پورشه

8 سال انتظار و 100 هزار دلار پیش‌پرداخت برای پورشه‌های سفارشی

مدیربرنامه توسعه خودروهای خاص پورشه در رویداد رن‌اسپرت از مدل‌های تولیدمحدود این برند می‌گوید.

این هفته منطقه مونتری که همیشه میزبان رویداد خودرویی هفته خودرویی مونتری است، میزبان مسابقاتی مشهور به نام «رن‌اسپرت ریونیون ۷» بود. تمرکز اصلی این گردهمایی که توسط پورشه برگزار می‌شود، گرامیداشت تاریخ مسابقاتی این برند آلمانی و گردهمایی خاص‌ترین محصولات آن به شمار می‌رود. از خودروهای خاص این رویداد در هفته گذشته می‌توان به نخستین خودروی تولید شده توسط پورشه با شماره شاسی ۱# و معرفی خودروی جدید 911GT3R رن‌اسپرت اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با هفته خودرویی مونتری و گردهمایی‌های دیگر مقاله «برترین گردهمایی‌های خودرویی جهان کدامند؟» را مطالعه کنید.

محصولات بخش «زاندِوونش» (عبارت آلمانی به معنای سفارش ویژه) شرکت پورشه در این رویداد توجه بسیاری را به خود جلب کرده بود. این طرح کهنه که از سال ۱۹۷۸ در این شرکت فعالیت می‌کند، خودروهای خاصی چون ۹۱۱ سالی اسپشال ۳.۹ میلیون دلاری یا کوپه 911GT3 کلاب‌اسپرت را تولید می‌کند. تقریبا تمام محصولات پورشه، به‌ویژه مدل ۹۱۱، با انواع شخصی‌سازی‌هایی به دست مشتریان می‌رسند که در خود کارخانه انجام شده‌اند. معاون ارشد بخش شخصی‌سازی و کلاسیک پورشه، «الکساندر فابیگ»، در رن‌اسپرت از فرایند، هزینه‌ها و حتی تجربه ساخت این محصولات خاص می‌گوید.

آسمان سقف شخصی‌سازی مشتریان پورشه

فابیگ می‌گوید که بخش سفارش ویژه به مشتریان این پورشه اجازه می‌دهد تا به رویاهای بزرگی برسند:

تصور کنید یک مشتری یک دستگاه پانامرا کانورتیبل می‌خواهد… .

پورشه هم برای برآورده کردن آرزوی مشتریانش یک تیم داخلی را در اختیارشان قرار می‌دهد که نه‌تنها فرایند پروژه را برایشان شرح می‌دهد بلکه مهندس و طراح اختصاصی هم با آن‌ها همکاری خواهد کرد. مشتری می‌تواند یک تایکان به رنگ کلاه آفتابی دوران دبیرستانش بخواهد؛ همه‌چیز مطابق میل او خواهد بود.

بسیاری از مشتریان این بخش برای کسب دید بهتر از خودروی رویاهاشان به «زافن‌هاوسن» می‌روند. فابیگ معتقد است این افراد به دو دسته تقسیم می‌شوند: نخست آن‌ها که ایده‌های تکمیل‌شده‌ای دارند و تنها باید با تیم پروژه‌های پورشه همراه شوند و دیگر آن‌ها که به‌اصطلاح ایده‌ای بزرگ دارند اما هنوز به جزئیاتش فکر نکرده‌اند. مثال پانامرا کابریولت، مهندسان باید فکری به‌حال ایمنی خودرو و پایداری بدنه آن پس از برداشتن سقف باشند؛ در سوی دیگر، طراحان هم به بازطراحی محصول خواهند پرداخت تا خودرویی با تناسبات زیبا بیافرینند.

پول، زمان و صبر

فابیگ می‌گوید خبری از لیست خاص یا پیش‌نیازی دشوار برای مالکیت یک پورشه خاص و منحصربه‌فرد نیست بلکه مسئله اصلی، تاییدیه دیرهنگام پورشه است. تیم سفارش ویژه پورشه درحال حاضر به‌صورت همزمان روی ۹ پروژه کار می‌کند و سالانه تنها ۳ سفارش تازه را می‌پذیرد. به گفته فابیگ، هدف آن‌ها افزایش گنجایش ساخت و تقبل ۱۰ درخواست در سال است تا لیست انتظار هشت ساله این بخش کوتاه‌تر شود. باید توجه کنید که بعد از هشت سال تازه پروژه ساخت خودروی شما آغاز خواهد شد و هنوز خبری از محصول نیست؛ ساختن هر مدل خاص ممکن است تا چند سال به درازا بکشد.

معاون بخش سفارش‌های خاص برند آلمانی می‌گوید که هزینه نهایی پروژه کاملا به دورنمای مشتری وابسته است. دقت بالاتر ساخت و جزئیات بیشتر باعث افزایش برچسب قیمت با شتاب اولیه یک پورشه ۹۱۱ خواهد شد. مشتریان این برند می‌توانند در ابتدای کار انتظار پیش‌پرداخت ۱۰۰ هزار دلار را داشته باشند که شامل هزینه خود خودرو نمی‌شود و برای آن هم باید هزینه جداگانه پرداخت کنند؛ بنابراین تنها راه خرید یک پورشه ۱ میلیون دلاری رو آوردن به 911GT3R رن‌اسپرت نیست.

داستان از کجا آغاز می‌شود؟

فابیگ تایید می‌کند که بیشتر مشتریان بخش سفارش ویژه سراغ مدل ۹۱۱ می‌روند. او تاکید می‌کند که این بخش تنها روی مدل‌های تازه کار نمی‌کند و هر یک از مالکان خودروهای این برند می‌تواند پورشه قدیمی‌تر خود را برای دریافت به‌روزرسانی یا حتی بازسازی کامل به آنجا ببرد. گویا بیشتر مشتریان آمریکای آن‌ها تمایل زیادی برای به‌روزرسانی پورشه کاررا GT خود داشته‌اند. فرایند  این کار با ساخت مدل تازه فرق ندارد و مالک همچنان می‌تواند از رنگ تا دوخت کابین و… را انتخاب کند. البته که بعید است کسی بدنه روکش‌شده GT خود را که به یکی از رنگ‌های اصلی کارخانه مزین شده را به‌راحتی تعویض کند.

ساخت یک ۹۱۱ با طرحی خاص، یک کیمن اسپیدستر یا هر مدل دیگری که ممکن است کسی در سر داشته باشد، حقیقتا فرایندی جذاب و دلخواه به نظر می‌رسد. تعداد کمی هستند که می‌تواند خودروی موردعلاقه‌شان را خریده و آن را شخصی‌سازی کنند. نظر شما درباره بخش سفارش ویژه پورشه و محصولات کنونی آن چیست؟ اگر بتوانید، شما کدام مدل این خودروساز را چگونه شخصی‎‌سازی می‌کنید؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علی

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1206 ديدگاه)

    تو دنیای پر از عدد و رقم چرت و بی معنی اصالت و پرستیژ چقدر میدرخشه

    موافقم 57
    مخالفم 5
  2. Reza Waffen SS

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (5359 ديدگاه)

    فقط ببین عشق با ادم چیکار میکنه 😍

    موافقم 37
    مخالفم 6
  3. JDM سابق

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (730 ديدگاه)

    چند مدت پیش یه عکس دیدم، طرف رفته بود دایرکت اینستاگرام پیج پورشه ازشون پرسیده بود یه سوال درباره کاستومر سرویس ازتون دارم.
    عکس تانک فرستاده بود گفت هنوز اینو تولید میکنید 🤣🤣

    موافقم 42
    مخالفم 6
  4. فرشاد

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    گاااد
    یه پورشه تایکان کانورتیبل با انجین کاین و رنگ سفید به سفیدی برف

    موافقم 11
    مخالفم 3
  5. new reventon

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (452 ديدگاه)

    سالی اسپشیال چقد قشنگه واقعا

    موافقم 12
    مخالفم 3
  6. Enzo Ferrari 2008

    ۹ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1208 ديدگاه)

    خیلی حرف خوبیه آسمان سقف شخصی سازی
    مشتریان پورشه اس

    موافقم 10
    مخالفم 3
  7. محمد

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (63 ديدگاه)

    آخه چقدر تو دوست داشتنی هستی، بی نظیری پورشه❤️🧡

  8. reza342

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (216 ديدگاه)

    کسی که 8سال برای 911سفارشی صبر کنه، عاشق نیست، تاجره تاجر :))

    موافقم 3
    مخالفم 2
  9. 💀

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (248 ديدگاه)

    8 سال؟

  10. مهدی

    ۱۰ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    8 سال دروغه
    منظور یک کارگر به مدت 8 سال روش کار میکنه اما یک گروه تو کمتر از 2 ماه یک پورشه سفارشی دست ساز بهتون تحویل میدن

    موافقم 3
    مخالفم 1
  11. Moro

    ۲۴ مهر ۱۴۰۲
    سوابق: (72 ديدگاه)

    مسخره است، این دهن کجی شرکت آلمانی به مشتریاس، رولرزس ماشین میسازه صد هزار دلار نه بالای بیست ملیون دلار، ببین چه تفاوت قیمت رو، اما دیگه نهایت ۵ ساله تحویل میده، اگر پورش خودروی بیست ملیون دلاری میتونست بسازه، فکر کنم زمان تحویل نوه و نتیجه ی مشتری میتونستن شاد باشن😄😄😄

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا