برخلاف تصور، تسلا برنده این رقابت نیست!
خودروهای برقی امروزه میزبان خیابانهای تمام کشورهای جهان شدهاند و تقریبا همه میدانیم که درصورت شکست تویوتا و بیامو در تولید یک پیشرانه مناسب درونسوز متکی بر هیدروژن، پیشرانههای برقی تا سالهای دور به سلطنت خود ادامه خواهند داد. اما استفاده از این فناوری نگرانیهای بسیاری را برای کاربران دارد؛ چون با آن آشنایی کاملی ندارند و تاکنون هم فرصت امتحان کردنش را هم نداشتهاند.
بهاینترتیب کانال ویدئویی «Carwow» تصمیم گرفته تا در یک بررسی بلندبالا، عملکرد مشهورترین کراساوورهای بازار جهانی را موردآزمایش قرار دهد. در این بررسی یک ساعته، «مت واتسون»، مجری این کانال، بههمراه تیم خود سفری چندصد کیلومتری را به شمال انگلستان آغاز میکند تا بفهمد هر خودرو واقعا چقدر شارژ نگه میدارد و نهایتا وقتی شارژ هر دستگاه تمام شود، چه خواهد شد؟
شرکتکنندگان این بررسی، آئودی Q4 ای-ترون، کیا EV6 GT، تسلا مدل Y، پورشه ماکان، پولستار ۴ و فورد اکسپلورر برقی بودند. نخستین شرکتکننده از برند آئودی، یک بسته باتری با ظرفیت ۷۷ کیلووات ساعت و گستره مسافت قابلپیمایش ۵۴۰ کیلومتر را دارد. برای مقایسه ظرفیت و گستره هر خودرو میتوانید جدول زیر را نگاه کنید:
مدل | ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) | گستره مسافت قابلپیمایش (کیلومتر) |
آئودی Q4 ای-ترون | ۷۷ | ۵۴۰.۷ |
کیا EV6 GT | ۸۰ | ۵۵۸.۴ |
تسلا مدل Y | ۷۵ | ۶۰۰ |
پورشه ماکان EV | ۹۵ | ۶۲۱ |
پولستار ۴ | ۹۴ | ۵۹۸.۶ |
فورد اکسپلورر | ۸۲ | ۶۰۱ |
با نگاهی به این اعداد و ارقام که توسط شرکتها اعلام شدهاند میتوان دریافت که تسلا مدل Y احتمالا بهینهترین سیستم باتری را در میان باقی شرکتکنندگان دارد؛ اما یادآور میشویم که همه اینها ادعای سازنده است. پس سفر واتسون برای حقیقتسنجی آنها آغاز میشود. هر خودرو از مبدا، مسابقه را با شارژ ۱۰۰ درصد آغاز میکند. قوانین مسابقه هم بهاینصورت هستند که رانندگان حق استفاده از کروزکنترل و ویژگیهای برقی صندلیها را ندارند. همه سرعت خود را تا حد مجاز جاده بالا میببرند با کاهش شارژ باتری در حد بحرانی، سرعت را کمتر میکنند تا بتوانند مسافت بیشتری را بپیمایند.
در ادامه، واتسون و تیمش با چالشهای مختلفی روبهرو میشوند که ازجمله آنها میتوان به تاثیر حالات رانندگی مختلف بر رانندگی و یافتن ایستگاههای شارژ با تعداد شارژ مناسب و مطابقت کامل برای شارژ سریع مواجه میشوند. در نهایت پولستار ۴ برنده این رقابت شد و توانست با تحقق بخشیدن به حدود ۹۰ درصد گستره اعلامشده توسط سازنده خود، برای سوئدیها افتخارآفرینی کند. همانطور که انتظار میرود باقی مدلها از مدل Y تسلا گرفته تا ماکان برقی پورشه، فاصله بیشتری را با ارقام اعلامی سازنده خود داشتند که در جدول زیر میتوانید آنها را مشاهده کنید:
مدل | گستره شرکتی (کیلومتر) | درصد پوشش | گستره واقعی (کیلومتر) |
پولستار ۴ | ۵۹۸ | ۸۹ | ۵۳۵ |
پورشه ماکان EV | ۶۲۱ | ۸۲ | ۵۱۱ |
تسلا مدل Y | ۶۰۰ | ۷۹ | ۴۷۳ |
فورد اکسپلورر | ۶۰۱ | ۷۸ | ۴۶۸.۳ |
کیا EV6 GT | ۵۵۸ | ۸۱ | ۴۵۰ |
ائودی Q4 ای-ترون | ۵۴۱ | ۷۹ | ۴۳۰ |
به این ترتیب مشخص است که خودروهای برقی هنوز هم تا عملکردن به وعده خودروسازان فاصله دارند. البته وقتی به این مهم توجه میکنیم که شرایط اعلام گستره مسافت قابلپیمایش هر خودرو توسط موسسات بینالمللی آمریکا و… ایجاد یک شرایط یکسان و کنترلشده است، میتوانیم دلیل این اختلاف را بهخوبی درک کنیم. تنها میتوان امیدوار بود که خودروسازان در آینده و با تکیهبر فناوریهای بهینهتر، باتریهای قدرتمندتر حالت جامد و تستهای نزدیکتر به واقعیت، خودروهای برقی را به خویشاوندان بنزینیشان برسانند. نظر شما درباره محصولات برقی چیست؟ عملکرد مدلهای برقی چینی و اروپایی داخل کشور چگونه خواهد بود؟
amir
۲۱ آذر ۱۴۰۳بیا اینم تردستی که آقا پیام گوشامونو باهاش کر کرده بود از بس کرده بود توی بوق و کرنا از بس پیشرفته بود
با باتری بزرگتر از آئودی و تسلا و تقریبا برابر با فورد اکسپلورر ( اکسپلورر رو هم ندید بگیریم فقط از پورشه و پولستار کوچیکتره باتریش) برد اعلامیش فقط از آئودی بیشتره و برد واقعیش هم مجددا فقط از آئودی بیشتره
این بود کولاک آقا پیام؟ الانم میاد میگه قیمت فروش بحثم اون نیست بحثم کارامد بودنه که انقدر مانور میدادی
Kiarash
۲۱ آذر ۱۴۰۳😂
🇰🇷
۲۱ آذر ۱۴۰۳اول میخواستم اهمیت ندم چون مخاطب من نیستم اما دیدم خیلی کامنت سطحی و مضحکیه
اصلا میدونی اون درصد پوشش رو برای چی گذاشتن و معنیش چیه ؟ حاصل تقسیم برد واقعی به اعلامیه
این یعنی کیا و پورشه بعد از پولستار ، بهترین عملکرد رو نسبت به بقیه داشتند . بالاتر از فورد ، آئودی و تسلا ! یعنی نزدیکتر به اعداد کارخانه بودند
دوما ، ظرفیت باتری یک بحثه ، چند موتوره بودن ، قدرت خروجی ، وزن و … هم دخیله . مثلا کیا EV6 GT در حالت نرمال ۴۲۰ اسب قدرت داره و قدرت بیشتر یعنی مصرف بیشتر . درحالیکه برای مثال فورد بالاترین قدرتش ۳۴۰ اسبه و قدرت پایهش تنها ۱۷۰ اسب
اینقدر پارامترهای مختلف دخیله که میشه ساعتها بحث کرد . اما طبق معمول شاهد کامنتهای سطحی و مضحک هستیم که ارزش بحث و جدل نداره . من واقعا تعجب میکنم یکسال تو پدال بودی اما ساده ترین اصول رو در مقایسه های این چنینی نمیدونی…
KAIZEN
۲۱ آذر ۱۴۰۳در حال حاظر مدلهای هیبرید و پلاگین هیبرید بهترین گزینه ها هستند
🇰🇷
۲۱ آذر ۱۴۰۳بنظر من وفور جایگاه شارژ سریع ، از پک باتری بزرگ واجب تره . شما اصلا ۲۵۰ کیلومتر برد مفید داشته باشی اما با جایگاه های شارژ سریع و متعدد بتونی ۸۰ درصد باتریو در ۵ دقیقه شارژ کنی تقریبا تمام نیاز روزمرهت برطرف میشه . احداث جایگاه های شارژسریع و متعدد هم بعید میدونم خیلی کار دشواری باشه و ظرف چندسال شدنیه
از طرفی باتری کوچیک باعث پایین اومدن هزینه کلی میشه و چندصد کیلو هم وزن ماشین پایین میاد
در حال حاضر چون جایگاه های شارژ سریع کمن و بعضا درگاه شارژ رو پشتیبانی نمیکنن همون پلاگین بهترین انتخابه . اما با اومدن حالت جامد و وفور جایگاه شارژ سریع دیگه نمیشه از خودروی برقی براحتی صرف نظر کرد . مخصوصا اگهدوباره بحث بالارفتن قیمت جهانی سوخت مثل دهه ۷۰ پیش بیاد
امین
۲۱ آذر ۱۴۰۳احداث جایگاه شارژ سریع برعکس تصور شما آسون نیست. هزینه خیلی بالایی داره بیشترین هزینه قیمت زمین داره . هزینه نگهداری این دستگاهها خیلی بالاست و برای همینه درصد بالایی از جایگاهها حال حاضر بعد مدتی یا قابل استفاده نیست یا سرعت شارژ پایین دارند و تعمیر سرویس شون زمان بره
و کلا مسائل هزینه ای ، حقوقی و غیره پیچیده تر از این چیزی است که عموم فکر میکنند.
amir
۲۱ آذر ۱۴۰۳ایناها مگه تسلا نبود یخبندان شده بود کله شارژرا از کار افتاده بود
امین
۲۱ آذر ۱۴۰۳عمر خودرو ها ممکنه در این تست تاثیر گذار باشه
هرچقدر وسیله دارای باتری بیشتر استفاده شده باشه بازدهی کمتری داره مثل موبایل یا هر وسیله شارژی دیگه
و متاسفانه نمیشه این موضوع رفع کرد. و یکی از بزرگترین نقطه ضعف برقی ها که باعث افت قیمت شدید در مدل دست دوم شون میشه.
اما یک نکته این تست عملکرد پولستار که در حقیقت چینی است و نشون میده از رقبا در حال پیشی گرفتن هستند.
🇰🇷
۲۱ آذر ۱۴۰۳در امریکا به علت قوانین فدرال ، سازنده باید گارانتی طویل المدت ارائه بده . مثلا طبق قانون، گارانتی ۸ ساله یا ۱۰۰ هزار مایل پک باتری ارائه میشه . حتی کیا و هیوندای رو داریم که تا ۱۰ سال هم گارانتی رو افزایش دادن . یعنی عملا تا خودرو عمر مفید داره گارانتی هم شاملش میشه
علاوه بر این نوع دیگری از گارانتی هم هست که مثلا تسلا ارایه میده .علاوه بر گارانتی گفته شده ، اگر سلامت باتری کمتر از ۷۰ درصدبرسه و مورد تایید کمپانی باشه ، باتری رو بصورت رایگان تعویض یا تعمیر میکنن
ممد ژانگولر
۲۱ آذر ۱۴۰۳شک نکنید پولاستار ۴ ی چیز دیگست از همه لحاظ
Kiarash
۲۱ آذر ۱۴۰۳ولوو و پولستار تو این چند ساله در بخش صنعت برقی سازی خودرو واقعا پیشرو بودن
Arshia m3csl
۲۱ آذر ۱۴۰۳پورشه برقی تو کتم نمیره میدونم ماکان هم واسه سود پورشه هست تا اینکه حس پورشه بده و واسه طرفدار های پورشه باشه ول خب همون ماکان هم بنزینی باشه بهتره تا حس یک ائودی q5 لوکس تر بده
Kiarash
۲۱ آذر ۱۴۰۳تو بخش طراحی من به شخصه فورد اکسپلورر بیشتر ترجیح میدم و انتخابم هست
ولی یه چیزی که برام عجیب بود کیا ev6 بود چون تو این ۲ الی ۳ سالی که اومده بود جوایز و نظرات مثبت از مالک هاش گرفته بود و در مورد پیمایش هم راضی بودن
و من قبل از اینکه جدول رو ببینم گفتم احتمالا کیا دوم یا سوم شده اما پولستار و ماکان تغییر دادن 👏
( نکته جالبی هم که در مورد فورد اکسپلورر هست اینکه بر اساس پلتفرم برقی گروه فولکس واگن ساخته شده و در کارخانه فورد آلمان در شهر کلن تولید میشه )