مهم نیست که شما درباره تبدیل خودروهای کلاسیک به نمونههای الکتریکی مدرن چه فکری میکنید چراکه بخش اعظم الکترومودهای کلاسیک فاقد گیربکس دستی هستند و خب این به معنی از دست رفتن هیجان رانندگی و درگیر شدن راننده در امر تعویض دندهها است.
در دنیایی که گیربکسهای دستی حتی در خودروهای درونسوز نیز به تعداد بسیار محدودی دیده میشوند، یکی از لذتهای محصولات کلاسیک تعویض دنده توسط راننده است.
اما کمپانی الکتروژنیک که به خاطر تبدیل خودروهای قدیمی به نمونههای الکتریکی شناخته میشود شاید مشکل حذف گیربکسهای دستی در اینگونه خودروها را حل کرده باشد. پورشه ۳۵۶ این شرکت دارای گیربکس ۴ سرعته دستی بوده و این گیربکس از انواع شبیه سازی شده نیست بلکه از همان گیربکس کلاسیک موجود در ۳۵۶ اصلی استفاده کرده است.
این خودرو از پیشرانه الکتریکی هایپر ۹ الکتروژنیک استفاده کرده و قدرت ۱۲۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۳۵ نیوتون متری دارد. باتری ۳۶ کیلووات ساعتی خودرو نیز شعاع حرکتی ۲۲۵ کیلومتری ایجاد میکند.
اما چگونگی نصب این گیربکس کلاسیک در خودروی الکتریکی ۳۵۶ به استفاده از پیشرانهای با دور پایینتر مربوط میشود، پیشرانهای که تا ۸ هزار دور در دقیقه دوران میکند. پشت آمپرها تغییر کردهاند تا دور پیشرانه را نشان دهند و خود این نیروگاه هم بازخورد صدایی زیادی دارد تا راننده بتواند زمان تعویض دندهها را مشابه خودروهای سنتی تشخیص دهد. شما حتی میتوانید پیشرانه را در حالت خلاص قرار دهید زیرا ۳۵۶ از پدال کلاچ مرسوم سود میبرد.
همهچیز این خودرو به جز قوای محرکه دستنخورده باقی مانده است. خبری از فرمان هیدرولیک و شیشهبرقی و پخش مدرن نیست.
اما قیمت این پورشه ۳۵۶ چقدر است؟ خب انتظار قیمتی بین ۴۰ تا ۷۰ هزار دلار را برای تبدیل قوای محرکه به نوع الکتریکی داریم و البته خود مشتری هم باید خودرو را در اختیار الکتروژنیک قرار دهد که خب در کل این فرایند را کاملاً هزینهبر جلوه میدهد. ولی خب حقیقت این است که هماکنون راه جالبی برای راندن خودرویی الکتریکی با گیربکس دستی به وجود آمده است.
NAVID۰۰۹۸
۲۹ آبان ۱۴۰۰این خوبه ، میپسندم .
حاضرم روی خودروهای امروزی که سوار میشویم موتور برقی بگذارم و از تمام خودروهای دکمه تاچ و لمسی در آینده دور باشم !
فکر کنید مثلاً لندکروزر و پرادوهامون را مدام آبگرید کنیم ولی با موتور برقی و لذتشان را ببریم !
چیه این خودروهای جدید که دارند مثل موبایلها مجازی میشوند و همه چیزشان لمسی و تاچ !
NAVID۰۰۹۸
۲۹ آبان ۱۴۰۰آقا دیروز یه نمایشگاه پورشه بود در شهر دوبی که فقط چهارتا کررا GT آورده بودند و یک ۹۱۸ افسانهای که هَمَشان جزو نابترینهای جهان هستند و بسیار کمیاب و گران !
البته مدلهای جالب دیگر هم بود که من نمیشناختم چون جدید بودند اما با طراحی بدنهی متفاوت !
داشتم فکر میکردم اگر پورشه در این دنیا نبود ، چه جای زشت و کمبودی داشتیم !
حقیقتاً پورشه چه نوری میتاباند به جهان خودرو ، هم از لحاظ مهندسی برتر و هم از لحاظ طراحیِ شیک ساده تهاجمی با اصالتی بسیار جالب و دلچسب !
پیشنهاد میکنم داستانِ تولیدِ ۹۱۸ کلاسیک را بررسی بکنید که چه هیجانی در پشتش بوده برای رقابت در مسابقات لمانز و اول شدنش و طراحی و ساختش ، دیوانهی این شرکت افسانهای میشوید !!!
abdi_mahdi
۲۹ آبان ۱۴۰۰حق
- A M I R -
۲۹ آبان ۱۴۰۰به نظرم کلمه مضحک بتونه به درستی توصیفش کنه. چه اصراریه که وارد قلمروی بنزینیا بشن من نمیدونم. یک الکتریکی هیچ وقت نمیتونه لذت رانندگی خودروی بنزینی رو داشته باشه. چه میخواد تسلا اس پلاد باشه چه یه کلاسیک بیچاره که افتاده دست یه عده گیک! هرچند باید اعتراف کنم این ویدیو به اندازه ویدیوی رکوردگیری تسلا اس پلاد تو نوربرگ رینگ خسته کننده نبود.
سیاوش
۳۰ آبان ۱۴۰۰چه کاریه خوب همون موتور بنزینی روش میزاشتن بمونه چرا اصالت ماشین رو خراب میکنن ؟ چه اصراریه که باید برقی بشه همه چیز
فکر کن بیای موتور برقی بزاری رو ماشین بعد صدای مصنوعی براش درست کنی با گیربکس دستی که لذت رانندگی بنزینی رو داشته باشه….
تازه خوبه دانشمندا اعلام کردن که آلودگی زیست محیطی برقی ها بیشتره
به نظر من فقط به خاطر مد هست الان ماشین برقی توی دنیا روی مدِ چند سال دیگه دست از پا دراز تر به بنزینی بر میگردند
دقیقا مثل دیزلی کردن ماشینا توی اروپا
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۹ آبان ۱۴۰۰این ماشین تاریخچه جالب و داستان درازی داره که دوست دارم با شما هم به اشتراک بزارمش
داستان از این قراره که وقتی در سال ۱۹۰۹ فردیناند و پدرش تصمیم گرفتن که یک خودرو بسازن ، متاسفانه مصادف شد با زمانی که هیتلر دستور ساخت یک خودروی ارزان قیمت رو به خودروساز ها داد و پروژه فردیناند و پدرش به تعویق افتاد ، در سال ۱۹۳۱ رسما کارخانه پورشه ثبت شد و جد ۹۱۱ یعنی ۳۵۶ یا تایپ۶۴ در سال ۱۹۳۹ تولید شد و وارد خیابانها شد این ماشین از موتور ۱.۱ لیتری ۴ سیلندر هواخنک استفاده میکنه که در عقب ماشین نصب میشه ، این ماشین از همون بدو ورود وارد مسابقات اتومبیلرانی مختلف مثل لمانز شد ، حالا حتما براتون سوال شده که چرا انقد شبیه بیتله ؟ باید بگم که دلیلش اینه که بیتل توسط پدر فردیناند پورشه طراحی شدل بود و همچنین خیلی از قطعات ۳۵۶ از بیتل به عاریت گرفته شدن .
برگردیم سراغ این ماشین ، در کل اصلا موافق اینکار نیستم چون این ماشین اولین خودروی تولید شده توسط پورشه هست و در آینده ارزش بللایی پیدا میکنه .
Aboaldazl demon
۲۹ آبان ۱۴۰۰۹۱۱ شبیه اینه
این شبیه فولکس بیتل
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ آبان ۱۴۰۰خب دیگه پورشه هم ایده اولیه اش برای ساخت ۳۵۶ بیتل بوده، یه جورایی پورشه ۹۱۱ ادامه دهنده راه بیتله…
Aran+Milan
۲۹ آبان ۱۴۰۰پورشه نهایت مهندسی هستش ولی کاش یکمی قیافه ماشیناشو بهتر میکرد
abdi_mahdi
۲۹ آبان ۱۴۰۰والا ما طرفداراش که عاشق ظاهر ماشیناشیم
میثم
۲۹ آبان ۱۴۰۰تو ایران هم یه تیم دو نفره همین کارو رو پراید انجام داده بودن
پک باتری در صندوق
ولی گیربکس داشت
یه موتور الکتریکی کوچک استفاده کرده بودن و توجیحشون این بود که موتور کوچک ارزانتره و با استفاده از گیربکس برق کمتری مصرف میکنه.
میگفتن پرفورمنسش با موتور فابریک پراید برابره
زیر کاپوت هم کلی فضای خالی باقی مونده بود
سرچ کنید پراید برقی میتونید پیدا کنید
میثم
۲۹ آبان ۱۴۰۰راستی کسی میدونه ترمز ماشینای الکتریکی چطور کار میکنه؟
بخصوص این ماشین که از درونسوز تبدیل شده به الکتریکی.
چون تو درونسوزها، بوستر ترمز با فشار خلا موتور کار میکنه.
Twin H Power
۲۹ آبان ۱۴۰۰اکثر برقی ها از بوستر برقی استفاده میکنن .
معمولا سه نوع بوستر ترمز داریم
۱ برقی
۲ هیدرولیکی که میتونه با فشار هیدرولیکی تولید شده از پمپ فرمون کار کنه
۳ خلائی که رایج ترین هست . البته اینو هم میشه در ماشین برقی استفاده کرد چون ماشینای جدید یه پمپ برقی دارن که خلا رو ایجاد میکنه و دیگه با مکش موتور انجام نمیشه . حتی بعضی ماشین چینی ها مث هایما اینجوری هست
میثم
۲۹ آبان ۱۴۰۰بوستر ترمز برقی کمی خطری نیست؟؟؟
Twin H Power
۲۹ آبان ۱۴۰۰احتمالا یه سیستم پشتیبان اضطراری داره !
والا بنده تخصصی ندارم ولی تا جایی میدونم سیستم های کنترل پایداری توسط بلوکه ترمز میتونن ترمزگیری و انجام بدن و وابسته به بوستر و پدال نیستن . پس در صورت کارنکردن بوستر میشه در حالت اضطراری ازشون استفاده کرد .
اینا حدس و گمان بنده هست .
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۹ آبان ۱۴۰۰راستش من نمیدونم اینی که میگید همون پدال ترمز برقی هست یا خیر ، اطلاعی ندارم اما اگر همونه بارد بدونید که یه سیستم پشتیبان سنتی در این سیستم وجود داره ، ولی خود این سیستم حتی به مراتب سریعتر از ترمز معمولیه و میتونه فشار بیشتری رو به ترمز ها منتقل کنه ، در واقع اینجا راننده مستقیما با سیستم ترمز تماس نداره بلکه به صورت غیر مستقیم وقتی پدال رو فشار میده سیگنالی به ترمز ها ارسال میشه که اون سیگنال باعث ترمزگیری میشه ، ببخشید اگر اون سیستم برقی با این پدال برقی تفاوت داره
Twin H Power
۲۹ آبان ۱۴۰۰این که آقا جواد گفتن چه باحاله !
پس کلا برقیه
ولی این بوستر که گفتیم جزئی از همون سیستم ترمز هیدرولیکی هست .
کار بوستر اینه که نیروی پدال رو تقویت کنه
دقت کردین وقتی ماشین خاموشه اگر پدال ترمز رو دو سه بار فشار بدیم پدال خیلی سفت میشه . واسه اینه که بوستر دیگه کار نمیکنه
سید جواد روحانی . طرفدار بنز
۲۹ آبان ۱۴۰۰احتمالا باحالیش بخاطر اینه که از فرمول یک به عاریت گرفته شده چون کلا تکنولوزی های فرمول یک باحالن 😁
Mercede kaviani
۲۹ آبان ۱۴۰۰البته داشگاه کرانفید در سال 1996 روی مدل بدلی 356 اسبایئ این گار انچام دادند البته باترهای فایبر کلاس سرب اسید 400 ولت بود
مهردادکمال
۳۰ آبان ۱۴۰۰بنظرم ایده جالبی نیست چون این ماشین ارزشش خلی بالاست نبایست این کارو باهاش بکنن عوضش میتونستن یه بدل از روش بسازن دستساز بعد همونو برقی کنن
Mercede kaviani
۳۰ آبان ۱۴۰۰با سلام به دوست عزیز مهردادکمال
فکر کنم مقل مدل کرانفید بئل باشد جون با قدا 430تمام سیستم ها تفلیق اکسل و فرمان وشاسی یاید از صفر یا از نو طراجی شود
در مورد پراید-برقی احتیاج نبود چون موتور برقی صعیف تر از موتور اصلی بود
با تشکر مرسده کاویانی
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۳۰ آبان ۱۴۰۰جالب نیست…
سیاوش
۳۰ آبان ۱۴۰۰چه کاریه خوب همون موتور بنزینی روش میزاشتن بمونه چرا اصالت ماشین رو خراب میکنن ؟ چه اصراریه که باید برقی بشه همه چیز
فکر کن بیای موتور برقی بزاری رو ماشین بعد صدای مصنوعی براش درست کنی با گیربکس دستی که لذت رانندگی بنزینی رو داشته باشه….
تازه خوبه دانشمندا اعلام کردن که آلودگی زیست محیطی برقی ها بیشتره
به نظر من فقط به خاطر مد هست الان ماشین برقی توی دنیا روی مدِ چند سال دیگه دست از پا دراز تر به بنزینی بر میگردند
دقیقا مثل دیزلی کردن ماشینا توی اروپا