پورشه ۹۰۸/۳ ساخت ۱۹۶۸ خودرویی است که به جرات بهترین محصول مسابقهای تاریخ به شمار میرود.
پورشه ۹۰۸/۳ که ویژگیهای خودروهای مسابقهای استقامتی و تپه نوردی را ترکیب کرده تبحر ژرمنها در کاهش وزن را به نمایش میگذارد. پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری تخت هیولای موردبحث همانند یک کولهپشتی آلومینیومی و منیزیومی در پشت سر راننده قرار میگیرد و یکی دیگر از ویژگیهای برجسته آن را میتوان حفاظ ایمنی زمان چپ کردن خودرو دانست.
خودروی مسابقهای پورشه همانند مدل افسانهای ۹۱۷ از یک شیفتر دنده چوبی سبکوزن برخوردار شده و الگوی تعویض دنده آن به راننده یادآوری میکند این گیربکس ۵ سرعته از انواع عادی و معمولی نیست. پشت رینگهای ۵ پره جذاب پورشه ۹۰۸/۳ هم یکی از مهمترین نوآوریهای این برند در کاهش وزن یعنی روتورهای ترمز سوراخدار پنهان شدهاند.
رانندگان مسابقهای علاقه خاصی به سواری چابک و متوازن ۹۰۸/۳ داشتهاند. این خودرو برای عملکرد برجسته در دو مسابقهای ساخته شد که ۹۱۷ را خیلی بزرگ و سنگین نشان میدادند. این مسابقات رویدادهای مشهور تارگا فلوریو و نوربرگ رینگ ۱۰۰۰ کیلومتر بودند. مدلهای کارخانهای ۹۰۸/۳ مجموعاً در چهار مسابقه شرکت کردند و در سه مسابقه به پیروزی رسیدند. خودرویی که در تصاویر مشاهده میکنید شاسی ۰۰۹ متعلق به کلکسیون تاریخی پورشه است که اگرچه در مسابقه تارگا فلوریو به پیروزی نرسید اما خودروی تحت تملک جری سینفلد توانست این کار با همراهی جو سیفرت و برایان ردمن انجام دهد.
جری سینفلد درباره خودروی موردبحث گفته است:
۹۰۸/۳ بهترین چهار چرخی بود که من حس کردهام. این خودرو مثل ۹۱۷ یک هیولا نیست و فلسفه ناب پورشه یعنی مینمالیسم، توازن و هندلینگ را به نمایش میگذارد. همهچیز در هماهنگی فوقالعادهای قرار دارد. این خودرو زیر پای شما ناپدید میشود و حس پرواز در ارتفاع پایین با فرمان پذیری و هندلینگ بسیار خوب را تداعی میکند
پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری این خودرو بر پایه معماری اصلی پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۹۱۱ شکل گرفته و در دور ۸۴۰۰ حدود ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. پوشش برجسته بدنه نیز کار بخش طراحی و استایلینگ پورشه است. وزن ۹۰۸/۳ به حدود ۵۴۴ کیلوگرم میرسد که دلیل اصلی آن استفاده از فریم فضایی آلومینیومی و بدنهای با وزن ناچیز ۱۱.۷ کیلوگرم است؛ اما راننده چگونه در کابین تک نفره خودرو مینشیند؟ پدالها درست در پشت چرخها قرار گرفتهاند و میلههای ضد غلتش سیستم تعلیق جلو درست زیر سرعتسنج پشت آمپرها هستند.
تیم جان وایر اتوموتیو با این خودرو در مسابقات شرکت میکرد و نقش پرچم بریتانیا و اسپانسر بودن گلف روی بدنه نیز موید همین موضوع است. یک پیکان مشکی کوچک نیز جهت چرخش پیچ و مهره رینگها را نشان میدهد. در زمان برگزاری مسابقه تارگا فلوریو که لپهای طولانیای داشت، اگر لاستیک پنچر شده یا میترکید خود رانندگان باید آن را تعویض میکردند. نکته دیگر به دماغه نرم و دم رو به بالای خودرو مربوط میشود که در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۹۰ کیلوگرم داون فورس تولید میکند. آخرین موضوع اینکه نیازی به بدنه در پشت چرخهای عقب نبوده و به همین خاطر هم پورشه اصلاً پانلی برای این بخش در نظر نگرفته است.
𝐀𝐥𝐢
۱۷ تیر ۱۴۰۳از ترکیب رنگی بدنش خیلی خوشم میاد
froG-driVer
۱۷ تیر ۱۴۰۳اون مک جدیدم شبیه این بود
Taha Ayoobi
۱۷ تیر ۱۴۰۳شاید باورتون نشه ولی دیروز فورد اکسپدیشن دیدم تو خیابون
Arad
۱۷ تیر ۱۴۰۳درود بله منم پارسال در قم یدونه شورولت تاهو ۲۰۱۵ مشکی دیدم گذر بود از این خودرو های گذر وارد کشور میشوند طبیعیه و سال قبلش یدونه شورولت سیلواردو ۶ چرخ در نمک آبرود مازندران ولی فک کنم سیلواردو پلاک ملی بود
froG-driVer
۱۷ تیر ۱۴۰۳یدونه هم توی قم اسکالید ۲۰۱۵ مشکی من دیدم دو سه ماه پیش
Yanix
۱۷ تیر ۱۴۰۳من اهل غرب کشورم و سمت ما خیلی از ماشینای امریکایی رو در جاده های بین شهری میبینم که دارن به سمت عراق و غیره میبرن
مثلا جیپ واگنییر که لعنتی خیلی بزرگه ، دوج چارجر و چلنجر و دورانگو ( اون زمان که تولید میشد ) ، تویوتا کرولا و کمری ، لکسوس rx ، میستوبیشی اوتلندر ( نمیدونم برای داخل بود یا میرفت عراق ) بنز کلاس C و E , قبلنا کرایسلر ۳۰۰ و شاسی بلندای شورلت و فورد هم زیاد میدیدم .
froG-driVer
۱۷ تیر ۱۴۰۳آمریکایی ها مثل مور و ملخ تو خیابونای تبریز و شهرای ارس ریختن.تو منطقه ارس بیشتر از بقیه مناطق آمریکایی هست
Taha Ayoobi
۱۸ تیر ۱۴۰۳توی قم واقعا آمریکایی خیلی زیاده.
عرب هایی که برای زیارت میان فقط آمرکایی سوار میشن.
من خودم تو قم اینارو دیدم: شورلت تاهو، شورلت سابربن، فورد اکسپدیشن، جی ام سی یوکان، دوج چارجر، دوج چلنجر، دوج دورانگو، کرایسلر 300
مزدک
۱۸ تیر ۱۴۰۳من ساکن تهران هستم. اما به خاطر شغلم، هم کل شمال غرب (منظورم کل منطقه ی آزاد ارس هست)رو می گردم، هم کل جنوب غرب (منطقه ی آزاد اروند) رو. شما حتما جنوب تشریف نبردید! بیشترین تعداد ماشین آمریکایی، قطعا در منطقه ی آزاد اروند تردد می کنند.
۱۷ تیر ۱۴۰۳از بچگی عاشق پورشه بودم بخصوص ۹۱۸ اسپایدر این مدل هم فوق العادس رد لاین ۸۴۰۰ و وزن فوق العاده سبک فقط ۵۴۴ کیلوگرم ولی اسمش خلاصه تر بود بهتر مثلا ۹۰۸ بجای ۹۰۸/۳
مازیار
۱۷ تیر ۱۴۰۳لازم نبود گفته بشه مربوط به چه سالی هست؟!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۷ تیر ۱۴۰۳از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ ساخته شد
مازیار
۱۸ تیر ۱۴۰۳تشکر
SCORPION
۱۷ تیر ۱۴۰۳موجودی همه چیز تمام بنام پورشه.این زیبا عشق ،عشق
علی Shelby
۱۸ تیر ۱۴۰۳منم دو ماه پیش یه فورد موستانگ قرمز دیدیم تو کرج خیلی زیبا بود
Lamberto
۱۸ تیر ۱۴۰۳فراری مگر مرده باشه که بخواد پورشه عنوان بهترینو یدک بکشه
علی Shelby
۱۸ تیر ۱۴۰۳تو ایران ماشین لوکس زیاد هست که اکستریم و تیگو هشت پرو مکس دربرابرش هیچی نیستن
مثل آلفا رومئو فور سی
رنجرور ایووک
لوتوس الیزه
نسل جدید ام ۴ بی ام و
بنتلی کانتیننتال جی تی
فورد موستانگ
کامارو ۲۰۲۰
دوج
پورشه
مازراتی ووووو……..
که الانم تو دیوار بزنید ماشین لوکس وشهراتونو منطقه ازاد بزنید کل شهر های ایران رو بزنید میاره
علی جردن
۱۸ تیر ۱۴۰۳موتورش واقعا عین کوله پشتیه گوش راننده کر نشه :|