بسیاری تصور میکنند پورشه کاین، شاسی بلند محبوب کنونی پورشه، نخستین شاسیبلند این برند آلمانی بوده است اما شاید بهتر باشد نگاهی به تاریخ این خودروساز در دهه ۵۰ میلادی داشته باشیم. اولین شاسیبلند این خودروساز با نام «Type 597» و برای خدمت در ارتش آلمان ساخته شده بود.
داستان تایپ ۵۹۷ از سال ۱۹۵۳ آغاز میشود، جایی که پورشه برای رسیدن به قرارداد تولید خودروی نظامی، با مجموعه «Auto Union» و گروه «بورگوارد» رقابت داشت. این شرکت برای پیروزی در قرارداد مجبور شد تا یک شاسیبلند سبکوزن را برای ارتش بسازد؛ نتیجه کار تایپ ۵۹۷ بود. باور بر این است که در آن سالها تنها ۷۱ نمونه از این خودروی نظامی تولید شد. مجموعه «RM Sotheby’s» قصد دارد تا در مزایده ماه آینده خود، پنجمین پروتوتایپ این شاسیبلند (تنها ۲۲ پروتوتایپ این از خودرو وجود دارد) به فروش برسند.
با وجود اینکه چهره تایپ ۵۹۷ شبیه هیچیک از پورشههای تاریخ نیست اما این خودرو وجوه شباهت بسیاری با سایر تولیدات این شرکت آلمانی داشت. یک موتور ۱.۵ لیتری تخت چهار سیلندر که در عقب آن جاگذاری شده بود وظیفه حرکت دادن بدنه را برعهده داشت؛ این موتور متعلق به پورشه ۳۶۵ اسپرت بود. درکنار موتور، جعبهدنده تایپ ۵۹۷ نیز همان نمونه موجود در ۳۶۵ بود اما از آنجایی که برای اهداف متفاوتی بهکار گرفته میشد، این مجموعه به همراه موتور بهمنظور افزایش دوام بازنگری شده و بهبود یافته بودند.
یکی از المانهای اصلی ۵۹۷ کوپلینگ محور جلوی آن بود که بهوسیله ویژگیهای سیستم چهار چرخ محرک قابل انتخاب آن ممکن میشد. طراحی بدنه نیز به ۵۹۷ اجازه میداد تا به لطف ارتفاع زیاد از زمین، از تپهها و موانع بهراحتی عبور کند و برای عبور از موانع آبی نیز مشکلی نداشته باشد. از ۲۲ نمونه اولیه که تولید شده بودند، تنها ۲ عدد به امکانات و تجهیزاتی مجهز هستند که به آنها امکان شناوری کاملا را نیز میداد.
پورشه با وجود تولید نمونه اولیه این خودرو، بهخاطر هزینه بالای توسعه، زمان بالای مونتاژ، قیمت بالای هر واحد، تولید قطعات جانبی و یدک خودروها و تحت فشاربودن کارخانهاش برای تولید ۵۹۷ درکنار مدلهای ۳۵۶ کاررا و ۵۵۰ اسپایدر نتوانست قرارداد نظامی را از آن خود کند.
پورشه ۵۹۷ که در تصاویر مشاهده میکنید تحت یک بازسازی کامل قرار گرفته و به رنگ اصلی بدنهاش به نام سبز زیتونی مزین شده است. کابین این خودرو نیز به دلیل هماهنگ با اجزای بیرونی و کاربرد نظامی آن همرنگ بدنه است. مجموعه RM Sotheby’s انتظار دارد تا این خودرو را با قیمتی بین ۷۲۵ تا ۷۷۵ هزار دلار به فروش برساند. نظر شما درباره پدربزرگ کاین چیست؟! آیا چنین خودرویی ارزش پرداخت این مبلغ هنگفت را دارد یا بهتر است بهجای آن، خریداران به سراغ نمونههای کلاسیک دیگر خودروسازان بروند؟
یوسف
۱۰ مرداد ۱۴۰۱فکر کنم یه مدل فولکس هم هست شبیه همینه…. خیلی وقت پیش توی رشت دیدم که مارک فولکس داشت….. دوستان اگه اطلاعات دارن. ممنون میشم
مازیار
۱۰ مرداد ۱۴۰۱احتمالا فولکس واگن سینگ (thing) باشه که ابتدا برای ارتش ساخته شد و بعدش نسخه خیابانی ازش هم عرضه شد مربوط به دهه هفتاد
علی جردن
۱۰ مرداد ۱۴۰۱تو همین پایتخت ایران، تهران قیمت پورشه کاررا اس ۲۰۱۳ سی ملیارد تومن قیمت خورده با دلار ۳۰ تومنی می شه ۱ ملیون دلار
نتیجه می گریم وضعیت خودروی ایران ۱۰۰در۱۰۰ آشفته است
Afg
۱۰ مرداد ۱۴۰۱جون میده با این بری صحرای کالاهاری شکار کل یالدار وشکار شیر نر صدهزار دلاری
Porsche 911
۱۰ مرداد ۱۴۰۱این مدل میتونست با تولید انبوه یکی از بهترین ماشین های جنگی آلمان باشه ولی همونطور که نوشته شد به دلیل هزینه بر بودن برای ساخت و اینکه خط تولید اون زمان پورشه توانایی ساپورت کردن تولید سه مدل ۵۵۰ و ۳۵۶ و این مدل رو نداشت
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۱ مرداد ۱۴۰۱وقتی کوروت همزمان انجین حجیم وی8 300 الی 400 اسبی داشت 911 1.5 لیتر اونم 7 الی 8 اسب.تو آمریکا 911 رو بگیری دوتا چلنجر مسلح میفرستن برات.مفت خور ترین طراح های دنیا برای 911 هستن از روز اول فقط یک شکل بوده بدون هیچ تغییری.یه فاضلاب متحرک.
Elemento
۱۱ مرداد ۱۴۰۱99/9 درصد از ماشین ها در قیاس با تولیدات پورشه فاضلاب متحرک محسوب میشن. در خصوص مدل 911 میشه این عدد رو به 99/99999 درصد رسوند