پورشه پانامرا و تایکان جدید مسیر پیش روی این برند آلمانی را ترسیم خواهند کرد. ژرمنها آماده معرفی دومین نسل خودروی موفق تایکان میشوند و البته در کنار آن نسخه الکتریکی از نسل جدید پانامرا نیز تولید خواهد شد. این دو خودرو بخشی از برنامهای جدید برای تولید ۶ محصول تازهنفس تا پایان دهه جاری میلادی خواهند بود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، هر دو خودروی جدید بر پایه نسخه اسپرت از پلتفرم SSP گروه فولکسواگن تولید خواهند شد. این پلتفرم توسط پورشه توسعه مییابد. معماری به اصطلاح SSP اسپرت در سایر محصولات الکتریکی و پرتیراژتر گروه فولکسواگن نیز بکار خواهد رفت. البته پلتفرم موردبحث در محصولات پورشه از مشخصات ویژهای برخوردار خواهد بود تا آنها را از سایر خودروها متمایز کند.
از جمله ویژگیهای کلیدی این معماری که توسط پورشه توسعه یافته میتوانیم به کف طویل کابین اشاره کنیم که باعث میشود مجموعه باتری نازکتری در خودرو نصب شود. همچنین برخی ویژگیها نیز مشابه پلتفرم J1 خواهد بود که در نسل فعلی تایکان بکار رفته است. همین ویژگیها برای پورشه پانامرا الکتریکی نیز حیاتی خواهند بود چراکه این خودرو باید بتواند فضاسازی قابلمقایسهای با نسل فعلی این خودرو داشته باشد. از طرف دیگر پانامرا الکتریکی جدید میبایست با مرکز ثقل پایین خود دینامیک سواری بهینهای را ارائه کند.
پانامرا الکتریکی به همراه مدلهای درونسوز و پلاگین هیبریدی کنونی پانامرا عرضه خواهد شد. این خودروها بر پایه پلتفرم MSB ساخته میشوند اما مهندسی پانامرا الکتریکی با همراهی تایکان جدید صورت میگیرد و در سال ۲۰۲۷ منتظر پدیدار شدن آنها خواهیم بود. پانامرا الکتریکی هنوز در مسیر توسعه قرار دارد اما گفته میشود فاصله بین محوری و طول کلی این خودرو مشابه نسل فعلی عرضه شده در کشور چین خواهد بود. این خودرو در چین فاصله بین محوری ۳.۱ متری و طول کلی ۵.۱۹۹ متری دارد. به این ترتیب پانامرا الکتریکی جدید از نظر ابعاد رقیب خودروهایی همچون مرسدس-ای ام جی EQS 53 و لوسید ایر خواهد بود.
برای مقایسه بد نیست بدانید نسل فعلی تایکان فاصله بین محوری ۲.۹ متری و طول ۴.۹۶۳ متری دارد و تایکان جدید نیز احتمالاً از این نظر مشابه نسل فعلیاش خواهد بود. به این ترتیب تایکان و پانامرا در موقعیت مختلفی قرار خواهند داشت. اگرچه پانامرا الکتریکی و نسل دوم تایکان بر پایه پلتفرم SSP اسپرت شکل خواهند گرفت اما پورشه ماکان و کاین الکتریکی جدید از پلتفرم PPE استفاده خواهند کرد. این پلتفرم با همکاری آئودی توسعه یافته است.
البته اولین خودرویی که بر پایه پلتفرم SSP اسپرت شکل گرفته خودرویی خواهد بود که پورشه اخیراً تولیدش را اعلام کرد: یک شاسیبلند با طول فراتر از ۵ متر و دارای پیکربندی هفت نفره که اواسط دهه جاری میلادی تولید خواهد شد. این خودرو که فعلاً با کد K1 شناخته میشود در کارخانه لایپزیگ پورشه در آلمان مونتاژ میشود. در همین کارخانه پانامرا الکتریکی نیز متولد خواهد شد. این لیفت بک لوکس و الکتریکی قرار است بهصورت تک یا دوموتوره عرضه شود. همچنین تکنولوژی باتری ۸۰۰ ولتی این خودرو از نظر عملکرد کاراتر خواهد بود. اولیور بلوم مدیرعامل پورشه با اشاره به موفقیت تایکان و تولید نسخه الکتریکی از پانامرا گفته است:
ما در حال هدف گرفتن کلاسهای خودرویی با حاشیه سود بیشتر هستیم و میخواهیم فرصتهای فروش جدیدی را از این طریق به دست آوریم.
این دو محصول جدید و الکتریکی پورشه ساختار کلیدی، قوای محرکه و قطعات شاسی مشترکی خواهند داشت و البته از سیستم خودران سطح ۳ نیز پشتیبانی خواهند کرد. به این لیست باید ویژگیهای دیجیتال 5G و سیستمعامل توسعه یافته با همکاری بخش نرمافزاری گروه فولکسواگن را اضافه کرد. همانطور که گفته شد پانامرا الکتریکی به همراه نسخه فیس لیفت از نسل فعلی این خودرو عرضه خواهد شد. قرار است پانامرا تا سال ۲۰۳۰ در خط تولید باقی بماند و مشتریان بتوانند از بین نسخههای درونسوز، پلاگین هیبریدی و الکتریکی مدل مدنظر خود را انتخاب کنند. پانامرا بدون آلایندگی استایلی مشابه برادران استاندارد خود خواهد داشت. این همان راهی است که ماکان و کاین نیز انتخاب کردهاند، خودروهایی که در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ الکتریکی خواهند شد. یکی از منابع ناشناس دراینباره گفته است:
در نمای جلو و عقب پانامرا الکتریکی برخی عناصر طراحی منحصربهفرد وجود خواهد داشت اما طراحی اصلی تغییری نخواهد کرد.
فعلاً مشخص نیست که آیا پورشه پانامرا الکتریکی هم به دو صورت لیفت بک و استیت عرضه خواهد شد یا خیر.
KSH
۱۲ شهریور ۱۴۰۱دومین رندر کاین خیلی خوب بود
mostafa
۱۲ شهریور ۱۴۰۱تایکان و پانامرا که هم اندازه هستن پانامرای الکتریکی مگه همون تایکان نیست دو تا ماشین اندازه هم عین هم تو یه قیمت توی یه کلاس ؟؟ منطقی نیست
منتظرم ببینیم پورشه برای تسلا و لوسید که از نظر عملکرد سطح جدیدی باز کردن تو خودرو های الکتریکی جوابی داره آیا یا نه همچنان میخواد مشتریان خودش با ساعت روی داشبورد امثالش مشغول بکنه
AMANTE
۱۲ شهریور ۱۴۰۱درواقع تایکان برای رقابت با سدان های الکتریک سایز متوسط هست، مثل EQE و بی ام و سری پنج برقی که در آینده میاد.
پانامرا هم در کلاس فول سایز های لوکس هست و رقیب هاش مرسدس بنز اس کلاس و سری هفت و… هست، البته با کمی ارفاق.
نسخه ی الکتریکی پانامرا هم برای رقابت با EQS و بی ام و سری هفت الکتریک و… هست.
Reza Waffen SS
۱۲ شهریور ۱۴۰۱خیر جناب پانامرا و تایکان از نظر طراحی زمین تا آسمون فرق دارند.
mehran911
۱۲ شهریور ۱۴۰۱به این نکته توجه کن
پورشه مرسدس BMW و آئودی همگی خودروهای سطح بالاشون رو از نظر پارامترهای لوکس سازی چند پله ارتقا خواهند داد این موضوع رو حقیقتا دو سه سال پیش پیشبینی می کردیم اینکه چرا این اتفاق خواهد افتاد خیلی جای بحث داره اما در کل سیاست خوب و به نوعی اجتناب ناپذیر هستش در کل به مرور تمام محصولات لوکس ساز ها ی لول شیفت پیدا خواهد کرد پانامرا هم از این قاعده مستثنا نیست والبته تولید نسخه طویل کاین
REBORN OF KAMRAN
۱۲ شهریور ۱۴۰۱افتضاه تایکان هر چی زودتر باید جمع بشه با اون مصرف انرژی بالا و مشکل شارژ
استارتاپ آمریکایی به نام لوسید یه چیزی میزنه کل اروپا توش میمونن که چجوری ساخته شده
imperial
۱۲ شهریور ۱۴۰۱(افتضاه تایکان هر چی زودتر باید جمع بشه با اون مصرف انرژی بالا و مشکل شارژ. استارتاپ آمریکایی به نام لوسید یه چیزی میزنه کل اروپا توش میمونن که چجوری ساخته شده)
افتضاح🙂
فعلا که تو خود آمریکا پورشه تایکان ده ها برابر لوسید فروخته. و تو کل جهان تایکان 2برابر مدل اس فروخته.
تایکان به ظاهر حرفی دربرابر رقبا نداره. اما باطن تایکان ثابت میکنه ظاهرش اشتباه میگه! فروش بالاش هم مدیون باطنش هست!(البته منظورم از ظاهر و باطن طراحی بیرونی داخلی و…نیست منظورم چیزهای دیگس)
مازیار
۱۲ شهریور ۱۴۰۱کل کل با اروپا؟
جسارتا شما فقط در شش مورد میتونی ادعا کنی
همون شش مرتبه ای که آمریکاییها…
کبالت کوروت دوزنبرگ و چندتای دیگه
همون شش مورد که از صد سال خودروسازی استخراج شده
فقط همون شش مورد
REBORN OF KAMRAN
۱۲ شهریور ۱۴۰۱اون شیش مورد مثل شیش قطره از آب اقیانوسه
اروپاییا هیچ وقت نمیتونن با قیمت یکسان چیزی مثل آمریکاییا بسازن
مخصوصا عنگلیس همیشه وابسته
مازیار
۱۲ شهریور ۱۴۰۱بله اقیانوسی که فقط شش قطره ازش معلومه و باقی در تخیل شماست
PURIYA
۱۲ شهریور ۱۴۰۱تایکان زیبا ترین خودروی پورشه هست کاش طراحیشو خراب نکنن.
Payfast
۱۲ شهریور ۱۴۰۱پانامرا هیبریدیش بهتر بود
mr-naftalin-az-roghan-abad-70
۱۲ شهریور ۱۴۰۱چرا همه الکتریکی 💔