اکثر پورشههای ۹۱۱ خصوصاً نسخههای سریعتر معمولاً با پیشرانههای خود تعریف میشوند اما GT3 RS نسل ۹۹۲ اینطور نیست زیرا هرچند این نسخه به یکی از بهترین پیشرانههای شش سیلندر تخت تاریخ مجهز است که ۵۲۵ اسب بخار قدرت دارد و میتواند تا ۹ هزار rpm دور بگیرد اما جدیدترین محصول RS پورشه نه با پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی خارقالعادهاش بلکه با آئرودینامیک تعریف میشود.
در حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت (که ۲۲ کیلومتر بر ساعت از GT3 معمولی کمتر است زیرا ضرایب دنده کوتاهتر شدهاند تا برای پیست مناسبتر باشند) زمانی که بال عقب الکترونیکی قابل تنظیم بهطور کامل باز شده باشد، RS داونفورس خیرهکنندهٔ ۸۶۰ کیلوگرمی تولید میکند. علاوه بر این، در جلوی خودرو نیز حالا بجای سه رادیاتور قبلی، از یک رادیاتور تکی بزرگتر استفاده شده که فضای کافی برای نصب دو فلپ جدید در زیر بدنه را فراهم کرده است. بدون این فلپها، چسبندگی آئرودینامیکی فوقالعادهٔ GT3 RS هرگز حاصل نمیشد.
بنابراین، هرچند آن پیشرانهٔ تنفس طبیعی خارقالعاده حالا به میل بادامکهای جدیدی مجهز شده و قدرت بیشتری نسبت به GT3 معمولی تولید میکند که خودرو را ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند اما GT3 RS جدید بزرگترین تغییرات خود را در آئرودینامیک تجربه کرده است که به دلیل چسبندگی بیشتری که فراهم میکند، باعث میشود خودرو بتواند با سرعت بیشتری به پیچها حمله کند حتی اگر این به قیمت کندتر شدن در مسیرهای مستقیمی تمام شود.
فلسفهٔ جسورانه و جالبی که پورشه به آن اعتقاد دارد، یافتن راههای دیگری برای سریعتر و هیجانانگیزتر کردن مدلهای سری RS بجای افزایش قدرت است. بدین منظور، مهندسان اشتوتگارت غیر از توربوشارژ کردن پیشرانهٔ GT3 که هرگز به سمت آن نمیروند، گزینههای بسیار اندکی پیش رو داشتهاند. به دلیل اینکه قوانین آلایندگی اروپا اخیراً بسیار سختگیرانه شده است، پورشه میدانست که نمیتواند قدرت بیشتری از پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خود بیرون بکشد. به همین دلیل، GT3 RS تنها ۱۵ اسب بخار از همتای غیر RS خود قویتر است.
در عوض، مردان اشتوتگارت مجبور بودند برای سریعتر کردن خودرو، چسبندگی را افزایش دهند؛ بنابراین، آنها روی اصلاحات آئرودینامیکی تمرکز کردند، ارتقاءهای مختلفی در شاسی انجام دادند و از لاستیکهای کاپ ۲ کمی پهنتر استفاده کردند تا به همان نتیجه برسند. البته در GT3 RS ارتقاءهای دیگری هم صورت گرفته است. روی غربیلک فرمان خودرو حالا هفت دکمه و یک کنترلر دوار جدید تعبیه شده که از طریق آنها میتوان بهصورت مجزا دیفرانسیل، میزان مداخلهٔ سیستمهای کنترل کشش و کنترل پایداری، سرعت تعویض دندهٔ گیربکس دوکلاچه و کمکفنرها را در هشت سطح مختلف تنظیم کرد.
علاوه بر این، با دکمهای بنام DRS نیز میتوان زاویهٔ بال بزرگ عقب را تغییر داد و سطح داونفورس و ضریب درگ را تنظیم کرد. مثل GT3 معمولی، در اینجا هم سه حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، اسپرت و پیست وجود دارد اما فقط در حالت پیست میتوان از همهٔ ویژگیهای خودرو استفاده کرد. در حالت معمولی که حالت پیشفرض است، نمیتوان کمکفنرها یا دیفرانسیل را تنظیم کرد که این یعنی هر بار خودرو خاموش میشود، همهچیز به تنظیمات پیشفرض کارخانه بازمیگردد.
احساس، صدا، فرمان پذیری و تعویض دندهٔ RS بسیار شبیه GT3 معمولی است که البته هرگز چیز بدی نیست؛ بنابراین، حس و حال خودرو آشنا است و از پشت فرمان کمی بزرگتر از چیزی که هست احساس میشود زیرا بدنهٔ GT3 بر اساس ۹۱۱ توربو ساخته شده نه کاررا و اکثر پانلهای بدنهٔ آن از فیبر کربن ساخته شدهاند تا کمک کنند وزن GT3 RS به ۱۴۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند.
GT3 RS این احساس را به راننده القا میکند که برای بیرون کشیدن تمام تواناییهای خودرو و ثبت رکورد در دور پیست، باید کمی شجاعت به خرج دهد و این احساس تا حد زیادی درست است زیرا این اعجوبهٔ جدید پورشه فوقالعاده سریع است اما دستیابی به این سرعت کار همه نیست. همچنین برای سریعتر رفتن، یافتن چیزی که واقعاً زیر پوستهٔ فیبر کربنی خودرو پنهان شده و دستیابی به بهترین نتیجه، باید در جعبهٔ اسرار بزرگ آن کاوش عمیقتری داشت و کمی با ابزارهای مختلف آن بازی کرد چون اگر این کار انجام نشود، جادوی پنهان در GT3 RS تا حد زیادی دستنخورده باقی خواهد ماند.
باز کردن قفل این پورشه خیلی آسان نیست و نباید هم باشد اما وقتی درنهایت به تمام تواناییهای آن دست پیدا کردید و فهمیدید تواناییهای آن چقدر زیاد هستند، احساسی خواهید داشت که واقعاً باشکوه است؛ اما حتی بااینوجود، همیشه در حال کاوش این خودرو خواهید بود زیرا میدانید که به هرچه دست پیدا کنید، بازهم چیزی بیشتر در چنته دارد. چنین جادوی پیچیدهای، GT3 RS جدید را به خودروی بسیار خاصی تبدیل کرده است که میتوان آن را یکی از بهترینهای تاریخ دانست.
جمعبندی
هرچقدر هم فکر میکردید نسل جدید پورشه ۹۱۱ GT3 RS خوب است، دوباره فکر کنید و آن را دو برابر کنید. از چسبندگی آئرودینامیکی شگفتانگیز گرفته تا عملکرد خالص موتور شش سیلندر تخت و درگیری شدید راننده، GT3 RS خودرویی است که گویی به حد نهایی مهندسی رسیده است و هرگز چیز دیگری مثل آن وجود نخواهد داشت.
مشخصات فنی پورشه ۹۱۱ GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS | |
پیشرانه | ۴ لیتری H6 |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۲ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۱۳.۴ لیتر ترکیبی |
تولید آلایندگی | ۲۲۷ گرم/کیلومتر |
قیمت پایه | ۱۷۸,۵۰۰ پوند |
امتیاز | ۵ از ۵ |
arshia
۱۷ مهر ۱۴۰۱حتی تصور GT2 RS هم ترسناکه
miladzm
۱۷ مهر ۱۴۰۱فقط همین رو بگم که جون میده آهنگ منوی تنظیمات بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ رو بزاری با صدای بلند توش پلی بشه آدرنالین بره بالا بری توی استریت ریس های غیر قانونی شبانه شرکت کنی همه رو از لب تیغ گیتوین بگذرونی . فقط آمریکایی ها میتونن در حدش باشن و باهاش رقابت کنن و جلوش عرض اندام کنن و لاغیر .
phonix
۱۷ مهر ۱۴۰۱اول هم وطناش
بعد هم ژاپنیایی که توین شده باشن
امریکایی ها به درد درگ میخورن عمدتا
حمزه آجرلو
۲۲ مهر ۱۴۰۱اتفاقا آمریکای ها تو درگ سال هاست از ماشین های دیگر نقاط جهان شکست میخورن ، این شایعات رو از کجا میشنوین !!!!؟؟ ، تنها ، کاری که ماشینای آمریکایی بلدن ، بکسوات کردنه ، تو خود آمریکا هم کسی همچین ادعاهایی نداره .
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱کورس گذاشتن با این ماشینا کار هر کسی نیست . ینی من که به شخصه باید چن روز یا چن هفته باهاشون رانندگی کنم تا بتونم کورس بذارم . راستش من همینجوری اینقدر گاز ماشین میدم که وقتی پیاده میشم زانو ها میلرزه . میگم خدایا ایندفعه دفعه اخر بود اینقدر تند رفتم بعد دفعه دیگه که سوار میشم دوباره میگم این همه ادم تند میرن هیچیشون نمیشه پس منم تند میرم😂 . حالا این ماشینا که قدرت بالای ۵۰۰ اسب دارن واقعا اگه esp off باشن و بیای تو فرمون دادن پاتو تخته کنی اصلا نمیتونی جمعش کنی ینی دفعه اولت میشه دفعه اخرت .
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱وایپر سال ۹۵ ۹۶ ماشین که از گمرک ترخیص میشد منتظر می ایستادیم پاسگاه آبادان رو رد کنیم دیگه خدا بده برکت کیلومتر زیر ۱۵۰ رو نمیدید
آخرین سری رافور vxrترخیص کرده بودم با توسان یکی از بچه ها انداختیم با ۲۰۰ تا فیکس گرفتمش اون روزا دیگه برنمیگرده..
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱وای خدااا ادرنالین خالص . ولی خدایی هیچی دریفت نمیشه . یه بار همینجوری اومدم تو یه کوچه باز سر و ته کنم بعد esp off بود خلاصه اومدم بگم منم بلدم . پاپو تخت کردم رو گاز . منم فکر میکردم الان هیچ اتفاق خاصی نمیوفته . یهو پشت ماشین سر کرد سریع فرمون خود بخود سفت شد و چرخید . برای اولین بار ادرنالین خالص و بوی لاستیکو تجربه کردم . ولی تا حالا قسمت نشده ۱۴۰ رو رد کنم .
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱بعد یه سوال الان نمیشه مثلا یه لندکروز ۲۰۱۳ خیلی صفر از دبی به عنوان مسافر بدیم به کسی که مقیم دبی هست بعد بیاریمش ایران . اینجا هم یه لندکروز داشته باشیم که داغون باشه . بعد بیایم تمام وین نامبر و این برچسبای اون نو رو که از دبی اوردیم بکنیم بذاریم رو این کهنه که خودمون تو ایران داریم . بعد پلاکا هم عوض کنیم . ماشین کهنه رو بفرستیم اونور نو رو برای خودمون نگه داریم؟؟؟
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱بله وایپر ی رفیق دارم بچه بوشهره با لنج میارن علی الخصوص لندکروز
ی ملی تصادفی هم پیدا میکنن شماره شاسی و موتور تصادفی رو میذارن روی سالم ی مشتری هم چند وقت پیش داشتیم گفت اگر بخوای لندکروز رد میکنم ولی کلا کار سختی نیست
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱اون قدیمی هم نمیخواد بفرستی دبی همینجا جوری تیکه تیکه فروش میره انگار وجود نداشته بخشی از پول هم برمیگرده
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱ایول چه قدر خفن . خودم بچه بوشهرم ساکن شیراز . اینجوری خیلی بهتره چون هم قیمتش کمتر تموم میشه هم ماشین تمیز تری زیر پاته . بعد یه چیز دیگه در رابطه با راوفور واقعا از لحاظ شتابی در حد وراکروزه؟
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱والا چرا دروغ من خودم تاحالا پشت وراکروز ننشستم ولی همسایه ام داره میتونم ازش برات بپرسم ولی رافور درحد موتور ۲۵۰۰ خیلی خوب میرفت فقط اگر میخری بخری یا خلیج بگیر یا عمان
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱اها اوکی . ممنون .
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱شایدبیشترش فیک بود و ساخته یک ذهن مریض درهرصورت حلال کنید
خداحافظ
حمزه آجرلو
۲۲ مهر ۱۴۰۱سلام ، تو رکورد های ماشینای برتر تو تمام پیست ها رو نگاه کنید ، ماشینای آمریکایی هیچ جا رکورد دار نیستن . خودشونم زیاد ادعا ندارن و بیشتر اهل عمل هستند ، مگه اینکه یکی از تو ایران واسشون دشمن تراشی کنه .
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱GT2 Rs موتور3.8توئین توربو داشت این 4تنفس طبیعیه حس میکننم جای موتور این وGT2 RS باید عوض میشد اون واقعا مثل اسلحه پر بود
Iman99
۱۸ مهر ۱۴۰۱امریکا اپنقدر سطح بالا هست که نیازی به دفاع کردن نداره الان سوپر اسپرت هایی که داره مگر فقط همون اروپایی ها بتونن باهاش رقابت کنن مثل فورد جی تی که حتی تو لمانز هم قهرمان شده در سالهای اخیر و بهترین و برتر هست در کنار اروپایی ها اینها اول هستن در کل
و یا داج وایپر افسانه ای که رکورد هاش اونقدر زیاد شدن که خود تعداد رکورد هاش هم یه رکور حساب میشه یعنی سوپر اسپرتی که بیشترین تعداد رکورد رو داره دوج وایپر هست تو همه زمینه ها در خودرو های اسپرت رکورد داره همه چیز تمام بله پس نیازی به دفاع نداره
سامان اذری
۱۷ مهر ۱۴۰۱God
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱GT3 RS یکی از آخرین و بهترین درون سوز های معاصره اونم تنفس طبیعی
یکی دوسال دیگه توی اوراقی های کشورای عربی پرتش میکنن یک گوشه و خاک میگیره درحالی که ما هنوز درحال ثبت نام دیگینیتی هستیم…
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱ای خداا . به کی بگیم هایلکس ۲۰۱۴ به بالا تو کشورمون لوکس حساب میشه؟ به کی بگیم سوناتا تو کشورمون لوکسه؟ به کی بگیم کمری تو کشورمون لوکسه ؟ به کی بگیم؟ به کی بریم بگیم؟
࿗
۱۷ مهر ۱۴۰۱وایپر اینارو به کسی نگو یهو دیدی صبح تو گونی از خواب بیدار شدی
viper2
۱۷ مهر ۱۴۰۱نکته خوبی بود !!!!
بهراد
۱۷ مهر ۱۴۰۱حالا یدونه رولز رویس توی تبریز هست
اینا بخوان روش اسم بزارن میگن سفینه ما فوق لوکس تجملاتی است عمار جهانی .
بیشتر از ۲۰ ساله پراید و پژو تو بازار مملکت ریختن که متوسط ۱۷۰ میلیون ارزششونه، کی میخوان اسقاطش کنن الله اعلم
مجتبی .
۱۸ مهر ۱۴۰۱اینا که هیچ فیدلیتی ودیگنیتی روبگو
امیرحسین
۱۷ مهر ۱۴۰۱ده یازده سال پیش تو ایران نمایندگی داشت دویست و خورده ای بود فکر کنم نه صدو یازده الان پلاک گذر موقت هم ممنوعه برای برند پورشه به ایران
M@M@DRZ911
۱۷ مهر ۱۴۰۱چیزی به ذهنم نمیرسه که بتونه جذابیتش رو توصیف کنه.
مازیار
۱۷ مهر ۱۴۰۱تندترین فلفل قرمز دنیا
سبحان
۱۷ مهر ۱۴۰۱اندازه بال عقبش خیلی بزرگه با این بال باید هم چنین نیروی رو به پایینی به وجود بیاره
انگار به یه اسپویلر یدونه ۹۱۱ چسبوندن کاملا زشتش میکنه gt3 معمولی از نظر ظاهری زیباتره
Khosrow
۱۷ مهر ۱۴۰۱فقط عکس هاش رو تماشا کردم / جووون چه رنگی / ش د م ..
بی خیال اسم
۱۷ مهر ۱۴۰۱آهای عالیجناب عشق😍
Si
۱۷ مهر ۱۴۰۱مگر از 911 کمتر از این انتظار دارید
ARMAN سابق
۱۷ مهر ۱۴۰۱پورشه تو چرا انقد خوبی آخه؟؟؟
Royal Driver UK 70
۱۷ مهر ۱۴۰۱یک قاتل دیگه از اشتوگارت. سر بریدن رو فعلا باید بسپریم به پورشه.
حمید
۱۷ مهر ۱۴۰۱برای داشتن یدونه از اینا …
ehsan
۱۷ مهر ۱۴۰۱هر نسل میگم وای ببین چکار کرده پورشه این دیگه آخرشه دوباره نسل جدید میاد و شگفت زدم میکنه ،
بی نظیر بی نظیر بی نظیر 😯🤩🤩😯🤩🤩😯
رامتین
۱۷ مهر ۱۴۰۱بینظیره. نمره 10 از 10 هم گرفت از کارانددرایور.
جالبه پورشه 4 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی و 525 اسب هست اما لکسوسLC بصورت 5 لیتر و 8 سیلندر هست و 470 اسب! بالاخره درسته کارایی لکسوس متفاوته اما 10سال روی این اعداد موندن جای ایراد داره.
Arshia m3csl
۱۷ مهر ۱۴۰۱یکی از بهترین ماشین های دنیا همین 911 جی تی ۳ ار اس هست فوق العادست این ماشین هم زیباست و هم سریع هست واقعا بی نظیره و وزنش هم سبکه این ماشین بی نظیره
AMIN
۱۷ مهر ۱۴۰۱رکورد های این و gt2 rs جدید جالبه
از اون طرف هم Amg one داره میادو استون مارتین والکری
چه خونی به پا شه توی پیست
Reza Waffen SS
۱۸ مهر ۱۴۰۱زبانم قاصره از این همه زیبایی و جذابیت
Porsche 911
۱۹ مهر ۱۴۰۱خیلی ها گمانه زنی کردن به دلیل تمرکز بیشتر بر روی پرفورمنس و پیست از راحتی اش کاسته میشه اما چیزی که مجلات و بررسی ها میگن مثل اینکه این موضوع رو نقض میکنه
خودم به شخصه منتظر بودم تا ببینم آیا راحتی این ماشین حفظ میشن یا نه
و مشخص شد پورشه فراتر از انتظارات ظاهر شده
البته قطعا راحتی نسخه عادی GT3 بیشتر از این مدل هست اما واقعا پورشه با این مدل گل کاشت و توانایی های خودش رو به رخ کشید فقط میتونم بگم
The best…