برای اولین بار در سال ۱۹۷۵ در سری ۹۳۰ پورشه ۹۱۱ بود که توربوشارژر به پیشرانهٔ این خودرو اضافه شد و برای نشان دادن تفاوت این نسخه با دیگر مدلهای این خودرو، پورشه بهسادگی آنرا ۹۱۱ توربو نامید. البته در آن زمان به چیز اضافهای در نام این ۹۱۱ نیازی نبود چون اکثر خودروهای بازار تنفس طبیعی بودند. از نسل ۹۳۰ تا ۹۶۴ و ۹۹۳ و بعدازآن، ۹۱۱ توربو در هر نسل معیارهای پرفورمنس را از نو تعریف میکرد و نام توربو برای سالها هم برخورداری از پیشرانهٔ توربوشارژ و هم ارائهٔ بالاترین عملکرد در خانوادهٔ ۹۱۱ را نشان میداد.
اما نکته اینجا است که از بهروزرسانی میاندورهای نسل ۹۹۱، همهٔ نسخههای ۹۱۱ بهجز GT3 به پیشرانهٔ توربوشارژ مجهز شدند و حالا حتی نسخههای پایهٔ کاررا هم توربوشارژ داشتند؛ اما این موضوع باعث نشد که پورشه برای نسخههای پرچمدار محصولات خود از نام توربو استفاده نکند تا جایی که حتی تایکان الکتریکی هم در خانوادهٔ خود نسخهٔ توربو دارد که این احمقانه به نظر میرسد. همچنین بهعنوانمثال، پورشههایی که در اینجا میبینید، پانزده سال اختلاف سن باهم دارند، در ابتدا و انتهای خانوادهٔ نسل خود قرار میگیرند (یعنی یکی پایه و دیگری پرچمدار محسوب میشود) و هردو برای اینکه ظرف ۴.۲ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسند از توربوشارژ استفاده میکنند اما فقط یکی از آنها نشان توربو دارد!
کاررای سفیدرنگ مدل ۲۰۲۰ ما ۲۲۹,۵۰۰ دلار استرالیا قیمت دارد و نقطهٔ ورود به خانوادهٔ نسل ۹۹۲ محسوب میشود. این خودرو ۳۸۵ اسب بخار قدرت دارد که از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو بیرون میآید. برعکس، توربوی زردرنگ مدل ۲۰۰۴ مدلی نزدیک به پرچمدار در نسل ۹۹۶ محسوب میشد. این خودرو از یک پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربو استفاده میکند که ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد و در آن زمان با قیمت پایهٔ ۳۰۸,۹۰۰ دلار استرالیا به فروش میرسید؛ بنابراین، با دو نسل و یک دهه و نیم اختلاف سن، آیا ۹۱۱ توربو با پیشرانهٔ توئین توربو توان مغلوب کردن ۹۱۱ غیر توربو با پیشرانهٔ توئین توربو را دارد؟!
نسل ۹۹۶ با آن رنگ زرد که یک آپشن بدون هزینه در آن زمان بوده است، در نگاه اول بسیار شیکتر از ۹۹۲ به نظر میرسد. همچنین این پورشهٔ قدیمی در ظاهر خیلی کوچکتر از همتای جدید خود به نظر میآید اما درواقع اینطور نیست زیرا ۹۹۶ با ۴,۴۳۵ میلیمتر طول، تنها ۸۴ میلیمتر از ۹۹۲ کوتاهتر است. عرض دو خودرو نیز تنها ۲۲ میلیمتر اختلاف دارد (۱,۸۳۰ میلیمتر در مقایسه با ۱,۸۵۲ میلیمتر) و در ارتفاع تقریباً یکسان هستند. حتی وزن این دو ۹۱۱ نیز نزدیک به هم است بهگونهای که ۹۹۲ با ۱۴۶۶ کیلوگرم وزن تنها ۲۷ کیلوگرم از ۹۹۶ توربوی ۱۴۳۹ کیلوگرمی سنگینتر است که این با توجه به تجهیزات و تکنولوژیهای فراوانی که در ۹۹۲ وجود دارد چشمگیر است.
شاید به خاطر دماغهٔ مخروطیتر ۹۹۶ است که خودرویی کوچکتر جلوه میکند اما شکل کلی عریض توربو از بالا نمایی گلوله مانند به آن میبخشد. دریچههای هوای تهاجمی روی گلگیرهای عقب این نسخه نیز نهتنها یک ویژگی زیبایی محسوب میشوند بلکه بسیار ضروری هستند زیرا هوا را به پیشرانه میرسانند. اسپویلر الکتروهیدرولیکی که روی کاور پیشرانه نصب شده و در سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بلندتر میشود نیز بجای تولید داونفورس برای کاهش نیروی لیفت یا رو به بالا طراحی شده است.
در جلوی ۹۹۶ هم شاهد طراحی دماغهای هستیم که باکستر آغازگر آن بود اما بعداً برای ایجاد تمایز بین ۹۱۱ و مدل ارزانتر باکستر، چراغهای موسوم به تخممرغ نیمروی آن بروز شدند و طراحی جدید و متفاوتی پیدا کردند. ۹۹۶ که برای سالها از عدم محبوبیت رنج میبُرد، اولین ۹۱۱ آب خنک بود و مشکلات زیادی داشت اما تا زمان عرضهٔ نسخهٔ توربو در سال ۲۰۰۰، این مشکلات کاملاً برطرف شده بودند و این نسل بهعنوان یک پورشهٔ کلاسیک مدرن در مسیر درست قرار گرفت.
از سوی دیگر، ۹۹۲ به لطف گلگیرهای پهنی که در همهٔ نسخههای آن حتی کاررای پایه وجود دارد، بسیار عریضتر به نظر میرسد. دماغه نیز فرم نرمتری نسبت به ۹۹۶ دارد و فاصلهٔ عرضی چرخهای جلو از هم ۱۲۶ میلیمتر بیشتر شده است. در عقب این نسل هم شاهد چراغهای بسیار باریکتری نسبت به قبل هستیم که با یک نوار LED به هم متصل شدهاند. بهطورکلی، ۹۹۲ از هر زاویه خودروی شیکی به نظر میرسد و خودروی آزمایشی ما با رینگهای اختصاصی سفارشی کاررا (۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب)، تریم مشکی براق، سانروف شیشهای و برچسبهای جانبی پورشه، جذابتر هم شده است.
در داخل خودروها اختلاف چند نسلی خود را بیشتر نشان میدهد. در ۹۹۶ هیچ نمایشگر یا حتی بلوتوثی وجود ندارد که این سرعت پیشرفت تکنولوژی در پانزده سال گذشته را نشان میدهد. بااینحال، کابین این نسل با برخورداری از کنترل تهویهٔ اتوماتیک، حافظهٔ تنظیمات صندلیها، سانروف برقی و حتی ایربگهای جانبی، کاملاً مدرن احساس میشود. همچنین در اینجا بدون وجود نمایشگری که باعث حواسپرتی میشود، تمام نگاه راننده روی صفحه آمپر پنجبخشی نمادین پورشه خواهد بود که بسیار جمعوجور و واضح بوده و بهراحتی قابلخواندن است. در اینجا وضعیت نشستن هم درست به نظر میرسد.
صندلیهای ۹۹۲ این سنت را ادامه دادهاند زیرا سرنشینان همچنان راحت هستند و درعینحال صندلیها بهخوبی از بدن حمایت میکنند؛ اما چیزی که بیشتر در اینجا جلبتوجه میکند مدرنسازی مطلق است. یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی لمسی در میانهٔ داشبورد خودرو به چشم میخورد و دکمههای مشکی براقی هم بهطور منظمی زیر آن جای گرفتهاند. مقابل راننده هنوز هم همان صفحه آمپر نمادین قرار گرفته اما حالا دیجیتالی و عریضتر شده است؛ بنابراین هرچند داخل ۹۹۲ هنوز هم کابینی برای راننده است اما نمیتوان تأثیر تکنولوژی را بر آن نادیده گرفت.
با چرخاندن سوئیچ ۹۹۶، پیشرانهٔ تراکم بالای آن بیدار میشود. صدای این موتور مصنوعی یا نمایشی نیست و حتی با وجود کارکرد ۴۴ هزار کیلومتری هنوز هم آوای جذابی دارد. هنگام روشن کردن ۹۹۲ اما میتوان فهمید که آن صدای سنتی پورشه حالا با سوت بلند توربوشارژرها جایگزین شده است. یکی دیگر از جذابیتهای ۹۹۶ برخورداری از گیربکس شش سرعتهٔ دستی است که این یعنی با برداشتن پا از روی کلاچ، تمام قدرت و سرعت توربو در اختیار راننده خواهد بود. در این ماشین تعویض دندهها هم به نرمی صورت میگیرد.
پیشرانهٔ شش سیلندر ۹۹۶ که زمانی در صدر لیست سریعترین خودروهای جهان قرار داشت، اوج قدرت ۴۲۰ اسب بخاری خود را در دور ۶ هزار rpm در کنار ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور در دور ۲,۷۵۰ rpm ارائه میکند. این پیشرانه بر اساس موتور خودروی برندهٔ مسابقات لمانز یعنی ۹۱۱ GT1 ساخته شده و اعداد آن عالی به نظر میرسند اما تجربهٔ واقعی کمی متفاوت است. هرچند هنگام شروع حرکت از حالت سکون، این موتور کشش اولیهای را ارائه میکند اما گشتاور در دور ۲,۵۰۰ rpm کاهش پیدا میکند و موتور در این دور تنها حدود ۱۹۰ اسب بخار قدرت ارائه میکند. برای عبور از این محدوده و رسیدن بهجایی که فشار بوست واقعاً تأثیر خود را نشان دهد باید دور موتور را افزایش داد. اما هنوز هم ۹۹۶ توربو ظرف ۴.۲ ثانیه خود را از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند بهشرط اینکه در حین تعویض سریع دندهها، از افت دور موتور جلوگیری شود.
ممکن است این خودرو پانزده سال سن داشته باشد اما لبخندی که روی صورت راننده مینشاند به همان اندازهای است که از خودروهای مدرن انتظار میرود. سامانهٔ چهارچرخ محرک توربو تنها زمانی که عقب خودرو شروع به لیز خوردن میکند محور جلو را درگیر میکند. ۹۹۶ همچنین آخرین ۹۱۱ با فرمان هیدرولیک خالص بود زیرا ۹۹۷ به فرمان با ضریب متغیر و ۹۹۱ به فرمان برقی مجهز شدند. به همین دلیل، فرمان ۹۹۶ در همهٔ سرعتها احساس دقیقی داشته و ارتباط خوبی با راننده برقرار میکند. البته مطمئناً این فرمان برای استفادههای شهری آنقدرها نرم و سبک نیست اما هرگز سفت احساس نمیشود. در ۹۹۶ صدای باد به گوش میرسد، روی دستاندازهای بزرگ کمی تکان دارد و سواری آنرا هرگز نمیتوان نرم دانست اما هیچکدام از اینها مهم نیستند چون این یک توربو است.
در کاررا اما هر زمانی و در هر دندهای، با فشردن پدال گاز خودرو فوراً پاسخ میدهد و هیچ تأخیری وجود ندارد. توربوشارژرها در اینجا با مهندسی دقیق خود تمام نیروی موردنیاز راننده را سریعتر از آنچه فکر کند در اختیار او قرار میدهند. البته روی کاغذ اعداد ۹۹۲ کمتر از ۹۹۶ هستند زیرا موتور ۳ لیتری کوچکتر آن تنها ۳۸۵ اسب بخار قدرت در دور ۶,۵۰۰ rpm و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور در گسترهٔ وسیعی از ۱,۹۵۰ تا ۵ هزار rpm تولید میکند اما این نیروی کمتر از پشت فرمان هرگز احساس نمیشود زیرا پاسخگویی بسیار سریع موتور باعث میشود در دورهای پایینتر بسیار قابلانعطافتر باشد.
علاوه بر این، در ۹۹۲ کاررا پرفورمنس خودرو بهسادگی قابلدسترس است بهگونهای که یک رانندهٔ معمولی هم بهراحتی میتواند به شتاب صفرتاصد ۴.۲ ثانیهای دست پیدا کند. این در حالی است که در اینجا هیچ سامانهٔ چهارچرخ محرکی وجود ندارد که با فراهم کردن چسبندگی بیشتر پرفورمنس را بهبود بخشد؛ بنابراین، درحالیکه بخش عمدهای از پرفورمنس ۹۹۶ توربو به رانندهٔ پشت فرمان بستگی دارد، در ۹۹۲ کاررا هرکسی میتواند سریع باشد. در این خودرو فرمان نیز هرچند برقی و مدرن است اما هنوز هم احساس خوبی دارد که بهتر از ۹۹۱ است. برای کاررا اما بهتر است رینگهای بزرگ سفارش داده نشود زیرا باعث میشود سرنشینان هرگونه مشکلی در جاده را احساس کنند. برای این خودرو رینگهای ۱۹ و ۲۰ اینچی با لاستیکهای فاق بلند بهتر خواهند بود.
درمجموع، ۹۹۲ کاررا خودروی فوقالعاده سریعی است و این در حالی است که این تازه نسخهٔ پایهٔ خانوادهٔ ۹۱۱ است. بااینحال، هرچند ۹۹۲ کاررا در پرفورمنس بهاندازهٔ ۹۹۶ توربو چشمگیر است اما هرگز نمیتواند مثل توربو باشد. ۹۹۲ جدیدتر ممکن است سریعتر و راحتتر باشد اما آدرنالینی که ۹۹۶ در راننده ایجاد میکند در کاررا هرگز وجود نخواهد داشت. همچنین ۹۹۶ توربو قیمت بسیار ارزانتری هم دارد. مثلاً همین نمونهٔ زردرنگ خیرهکنندهٔ مورد آزمایش ما برای فروش گذاشته شده و قیمت ۳۰۰ هزار دلاری زمان نو بودن آن حالا به یکسوم کاهش پیدا کرده است. نمونههایی که به گیربکس پنج سرعتهٔ اتوماتیک مجهز باشند حتی از این هم ارزانتر هستند؛ بنابراین قیمت زیر صد هزار دلار برای خودرویی با شتاب زیر ۵ ثانیه و نشان معتبر توربو واقعاً جذاب به نظر میرسد.
مشخصات فنی
پورشه ۹۱۱ کاررا ۲۰۲۰ | پورشه ۹۱۱ توربو ۲۰۰۴ | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری H6 توئین توربو | ۳.۶ لیتری H6 توئین توربو |
قدرت | ۳۸۵ اسب بخار | ۴۲۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۵۰ نیوتن متر | ۵۶۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | ۴.۲ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
مصرف سوخت | ۹.۴ لیتر/۱۰۰ کیلومتر | ۱۲.۹ لیتر/۱۰۰ کیلومتر |
new RAMIN
۱۰ آذر ۱۴۰۰15 سال پیش زمانی که 911 توربو اومد فکر کنم هیچ موجودی روی کره زمین نمیتونست مدل 15 سال بعد رو پیش بینی کنه اصلا تو عقلش نمیگنجید…اینکه 911 توربو اونموقع پرفرومنسش در حد 911 پایه جدید هست فکر کنم 15 سال پیش هیچکسی فکرش هم نمیکرد.پس اگه 15 سال دیگه تو سال 2036 کمپانی پورشه 911 بده بیرون که نسخه پایه سریعتر از تمام پورشه های الان باشه من تعجب نمیکنم!
https://cdn.motor1.com/images/mgl/YpkZ0/s1/2035-porsche-99x-ev-sports-car.webp
https://cdn.motor1.com/images/mgl/NpnqX/s1/2035-porsche-99x-ev-sports-car.jpg
حالا جدا از این ماجرا سانروف 911توربو 2005 رو برم!
15 سال پیش سانروف داشت! تازه ماشین اسپرت هست!
حالا یه سری برند ها اسم نمیبرم میگن سانروف یا سقف پانورما بزاریم ماشین کج میشه🤣
کیان
۱۰ آذر ۱۴۰۰من کاری به موتور و پرفورمنس و شتاب و … ندارم،
اما تو این برندهای مطرح بنظرم هیچ کس و شرکتی نتوانسته این همه مدل رو طی دهه های مختلف توطراحی اپدیت کنه و همچنان مشابهت و اصالت طراحی اینقدر بی نقص نگه داشته باشه، هم ۱۰۰٪ بروز هم ۱۰۰٪ شبیه قدیمی، با حفظ اصالت و نوآوری
Aboalfazl demon
۱۰ آذر ۱۴۰۰داج چلنجر چی؟
پرنیان
۱۰ آذر ۱۴۰۰من هردو رو دوست دارم به نظرم پورشه بهترین اسپرت های تاریخ رو میسازه
محمد امین
۱۰ آذر ۱۴۰۰خیلی جالبه برام ، ۹۵۹ با اینکه حدود ۲۰ سال از ۹۱۱ نسل ۹۹۶ قدیمی تره و تقریبا قدرت یکسانی دارن و هردوشون گیربکس ۶ سرعته ی دستی و سامانه ی چهار چرخ محرک دارن و هردوشون داشبورد های نسبتا شبیه به هم دیگه دارند، یه اختلاف قابل توجه بین صفر تا صدشون هست، ۹۵۹ حدود ۳.۸ ، و این ماشین ۴.۲ …!!
میشه دو جور برداشت کرد ، یا اینکه ۹۵۹ یه جوهر دست نیافتنی بوده، یا اینکه پورشه پیشرفت خاصی توی اونجاها نداشته …منظورم در حوزه ی مبدل گشتاور و 4wd و موتور هست
حتی ۹۱۱ کاررا هم با اینکه حدود ۳۰ سال جدیدتر هست و گیربکس اتوماتیک و تکنولوژی های قرن ۲۱ رو داره ، از ۹۵۹ کند تره 😶
حتی کاررا gt هم توی صفر تا صد با ۶۱۲ اسب قدرا اعداد ۹۵۹ رو ارائه میده
واقعآ ۹۵۹ بهترین پورشه ی تاریخ هست و پورشه فقط تلاش میکنه که بتونه به اون ماشین نزدیک بشه
porsche
۱۰ آذر ۱۴۰۰۹۵۹ رومیشه افسانه ای ترین پورشه تاریخ دونست
ک ۳۳۷ دستگاه ۹۵۹ ساخته شد که ۲۹ تاشون پسوند s داشتن و غول مرحله آخر زمان خودش بود
در اون زمان
شتاب ۳.۸ ثانیه و تاپ اسپید ۳۲۰ و قدرت ۴۴۴ اسب بخاری از انجین ۲.۸ لیتری ۶ سیلندر تخت!
نسخه داغ تر s هم با اصلاحات و سنگ تموم گزاشتن مهندسین پورشه قدرت به ۵۱۰ اسب و ۵۶۰ نیوتون متر رسید
که باعث کاهش شتاب به ۳.۴ ثانیه و تاپ اسپید ۳۴۰ و بالاتر از اون بود
و قیمت ۲۲۵ هزار دلاری گه به نظر واسه همچین جواهری مفته!
و اگه من باشم تمامی این جواهرات رو میخریدم
ADAK
۱۰ آذر ۱۴۰۰درسته پورشه و معدود خودروسازهایی هستن، که در گذشته اون قدر خوب عمل کردن که الان پیشرفت و رو به جلو رفتن براشون واقعا سخته
بعدشم محمدامین جان
فکر نکن پیشرفتی نداشته !
همه چیز شتاب و تاپ اسپید نیست که برادر من ، یه نگاه سایر خصوصیات و آپشن ها و امکانات و ایمنی ووو بین اون 959 و این بفرما متوجه میشی
حمید
۱۰ آذر ۱۴۰۰استرالیا قیمت ماشین های فکنم بالای ۶۰ هزار دلار ، تقریبا ۱۰۰ درصد مالیات میخوره ! واسه همین این قیمت های فضایی و زده و اینکه دلار استرالیاست نه امریکا
Enayat
۱۰ آذر ۱۴۰۰آنالوگ و دیجیتال هرگز باهم تفاهم ندارند…ولی به سمت هر کدام که بریم خصوصیات های خودشان رو دارند
Karl Benz
۱۰ آذر ۱۴۰۰پورشه ۹۱۱، یعنی همیشه آخرش باشی …
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۱۰ آذر ۱۴۰۰بیاین یه نگاهی به گیربکس pdk بندازیم ، گیربکس نمادین پورشه که حیفه نادیده گرفته بشه .
این گیربتس دوست داشتنی سال ۲۰۰۹ معرفی شد و قرار بود فقط مختص آمریکا باشه که بعدش همه گیر شد . این گیربکس خیلی سریعه و از نوع dct هست ، یه گیربکس نیمه اتوماتیک دو کلاچه ، در واقع توی این سیستم بجای اینکه یه کلاچ درگیر شه دو کلاچ جداگانه با هم کار میکنند ، اگر اشتباه نکنم سیستم دوگلاچش مرطوب هیدرولیکی هست و جالبتر نحوه تقسیم وظیفه این گیربکس که یکی از کلاچ ها به دنده های عقب و فرد متصله و اون یکی به دنده های زوج متصله و در واقع هر بار یه کلاچ درگیر میشه
سعی کردم کوتاه و مفید باشه
AMG GT R
۱۰ آذر ۱۴۰۰نسل جدید پورشه تره بنظر خودم ولی هر دو عالی هستن
porsche
۱۰ آذر ۱۴۰۰هر دو عالی هستن واقعا
ولی همونطور که توی ۹۹۶ میبینیم به این خودرو خیلی انتقاد خیلی وارد بود و خیلی کم طرفدار داشت اما بعدا با پرفورمنس خیر کنندش همه عاشقش شدن و شد یکی از پورشه های نمادین و سریع که همونطور که تو مطلب نوشته شده انجینش رو از روی مدل ۹۱۱ GT1 لمانس ساختن که فوق العاده سریع و مهندسی شدست
اما نسل جدید که واقعا عالیه و از زیبا ترین نسل های ۹۱۱ هست و امیدوارم نسل به نسل پله های ترقی رو طی کنه
این نسخه که نسخه پایه هست نشونه این است که با قدرت کمتر و انجین کوچکتر میشه پرفورمنس مدل های فول قدیم رو ارائه داد