پورشهپولستارتسلا

تست مقاومت باتری جدیدترین کراس اوورهای جهان؛ کدام خودرو بیشتر دوام می‌آورد؟

برخلاف تصور، تسلا برنده این رقابت نیست!

خودروهای برقی امروزه میزبان خیابان‌های تمام کشورهای جهان شده‌اند و تقریبا همه می‌دانیم که درصورت شکست تویوتا و بی‌ام‌و در تولید یک پیشرانه مناسب درون‌‍سوز متکی بر هیدروژن، پیشرانه‌های برقی تا سال‌های دور به سلطنت خود ادامه خواهند داد. اما استفاده از این فناوری نگرانی‌های بسیاری را برای کاربران دارد؛ چون با آن آشنایی کاملی ندارند و تاکنون هم فرصت امتحان کردنش را هم نداشته‌اند.

به‌این‌ترتیب کانال ویدئویی «Carwow» تصمیم گرفته تا در یک بررسی بلندبالا، عملکرد مشهورترین کراس‌اوورهای بازار جهانی را موردآزمایش قرار دهد. در این بررسی یک ساعته، «مت واتسون»، مجری این کانال، به‌همراه تیم خود سفری چندصد کیلومتری را به شمال انگلستان آغاز می‌کند تا بفهمد هر خودرو واقعا چقدر شارژ نگه می‌دارد و نهایتا وقتی شارژ هر دستگاه تمام شود، چه خواهد شد؟

آئودی Q4 برقی

شرکت‌کنندگان این بررسی، آئودی Q4 ای-ترون، کیا EV6 GT، تسلا مدل Y، پورشه ماکان، پولستار ۴ و فورد اکسپلورر برقی بودند. نخستین شرکت‌کننده از برند آئودی، یک بسته باتری با ظرفیت ۷۷ کیلووات ساعت و گستره مسافت قابل‌پیمایش ۵۴۰ کیلومتر را دارد. برای مقایسه ظرفیت و گستره هر خودرو می‌توانید جدول زیر را نگاه کنید:

مدل ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) گستره مسافت قابل‎‌پیمایش (کیلومتر)
آئودی Q4 ای-ترون ۷۷ ۵۴۰.۷
کیا EV6 GT ۸۰ ۵۵۸.۴
تسلا مدل Y ۷۵ ۶۰۰
پورشه ماکان EV ۹۵ ۶۲۱
پولستار ۴ ۹۴ ۵۹۸.۶
فورد اکسپلورر ۸۲ ۶۰۱

با نگاهی به این اعداد و ارقام که توسط شرکت‌ها اعلام شده‌اند می‌توان دریافت که تسلا مدل Y احتمالا بهینه‌ترین سیستم باتری را در میان باقی شرکت‌کنندگان دارد؛ اما یادآور می‌شویم که همه این‌ها ادعای سازنده است. پس سفر واتسون برای حقیقت‌سنجی آن‌ها آغاز می‌شود. هر خودرو از مبدا، مسابقه را با شارژ ۱۰۰ درصد آغاز می‌کند. قوانین مسابقه هم به‌این‌صورت هستند که رانندگان حق استفاده از کروزکنترل و ویژگی‌های برقی صندلی‌ها را ندارند. همه سرعت خود را تا حد مجاز جاده بالا می‌ببرند با کاهش شارژ باتری در حد بحرانی، سرعت را کمتر می‌کنند تا بتوانند مسافت بیشتری را بپیمایند.

در ادامه، واتسون و تیمش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تاثیر حالات رانندگی مختلف بر رانندگی و یافتن ایستگاه‌های شارژ با تعداد شارژ مناسب و مطابقت کامل برای شارژ سریع مواجه می‌شوند. در نهایت پولستار ۴ برنده این رقابت شد و توانست با تحقق بخشیدن به حدود ۹۰ درصد گستره اعلام‌شده توسط سازنده خود، برای سوئدی‌ها افتخارآفرینی کند. همان‌طور که انتظار می‌رود باقی مدل‌ها از مدل Y تسلا گرفته تا ماکان برقی پورشه، فاصله بیشتری را با ارقام اعلامی سازنده خود داشتند که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

مدل گستره شرکتی (کیلومتر) درصد پوشش گستره واقعی (کیلومتر)
پولستار ۴ ۵۹۸ ۸۹ ۵۳۵
پورشه ماکان EV ۶۲۱ ۸۲ ۵۱۱
تسلا مدل Y ۶۰۰ ۷۹ ۴۷۳
فورد اکسپلورر ۶۰۱ ۷۸ ۴۶۸.۳
کیا EV6 GT ۵۵۸ ۸۱ ۴۵۰
ائودی Q4 ای-ترون ۵۴۱ ۷۹ ۴۳۰

به این ترتیب مشخص است که خودروهای برقی هنوز هم تا عمل‌کردن به وعده خودروسازان فاصله دارند. البته وقتی به این مهم توجه می‌کنیم که شرایط اعلام گستره مسافت قابل‌پیمایش هر خودرو توسط موسسات بین‌المللی آمریکا و… ایجاد یک شرایط یکسان و کنترل‌شده است، می‌توانیم دلیل این اختلاف را به‌خوبی درک کنیم. تنها می‌توان امیدوار بود که خودروسازان در آینده و با تکیه‌بر فناوری‌های بهینه‌تر، باتری‌های قدرتمندتر حالت جامد و تست‌های نزدیک‌تر به واقعیت، خودروهای برقی را به خویشاوندان بنزینی‌شان برسانند. نظر شما درباره محصولات برقی چیست؟ عملکرد مدل‌های برقی چینی و اروپایی داخل کشور چگونه خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3667 ديدگاه)

    بیا اینم تردستی که آقا پیام گوشامونو باهاش کر کرده بود از بس کرده بود توی بوق و کرنا از بس پیشرفته بود
    با باتری بزرگتر از آئودی و تسلا و تقریبا برابر با فورد اکسپلورر ( اکسپلورر رو هم ندید بگیریم فقط از پورشه و پولستار کوچیکتره باتریش) برد اعلامیش فقط از آئودی بیشتره و برد واقعیش هم مجددا فقط از آئودی بیشتره
    این بود کولاک آقا پیام؟ الانم میاد میگه قیمت فروش بحثم اون نیست بحثم کارامد بودنه که انقدر مانور میدادی

    موافقم 4
    مخالفم 2
    1. Kiarash

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (665 ديدگاه)

      😂

      موافقم 2
      مخالفم 1
    2. 🇰🇷

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (161 ديدگاه)

      اول میخواستم اهمیت ندم چون مخاطب من نیستم اما دیدم خیلی کامنت سطحی و مضحکیه
      اصلا میدونی اون درصد پوشش رو برای چی گذاشتن و معنیش چیه ؟ حاصل تقسیم برد واقعی به اعلامیه
      این یعنی کیا و پورشه بعد از پولستار ، بهترین عملکرد رو نسبت به بقیه داشتند . بالاتر از فورد ، آئودی و تسلا ! یعنی نزدیکتر به اعداد کارخانه بودند

      دوما ، ظرفیت باتری یک بحثه ، چند موتوره بودن ، قدرت خروجی ، وزن و … هم دخیله . مثلا کیا EV6 GT در حالت نرمال ۴۲۰ اسب قدرت داره و قدرت بیشتر یعنی مصرف بیشتر . درحالیکه برای مثال فورد بالاترین قدرتش ۳۴۰ اسبه و قدرت پایه‌ش تنها ۱۷۰ اسب
      اینقدر پارامترهای مختلف دخیله که میشه ساعتها بحث کرد . اما طبق معمول شاهد کامنتهای سطحی و مضحک هستیم که ارزش بحث و جدل نداره . من واقعا تعجب میکنم یکسال تو پدال بودی اما ساده ترین اصول رو در مقایسه های این چنینی نمیدونی…

  2. KAIZEN

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    در حال حاظر مدلهای هیبرید و پلاگین هیبرید بهترین گزینه ها هستند

    موافقم 8
    مخالفم 1
  3. 🇰🇷

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (161 ديدگاه)

    بنظر من وفور جایگاه شارژ سریع ، از پک باتری بزرگ واجب تره . شما اصلا ۲۵۰ کیلومتر برد مفید داشته باشی اما با جایگاه های شارژ سریع و متعدد بتونی ۸۰ درصد باتریو در ۵ دقیقه شارژ کنی تقریبا تمام نیاز روزمره‌ت برطرف میشه . احداث جایگاه های شارژسریع و متعدد هم بعید میدونم خیلی کار دشواری باشه و ظرف چندسال شدنیه
    از طرفی باتری کوچیک باعث پایین اومدن هزینه کلی میشه و چندصد کیلو هم وزن ماشین پایین میاد
    در حال حاضر چون جایگاه های شارژ سریع کمن و بعضا درگاه شارژ رو پشتیبانی نمیکنن همون پلاگین بهترین انتخابه . اما با اومدن حالت جامد و وفور جایگاه شارژ سریع دیگه نمیشه از خودروی برقی براحتی صرف نظر کرد . مخصوصا اگه‌دوباره بحث بالارفتن قیمت جهانی سوخت مثل دهه ۷۰ پیش بیاد

    موافقم 10
    مخالفم 4
    1. امین

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (662 ديدگاه)

      احداث جایگاه شارژ سریع برعکس تصور شما آسون نیست. هزینه خیلی بالایی داره بیشترین هزینه قیمت زمین داره . هزینه نگهداری این دستگاه‌ها خیلی بالاست و برای همینه درصد بالایی از جایگاه‌ها حال حاضر بعد مدتی یا قابل استفاده نیست یا سرعت شارژ پایین دارند و تعمیر سرویس شون زمان بره
      و کلا مسائل هزینه ای ، حقوقی و غیره پیچیده تر از این چیزی است که عموم فکر می‌کنند.

      موافقم 2
      مخالفم 1
      1. amir

        ۲۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3667 ديدگاه)

        ایناها مگه تسلا نبود یخبندان شده بود کله شارژرا از کار افتاده بود

        موافقم 1
        مخالفم 1
  4. امین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (662 ديدگاه)

    عمر خودرو ها ممکنه در این تست تاثیر گذار باشه
    هرچقدر وسیله دارای باتری بیشتر استفاده شده باشه بازدهی کمتری داره مثل موبایل یا هر وسیله شارژی دیگه
    و متاسفانه نمیشه این موضوع رفع کرد. و یکی از بزرگترین نقطه ضعف برقی ها که باعث افت قیمت شدید در مدل دست دوم شون میشه.

    اما یک نکته این تست عملکرد پولستار که در حقیقت چینی است و نشون میده از رقبا در حال پیشی گرفتن هستند.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. 🇰🇷

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (161 ديدگاه)

      در امریکا به علت قوانین فدرال ، سازنده باید گارانتی طویل المدت ارائه بده . مثلا طبق قانون، گارانتی ۸ ساله یا ۱۰۰ هزار مایل پک باتری ارائه میشه . حتی کیا و هیوندای رو داریم که تا ۱۰ سال هم گارانتی رو افزایش دادن . یعنی عملا تا خودرو عمر مفید داره گارانتی هم شاملش میشه
      علاوه بر این نوع دیگری از گارانتی هم هست که مثلا تسلا ارایه میده .علاوه بر گارانتی گفته شده ، اگر سلامت باتری کمتر از ۷۰ درصدبرسه و مورد تایید کمپانی باشه ، باتری رو بصورت رایگان تعویض یا تعمیر میکنن

  5. ممد ژانگولر

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4173 ديدگاه)

    شک نکنید پولاستار ۴ ی چیز دیگست از همه لحاظ

    موافقم 4
    مخالفم 1
    1. Kiarash

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (665 ديدگاه)

      ولوو و پولستار تو این چند ساله در بخش صنعت برقی سازی خودرو واقعا پیشرو بودن

      موافقم 1
      مخالفم 1
  6. Arshia m3csl

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1196 ديدگاه)

    پورشه برقی تو کتم نمیره میدونم ماکان هم واسه سود پورشه هست تا اینکه حس پورشه بده و واسه طرفدار های پورشه باشه ول خب همون ماکان هم بنزینی باشه بهتره تا حس یک ائودی q5 لوکس تر بده

    موافقم 2
    مخالفم 1
  7. Kiarash

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (665 ديدگاه)

    تو بخش طراحی من به شخصه فورد اکسپلورر بیشتر ترجیح میدم و انتخابم هست
    ولی یه چیزی که برام عجیب بود کیا ev6 بود چون تو این ۲ الی ۳ سالی که اومده بود جوایز و نظرات مثبت از مالک هاش گرفته بود و در مورد پیمایش هم راضی بودن
    و من قبل از اینکه جدول رو ببینم گفتم احتمالا کیا دوم یا سوم شده اما پولستار و ماکان تغییر دادن 👏
    ( نکته جالبی هم که در مورد فورد اکسپلورر هست اینکه بر اساس پلتفرم برقی گروه فولکس واگن ساخته شده و در کارخانه فورد آلمان در شهر کلن تولید میشه )

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا