به تازگی فرصت رانندگی با یکی از خاصترین محصولات پورشه یعنی ۹۱۱ داکار مدل ۲۰۲۳ به ما دست داده و میخواهیم این تجربه لذتبخش و منحصربهفرد را با شما به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.
سپیدهدم در صحرا دلیل وجود عبارت “سکوت کر کننده” است. درحالیکه نور خورشید باعث روشن شدن تپههای شنی اطراف میشود، نسیمی ملایم همانند نجوایی لذتبخش حس میشود. همین حس آرامشبخش باعث سرخوشی میشود اما ناگهان سکوت صحرا با صدایی آشنا شکسته میشود: استارت سرد و خشن پیشرانهای ۶ سیلندر و تخت! گوش دادن به صدای روشن کردن پورشه ۹۱۱ داکار در ساعات اولیه صبح در صحرا به اندازه شنیدن فریادهای فردی مسن سخت است. قطعاً هیچچیزی درباره این خودرو ملایم نیست. ۹۱۱ داکار از ویژگیهای خاصی سود میبرد. لحظهای که با شن برخورد کنید ۹۱۱ داکار زنده میشود و سپس بازهم طالب چیزهای بیشتری است. ابتدا بیایید نگاهی کوتاه به گذشته داشته باشیم. در سال ۱۹۸۴ پورشه با اولین خودروی مسابقهای ۹۱۱ چهار چرخ محرک خود پیروز رالی پاریس داکار شد. ۹۱۱ داکار جدید ادای احترامی به همان پیروزی بوده و با وجود پکیجهای سفارشی رالی، تلاش دارد شبیه خودروی پیروز رالی ۱۹۸۴ باشد.
در سالهای بعدی شاهد تولید خودروهایی تک ساخت از ۹۱۱ سافاری بودیم، محصولاتی که توسط شرکتهایی شاخص همچون راف و زینگر تولید شده بودند. به همین خاطر شاید فکر کنید پورشه با تولید ۹۱۱ داکار خودش بهصورت ناگهانی وارد میدان شده اما به شما قول میدهیم همهچیز قانونی است. خودروی موردبحث بر پایه کررا ۴ GTS ساخته شده و چند میلیمتر ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد. البته در حالت ارتفاع بالا میتوان به حداکثر ارتفاع ۱۹ سانتیمتری از سطح زمین رسید. رسیدن به ویژگی تغییر ارتفاع خودرو با سیستم تعلیق بادی انجام نمیشود چراکه پورشه اقدام به بازنگری سیستم لیفت هیدرولیک بخش جلوی ۹۱۱ کرده و آن را در اکسل عقب نیز نصب نموده است. فضای اضافی موردنیاز برای همین سیستم هیدرولیکی یکی از دلایل عدم نصب صندلی عقب در پورشه ۹۱۱ داکار محسوب میشود.
حذف صندلی عقب به معنی کاهش وزن نیز بوده است. با وزن ۱۶۱۱ کیلوگرمی، ۹۱۱ داکار حدود ۷ کیلوگرم سنگینتر از کررا ۴ GTS مجهز به گیربکس استاندارد بوده و رسیدن به چنین اختلاف وزن کمی واقعاً احساسبرانگیز است چراکه ویژگیهای رالی زیادی در خودرو وجود دارند؛ اما پورشه از کاپوت فیبر کربنی GT3 نیز استفاده کرده و متریال سبکوزن دیگری نیز در سقف و بال عقب بکار رفتهاند. سیستم تعلیق خودرو از دامپرهای قویتر و اتصالات طویلتر سود برده و رینگهای ۱۹ اینچی در جلو و ۲۰ اینچی در عقب با لاستیکهای پیرلی اسکورپیون همراه شدهاند. لاستیکها برای دوام بیشتر دارای آجهای متفاوت و طراحی جدید هستند. همچنین لاستیکهای تابستانی پیرلی پی زیرو نیز در دسترس هستند اما خریداران بهتر است چنین آپشنی را انتخاب نکنند.
علیرغم افزایش ارتفاع سیستم تعلیق از سطح زمین و وجود لاستیکهای فربهتر، کیفیت سواری پورشه ۹۱۱ داکار در جاده خشک تر از آن چیزی است که فکرش را میکنید. در واقع میتوان سواری آن را شبیه ۹۱۱ کررا دانست و بنابراین خبری از تکان های بدنه و دایو دماغه در شتاب گیری و ترمز نخواهد بود. فرمان خودرو همانند دیگر نسخههای ۹۱۱ تیز بوده و هندلینگ آن فقط توسط چسبندگی آسفالت و لاستیک محدود میشود. ترمزهای فولادی استاندارد نیز به خوبی عمل میکنند و خبری هم از ترمز کربن سرامیکی نیست. همانند کررا ۴ GTS استاندارد، خودروی موردبحث به پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری مجهز بوده و ۴۷۳ اسب بخار قدرت و ۵۷۰ نیوتون متر گشتاور تولید میکند. گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه نیز نیرو را به تمامی چرخ ها میفرستد. ۹۱۱ داکار در عرض ۳.۲ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد که عملکردی مشابه کررا GTS دیفرانسیل عقب است. حداکثر سرعت آن نیز ۲۴۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده هرچند وقتی بالاترین ارتفاع از سطح زمین را انتخاب کنید سرعت نهایی به ۱۶۹ کیلومتر در ساعت محدود خواهد شد.
پورشه یک سیستم لانچ کنترل رالی جدید در نظر گرفته که به چرخ ها اجازه میدهد هرزگردی بیشتری نسبت به حالت نرمال داشته باشند. در واقع یک حالت سواری رالی جداگانه وجود داشته و گشتاور را بیشتر راهی چرخ های عقب میکند تا راننده بتواند هیجان بیشتری را تجربه کند. با نگهداشتن چندثانیهای دکمه PSM در داشبورد میتوان بهصورت کامل کنترل کشش را خاموش کرد و ۹۱۱ داکار در آن موقع به یک یاغی تمامعیار تبدیل خواهد شد هرچند کنترل آن راحت خواهد بود. فرمان سریع و تیز نیز باعث میشود خودرو در دست باشد و انتقال بیشتر قدرت به بخش عقب نیز باعث خواهد شد دم خودرو با دستورات راننده بازی کند.
با انتخاب حالت آفرود نیز ارتفاع سیستم تعلیق بهصورت خودکار افزایش مییابد. در این حالت سیستم تعلیق نیز نیرو را بهصورت ۵۰/۵۰ منتقل میکند. یک پله بالاتر میتوان باد لاستیکها را کمتر کرد و به دل صحرا زد. پورشه برای ۹۱۱ داکار از سیستم خنککنندگی مدل توربو استفاده کرده که شامل یک جفت فن خنککن ۶۵۰ واتی بزرگ است تا جریان هوا مدیریت شود. در زیر بدنه شاهد حفاظی از جنس فولاد ضدزنگ هستیم و فیلترهای هوای جدید نیز باعث میشوند ریسک خرابی آنها به خاطر ورود شن و ماسه وجود نداشته باشد. اگر راننده در شن و ماسه گیر بیفتد قلابهای بکسل قرمز رنگ در جلو و عقب میتوانند پذیرای کمک باشند.
بهترین نکتهای که میتوان درباره تجربه سواری با پورشه ۹۱۱ داکار در صحرا گفت به حسی مربوط میشود که همچنان شبیه ۹۱۱ است. کنترل خودرو راحت بوده و هرگز حس فرار کردن از دست راننده را ایجاد نمیکند. خودرو با شما همراه شده و تشویق میکند که سریعتر برانید. داکار درست به اندازه کررا ۴ GTS جادهای لذتبخش است. خودروی موردبحث بهصورت استاندارد با صندلیهای فیبر کربنی یکتکه عرضه میشود هرچند میتوان صندلیهایی با تنظیم در ۱۸ جهت را نیز سفارش داد. تکنولوژی مدیریت ارتباطی پورشه با نمایشگر رنگی، نمایشگرهای دیجیتال به همراه دورشمار آنالوگ بزرگ و کیفیت سطح بالای ساخت پورشه جزو مواردی هستند که در کابین دیده خواهند شد.
البته که همه این موارد با هزینه همراه هستند و قیمت ۲۲۳,۴۵۰ دلاری پورشه ۹۱۱ داکار نیز آن را تقریباً در ردهای مشابه با ۹۱۱ GT3 RS قرار میدهد اما این چیزها اهمیتی ندارد چراکه فقط ۲۵۰۰ دستگاه از خودروی یاد شده برای بازارهای جهانی تولید خواهد شد و ژرمنها هیچ مشکلی در فروش آنها نخواهند داشت. بزرگترین آرزوی ما این است که خریداران خودرو از رنگها و پوششهای بدنه جذاب و خاطرهانگیز برای ۹۱۱ داکار استفاده کنند تا جذابیتهای آن دوچندان شود.
مازیار
۱۳ بهمن ۱۴۰۱رانندگی با این احتمالا تجربه بینظیر و فوق العاده لذت بخشی هست
علی جردن
۱۳ بهمن ۱۴۰۱این ماشین عشق خالصه
علی جردن
۱۳ بهمن ۱۴۰۱آقای احمد زاده اگه فیلمی از سن نوردی ۹۱۱ داکار دارین لفطا بزارین خیلی مشتاقم عملکرد یه سوپراسپورت رو روی شن های کویر ببینم
MASOUD 0099
۱۳ بهمن ۱۴۰۱عشقه
911
۱۳ بهمن ۱۴۰۱تنها سوپر اسپورتی که با هوراکان استراتو، میتونن توی خیابون های ایران تردد کنن🤣🤣🤣
با این تو امارات و دوبی اول کورس بزاری بعد بری یه سر بیابون…..
چه شود…
البته ما که خریدن لاستیک این هم برامون خیلی سخته 😑😑
چه بگویم………
امیرحسین
۱۳ بهمن ۱۴۰۱چقدر قشنگه 911
Hassan
۱۳ بهمن ۱۴۰۱به نظر من ، اونی که پورشه کاین نسل اول رو تیون افرود کرده بود ، از این حساب شده تر و کارا تر بوده ، درسته مهندسی پشت این هست ولی نباید هر چیزی رو پیدا کردی افرودش رو بسازی!
مهدی
۱۴ بهمن ۱۴۰۱بی خود و بی جهت
TESLA
۱۴ بهمن ۱۴۰۱تنها سوپراسپرت مناسب جاده های ایرانی 😂😂🙌🙌
Poria
۱۴ بهمن ۱۴۰۱فقط عکس اولی از بالا