پورشهپولستارتسلا

تست مقاومت باتری جدیدترین کراس اوورهای جهان؛ کدام خودرو بیشتر دوام می‌آورد؟

برخلاف تصور، تسلا برنده این رقابت نیست!

خودروهای برقی امروزه میزبان خیابان‌های تمام کشورهای جهان شده‌اند و تقریبا همه می‌دانیم که درصورت شکست تویوتا و بی‌ام‌و در تولید یک پیشرانه مناسب درون‌‍سوز متکی بر هیدروژن، پیشرانه‌های برقی تا سال‌های دور به سلطنت خود ادامه خواهند داد. اما استفاده از این فناوری نگرانی‌های بسیاری را برای کاربران دارد؛ چون با آن آشنایی کاملی ندارند و تاکنون هم فرصت امتحان کردنش را هم نداشته‌اند.

به‌این‌ترتیب کانال ویدئویی «Carwow» تصمیم گرفته تا در یک بررسی بلندبالا، عملکرد مشهورترین کراس‌اوورهای بازار جهانی را موردآزمایش قرار دهد. در این بررسی یک ساعته، «مت واتسون»، مجری این کانال، به‌همراه تیم خود سفری چندصد کیلومتری را به شمال انگلستان آغاز می‌کند تا بفهمد هر خودرو واقعا چقدر شارژ نگه می‌دارد و نهایتا وقتی شارژ هر دستگاه تمام شود، چه خواهد شد؟

آئودی Q4 برقی

شرکت‌کنندگان این بررسی، آئودی Q4 ای-ترون، کیا EV6 GT، تسلا مدل Y، پورشه ماکان، پولستار ۴ و فورد اکسپلورر برقی بودند. نخستین شرکت‌کننده از برند آئودی، یک بسته باتری با ظرفیت ۷۷ کیلووات ساعت و گستره مسافت قابل‌پیمایش ۵۴۰ کیلومتر را دارد. برای مقایسه ظرفیت و گستره هر خودرو می‌توانید جدول زیر را نگاه کنید:

مدل ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) گستره مسافت قابل‎‌پیمایش (کیلومتر)
آئودی Q4 ای-ترون ۷۷ ۵۴۰.۷
کیا EV6 GT ۸۰ ۵۵۸.۴
تسلا مدل Y ۷۵ ۶۰۰
پورشه ماکان EV ۹۵ ۶۲۱
پولستار ۴ ۹۴ ۵۹۸.۶
فورد اکسپلورر ۸۲ ۶۰۱

با نگاهی به این اعداد و ارقام که توسط شرکت‌ها اعلام شده‌اند می‌توان دریافت که تسلا مدل Y احتمالا بهینه‌ترین سیستم باتری را در میان باقی شرکت‌کنندگان دارد؛ اما یادآور می‌شویم که همه این‌ها ادعای سازنده است. پس سفر واتسون برای حقیقت‌سنجی آن‌ها آغاز می‌شود. هر خودرو از مبدا، مسابقه را با شارژ ۱۰۰ درصد آغاز می‌کند. قوانین مسابقه هم به‌این‌صورت هستند که رانندگان حق استفاده از کروزکنترل و ویژگی‌های برقی صندلی‌ها را ندارند. همه سرعت خود را تا حد مجاز جاده بالا می‌ببرند با کاهش شارژ باتری در حد بحرانی، سرعت را کمتر می‌کنند تا بتوانند مسافت بیشتری را بپیمایند.

در ادامه، واتسون و تیمش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند که ازجمله آن‌ها می‌توان به تاثیر حالات رانندگی مختلف بر رانندگی و یافتن ایستگاه‌های شارژ با تعداد شارژ مناسب و مطابقت کامل برای شارژ سریع مواجه می‌شوند. در نهایت پولستار ۴ برنده این رقابت شد و توانست با تحقق بخشیدن به حدود ۹۰ درصد گستره اعلام‌شده توسط سازنده خود، برای سوئدی‌ها افتخارآفرینی کند. همان‌طور که انتظار می‌رود باقی مدل‌ها از مدل Y تسلا گرفته تا ماکان برقی پورشه، فاصله بیشتری را با ارقام اعلامی سازنده خود داشتند که در جدول زیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید:

مدل گستره شرکتی (کیلومتر) درصد پوشش گستره واقعی (کیلومتر)
پولستار ۴ ۵۹۸ ۸۹ ۵۳۵
پورشه ماکان EV ۶۲۱ ۸۲ ۵۱۱
تسلا مدل Y ۶۰۰ ۷۹ ۴۷۳
فورد اکسپلورر ۶۰۱ ۷۸ ۴۶۸.۳
کیا EV6 GT ۵۵۸ ۸۱ ۴۵۰
ائودی Q4 ای-ترون ۵۴۱ ۷۹ ۴۳۰

به این ترتیب مشخص است که خودروهای برقی هنوز هم تا عمل‌کردن به وعده خودروسازان فاصله دارند. البته وقتی به این مهم توجه می‌کنیم که شرایط اعلام گستره مسافت قابل‌پیمایش هر خودرو توسط موسسات بین‌المللی آمریکا و… ایجاد یک شرایط یکسان و کنترل‌شده است، می‌توانیم دلیل این اختلاف را به‌خوبی درک کنیم. تنها می‌توان امیدوار بود که خودروسازان در آینده و با تکیه‌بر فناوری‌های بهینه‌تر، باتری‌های قدرتمندتر حالت جامد و تست‌های نزدیک‌تر به واقعیت، خودروهای برقی را به خویشاوندان بنزینی‌شان برسانند. نظر شما درباره محصولات برقی چیست؟ عملکرد مدل‌های برقی چینی و اروپایی داخل کشور چگونه خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3735 ديدگاه)

    بیا اینم تردستی که آقا پیام گوشامونو باهاش کر کرده بود از بس کرده بود توی بوق و کرنا از بس پیشرفته بود
    با باتری بزرگتر از آئودی و تسلا و تقریبا برابر با فورد اکسپلورر ( اکسپلورر رو هم ندید بگیریم فقط از پورشه و پولستار کوچیکتره باتریش) برد اعلامیش فقط از آئودی بیشتره و برد واقعیش هم مجددا فقط از آئودی بیشتره
    این بود کولاک آقا پیام؟ الانم میاد میگه قیمت فروش بحثم اون نیست بحثم کارامد بودنه که انقدر مانور میدادی

    موافقم 14
    مخالفم 26
    1. Kiarash

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (706 ديدگاه)

      😂

      موافقم 5
      مخالفم 11
    2. 🇰🇷

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      اول میخواستم اهمیت ندم چون مخاطب من نیستم اما دیدم خیلی کامنت سطحی و مضحکیه
      اصلا میدونی اون درصد پوشش رو برای چی گذاشتن و معنیش چیه ؟ حاصل تقسیم برد واقعی به اعلامیه
      این یعنی کیا و پورشه بعد از پولستار ، بهترین عملکرد رو نسبت به بقیه داشتند . بالاتر از فورد ، آئودی و تسلا ! یعنی نزدیکتر به اعداد کارخانه بودند

      دوما ، ظرفیت باتری یک بحثه ، چند موتوره بودن ، قدرت خروجی ، وزن و … هم دخیله . مثلا کیا EV6 GT در حالت نرمال ۴۲۰ اسب قدرت داره و قدرت بیشتر یعنی مصرف بیشتر . درحالیکه برای مثال فورد بالاترین قدرتش ۳۴۰ اسبه و قدرت پایه‌ش تنها ۱۷۰ اسب
      اینقدر پارامترهای مختلف دخیله که میشه ساعتها بحث کرد . اما طبق معمول شاهد کامنتهای سطحی و مضحک هستیم که ارزش بحث و جدل نداره . من واقعا تعجب میکنم یکسال تو پدال بودی اما ساده ترین اصول رو در مقایسه های این چنینی نمیدونی…

      موافقم 24
      مخالفم 15
      1. amir

        ۲۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3735 ديدگاه)

        درصد پوشش ربطی به داستانی که گفتم نداره
        یه برند میتونه دقیق اعلام کنه با تست توی شرایط واقعی و درصد پوشش صد درصدی نه نود درصدی داشته باشه پس به این نکته مضحک نناز
        پس خودتم خوب میدونی که همون پیام هستی از قدیم گفتن حرف رو بنداز زمین صاحبش برمیداره😉

        موافقم 14
        مخالفم 14
        1. Car love

          ۲۲ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (726 ديدگاه)

          امیر من جات بودم دیگه جواب نمیدادم،خیلی منطقی و قوی کامنت بچگونتو برد زیر سوال 😂

          فقط اونجا که ۳ چرخ سازان رو نیاوردن تو رقابت اخه درصد پوشش اونا زیر ۵۰ بوده طبق اخرین بررسی 😂

          موافقم 4
          مخالفم 6
      2. همه اینجا پراید و پژو سواریم

        ۲۸ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (129 ديدگاه)

        هیچ وقت نتونستم درک کنم چرا بعضی ها اینقدر غیرت دارن نسبت به برند های خاص،واقعا علاقه به ماشین خاص ربطی به این ویدئو ها نداره
        مثل داستان لندکروز در سال‌های قبل که دوستان سرش دعوا میکردن بهتر از همه است
        علاقه و عشق ماشین عالیه ولی حداقل برای چیزی بحث و جدل بکنیم که اولا سودی داشته باشه دوما حداقل خودمون اون داشته باشیم
        این مطالب و کلیپ هارو برای سرگرمی و آگاهی ببینیم و به نظر هم احترام بزاریم بجای اینکه بگیم حتما اونیکه من میگم درسته

    3. پیام

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2195 ديدگاه)

      بنده خدا دیگه کارت به جایی رسیده که متن هم باد نیستی بخونی!!! شایدم لابد تویوتا و کیا رو توی لیست اشتباه میبینی!!! شماها چه قدر پر رو هستید؟!!! چهارصد تا برند دارید، یه دونش ابنجا نیست!!!!!!! خوشم میاد وقتی حرفی هم برای گفتن ندارید با سیلی صورتتون رو سرخ نگه میدارید ایول ایول

      موافقم 9
      مخالفم 11
  2. KAIZEN

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (290 ديدگاه)

    در حال حاظر مدلهای هیبرید و پلاگین هیبرید بهترین گزینه ها هستند

    موافقم 22
    مخالفم 3
  3. 🇰🇷

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (196 ديدگاه)

    بنظر من وفور جایگاه شارژ سریع ، از پک باتری بزرگ واجب تره . شما اصلا ۲۵۰ کیلومتر برد مفید داشته باشی اما با جایگاه های شارژ سریع و متعدد بتونی ۸۰ درصد باتریو در ۵ دقیقه شارژ کنی تقریبا تمام نیاز روزمره‌ت برطرف میشه . احداث جایگاه های شارژسریع و متعدد هم بعید میدونم خیلی کار دشواری باشه و ظرف چندسال شدنیه
    از طرفی باتری کوچیک باعث پایین اومدن هزینه کلی میشه و چندصد کیلو هم وزن ماشین پایین میاد
    در حال حاضر چون جایگاه های شارژ سریع کمن و بعضا درگاه شارژ رو پشتیبانی نمیکنن همون پلاگین بهترین انتخابه . اما با اومدن حالت جامد و وفور جایگاه شارژ سریع دیگه نمیشه از خودروی برقی براحتی صرف نظر کرد . مخصوصا اگه‌دوباره بحث بالارفتن قیمت جهانی سوخت مثل دهه ۷۰ پیش بیاد

    موافقم 26
    مخالفم 11
    1. امین

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (693 ديدگاه)

      احداث جایگاه شارژ سریع برعکس تصور شما آسون نیست. هزینه خیلی بالایی داره بیشترین هزینه قیمت زمین داره . هزینه نگهداری این دستگاه‌ها خیلی بالاست و برای همینه درصد بالایی از جایگاه‌ها حال حاضر بعد مدتی یا قابل استفاده نیست یا سرعت شارژ پایین دارند و تعمیر سرویس شون زمان بره
      و کلا مسائل هزینه ای ، حقوقی و غیره پیچیده تر از این چیزی است که عموم فکر می‌کنند.

      موافقم 10
      مخالفم 12
      1. amir

        ۲۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (3735 ديدگاه)

        ایناها مگه تسلا نبود یخبندان شده بود کله شارژرا از کار افتاده بود

        موافقم 10
        مخالفم 16
  4. امین

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (693 ديدگاه)

    عمر خودرو ها ممکنه در این تست تاثیر گذار باشه
    هرچقدر وسیله دارای باتری بیشتر استفاده شده باشه بازدهی کمتری داره مثل موبایل یا هر وسیله شارژی دیگه
    و متاسفانه نمیشه این موضوع رفع کرد. و یکی از بزرگترین نقطه ضعف برقی ها که باعث افت قیمت شدید در مدل دست دوم شون میشه.

    اما یک نکته این تست عملکرد پولستار که در حقیقت چینی است و نشون میده از رقبا در حال پیشی گرفتن هستند.

    موافقم 12
    مخالفم 5
    1. 🇰🇷

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      در امریکا به علت قوانین فدرال ، سازنده باید گارانتی طویل المدت ارائه بده . مثلا طبق قانون، گارانتی ۸ ساله یا ۱۰۰ هزار مایل پک باتری ارائه میشه . حتی کیا و هیوندای رو داریم که تا ۱۰ سال هم گارانتی رو افزایش دادن . یعنی عملا تا خودرو عمر مفید داره گارانتی هم شاملش میشه
      علاوه بر این نوع دیگری از گارانتی هم هست که مثلا تسلا ارایه میده .علاوه بر گارانتی گفته شده ، اگر سلامت باتری کمتر از ۷۰ درصدبرسه و مورد تایید کمپانی باشه ، باتری رو بصورت رایگان تعویض یا تعمیر میکنن

      موافقم 16
      مخالفم 8
      1. امین

        ۲۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (693 ديدگاه)

        هر کامنت چند بار بخون که متوجه منظور طرف بشی. اگر نشدی سوال کن تا شفاف تر توضیح بشنوی
        من میگم نتایج این تست با توجه به اینکه ممکنه عمر خودرو های استفاده شده در تست یکسان نباشه، در صورتی که همشون عمر یکسان داشته باشند ممکن نتایج رقابت متفاوت باشه.

        بعد تو از گارانتی صحبت میکنی!!!

        خودرو الکتریکی بدلیل ذات شیمیایی باتری ، هرچقدر از عمر تولیدش بگذره ، درصد سلامت باتری به به طبع اون توان پیمایش کمتر میشه.
        در تمام باتری ها این موضوع یکسان هست
        مدت نگهداری شارژ موبایل در ماه اول با ماه چهاردهم شروع استفاده ازش یکسان نیست و طبیعی و ربطی به گارانتی نداره.
        برای همین که میزان سلامت باتری در فروش گوشی دست دوم گران قیمت تاثیر داره.
        موبایل برات مثال‌زدم تا متوجه موضوع اصلی بشی.

        موافقم 4
        مخالفم 4
        1. 🇰🇷

          ۲۲ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (196 ديدگاه)

          چه جالب . من نمیدونستم عملکرد باتری در اثر استفاده کم میشه . فکر کردم با استفاده مکرر تازه جا باز میکنه و ظرفیتش میره بالا. ممنون اطلاع دادی

          خودتم یکم کامنتارو بادقت بخون شاید متوجه شدی ربطشو

          موافقم 6
          مخالفم 5
  5. ممد ژانگولر

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4256 ديدگاه)

    شک نکنید پولاستار ۴ ی چیز دیگست از همه لحاظ

    موافقم 8
    مخالفم 3
    1. Kiarash

      ۲۱ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (706 ديدگاه)

      ولوو و پولستار تو این چند ساله در بخش صنعت برقی سازی خودرو واقعا پیشرو بودن

      موافقم 4
      مخالفم 4
      1. جلال

        ۲۱ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (15 ديدگاه)

        بله چون متعلق به چین هستند و چین هم در خودروی برقی بسیار عالی کار کرده ،،فقط لوگوشون مال خودشونه

        موافقم 11
        مخالفم 2
  6. Arshia m3csl

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    پورشه برقی تو کتم نمیره میدونم ماکان هم واسه سود پورشه هست تا اینکه حس پورشه بده و واسه طرفدار های پورشه باشه ول خب همون ماکان هم بنزینی باشه بهتره تا حس یک ائودی q5 لوکس تر بده

    موافقم 8
    مخالفم 3
  7. Kiarash

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (706 ديدگاه)

    تو بخش طراحی من به شخصه فورد اکسپلورر بیشتر ترجیح میدم و انتخابم هست
    ولی یه چیزی که برام عجیب بود کیا ev6 بود چون تو این ۲ الی ۳ سالی که اومده بود جوایز و نظرات مثبت از مالک هاش گرفته بود و در مورد پیمایش هم راضی بودن
    و من قبل از اینکه جدول رو ببینم گفتم احتمالا کیا دوم یا سوم شده اما پولستار و ماکان تغییر دادن 👏
    ( نکته جالبی هم که در مورد فورد اکسپلورر هست اینکه بر اساس پلتفرم برقی گروه فولکس واگن ساخته شده و در کارخانه فورد آلمان در شهر کلن تولید میشه )

    موافقم 4
    مخالفم 8
  8. JaMsHiD-B

    ۲۱ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3112 ديدگاه)

    از برقی نمی‌ترسم
    میترسم از روزی که بخاطر تکنولوژیِ برقراری ارتباط بین ماشین و راننده سو استفاده ، از طرف هر چیز و هر کس ( شرکت مادر ، شرکت های بیمه ، هکر ها و دولت ها و ….) بشه و به هر طریقی کنترل ماشین رو بشه بدست گرفت . یا توی بزرگ راه ها سرعت ماشین محدود بشه به سقف سرعت مجاز
    این سو استفاده هاست که منو میترسونه
    درسته بحث حریم شخصی روی کاغذ این اجازه رو به دولت و بقیه عناصر نمیده
    ولی سریع تسلا سایبر تراک رهبر چچن میاد توی ذهنم که تسلا برای منفعت خودش اون تسلا رو از کار انداخت !
    الان میگید مگه تو رهبر چچنی
    نه من نیستم ولی حتی رهبر چچن هم یه حریم شخصی داره چون یه انسانه و هیچکس نمیتونه حریم شخصی یه انسان رو بهم بریزه . بحث خونه و زندگی نیست . بحث از کار افتادن ماشین توسط هکر هم نیست . بحث از کار افتادن خودرو توسط شرکت مادر هست . کلا سر تا پا نقصه
    یه روز خواستی سرعت بری یه ارور میاد رو صفحه میگه اگه سرعت بالا تر بری تا سی ثانیه دیگه ماشین خاموش میشه یا به پلیس خبر داده میشه
    شرم آوره

    موافقم 9
    مخالفم 5
    1. 🇰🇷

      ۲۲ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (196 ديدگاه)

      «یا توی بزرگ راه ها سرعت ماشین محدود بشه به سقف سرعت مجاز. این سو استفاده هاست که منو میترسونه.یه روز خواستی سرعت بری یه ارور میاد رو صفحه میگه اگه سرعت بالا تر بری تا سی ثانیه دیگه ماشین خاموش میشه یا به پلیس خبر داده میشه.شرم آوره »

      ۱ – اولا معنی حریم شخصی رو ظاهرا اشتباه متوجه شدی . این چیزایی که تو گفتی بهش نمیگن حریم شخصی . بلکه بهش میگن آزادی‌ و حقوق فردی
      حریم شخصی برای مثال (در رانندگی) یعنی کسی حق نداره بیاد داخل صندوق و داشبورد رو نگاه کنه مگر با حکم قضایی . که اصلا ربطی به حرف تو نداره و منظورت این نیست . پس اولا کلمه‌ی حریم شخصی به این معنی که تو بکار بردی کلا غلطه و درواقع آزادی و حقوق فردی درسته

      ۲ – « حریم شخصی – آزادی – قانون – امنیت » موضوعات حیاتی در بسیاری از کشورها هستند . آزادی تا جایی مجازه که شما امنیت و قانون رو زیر سوال نبری ‌. جاده و خیابون ارث پدری هیچ کس نیست که طرف هرچقد خواست سرعت بره و هرطور خواست رفتار کنه و بگه من آزادی و حق دارم . یه معبر عمومی متعلق به همه مردمه و باید همه در چارچوب قانون ازش استفاده کنن تا امنیت جانی و مالی حفظ بشه نه منفعت شخص خاص. همونقد که تو از آزادی ، امنیت و حمایت قانون بهره‌مندی دیگران هم سهم دارند و باید حقوق همه رعایت بشه

      ۳ – فرض کن خودت همراه با خونواده در جاده حرکت میکنی . یه راننده نفهم ازین جوونای جوگیر هم داره از پشت با سرعت میاد . تو ترجیح میدی سیستم ، جلوی رانندگی پرخطر اون یارو رو بگیره اما در عوض خودتو و بقیه سالم بمونی یا به آزادی های فردیش ( یا حریم شخصی یا هر اسمی که میزاری ) ، احترام گذاشته بشه و با سرعت بکوبه بهت له و لورده بشی ؟
      اینجاست که تعارض پیش میاد و باید با کلی‌نگری مسئله رو حل کنی

      موافقم 5
      مخالفم 6
  9. ایمان

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    این تست نشون میده تسلا هنوز از لحاظ تکنولوژی الکتریکی از بقیه یک سر و گردن بالاتره. راندمان ماشین‌های حاضر در تست بر اساس کیلومتر پیمایش به ازای هر کیلووات (برد واقعی در این آزمایش و نه برد اعلامی کارخانه):
    ۱- تسلا ۶.۳۱ کیلومتر بر کیلووات
    ۲- فورد ۵.۷۱
    ۳- پولستار ۵.۶۹
    ۴- کیا ۵.۶۲
    ۵- آئودی ۵.۵۸
    ۶- پورشه ۵.۳۸

  10. JaMsHiD-B

    ۲۲ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3112 ديدگاه)

    دوست عزیز
    قاعدتاً اینکه یکی بیاد ماشینتو خاموش کنه قطعا مربوط به تجاوز به حریم شخصی میشه یا اینکه یکی بیاد ماشینتو دستکاری کنه که از یه حدودی بیشتر نره یا اطلاعاتی که توی کامپیوتر خودروست رو یکی بیاد رندوم بفروشه . اینا همش تجاوز به حریم شخصیه .
    پدال زیر پامه یعنی توی ماشینه ولی یکی دیگه کنترل می‌کنه ! تجاوز به حریم شخصی هست . قاعدتاً
    اما اینکه من بخوام با یه سرعت دلخواه توی اتوبان حرکت کنم میشه آزادی و حقوق فردی !
    خب مسئله اینجاست که داریم میگیم حقوق فردی و آزادی !
    دولت نمیتونه این رو نقص کنه بیاد توی رانندگی من دست بیاره . اصلا بحث دوست داشتن و قانون و حریم شخصی و آزادی رو کنار می‌ذاریم
    من یه مورد بد حال دارم که باید به بیمارستان برسه و نمیتونم توی جاده چهل کیلومتر برم و باید سریع تر برم !
    حالا میگی یه دکمه اضطراری میذارن توی ماشین برای برداشتن محدودیت ! خب من هر موقع عشقم کشید اونو میزنم میرم وسط خیابون جنگولک بازی
    بحث اینه که قانون گذاری خاصی برای اینها انجام نشده و یه خلا بزرگ توی این بخش وجود داره
    و من امیدوارم که فراتر از فروش اطلاعات به شرکت های بیمه نره !

    موافقم 1
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا