پورشهتجربه و آزمایش

اولین تجربه رانندگی با پورشه 911 GT3 RS جدید، جادویی و شگفت‌انگیز

اکثر پورشه‌های ۹۱۱ خصوصاً نسخه‌های سریع‌تر معمولاً با پیشرانه‌های خود تعریف می‌شوند اما GT3 RS نسل ۹۹۲ این‌طور نیست زیرا هرچند این نسخه به یکی از بهترین پیشرانه‌های شش سیلندر تخت تاریخ مجهز است که ۵۲۵ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند تا ۹ هزار rpm دور بگیرد اما جدیدترین محصول RS پورشه نه با پیشرانهٔ ۴ لیتری تنفس طبیعی خارق‌العاده‌اش بلکه با آئرودینامیک تعریف می‌شود.

در حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت (که ۲۲ کیلومتر بر ساعت از GT3 معمولی کمتر است زیرا ضرایب دنده کوتاه‌تر شده‌اند تا برای پیست مناسب‌تر باشند) زمانی که بال عقب الکترونیکی قابل تنظیم به‌طور کامل باز شده باشد، RS داون‌فورس خیره‌کنندهٔ ۸۶۰ کیلوگرمی تولید می‌کند. علاوه بر این، در جلوی خودرو نیز حالا بجای سه رادیاتور قبلی، از یک رادیاتور تکی بزرگ‌تر استفاده شده که فضای کافی برای نصب دو فلپ جدید در زیر بدنه را فراهم کرده است. بدون این فلپ‌ها، چسبندگی آئرودینامیکی فوق‌العادهٔ GT3 RS هرگز حاصل نمی‌شد.

بنابراین، هرچند آن پیشرانهٔ تنفس طبیعی خارق‌العاده حالا به میل بادامک‌های جدیدی مجهز شده و قدرت بیشتری نسبت به GT3 معمولی تولید می‌کند که خودرو را ظرف تنها ۳.۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما GT3 RS جدید بزرگ‌ترین تغییرات خود را در آئرودینامیک تجربه کرده است که به دلیل چسبندگی بیشتری که فراهم می‌کند، باعث می‌شود خودرو بتواند با سرعت بیشتری به پیچ‌ها حمله کند حتی اگر این به قیمت کندتر شدن در مسیرهای مستقیمی تمام شود.

فلسفهٔ جسورانه و جالبی که پورشه به آن اعتقاد دارد، یافتن راه‌های دیگری برای سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر کردن مدل‌های سری RS بجای افزایش قدرت است. بدین منظور، مهندسان اشتوتگارت غیر از توربوشارژ کردن پیشرانهٔ GT3 که هرگز به سمت آن نمی‌روند، گزینه‌های بسیار اندکی پیش رو داشته‌اند. به دلیل اینکه قوانین آلایندگی اروپا اخیراً بسیار سخت‌گیرانه شده است، پورشه می‌دانست که نمی‌تواند قدرت بیشتری از پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر خود بیرون بکشد. به همین دلیل، GT3 RS تنها ۱۵ اسب بخار از همتای غیر RS خود قوی‌تر است.

در عوض، مردان اشتوتگارت مجبور بودند برای سریع‌تر کردن خودرو، چسبندگی را افزایش دهند؛ بنابراین، آن‌ها روی اصلاحات آئرودینامیکی تمرکز کردند، ارتقاءهای مختلفی در شاسی انجام دادند و از لاستیک‌های کاپ ۲ کمی پهن‌تر استفاده کردند تا به همان نتیجه برسند. البته در GT3 RS ارتقاءهای دیگری هم صورت گرفته است. روی غربیلک فرمان خودرو حالا هفت دکمه و یک کنترلر دوار جدید تعبیه شده که از طریق آن‌ها می‌توان به‌صورت مجزا دیفرانسیل، میزان مداخلهٔ سیستم‌های کنترل کشش و کنترل پایداری، سرعت تعویض دندهٔ گیربکس دوکلاچه و کمک‌فنرها را در هشت سطح مختلف تنظیم کرد.

علاوه بر این، با دکمه‌ای بنام DRS نیز می‌توان زاویهٔ بال بزرگ عقب را تغییر داد و سطح داون‌فورس و ضریب درگ را تنظیم کرد. مثل GT3 معمولی، در اینجا هم سه حالت رانندگی مختلف شامل معمولی، اسپرت و پیست وجود دارد اما فقط در حالت پیست می‌توان از همهٔ ویژگی‌های خودرو استفاده کرد. در حالت معمولی که حالت پیش‌فرض است، نمی‌توان کمک‌فنرها یا دیفرانسیل را تنظیم کرد که این یعنی هر بار خودرو خاموش می‌شود، همه‌چیز به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه بازمی‌گردد.

احساس، صدا، فرمان پذیری و تعویض دندهٔ RS بسیار شبیه GT3 معمولی است که البته هرگز چیز بدی نیست؛ بنابراین، حس و حال خودرو آشنا است و از پشت فرمان کمی بزرگ‌تر از چیزی که هست احساس می‌شود زیرا بدنهٔ GT3 بر اساس ۹۱۱ توربو ساخته شده نه کاررا و اکثر پانل‌های بدنهٔ آن از فیبر کربن ساخته شده‌اند تا کمک کنند وزن GT3 RS به ۱۴۵۰ کیلوگرم کاهش پیدا کند.

GT3 RS این احساس را به راننده القا می‌کند که برای بیرون کشیدن تمام توانایی‌های خودرو و ثبت رکورد در دور پیست، باید کمی شجاعت به خرج دهد و این احساس تا حد زیادی درست است زیرا این اعجوبهٔ جدید پورشه فوق‌العاده سریع است اما دستیابی به این سرعت کار همه نیست. همچنین برای سریع‌تر رفتن، یافتن چیزی که واقعاً زیر پوستهٔ فیبر کربنی خودرو پنهان شده و دستیابی به بهترین نتیجه، باید در جعبهٔ اسرار بزرگ آن کاوش عمیق‌تری داشت و کمی با ابزارهای مختلف آن بازی کرد چون اگر این کار انجام نشود، جادوی پنهان در GT3 RS تا حد زیادی دست‌نخورده باقی خواهد ماند.

باز کردن قفل این پورشه خیلی آسان نیست و نباید هم باشد اما وقتی درنهایت به تمام توانایی‌های آن دست پیدا کردید و فهمیدید توانایی‌های آن چقدر زیاد هستند، احساسی خواهید داشت که واقعاً باشکوه است؛ اما حتی بااین‌وجود، همیشه در حال کاوش این خودرو خواهید بود زیرا میدانید که به هرچه دست پیدا کنید، بازهم چیزی بیشتر در چنته دارد. چنین جادوی پیچیده‌ای، GT3 RS جدید را به خودروی بسیار خاصی تبدیل کرده است که می‌توان آن را یکی از بهترین‌های تاریخ دانست.

جمع‌بندی

هرچقدر هم فکر می‌کردید نسل جدید پورشه ۹۱۱ GT3 RS خوب است، دوباره فکر کنید و آن را دو برابر کنید. از چسبندگی آئرودینامیکی شگفت‌انگیز گرفته تا عملکرد خالص موتور شش سیلندر تخت و درگیری شدید راننده، GT3 RS خودرویی است که گویی به حد نهایی مهندسی رسیده است و هرگز چیز دیگری مثل آن وجود نخواهد داشت.

مشخصات فنی پورشه ۹۱۱ GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

پیشرانه ۴ لیتری H6
قدرت ۵۲۵ اسب بخار
گشتاور ۴۶۵ نیوتن متر
گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۳.۲ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۹۵ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۳.۴ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۲۷ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۱۷۸,۵۰۰ پوند
امتیاز ۵ از ۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۰ دیدگاه‌ها

  1. arshia

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1750 ديدگاه)

    حتی تصور GT2 RS هم ترسناکه

    موافقم 86
    مخالفم 1
    1. miladzm

      ۱۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      فقط همین رو بگم که جون میده آهنگ منوی تنظیمات بازی سایبرپانک ۲۰۷۷ رو بزاری با صدای بلند توش پلی بشه آدرنالین بره بالا بری توی استریت ریس های غیر قانونی شبانه شرکت کنی همه رو از لب تیغ گیتوین بگذرونی . فقط آمریکایی ها میتونن در حدش باشن و باهاش رقابت کنن و جلوش عرض اندام کنن و لاغیر .

      موافقم 6
      مخالفم 76
      1. phonix

        ۱۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1878 ديدگاه)

        اول هم وطناش
        بعد هم ژاپنیایی که توین شده باشن
        امریکایی ها به درد درگ میخورن عمدتا

        موافقم 52
        مخالفم 2
        1. حمزه آجرلو

          ۲۲ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (70 ديدگاه)

          اتفاقا آمریکای ها تو درگ سال هاست از ماشین های دیگر نقاط جهان شکست میخورن ، این شایعات رو از کجا میشنوین !!!!؟؟ ، تنها ، کاری که ماشینای آمریکایی بلدن ، بکسوات کردنه ، تو خود آمریکا هم کسی همچین ادعاهایی نداره .

          موافقم 7
          مخالفم 1
      2. viper2

        ۱۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1144 ديدگاه)

        کورس گذاشتن با این ماشینا کار هر کسی نیست . ینی من که به شخصه باید چن روز یا چن هفته باهاشون رانندگی کنم تا بتونم کورس بذارم . راستش من همینجوری اینقدر گاز ماشین میدم که وقتی پیاده میشم زانو ها میلرزه . میگم خدایا ایندفعه دفعه اخر بود اینقدر تند رفتم بعد دفعه دیگه که سوار میشم دوباره میگم این همه ادم تند میرن هیچیشون نمیشه پس منم تند میرم😂 . حالا این ماشینا که قدرت بالای ۵۰۰ اسب دارن واقعا اگه esp off باشن و بیای تو فرمون دادن پاتو تخته کنی اصلا نمیتونی جمعش کنی ینی دفعه اولت میشه دفعه اخرت .

        موافقم 31
        مخالفم 1
        1. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1037 ديدگاه)

          وایپر سال ۹۵ ۹۶ ماشین که از گمرک ترخیص میشد منتظر می ایستادیم پاسگاه آبادان رو رد کنیم دیگه خدا بده برکت کیلومتر زیر ۱۵۰ رو نمیدید
          آخرین سری رافور vxrترخیص کرده بودم با توسان یکی از بچه ها انداختیم با ۲۰۰ تا فیکس گرفتمش اون روزا دیگه برنمیگرده..

          موافقم 15
          مخالفم 3
        2. viper2

          ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          وای خدااا ادرنالین خالص . ولی خدایی هیچی دریفت نمیشه . یه بار همینجوری اومدم تو یه کوچه باز سر و ته کنم بعد esp off بود خلاصه اومدم بگم منم بلدم . پاپو تخت کردم رو گاز . منم فکر میکردم الان هیچ اتفاق خاصی نمیوفته . یهو پشت ماشین سر کرد سریع فرمون خود بخود سفت شد و چرخید . برای اولین بار ادرنالین خالص و بوی لاستیکو تجربه کردم . ولی تا حالا قسمت نشده ۱۴۰ رو رد کنم .

          موافقم 11
          مخالفم 1
        3. viper2

          ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          بعد یه سوال الان نمیشه مثلا یه لندکروز ۲۰۱۳ خیلی صفر از دبی به عنوان مسافر بدیم به کسی که مقیم دبی هست بعد بیاریمش ایران . اینجا هم یه لندکروز داشته باشیم که داغون باشه . بعد بیایم تمام وین نامبر و این برچسبای اون نو رو که از دبی اوردیم بکنیم بذاریم رو این کهنه که خودمون تو ایران داریم . بعد پلاکا هم عوض کنیم . ماشین کهنه رو بفرستیم اونور نو رو برای خودمون نگه داریم؟؟؟

          موافقم 4
          مخالفم 3
        4. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1037 ديدگاه)

          بله وایپر ی رفیق دارم بچه بوشهره با لنج میارن علی الخصوص لندکروز
          ی ملی تصادفی هم پیدا میکنن شماره شاسی و موتور تصادفی رو میذارن روی سالم ی مشتری هم چند وقت پیش داشتیم گفت اگر بخوای لندکروز رد میکنم ولی کلا کار سختی نیست

          موافقم 8
          مخالفم 1
        5. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1037 ديدگاه)

          اون قدیمی هم نمیخواد بفرستی دبی همینجا جوری تیکه تیکه فروش میره انگار وجود نداشته بخشی از پول هم برمیگرده

          موافقم 4
          مخالفم 3
        6. viper2

          ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          ایول چه قدر خفن . خودم بچه بوشهرم ساکن شیراز ‌. اینجوری خیلی بهتره چون هم قیمتش کمتر تموم میشه هم ماشین تمیز تری زیر پاته . بعد یه چیز دیگه در رابطه با راوفور واقعا از لحاظ شتابی در حد وراکروزه؟

          موافقم 4
          مخالفم 3
        7. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1037 ديدگاه)

          والا چرا دروغ من خودم تاحالا پشت وراکروز ننشستم ولی همسایه ام داره میتونم ازش برات بپرسم ولی رافور درحد موتور ۲۵۰۰ خیلی خوب میرفت فقط اگر میخری بخری یا خلیج بگیر یا عمان

          موافقم 4
          مخالفم 1
        8. viper2

          ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          اها اوکی . ممنون .

          موافقم 3
          مخالفم 1
        9. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1037 ديدگاه)

          شایدبیشترش فیک بود و ساخته یک ذهن مریض درهرصورت حلال کنید
          خداحافظ

          موافقم 3
          مخالفم 1
      3. حمزه آجرلو

        ۲۲ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (70 ديدگاه)

        سلام ، تو رکورد های ماشینای برتر تو تمام پیست ها رو نگاه کنید ، ماشینای آمریکایی هیچ جا رکورد دار نیستن . خودشونم زیاد ادعا ندارن و بیشتر اهل عمل هستند ، مگه اینکه یکی از تو ایران واسشون دشمن تراشی کنه .

    2. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      GT2 Rs موتور3.8توئین توربو داشت این 4تنفس طبیعیه حس میکننم جای موتور این وGT2 RS باید عوض میشد اون واقعا مثل اسلحه پر بود

      موافقم 15
      مخالفم 1
      1. Iman99

        ۱۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1864 ديدگاه)

        امریکا اپنقدر سطح بالا هست که نیازی به دفاع کردن نداره الان سوپر اسپرت هایی که داره مگر فقط همون اروپایی ها بتونن باهاش رقابت کنن مثل فورد جی تی که حتی تو لمانز هم قهرمان شده در سالهای اخیر و بهترین و برتر هست در کنار اروپایی ها اینها اول هستن در کل
        و یا داج وایپر افسانه ای که رکورد هاش اونقدر زیاد شدن که خود تعداد رکورد هاش هم یه رکور حساب میشه یعنی سوپر اسپرتی که بیشترین تعداد رکورد رو داره دوج وایپر هست تو همه زمینه ها در خودرو های اسپرت رکورد داره همه چیز تمام بله پس نیازی به دفاع نداره

        موافقم 8
        مخالفم 6
  2. سامان اذری

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3216 ديدگاه)

    God

    موافقم 19
    مخالفم 6
  3. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1037 ديدگاه)

    GT3 RS یکی از آخرین و بهترین درون سوز های معاصره اونم تنفس طبیعی
    یکی دوسال دیگه توی اوراقی های کشورای عربی پرتش میکنن یک گوشه و خاک میگیره درحالی که ما هنوز درحال ثبت نام دیگینیتی هستیم…

    موافقم 26
    مخالفم 2
    1. viper2

      ۱۷ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ای خداا . به کی بگیم هایلکس ۲۰۱۴ به بالا تو کشورمون لوکس حساب میشه؟ به کی بگیم سوناتا تو کشورمون لوکسه؟ به کی بگیم کمری تو کشورمون لوکسه ؟ به کی بگیم؟ به کی بریم بگیم؟

      موافقم 25
      مخالفم 1
      1. ۱۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1037 ديدگاه)

        وایپر اینارو به کسی نگو یهو دیدی صبح تو گونی از خواب بیدار شدی

        موافقم 19
        مخالفم 3
        1. viper2

          ۱۷ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1144 ديدگاه)

          نکته خوبی بود !!!!

          موافقم 10
          مخالفم 1
      2. بهراد

        ۱۷ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (754 ديدگاه)

        حالا یدونه رولز رویس توی تبریز هست
        اینا بخوان روش اسم بزارن میگن سفینه ما فوق لوکس تجملاتی است عمار جهانی .
        بیشتر از ۲۰ ساله پراید و پژو تو بازار مملکت ریختن که متوسط ۱۷۰ میلیون ارزششونه، کی میخوان اسقاطش کنن الله اعلم

      3. مجتبی .

        ۱۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1231 ديدگاه)

        اینا که هیچ فیدلیتی ودیگنیتی روبگو

  4. امیرحسین

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    ده یازده سال پیش تو ایران نمایندگی داشت دویست و خورده ای بود فکر کنم نه صدو یازده الان پلاک گذر موقت هم ممنوعه برای برند پورشه به ایران

    موافقم 17
  5. M@M@DRZ911

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (366 ديدگاه)

    چیزی به ذهنم نمیرسه که بتونه جذابیتش رو توصیف کنه.

    موافقم 20
  6. مازیار

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    تندترین فلفل قرمز دنیا

    موافقم 20
  7. سبحان

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (321 ديدگاه)

    اندازه بال عقبش خیلی بزرگه با این بال باید هم چنین نیروی رو به پایینی به وجود بیاره
    انگار به یه اسپویلر یدونه ۹۱۱ چسبوندن کاملا زشتش می‌کنه gt3 معمولی از نظر ظاهری زیباتره

    موافقم 4
    مخالفم 25
  8. Khosrow

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2293 ديدگاه)

    فقط عکس هاش رو تماشا کردم / جووون چه رنگی / ش د م ..

    موافقم 14
    مخالفم 2
  9. بی خیال اسم

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    آهای عالیجناب عشق😍

  10. Si

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    مگر از 911 کمتر از این انتظار دارید

  11. ARMAN سابق

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (491 ديدگاه)

    پورشه تو چرا انقد خوبی آخه؟؟؟

    موافقم 11
  12. Royal Driver UK 70

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    یک قاتل دیگه از اشتوگارت. سر بریدن رو فعلا باید بسپریم به پورشه.

    موافقم 13
    مخالفم 1
  13. حمید

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (371 ديدگاه)

    برای داشتن یدونه از اینا …

    موافقم 14
    مخالفم 1
  14. ehsan

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (192 ديدگاه)

    هر نسل میگم وای ببین چکار کرده پورشه این دیگه آخرشه دوباره نسل جدید میاد و شگفت زدم میکنه ،
    بی نظیر بی نظیر بی نظیر 😯🤩🤩😯🤩🤩😯

    موافقم 12
  15. رامتین

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (3257 ديدگاه)

    بینظیره. نمره 10 از 10 هم گرفت از کارانددرایور.
    جالبه پورشه 4 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی و 525 اسب هست اما لکسوسLC بصورت 5 لیتر و 8 سیلندر هست و 470 اسب! بالاخره درسته کارایی لکسوس متفاوته اما 10سال روی این اعداد موندن جای ایراد داره.

    موافقم 14
    مخالفم 2
  16. Arshia m3csl

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1187 ديدگاه)

    یکی از بهترین ماشین های دنیا همین 911 جی تی ۳ ار اس هست فوق العادست این ماشین هم زیباست و هم سریع هست واقعا بی نظیره و وزنش هم سبکه این ماشین بی نظیره

  17. AMIN

    ۱۷ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    رکورد های این و gt2 rs جدید جالبه
    از اون طرف هم Amg one داره میادو استون مارتین والکری
    چه خونی به پا شه توی پیست

  18. Reza Waffen SS

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    زبانم قاصره از این همه زیبایی و جذابیت

    موافقم 10
  19. Porsche 911

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    خیلی ها گمانه زنی کردن به دلیل تمرکز بیشتر بر روی پرفورمنس و پیست از راحتی اش کاسته میشه اما چیزی که مجلات و بررسی ها میگن مثل اینکه این موضوع رو نقض میکنه
    خودم به شخصه منتظر بودم تا ببینم آیا راحتی این ماشین حفظ میشن یا نه
    و مشخص شد پورشه فراتر از انتظارات ظاهر شده
    البته قطعا راحتی نسخه عادی GT3 بیشتر از این مدل هست اما واقعا پورشه با این مدل گل کاشت و توانایی های خودش رو به رخ کشید فقط میتونم بگم
    The best…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا