به نظر میرسد روند پیش روی کراساوورها در جهان خودروسازی توقفناپذیر است زیرا این خودروها پس از اینکه سدانها را به حاشیه راندند و استیشنها را منقرض کردند، حالا در حال ورود به بخش سوپراسپرتها هستند بهگونهای که در عرض یک ماه، شاهد معرفی نسخهٔ آفرودی از اسطورههای دنیای سوپرکارها یعنی پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی اوراکان استراتو بودیم. هرچند این دو خودرو پلتفرم یا پیشرانهٔ مشترکی ندارند اما معرفی همزمان آنها تصادفی نیست و نشان میدهد شرکت مادر یعنی گروه فولکسواگن بهوضوح معتقد است که سوپرکار آفرودی میتواند برای خریداران جذاب باشد؛ اما کدامیک از این دو خودرو بهتر است؟
طراحی بیرونی
۹۱۱ همچنان شکل نمادین خودرو را حفظ کرده درحالیکه اوراکان یک سوپرکار مدرن است. این یعنی در نسخههای معمولی، اوراکان در خیابان سرهای بیشتری را به سمت خود برمیگرداند و این قطعات آفرودی جدید هم چیزی را تغییر نداده است. ارتفاع بیشتر از زمین، محافظهای مشکی روی سپرها، اسپویلر ثابت و فلاپهای پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها، ۹۱۱ داکار را از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است اما فلاپهای گلگیر بسیار بزرگتر، اسنورکل روی سقف، چراغهای اضافی روی دماغه، ریلهای روی سقف و کاور مشکیرنگ پیشرانه، استراتو را در نمای بیرونی برنده میکنند.
ویژگیهای آفرودی
هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و از حالتهای رانندگی جدید متمرکز بر خارج جاده بهره میبرند که کمکفنرها، ESP و کنترل کشش را برای مسیرهای ناهموار و لغزنده تنظیم میکند. دو خودرو همچنین به لاستیکهایی مجهز شدهاند که علاوه بر آسفالت، برای حرکت روی خاک هم مناسب هستند. این لاستیکها در پورشه پیرلی P Zero اسکورپیون و در لامبورگینی بریجستون AT002 هستند. در همین حال، در استراتو ارتفاع از زمین نسبت به نسخههای معمولی ۴۴ میلیمتر افزایش پیدا کرده درحالیکه ۹۱۱ داکار در حالت عادی ۵۰ میلیمتر ارتفاع بیشتری از زمین دارد اما با انتخاب حالت رانندگی آفرود، میتوان تا سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰ میلیمتر دیگر به این ارتفاع اضافه کرد. در این صورت، ارتفاع کلی ۹۱۱ از زمین به حدود ۲۰۵ میلیمتر میرسد که از استراتو با ارتفاعی در حدود ۱۷۵ میلیمتر بیشتر خواهد بود.
قدرت و پرفورمنس
هرچند داکار با قیمت ۲۲۳,۴۵۰ دلاری بهاندازهٔ مدلهای توربو S یا GT3 RS قیمت دارد اما پیشرانهٔ خود را از مدل بسیار ضعیفتر کاررا GTS گرفته است. پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی این ماشین ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید میکند که به میزان قابلتوجهی از ۶۱۰ اسب بخار قدرت موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی استراتو کمتر است. بااینحال، در گشتاور و شتاب دو خودرو در یک سطح هستند زیرا پورشه ۵۷۰ نیوتن متر و لامبورگینی ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور دارند و هردو ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسند. هردو خودرو، به دلیل استفاده از لاستیکهای آفرودی در بخش حداکثر سرعت با محدودیت مواجه شدهاند اما درحالیکه سقف سرعت داکار روی ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است، استراتو میتواند تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش برود.
قیمت و جمعبندی
پورشه اعلام کرده است که قیمت ۹۱۱ داکار از ۲۲۳,۴۵۰ دلار آغاز میشود اما هنوز از قیمت اوراکان استراتو خبر نداریم. بااینحال، قطعاً سوپرکار آفرودی لامبورگینی بسیار گرانتر از پورشه خواهد بود. قیمت ارزانترین عضو خانوادهٔ اوراکان یعنی اوو محرک عقب کوپه از حدود ۲۱۵ هزار دلار آغاز میشود که این رقم در نسخهٔ جدید تکنیکا به ۳۵۰ هزار دلار میرسد؛ بنابراین، قیمت استراتو احتمالاً چیزی بین این دو خواهد بود. هردو خودرو در تعداد محدودی ساخته میشوند اما درحالیکه پورشه قصد دارد ۲۵۰۰ دستگاه از ۹۱۱ داکار تولید کند، لامبورگینی فقط ۱۴۹۹ دستگاه از اوراکان استراتو تولید خواهد کرد؛ بنابراین، تعداد تولید کمتر اوراکان میتواند یکی از مواردی باشد که خریداران را به پرداخت حدود صد هزار دلار بیشتر برای خرید آن بجای پورشه متقاعد کند.
R
۱۵ آذر ۱۴۰۱هیچکدوم وقتی شاسی بلند هست اینا چرا
علی جردن
۱۵ آذر ۱۴۰۱با اینا آفرود نمی رن که بجاش راحت تر استفاده روزانه می شه ازشون کرد مثلا رفتی بیرون واسه لذت بردن سوپرکار سواری یهو برف میباره نیاز نیست نگران باشی چون ماشینت از پس برف برمیاد و بسلامتی می رسونی خودتو به پارکینگ خونت و نیاز به خودروبر نیست. مثلا تو ایران ۹۰درصد ۹۱۱ ها زیر سپر جلوشون خط و خش و مالیدگی داره چون ارتفاع کمی دارن و خیابون های ما پر از دست انداز و سرعت گیرهای وحشت ناک اما با نسخه های آفرودی می تونی با خیال راحت از تبریز تا بندرعباس رو رانندگی کنی
ناشناس
۱۵ آذر ۱۴۰۱پدال جان نسل جدید مرسدس s63 با پیشرانه هیبریدی و ۸۰۲ اسب بخار قدرت به همراه صفر تا صد ۳/۲ ثانیه رونمایی شده ، لطفا اخبارش رو پوشش بدین منبع خبر : motor trend. com
abolfazl poursharif
۱۵ آذر ۱۴۰۱گزینه هیچکدام رو هم اضافه کنید.
Reza Waffen SS
۱۵ آذر ۱۴۰۱هیچوقت مفهوم این کلاس رو درک نکردم فکر کن داری با سرعت زیاد تو بیابان میری یهو یه سنگ بزرگ جلوت ظاهر شه
ehsan.fa
۱۵ آذر ۱۴۰۱دوست عزیز ساندرو استپ وی ارتفاعش ۲۰۱ میلیمتر هست و پورشه نوشته ۲۰۵ میلی متر میشه ارتفاعش ، کی با ساندرو میره بیابون یا رفته بیابون که بخواد با پورشه بره در ضمن تو بیابان سنگ وجود نداره ولی سخره هست که اونم از دور پیداس
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۵ آذر ۱۴۰۱دادا همه بیابون ها رو آنالیز کردی که می کی سنگ وجود نداره
ehsan.fa
۱۶ آذر ۱۴۰۱اونی که شما میگین سنگ داره صحرا س نه بیابون بیابون سنگ نداره همش بخاطر فرسایش از بین رفته بلکه سخره داره
M.Kkarimi
۱۵ آذر ۱۴۰۱والا ! :))
AMANTE
۱۵ آذر ۱۴۰۱سوپراسپرت آفرودی به نظرم کلاس بی فایده ای هست ولی خیلی سودده خواهد بود.
بین این دو صددرصد لامبورگینی طراحی چشم نواز تری داره ولی در مسیر خاکی به نظرم با پورشه بیشتر خوش میگذره.
محمد
۱۵ آذر ۱۴۰۱بااین سرعت گیرایی که تو کشوری مثل ایران هست اگه بر فرض محال قدرت و امکان خرید یک همچین سوپر اسپورتایی بود باید فقط همچین مدلای آفرودی رو خرید وگرنه کف خودرو داغون میشه و به هزار جا گیر میکنه
Reza Waffen SS
۱۵ آذر ۱۴۰۱دقیقا منم اولش خیلی خوشم اومد ازشون ولی رفته رفته به این نتیجه رسیدم که هیچجوره نمیشه درکشون کرد مگر تو کشوری مثل ایران
زیزیگولو
۱۵ آذر ۱۴۰۱در کل پدال خیلی وقتا مقایسه ها و انتخابای سختی میزاره ……… انتخاب کردن بین دوتا از بهترینای دنیا خیلی سخته
KF
۱۵ آذر ۱۴۰۱سوپرکار آفرودی؟!
منطقیه
ممد ژانگولر
۱۵ آذر ۱۴۰۱به نظرم اینجور ماشینا به درد ایران خودمون بیشتر میخورن تا داکار
با توجه به سوسیهای خیبونامون و چاله چوله ها و شیب پارکینگها
اسمشم بذارن ورژن پرشین به جای داکار بهتره
Hamilton1970
۱۶ آذر ۱۴۰۱دقیقا
پیام
۱۵ آذر ۱۴۰۱اونی که میخره به این فکر نمیکنه که چه کارایی داره فقط میخواد متمایز باشه مگه هایپر کارا چه کارایی دارن جز لذت بردن راننده اش حس متمایزی که میده اگه به کارایی باشه میره یه تویوتا سخت جون میگیره که با خیال راحت بره و بیاد. پولشا داره میخواد خاص باشه.
# پورشه و لامبورگینی را تحریم کنیم تا ادم بشن طبق سلیقه ما ماشین بزنن
یوسف
۱۵ آذر ۱۴۰۱واقعا هیچ کدام…..
ترجیح مدم با یه یک شاسی بلند اینکار بکنم حتی اگه چینی باشه…..
Reza-a
۱۵ آذر ۱۴۰۱ایده خیلی خوبیه چون سوپراسپرت ها عملا اسباببازی پولدارهاست که به جز خیابانهای بدون سرعت گیر های بزرگ یا ناهمواری زیاد استفاده دیگه ای ندارن (البته تو ایران که نه پیست به نسبت جمعیت یا همه شهرها وجود داره و نه آسفالت مناسب)، مثلاً یادمه تو تست آلفارومئو ۴سی یکی از نشریهای داخلی نوشته بود به علت ارتفاع بسیار پایین ماشین رو با خودروبر به محل تست آورده بودن و بعد هم با خودروبر برده بودنش چون تو بعضی از خیابانهای تهران کف ماشین ممکن بود گیر کنه، حالا سبکی که تو مقاله اومده امکان استفاده واقعی رو ممکن میکنه مثلاً اگر یک سفر کوتاه هیجانانگیز با سوپراسپرت بخواید برید، رسیدن به یک مسیر خاکی دیگه مثل کابوس نیست.
Sobhan
۱۵ آذر ۱۴۰۱تغییری تو قیافه پورشه نمیبینم لامبور بیشتر افرودی شده تا پورشه از نظر قیافه همین 🙌
سهیل
۱۵ آذر ۱۴۰۱الان یه سری ترولهای بنز میان میگن
با احترام انتخاب من بنز کمپرسی
M.Kkarimi
۱۵ آذر ۱۴۰۱الان اون 44 میلی متر افزایش ارتفاع لامبو دقیقا قراره چه معجزه ای کنه ؟!؟!؟
نوید AJ
۱۶ آذر ۱۴۰۱هیچی سر جای خودش نیست.
Payfast
۱۶ آذر ۱۴۰۱سوپرکار افرودی؟ هایپرشاسی بلند کلاس منطقی تریه
Hamilton1970
۱۶ آذر ۱۴۰۱ظاهر لامبو قشنگ تره ولی از نظر فنی شما تو آفرود به پیشرانه گشتاوری نیاز داری نه اسب بخار. پس فنی قطعا پورشه برندهست (هرچند صدای جذاب V10 لامبو رو ندارن ولی میشه صدای لامبو رو تو جاده داشت نه بیرونش)