید تو هیوستون که پر از مدل های تولید محدوده
Enzo Ferrari 2008
۲۰ آبان ۱۴۰۲واقعا هیولایی هست به نام پورشه 911 که
از 6 سیلندر بتونی انقدر قدرت بکشی
Arshia m3csl
۲۰ آبان ۱۴۰۲وای پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ ار اس شاهکاره😍 لامبورگینی و فراری براش حتی رقیب هم میسازن اینقدر این ماشین فوق العاده و خوبه واقعا پورشه ۹۱۱ یکی از کامل ترین ماشین هاست
𝐀𝐥𝐢
۲۰ آبان ۱۴۰۲همشون بی حد واندازه جذابن مخصوصا ۹۱۱ gt1