پورشه

بررسی پورشه 908/3؛ بهترین خودروی مسابقه‌ای تاریخ

پورشه ۹۰۸/۳  ساخت ۱۹۶۸ خودرویی است که به جرات بهترین محصول مسابقه‌ای تاریخ به شمار می‌رود.


پورشه ۹۰۸/۳ که ویژگی‌های خودروهای مسابقه‌ای استقامتی و تپه نوردی را ترکیب کرده تبحر ژرمن‌ها در کاهش وزن را به نمایش می‌گذارد. پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری تخت هیولای موردبحث همانند یک کوله‌پشتی آلومینیومی و منیزیومی در پشت سر راننده قرار می‌گیرد و یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته آن را می‌توان حفاظ ایمنی زمان چپ کردن خودرو دانست.

خودروی مسابقه‌ای پورشه همانند مدل افسانه‌ای ۹۱۷ از یک شیفتر دنده چوبی سبک‌وزن برخوردار شده و الگوی تعویض دنده آن به راننده یادآوری می‌کند این گیربکس ۵ سرعته از انواع عادی و معمولی نیست. پشت رینگ‌های ۵ پره جذاب پورشه ۹۰۸/۳ هم یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های این برند در کاهش وزن یعنی روتورهای ترمز سوراخ‌دار پنهان شده‌اند.

رانندگان مسابقه‌ای علاقه خاصی به سواری چابک و متوازن ۹۰۸/۳ داشته‌اند. این خودرو برای عملکرد برجسته در دو مسابقه‌ای ساخته شد که ۹۱۷ را خیلی بزرگ و سنگین نشان می‌دادند. این مسابقات رویدادهای مشهور تارگا فلوریو و نوربرگ رینگ ۱۰۰۰ کیلومتر بودند. مدل‌های کارخانه‌ای ۹۰۸/۳ مجموعاً در چهار مسابقه شرکت کردند و در سه مسابقه به پیروزی رسیدند. خودرویی که در تصاویر مشاهده می‌کنید شاسی ۰۰۹ متعلق به کلکسیون تاریخی پورشه است که اگرچه در مسابقه تارگا فلوریو به پیروزی نرسید اما خودروی تحت تملک جری سینفلد توانست این کار با همراهی جو سیفرت و برایان ردمن انجام دهد.

جری سینفلد درباره خودروی موردبحث گفته است:

۹۰۸/۳ بهترین چهار چرخی بود که من حس کرده‌ام. این خودرو مثل ۹۱۷ یک هیولا نیست و فلسفه ناب پورشه یعنی مینمالیسم، توازن و هندلینگ را به نمایش می‌گذارد. همه‌چیز در هماهنگی فوق‌العاده‌ای قرار دارد. این خودرو زیر پای شما ناپدید می‌شود و حس پرواز در ارتفاع پایین با فرمان پذیری و هندلینگ بسیار خوب را تداعی می‌کند

پیشرانه ۸ سیلندر ۳ لیتری این خودرو بر پایه معماری اصلی پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۹۱۱ شکل گرفته و در دور ۸۴۰۰ حدود ۳۵۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. پوشش برجسته بدنه نیز کار بخش طراحی و استایلینگ پورشه است. وزن ۹۰۸/۳ به حدود ۵۴۴ کیلوگرم می‌رسد که دلیل اصلی آن استفاده از فریم فضایی آلومینیومی و بدنه‌ای با وزن ناچیز ۱۱.۷ کیلوگرم است؛ اما راننده چگونه در کابین تک نفره خودرو می‌نشیند؟ پدال‌ها درست در پشت چرخ‌ها قرار گرفته‌اند و میله‌های ضد غلتش سیستم تعلیق جلو درست زیر سرعت‌سنج پشت آمپرها هستند.

تیم جان وایر اتوموتیو با این خودرو در مسابقات شرکت می‌کرد و نقش پرچم بریتانیا و اسپانسر بودن گلف روی بدنه نیز موید همین موضوع است. یک پیکان مشکی کوچک نیز جهت چرخش پیچ و مهره رینگ‌ها را نشان می‌دهد. در زمان برگزاری مسابقه تارگا فلوریو که لپ‌های طولانی‌ای داشت، اگر لاستیک پنچر شده یا می‌ترکید خود رانندگان باید آن را تعویض می‌کردند. نکته دیگر به دماغه نرم و دم رو به بالای خودرو مربوط می‌شود که در سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت ۹۰ کیلوگرم داون فورس تولید می‌کند. آخرین موضوع اینکه نیازی به بدنه در پشت چرخ‌های عقب نبوده و به همین خاطر هم پورشه اصلاً پانلی برای این بخش در نظر نگرفته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1444 ديدگاه)

    از ترکیب رنگی بدنش خیلی خوشم میاد

    موافقم 13
    مخالفم 4
    1. froG-driVer

      ۱۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1012 ديدگاه)

      اون مک جدیدم شبیه این بود

  2. Taha Ayoobi

    ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3778 ديدگاه)

    شاید باورتون نشه ولی دیروز فورد اکسپدیشن دیدم تو خیابون

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. Arad

      ۱۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (126 ديدگاه)

      درود بله منم پارسال در قم یدونه شورولت تاهو ۲۰۱۵ مشکی دیدم گذر بود از این خودرو های گذر وارد کشور می‌شوند طبیعیه و سال قبلش یدونه شورولت سیلواردو ۶ چرخ در نمک آبرود مازندران ولی فک کنم سیلواردو پلاک ملی بود

      موافقم 6
      مخالفم 2
      1. froG-driVer

        ۱۷ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (1012 ديدگاه)

        یدونه هم توی قم اسکالید ۲۰۱۵ مشکی من دیدم دو سه ماه پیش

    2. Yanix

      ۱۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      من اهل غرب کشورم و سمت ما خیلی از ماشینای امریکایی رو در جاده های بین شهری میبینم که دارن به سمت عراق و غیره میبرن
      مثلا جیپ واگنییر که لعنتی خیلی بزرگه ، دوج چارجر و چلنجر و دورانگو ( اون زمان که تولید میشد ) ، تویوتا کرولا و کمری ، لکسوس rx ، میستوبیشی اوتلندر ( نمیدونم برای داخل بود یا میرفت عراق ) بنز کلاس C و E , قبلنا کرایسلر ۳۰۰ و شاسی بلندای شورلت و فورد هم زیاد میدیدم .

    3. froG-driVer

      ۱۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (1012 ديدگاه)

      آمریکایی ها مثل مور و ملخ تو خیابونای تبریز و شهرای ارس ریختن.تو منطقه ارس بیشتر از بقیه مناطق آمریکایی هست

      1. Taha Ayoobi

        ۱۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3778 ديدگاه)

        توی قم واقعا آمریکایی خیلی زیاده.

        عرب هایی که برای زیارت میان فقط آمرکایی سوار میشن.

        من خودم تو قم اینارو دیدم: شورلت تاهو، شورلت سابربن، فورد اکسپدیشن، جی ام سی یوکان، دوج چارجر، دوج چلنجر، دوج دورانگو، کرایسلر 300

      2. مزدک

        ۱۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (41 ديدگاه)

        من ساکن تهران هستم. اما به خاطر شغلم، هم کل شمال غرب (منظورم کل منطقه ی آزاد ارس هست)رو می گردم، هم کل جنوب غرب (منطقه ی آزاد اروند) رو. شما حتما جنوب تشریف نبردید! بیشترین تعداد ماشین آمریکایی، قطعا در منطقه ی آزاد اروند تردد می کنند.

  3. ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    از بچگی عاشق پورشه بودم بخصوص ۹۱۸ اسپایدر این مدل هم فوق العادس رد لاین ۸۴۰۰ و وزن فوق العاده سبک فقط ۵۴۴ کیلوگرم ولی اسمش خلاصه تر بود بهتر مثلا ۹۰۸ بجای ۹۰۸/۳

    موافقم 5
    مخالفم 1
  4. مازیار

    ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (3200 ديدگاه)

    لازم نبود گفته بشه مربوط به چه سالی هست؟!

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۷ تیر ۱۴۰۳
      سوابق: (2737 ديدگاه)

      از ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۱ ساخته شد

      1. مازیار

        ۱۸ تیر ۱۴۰۳
        سوابق: (3200 ديدگاه)

        تشکر

  5. SCORPION

    ۱۷ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    موجودی همه چیز تمام بنام پورشه.این زیبا عشق ،عشق‌

  6. علی Shelby

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    منم دو ماه پیش یه فورد موستانگ قرمز دیدیم تو کرج خیلی زیبا بود

  7. Lamberto

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (92 ديدگاه)

    فراری مگر مرده باشه که بخواد پورشه عنوان بهترینو یدک بکشه

    موافقم 1
    مخالفم 3
  8. علی Shelby

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    تو ایران ماشین لوکس زیاد هست که اکستریم و تیگو هشت پرو مکس دربرابرش هیچی نیستن
    مثل آلفا رومئو فور سی
    رنجرور ایووک
    لوتوس الیزه
    نسل جدید ام ۴ بی ام و
    بنتلی کانتیننتال جی تی
    فورد موستانگ
    کامارو ۲۰۲۰
    دوج
    پورشه
    مازراتی ووووو……..
    که الانم تو دیوار بزنید ماشین لوکس وشهراتونو منطقه ازاد بزنید کل شهر های ایران رو بزنید میاره

  9. علی جردن

    ۱۸ تیر ۱۴۰۳
    سوابق: (1976 ديدگاه)

    موتورش واقعا عین کوله پشتیه گوش راننده کر نشه :|

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا