پورشه

پانامرا و تایکان جدید مسیر الکتریکی پورشه در آینده را ترسیم می‌کنند

پورشه پانامرا و تایکان جدید مسیر پیش روی این برند آلمانی را ترسیم خواهند کرد. ژرمن‌ها آماده معرفی دومین نسل خودروی موفق تایکان می‌شوند و البته در کنار آن نسخه الکتریکی از نسل جدید پانامرا نیز تولید خواهد شد. این دو خودرو بخشی از برنامه‌ای جدید برای تولید ۶ محصول تازه‌نفس تا پایان دهه جاری میلادی خواهند بود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، هر دو خودروی جدید بر پایه نسخه اسپرت از پلتفرم SSP گروه فولکس‌واگن تولید خواهند شد. این پلتفرم توسط پورشه توسعه می‌یابد. معماری به اصطلاح SSP اسپرت در سایر محصولات الکتریکی و پرتیراژتر گروه فولکس‌واگن نیز بکار خواهد رفت. البته پلتفرم موردبحث در محصولات پورشه از مشخصات ویژه‌ای برخوردار خواهد بود تا آن‌ها را از سایر خودروها متمایز کند.

از جمله ویژگی‌های کلیدی این معماری که توسط پورشه توسعه یافته می‌توانیم به کف طویل کابین اشاره کنیم که باعث می‌شود مجموعه باتری نازک‌تری در خودرو نصب شود. همچنین برخی ویژگی‌ها نیز مشابه پلتفرم J1 خواهد بود که در نسل فعلی تایکان بکار رفته است. همین ویژگی‌ها برای پورشه پانامرا الکتریکی نیز حیاتی خواهند بود چراکه این خودرو باید بتواند فضاسازی قابل‌مقایسه‌ای با نسل فعلی این خودرو داشته باشد. از طرف دیگر پانامرا الکتریکی جدید می‌بایست با مرکز ثقل پایین خود دینامیک سواری بهینه‌ای را ارائه کند.

پانامرا الکتریکی به همراه مدل‌های درون‌سوز و پلاگین هیبریدی کنونی پانامرا عرضه خواهد شد. این خودروها بر پایه پلتفرم MSB ساخته می‌شوند اما مهندسی پانامرا الکتریکی با همراهی تایکان جدید صورت می‌گیرد و در سال ۲۰۲۷ منتظر پدیدار شدن آن‌ها خواهیم بود. پانامرا الکتریکی هنوز در مسیر توسعه قرار دارد اما گفته می‌شود فاصله بین محوری و طول کلی این خودرو مشابه نسل فعلی عرضه شده در کشور چین خواهد بود. این خودرو در چین فاصله بین محوری ۳.۱ متری و طول کلی ۵.۱۹۹ متری دارد. به این ترتیب پانامرا الکتریکی جدید از نظر ابعاد رقیب خودروهایی همچون مرسدس-ای ام جی EQS 53 و لوسید ایر خواهد بود.

برای مقایسه بد نیست بدانید نسل فعلی تایکان فاصله بین محوری ۲.۹ متری و طول ۴.۹۶۳ متری دارد و تایکان جدید نیز احتمالاً از این نظر مشابه نسل فعلی‌اش خواهد بود. به این ترتیب تایکان و پانامرا در موقعیت مختلفی قرار خواهند داشت. اگرچه پانامرا الکتریکی و نسل دوم تایکان بر پایه پلتفرم SSP اسپرت شکل خواهند گرفت اما پورشه ماکان و کاین الکتریکی جدید از پلتفرم PPE استفاده خواهند کرد. این پلتفرم با همکاری آئودی توسعه یافته است.

البته اولین خودرویی که بر پایه پلتفرم SSP اسپرت شکل گرفته خودرویی خواهد بود که پورشه اخیراً تولیدش را اعلام کرد: یک شاسی‌بلند با طول فراتر از ۵ متر و دارای پیکربندی هفت نفره که اواسط دهه جاری میلادی تولید خواهد شد. این خودرو که فعلاً با کد K1 شناخته می‌شود در کارخانه لایپزیگ پورشه در آلمان مونتاژ می‌شود. در همین کارخانه پانامرا الکتریکی نیز متولد خواهد شد. این لیفت بک لوکس و الکتریکی قرار است به‌صورت تک یا دوموتوره عرضه شود. همچنین تکنولوژی باتری ۸۰۰ ولتی این خودرو از نظر عملکرد کاراتر خواهد بود. اولیور بلوم مدیرعامل پورشه با اشاره به موفقیت تایکان و تولید نسخه الکتریکی از پانامرا گفته است:

ما در حال هدف گرفتن کلاس‌های خودرویی با حاشیه سود بیشتر هستیم و می‌خواهیم فرصت‌های فروش جدیدی را از این طریق به دست آوریم.

این دو محصول جدید و الکتریکی پورشه ساختار کلیدی، قوای محرکه و قطعات شاسی مشترکی خواهند داشت و البته از سیستم خودران سطح ۳ نیز پشتیبانی خواهند کرد. به این لیست باید ویژگی‌های دیجیتال 5G و سیستم‌عامل توسعه یافته با همکاری بخش نرم‌افزاری گروه فولکس‌واگن را اضافه کرد. همان‌طور که گفته شد پانامرا الکتریکی به همراه نسخه فیس لیفت از نسل فعلی این خودرو عرضه خواهد شد. قرار است پانامرا تا سال ۲۰۳۰ در خط تولید باقی بماند و مشتریان بتوانند از بین نسخه‌های درون‌سوز، پلاگین هیبریدی و الکتریکی مدل مدنظر خود را انتخاب کنند. پانامرا بدون آلایندگی استایلی مشابه برادران استاندارد خود خواهد داشت. این همان راهی است که ماکان و کاین نیز انتخاب کرده‌اند، خودروهایی که در سال ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ الکتریکی خواهند شد. یکی از منابع ناشناس دراین‌باره گفته است:

در نمای جلو و عقب پانامرا الکتریکی برخی عناصر طراحی منحصربه‌فرد وجود خواهد داشت اما طراحی اصلی تغییری نخواهد کرد.

فعلاً مشخص نیست که آیا پورشه پانامرا الکتریکی هم به دو صورت لیفت بک و استیت عرضه خواهد شد یا خیر.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. KSH

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (78 ديدگاه)

    دومین رندر کاین خیلی خوب بود

    موافقم 23
  2. mostafa

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (131 ديدگاه)

    تایکان و پانامرا که هم اندازه هستن پانامرای الکتریکی مگه همون تایکان نیست دو تا ماشین اندازه هم عین هم تو یه قیمت توی یه کلاس ؟؟ منطقی نیست
    منتظرم ببینیم پورشه برای تسلا و لوسید که از نظر عملکرد سطح جدیدی باز کردن تو خودرو های الکتریکی جوابی داره آیا یا نه همچنان میخواد مشتریان خودش با ساعت روی داشبورد امثالش مشغول بکنه

    موافقم 16
    مخالفم 9
    1. AMANTE

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1913 ديدگاه)

      درواقع تایکان برای رقابت با سدان های الکتریک سایز متوسط هست، مثل EQE و بی ام و سری پنج برقی که در آینده میاد.
      پانامرا هم در کلاس فول سایز های لوکس هست و رقیب هاش مرسدس بنز اس کلاس و سری هفت و… هست، البته با کمی ارفاق.
      نسخه ی الکتریکی پانامرا هم برای رقابت با EQS و بی ام و سری هفت الکتریک و… هست.

      موافقم 11
      مخالفم 1
    2. Reza Waffen SS

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      خیر جناب پانامرا و تایکان از نظر طراحی زمین تا آسمون فرق دارند.

      موافقم 9
      مخالفم 1
    3. mehran911

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2118 ديدگاه)

      به این نکته توجه کن
      پورشه مرسدس BMW و آئودی همگی خودروهای سطح بالاشون رو از نظر پارامترهای لوکس سازی چند پله ارتقا خواهند داد این موضوع رو حقیقتا دو سه سال پیش پیشبینی می کردیم اینکه چرا این اتفاق خواهد افتاد خیلی جای بحث داره اما در کل سیاست خوب و به نوعی اجتناب ناپذیر هستش در کل به مرور تمام محصولات لوکس ساز ها ی لول شیفت پیدا خواهد کرد پانامرا هم از این قاعده مستثنا نیست والبته تولید نسخه طویل کاین

      موافقم 10
  3. REBORN OF KAMRAN

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    افتضاه تایکان هر چی زودتر باید جمع بشه با اون مصرف انرژی بالا و مشکل شارژ
    استارتاپ آمریکایی به نام لوسید یه چیزی میزنه کل اروپا توش میمونن که چجوری ساخته شده

    موافقم 2
    مخالفم 32
    1. imperial

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (2380 ديدگاه)

      (افتضاه تایکان هر چی زودتر باید جمع بشه با اون مصرف انرژی بالا و مشکل شارژ. استارتاپ آمریکایی به نام لوسید یه چیزی میزنه کل اروپا توش میمونن که چجوری ساخته شده)
      افتضاح🙂

      فعلا که تو خود آمریکا پورشه تایکان ده ها برابر لوسید فروخته. و تو کل جهان تایکان 2برابر مدل اس فروخته.

      تایکان به ظاهر حرفی دربرابر رقبا نداره. اما باطن تایکان ثابت میکنه ظاهرش اشتباه میگه! فروش بالاش هم مدیون باطنش هست!(البته منظورم از ظاهر و باطن طراحی بیرونی داخلی و…نیست منظورم چیزهای دیگس)

      موافقم 15
      مخالفم 3
    2. مازیار

      ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (3301 ديدگاه)

      کل کل با اروپا؟
      جسارتا شما فقط در شش مورد میتونی ادعا کنی
      همون شش مرتبه ای که آمریکاییها…
      کبالت کوروت دوزنبرگ و چندتای دیگه
      همون شش مورد که از صد سال خودروسازی استخراج شده
      فقط همون شش مورد

      موافقم 11
      مخالفم 1
      1. REBORN OF KAMRAN

        ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (38 ديدگاه)

        اون شیش مورد مثل شیش قطره از آب اقیانوسه
        اروپاییا هیچ وقت نمیتونن با قیمت یکسان چیزی مثل آمریکاییا بسازن
        مخصوصا عنگلیس همیشه وابسته

        مخالفم 14
        1. مازیار

          ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (3301 ديدگاه)

          بله اقیانوسی که فقط شش قطره ازش معلومه و باقی در تخیل شماست

  4. PURIYA

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (569 ديدگاه)

    تایکان زیبا ترین خودروی پورشه هست کاش طراحیشو خراب نکنن.

  5. Payfast

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (806 ديدگاه)

    پانامرا هیبریدیش بهتر بود

  6. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

    ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    چرا همه الکتریکی 💔

    موافقم 3
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا