پورشهلامبورگینی

مقایسه سوپرکارهای آفرودی! پورشه 911 داکار یا لامبورگینی اوراکان استراتو؟

به نظر می‌رسد روند پیش روی کراس‌اوورها در جهان خودروسازی توقف‌ناپذیر است زیرا این خودروها پس از اینکه سدان‌ها را به حاشیه راندند و استیشن‌ها را منقرض کردند، حالا در حال ورود به بخش سوپراسپرت‌ها هستند به‌گونه‌ای که در عرض یک ماه، شاهد معرفی نسخهٔ آفرودی از اسطوره‌های دنیای سوپرکارها یعنی پورشه ۹۱۱ داکار و لامبورگینی اوراکان استراتو بودیم. هرچند این دو خودرو پلت‌فرم یا پیشرانهٔ مشترکی ندارند اما معرفی هم‌زمان آن‌ها تصادفی نیست و نشان می‌دهد شرکت مادر یعنی گروه فولکس‌واگن به‌وضوح معتقد است که سوپرکار آفرودی می‌تواند برای خریداران جذاب باشد؛ اما کدام‌یک از این دو خودرو بهتر است؟

طراحی بیرونی

۹۱۱ همچنان شکل نمادین خودرو را حفظ کرده درحالی‌که اوراکان یک سوپرکار مدرن است. این یعنی در نسخه‌های معمولی، اوراکان در خیابان سرهای بیشتری را به سمت خود برمی‌گرداند و این قطعات آفرودی جدید هم چیزی را تغییر نداده است. ارتفاع بیشتر از زمین، محافظ‌های مشکی روی سپرها، اسپویلر ثابت و فلاپ‌های پلاستیکی در دهانهٔ گلگیرها، ۹۱۱ داکار را از نسخهٔ معمولی متمایز کرده است اما فلاپ‌های گلگیر بسیار بزرگ‌تر، اسنورکل روی سقف، چراغ‌های اضافی روی دماغه، ریل‌های روی سقف و کاور مشکی‌رنگ پیشرانه، استراتو را در نمای بیرونی برنده می‌کنند.

ویژگی‌های آفرودی

هردو خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند و از حالت‌های رانندگی جدید متمرکز بر خارج جاده بهره می‌برند که کمک‌فنرها، ESP و کنترل کشش را برای مسیرهای ناهموار و لغزنده تنظیم می‌کند. دو خودرو همچنین به لاستیک‌هایی مجهز شده‌اند که علاوه بر آسفالت، برای حرکت روی خاک هم مناسب هستند. این لاستیک‌ها در پورشه پیرلی P Zero اسکورپیون و در لامبورگینی بریجستون AT002 هستند. در همین حال، در استراتو ارتفاع از زمین نسبت به نسخه‌های معمولی ۴۴ میلی‌متر افزایش پیدا کرده درحالی‌که ۹۱۱ داکار در حالت عادی ۵۰ میلی‌متر ارتفاع بیشتری از زمین دارد اما با انتخاب حالت رانندگی آفرود، می‌توان تا سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ۳۰ میلی‌متر دیگر به این ارتفاع اضافه کرد. در این صورت، ارتفاع کلی ۹۱۱ از زمین به حدود ۲۰۵ میلی‌متر می‌رسد که از استراتو با ارتفاعی در حدود ۱۷۵ میلی‌متر بیشتر خواهد بود.

قدرت و پرفورمنس

هرچند داکار با قیمت ۲۲۳,۴۵۰ دلاری به‌اندازهٔ مدل‌های توربو S یا GT3 RS قیمت دارد اما پیشرانهٔ خود را از مدل بسیار ضعیف‌تر کاررا GTS گرفته است. پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر تخت توئین توربوی این ماشین ۴۸۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که به میزان قابل‌توجهی از ۶۱۰ اسب بخار قدرت موتور ۵.۲ لیتری V10 تنفس طبیعی استراتو کمتر است. بااین‌حال، در گشتاور و شتاب دو خودرو در یک سطح هستند زیرا پورشه ۵۷۰ نیوتن متر و لامبورگینی ۵۶۵ نیوتن متر گشتاور دارند و هردو ظرف ۳.۴ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. هردو خودرو، به دلیل استفاده از لاستیک‌های آفرودی در بخش حداکثر سرعت با محدودیت مواجه شده‌اند اما درحالی‌که سقف سرعت داکار روی ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است، استراتو می‌تواند تا ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش برود.

قیمت و جمع‌بندی

پورشه اعلام کرده است که قیمت ۹۱۱ داکار از ۲۲۳,۴۵۰ دلار آغاز می‌شود اما هنوز از قیمت اوراکان استراتو خبر نداریم. بااین‌حال، قطعاً سوپرکار آفرودی لامبورگینی بسیار گران‌تر از پورشه خواهد بود. قیمت ارزان‌ترین عضو خانوادهٔ اوراکان یعنی اوو محرک عقب کوپه از حدود ۲۱۵ هزار دلار آغاز می‌شود که این رقم در نسخهٔ جدید تکنیکا به ۳۵۰ هزار دلار می‌رسد؛ بنابراین، قیمت استراتو احتمالاً چیزی بین این دو خواهد بود. هردو خودرو در تعداد محدودی ساخته می‌شوند اما درحالی‌که پورشه قصد دارد ۲۵۰۰ دستگاه از ۹۱۱ داکار تولید کند، لامبورگینی فقط ۱۴۹۹ دستگاه از اوراکان استراتو تولید خواهد کرد؛ بنابراین، تعداد تولید کمتر اوراکان می‌تواند یکی از مواردی باشد که خریداران را به پرداخت حدود صد هزار دلار بیشتر برای خرید آن بجای پورشه متقاعد کند.

خب با توجه به مواردی که بیان شد، به نظر شما کدام شرکت در ساخت سوپرکار آفرودی بهتر عمل کرده است؟

نمایش نتایج

Loading ... Loading ...

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. R

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1171 ديدگاه)

    هیچکدوم وقتی شاسی بلند هست اینا چرا

    موافقم 54
    مخالفم 36
    1. علی جردن

      ۱۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (417 ديدگاه)

      با اینا آفرود نمی رن که بجاش راحت تر استفاده روزانه می شه ازشون کرد مثلا رفتی بیرون واسه لذت بردن سوپرکار سواری یهو برف میباره نیاز نیست نگران باشی چون ماشینت از پس برف برمیاد و بسلامتی می رسونی خودتو به پارکینگ خونت و نیاز به خودروبر نیست. مثلا تو ایران ۹۰درصد ۹۱۱ ها زیر سپر جلوشون خط و خش و مالیدگی داره چون ارتفاع کمی دارن و خیابون های ما پر از دست انداز و سرعت گیرهای وحشت ناک اما با نسخه های آفرودی می تونی با خیال راحت از تبریز تا بندرعباس رو رانندگی کنی

      موافقم 35
      مخالفم 3
  2. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    پدال جان نسل جدید مرسدس s63 با پیشرانه هیبریدی و ۸۰۲ اسب بخار قدرت به همراه صفر تا صد ۳/۲ ثانیه رونمایی شده ، لطفا اخبارش رو پوشش بدین منبع خبر : motor trend. com

    موافقم 22
    مخالفم 4
  3. abolfazl poursharif

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    گزینه هیچکدام رو هم اضافه کنید.

    موافقم 26
    مخالفم 24
  4. Reza Waffen SS

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    هیچوقت مفهوم این کلاس رو درک نکردم فکر کن داری با سرعت زیاد تو بیابان میری یهو یه سنگ بزرگ جلوت ظاهر شه

    موافقم 49
    مخالفم 19
    1. ehsan.fa

      ۱۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (1950 ديدگاه)

      دوست عزیز ساندرو استپ وی ارتفاعش ۲۰۱ میلیمتر هست و پورشه نوشته ۲۰۵ میلی متر میشه ارتفاعش ، کی با ساندرو میره بیابون یا رفته بیابون که بخواد با پورشه بره در ضمن تو بیابان سنگ وجود نداره ولی سخره هست که اونم از دور پیداس

      موافقم 15
      مخالفم 7
      1. ˈadɔlf ˈhɪtlɐ

        ۱۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (715 ديدگاه)

        دادا همه بیابون ها رو آنالیز کردی که می کی سنگ وجود نداره

        موافقم 15
        مخالفم 3
        1. ehsan.fa

          ۱۶ آذر ۱۴۰۱
          سوابق: (1950 ديدگاه)

          اونی که شما میگین سنگ داره صحرا س نه بیابون بیابون سنگ نداره همش بخاطر فرسایش از بین رفته بلکه سخره داره

          موافقم 8
          مخالفم 5
      2. M.Kkarimi

        ۱۵ آذر ۱۴۰۱
        سوابق: (862 ديدگاه)

        والا ! :))

        موافقم 6
        مخالفم 4
  5. AMANTE

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    سوپراسپرت آفرودی به نظرم کلاس بی فایده ای هست ولی خیلی سودده خواهد بود.
    بین این دو صددرصد لامبورگینی طراحی چشم نواز تری داره ولی در مسیر خاکی به نظرم با پورشه بیشتر خوش میگذره.

    موافقم 40
    مخالفم 6
  6. محمد

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (304 ديدگاه)

    بااین سرعت گیرایی که تو کشوری مثل ایران هست اگه بر فرض محال قدرت و امکان خرید یک همچین سوپر اسپورتایی بود باید فقط همچین مدلای آفرودی رو خرید وگرنه کف خودرو داغون میشه و به هزار جا گیر میکنه

    موافقم 45
    مخالفم 5
    1. Reza Waffen SS

      ۱۵ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      دقیقا منم اولش خیلی خوشم اومد ازشون ولی رفته رفته به این نتیجه رسیدم که هیچجوره نمیشه درکشون کرد مگر تو کشوری مثل ایران

      موافقم 33
      مخالفم 6
  7. زیزیگولو

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    در کل پدال خیلی وقتا مقایسه ها و انتخابای سختی میزاره ……… انتخاب کردن بین دوتا از بهترینای دنیا خیلی سخته

    موافقم 14
    مخالفم 3
  8. KF

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (524 ديدگاه)

    سوپرکار آفرودی؟!
    منطقیه

    موافقم 16
    مخالفم 12
  9. ممد ژانگولر

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (4149 ديدگاه)

    به نظرم اینجور ماشینا به درد ایران خودمون بیشتر میخورن تا داکار
    با توجه به سوسیهای خیبونامون و چاله چوله ها و شیب پارکینگها
    اسمشم بذارن ورژن پرشین به جای داکار بهتره

    موافقم 22
    مخالفم 6
    1. Hamilton1970

      ۱۶ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (541 ديدگاه)

      دقیقا

      موافقم 2
      مخالفم 2
  10. پیام

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (287 ديدگاه)

    اونی که میخره به این فکر نمیکنه که چه کارایی داره فقط میخواد متمایز باشه مگه هایپر کارا چه کارایی دارن جز لذت بردن راننده اش حس متمایزی که میده اگه به کارایی باشه میره یه تویوتا سخت جون میگیره که با خیال راحت بره و بیاد. پولشا داره میخواد خاص باشه.

    # پورشه و لامبورگینی را تحریم کنیم تا ادم بشن طبق سلیقه ما ماشین بزنن

    موافقم 3
    مخالفم 19
  11. یوسف

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (1045 ديدگاه)

    واقعا هیچ کدام…..
    ترجیح مدم با یه یک شاسی بلند اینکار بکنم حتی اگه چینی باشه…..

    موافقم 2
    مخالفم 12
  12. Reza-a

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (455 ديدگاه)

    ایده خیلی خوبیه چون سوپراسپرت ها عملا اسباب‌بازی پولدارهاست که به جز خیابان‌های بدون سرعت گیر های بزرگ یا ناهمواری زیاد استفاده دیگه ای ندارن (البته تو ایران که نه پیست به نسبت جمعیت یا همه شهرها وجود داره و نه آسفالت مناسب)، مثلاً یادمه تو تست آلفارومئو ۴سی یکی از نشریهای داخلی نوشته بود به علت ارتفاع بسیار پایین ماشین رو با خودروبر به محل تست آورده بودن و بعد هم با خودروبر برده بودنش چون تو بعضی از خیابان‌های تهران کف ماشین ممکن بود گیر کنه، حالا سبکی که تو مقاله اومده امکان استفاده واقعی رو ممکن می‌کنه مثلاً اگر یک سفر کوتاه هیجان‌انگیز با سوپراسپرت بخواید برید، رسیدن به یک مسیر خاکی دیگه مثل کابوس نیست.

    موافقم 7
    مخالفم 4
  13. Sobhan

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (422 ديدگاه)

    تغییری تو قیافه پورشه نمیبینم لامبور بیشتر افرودی شده تا پورشه از نظر قیافه همین 🙌

    موافقم 5
    مخالفم 3
  14. سهیل

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    الان یه سری ترولهای بنز میان میگن
    با احترام انتخاب من بنز کمپرسی

    موافقم 2
    مخالفم 9
  15. M.Kkarimi

    ۱۵ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (862 ديدگاه)

    الان اون 44 میلی متر افزایش ارتفاع لامبو دقیقا قراره چه معجزه ای کنه ؟!؟!؟

    موافقم 8
    مخالفم 4
  16. نوید AJ

    ۱۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (3793 ديدگاه)

    هیچی سر جای خودش نیست.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  17. Payfast

    ۱۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (808 ديدگاه)

    سوپرکار افرودی؟ هایپرشاسی بلند کلاس منطقی تریه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  18. Hamilton1970

    ۱۶ آذر ۱۴۰۱
    سوابق: (541 ديدگاه)

    ظاهر لامبو قشنگ تره ولی از نظر فنی شما تو آفرود به پیشرانه گشتاوری نیاز داری نه اسب بخار. پس فنی قطعا پورشه برنده‌ست (هرچند صدای جذاب V10 لامبو رو ندارن ولی میشه صدای لامبو رو تو جاده داشت نه بیرونش)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا