مکلارن 750S و پورشه ۹۱۱ GT3 RS در یک پیست کوتاه ۱.۵ کیلومتری به مصاف هم رفتهاند تا تقابلی بین قدرت و داونفورس را نظارهگر باشیم.
پورشه ۹۱۱ GT3 RS یکی از فوقالعادهترین خودروهای راننده محور حال حاضر بازار محسوب میشود. پیشرانهٔ ۴ لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی این ماشین ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتن متر گشتاور دارد. با پیشرانهای که در عقب نصب شده و وزن ۱۴۵۰ کیلوگرم، این ۹۱۱ با هر تعریفی یک هیولا محسوب میشود. در GT3 RS اما ویژگی مهمتری از قدرت موتور وجود دارد. پکیج آیرودینامیکی با طراحی هوشمندانه و آن بال بزرگ عقب، در سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت ۸۶۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. این داونفورس دو برابر از نسل قبلی و سه برابر از ۹۱۱ GT3 کنونی بیشتر است.
با این اعداد و ارقام، GT3 RS در پیست بسیاری از خودروهای قویتر از خود را قلعوقمع میکند اما آیا میتواند حریف مکلارن 750S شود؟ کریس هریس این دو ماشین را به پیست برده است تا پاسخ این سؤال را مشخص کند. قطعاً پورشه با تمام تسلیحاتش مقابل سوپراسپرت بریتانیایی کار سختی خواهد داشت زیرا مکلارن با پیشرانهٔ V8 کمی سبکتر و بسیار قویتر است. پیشرانهٔ ۴ لیتری توئین توربوی 750S که پشت سر راننده نصب شده است، ۷۵۰ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این نیرو در کنار وزن ۱۳۹۰ کیلوگرمی، نسبت قدرت به وزن بسیار بهتری را برای سوپرکار بریتانیایی فراهم میکند.
کریس هریس این دو ماشین را به پیست Llandow Circuit برده است که با طول ۱.۵ کیلومتر، خیلی کوتاه است و برای GT3 RS فضای کافی را فراهم نمیکند تا بتواند از داونفورس خود نهایت بهره را ببرد. به همین دلیل، پورشه در این رقابت مغلوب مکلارن میشود اما اختلاف بین دو خودرو کمتر از یک ثانیه است. 750S یک دور این پیست را در ۴۸.۱۳ ثانیه طی میکند درحالیکه تایم پورشه ۴۹.۰۸ ثانیه است؛ بنابراین، جالب است بدانیم آیا در پیستی طولانیتر مثل پیست ویرجینیا نتیجه متفاوت خواهد بود یا نه.
مشخصات فنی
پورشه ۹۱۱ GT3 RS | مکلارن 750S | |
پیشرانه | ۴ لیتری H6 | ۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار | ۷۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۶۵ نیوتن متر | ۸۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۴۵۰ کیلوگرم | ۱۳۸۹ کیلوگرم |
قیمت | ۲۴۲,۹۵۰ دلار | ۳۰۸,۱۹۵ دلار |
𝐀𝐥𝐢
۲۷ بهمن ۱۴۰۲دوتا دلربا
A.m.A
۲۸ بهمن ۱۴۰۲صرفاچون دیده بشه اینه اینجا مینویسم دوستان مطالب این سایتو بقیه جاها هم میزارن دنبالشو بگیرین از مخاطباتون کم میشه.
از وقتی اونا رو دیدم فشار میخورم که چرا زحمتشو یکی دیگه بکشه یکی دیگه کپی کنه بی دردسر مخاطب جذب کنه
مهدی
۲۸ بهمن ۱۴۰۲همین سایت هم ترجمه می کنه می ذاره مگه چیکار می کنه تازه منابع ترجمه هم محدوده از چند مجله آلمانی یا استرالیایی ترجمه می کنه بابت ترجمه پول پرداخت می کنه به ناشر اولیه. نه ترجمه کردن این زمونه راحته ما به ازاش تبلیغات می گیره استقبال هم می کنه متنش بخش بشه چون بیشتر دیده می شه و باز تبلیغات می گیره
Reza Waffen SS
۲۸ بهمن ۱۴۰۲911 GT3 RS انتخاب من 👍
P
۲۷ بهمن ۱۴۰۲بیشتر از ۵۰ هزارتا ارزون تر ، بیشتر از ۲۰۰ اسب کمتر با وزن بیشتر اما تو پرفومنس خیلی خیلی نزدیک واقعا عالیه این پورشه
ali_x76
۲۷ بهمن ۱۴۰۲خیلی موافق بحث قیمتی نیستم چون تو این سطح، برای هر دهم ثانیه باید کلی هزینه کرد که از نظر اقتصادی، منطقی به نظر نمیآد.
مثلا با همین استدلال خودت، کوروت Z06 با پکیج کربن آیرو و رینگ و ترمز کربنی، حدود ۱۵۰ هزارتا درمیآد و اونم نسبت به GT3RS اختلاف عملکردی زیادی تو پیست نداره.
Piero Ferrari
۲۷ بهمن ۱۴۰۲کی برد من نتونستم ببینم ؟
فکر کنم پورشه برد .
محمدهادی
۲۷ بهمن ۱۴۰۲لعنت به پیست های کوچیک
فقط پیچ های پیا پی و خسته کننده
ماشینو عصبی میکنه اینجور پیست ها
پیست ینی جهنم سبز
سوزوکا
ویرجینیا و سبرینگ
مونزا
اسپا فرانکورچامپ
ایندیاناپلیس و سارس فرانسه
همه بالای ۵.۸ کیلومتر
parhamiof
۲۷ بهمن ۱۴۰۲جهنم سبز فقط اونجاش که ماشین با پوزه میره تو حلق تماشاگرا.
محمدهادی
۲۸ بهمن ۱۴۰۲خخخخخ،احسنت
R@min
۲۷ بهمن ۱۴۰۲یک سری برتری های مقطعی باعث میشه یک سری محصولات بشدت بولد بشن، برای مثال استفاده از توربو و سامانه چهارچرخ در نیسان GTR که زمان معرفی خودش چون رقبا همچنان به ساخت سوپراسپرت های مکانیکی و کلاسیک پایبند بود برتری پیدا کرد یا کوروت C6 ZR1 هم همینطور بود، اینا بیشتر از اینکه مهندسی برتر باشن یه ترندی ایجاد کردن که بقیه هم مجبور به اینکار شدن و بعدها با ورود رقبا برتری ها رفت در حاشیه و موضوعی عادی شد، راجب ۹۱۱ هم گیربکس PDK که بوش ساخت باعث بولد شدن ۹۱۱ از نسل ۹۹۷ شد و با گسترش این تایپ گیربکس دیگه برتری از بین رفت و باعث شد ماشینای خیلی زیادی مدل های مختلف ۹۱۱ مخصوصا تو همین نسل که بهترین نسل پورشه هست پشت سر بزارن.
آخرین ترند هم اضافه کردن موتور برقی در گیربکس و سامانه خفیف هیبرید هست که فراری از کمپانی انگلیسی YASA کمک گرفت و فاصله خوبی انداخت.
علت این موضوع هم وارد شدن شرکای مهندسی بقولی ترد پارتی به صنعت خودرو هست که زحمت توسعه خیلی از قطعات حیاتی مثل توربو و گیربکس و موتور از دوش سازنده برمیداره.
مجتبی .
۲۷ بهمن ۱۴۰۲اینا دیگه اوج مهندسیه وهردوبینهایت قابل احترام وخب تفاوتی هم دارن ۱.۵ ثانیه سریعتر.. تواین سطح رقم خیلی کمی نیست اما شاید به قول نویسنده پورشه توپیست بزرگتر قابلیتهای بیشتری رونشون بده.
مهدی
۲۷ بهمن ۱۴۰۲قائدتا وقتی تو پیست کوتاه فاصله x ثانیه باشه تو پیست بلند فاصله x+n میشه.
رضا
۲۷ بهمن ۱۴۰۲مولفه دوون فورس توی پیست های بزرگ تر بیشتر به چشم میاد چون ماشین با دوون فورس بیشتر با سرعت بیشتری میپیچه و نیاز به ترمز گیری و شتاب گیری مجدد نداره که اینا ماشین رو عقب میندازه
نسبت دوون فورس و سرعت هم خطی و با یک شیب ثابت نیست بلکه تصاعدی هست
پس با زیاد شدن سرعت تاثییر دوون فورس خیلی بیشتر میشه
مهدی
۲۷ بهمن ۱۴۰۲تاحالا فکر کردین چرا از باله عقب متحرک استفاده میشه و با افزایش سرعت اسپویلر پایین میاد ؟ واسه اینکه مقاومت در برابر هوا کم بشه و خودرو تو مسیر مستقیم سریعتر بشه این یعنی داونفورس کمتر پس حرف شما کاملا برعکس چیزی هست که باید باشه. میتونستین اینجور بگید که تو پیستها با پیچ های تند بیشتر ممکنه فاصله پورشه کمتر بشه ولی اینکه با افزایش طول پیست فاصله کم بشه هیچوقت این اتفاق در شرایط نرمال نمیفته
Taha Ayoobi
۲۷ بهمن ۱۴۰۲به به
۲۷ بهمن ۱۴۰۲مکلارن انتخابمه
علی یوسفی
۲۷ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت پورشه gt3 خودرویی خوبه ولی رقیب مکلارن 720 و 750 نیست و یه کلاس از مکلارن های فوق پایینتره رقیب اصلی مکلارن 750 پورشه gt2 هست.
رضا
۲۷ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا اینایی که گفتی اصلا رقیب مستقیم هم نیستن!!!
پورشه سری gtرو بر مبنای موتور اسپرت میسازه حالا چه gt3اتمسفر با توان کم و چهgt2توربو با توان زیاد.
این ماشینا پیست محورن و از بدنه شون معلومه.
اسپویلر و دیفیوزر بزرگ دارن و کلی راه و رود و خروج هوا دارن که قابل کنترلن
جی تی ها دوون فورس بالاتر ولی ایرو دینامیک ضعیف تر از رقبا دارن ولی مکلارن های ۷۵۰ و ۷۲۰سوپر اسپرت های عادی خیابونی هستن دوون فورس ندارن ولی ایرو دینامیک ترن
خانواده gtطراحی شدن پیچ های پیست رو با حداکثر سرعت ممکن بزننن و چسب زمین باشن ولی این مکلارن ها طراحی شدن تا بهترین شتاب و تاپ اسپید رو داشته باشن
و توی خط مستقیم و تاپ اسپید جی تی ۳ توان رقابت باهاشون رو اصلا نداره
شبیه ترین عضو خانواده ۹۱۱به این مکلارن ها ۹۱۱ توربو اس هست که اصلا معروفه به قاتل سوپر اسپرت ها!
فنر بندی جی تیزها هم خیلی خشک و مسابقه ای هست ولی ماشین سوپر اسپرت نرم تر هستن
رول کیج هم که دیگه نشون میده برای مسابقه حرفه ای ساخته شدن
R@min
۲۷ بهمن ۱۴۰۲آیرودینامیک مقوله بسیار پیچیده و گستردهای هست. ماشینی که دانفورس بالاتر داشته باشه لزوما سریع تر نیست و ده ها مولفه در سریع بودن موثره که اولین مولفه شاسی و پلتفرم هست. پلتفرم فیبر کربنی مک لارن برتری وزنی و چابکی میده که با قدرت بسیار بالاتر و گیربکس خشن تر تاثیر ادوات آیرودینامیکی پورشه خنثی می کنه، در کل هیچ برتری فنی نداره. از لحاظ سفتی تعلیق هم مودهای مختلف سفتی لازم ایجاد می کنن. همه این محصولات هم برای جاده هستن و تفاوتی بنیادی وجود نداره کسی بخواد هر کدوم از اینارو برای پیست تیون کنه هنوز کلی فضا برای ارتقا داره.
قاتل سوپراسپرت ها هم باز به لطف همین محدودیت پلتفرم بوجود اومد که نمی تونن پکیجی چند منظوره مثل محصولات فراری و مک لارن بدن که اون هم باز برتری نداره حالا قاتل کی بوده نمی دونم ! شاید لامبوهای قدیمی که به زور فولکس تغییر نمی کردن.
پورشه یه ماشین راننده بی نظیره ولی بخاطر محدویت های زیاد ساختاریش خیلی راحت شکست میخوره از رقبا !
رضا
۲۷ بهمن ۱۴۰۲کلا نگرفتی حرفامو
دوون فورس بیشتر روی تاپ اسپید تاثییر منفی میذاره این بستگی به هدف ماشین داره و از هر ماشین تا ماشین دیگه زمین تا اسمون فرق داره
مثلا بوگاتی شیرون سوپر اسپرت ۳۰۰ به قول معروف لانگ تیله. اون دم دراز هیچ دوون فورسی ایجاد نمیکنه اسپویلر هم نداره که ضریب درگو میاره پایین و ایرودینامیک ماشین رو قوی میکنه و میتونه رکورد حداکثر سرعت بزنه
در عوض بوگاتی پیور اسپرت روی دوون فورس و پیست تمرکز کرده اسپویلر بزرگ داره و دوون فورس زیادی داره ولی ضریب درگش بیشتر شده و ایرودینامیکش هم ضعیف تر هست در عوض تو پیچای پیست چسب زمینه
این دوتا ماشین وژنایی از شیرونن ولی زمین تا اسمون فرق میکنن و انقدر کاستوم شدن و اصلا شبیه هم نیستن تفاوت بنیادی دارن حالا دیگه خودت ببین این دوتا ماشین که هیچ ربطی به هم ندارن چقدر تقاوت بنیادی دارن تنها شباهتشون دو در بودنشونه
در مورد تیون کردن هم اینکه …
اینا ماشین ایرانی نیستن که تیونش بشه کرد و بهتر بشن
هر شرکتی هم تیون کرده نهایت تزئینات داخلیشون یا بدنه شون رو تغییر داده
یا یکم برنامه موتور و بوست توربو رو تغییر دادن حتی تیونر های حرفه ای هم این ماشینا رو خراب میکنن چونعلم و تجربه کارخونه رو ندارن و اندازه اونا رو ماشین برای توسعه وقت نمیذارن
البته هستن نسخه های عجیب غزیب با توان های فضایی ولی همشون به نوعی شکست خوردن مثل اورکان توربو دوهزار اسبی که نهایت یه تست درگ میزنه و بعدش هم دیگه خبری ازش نمیشه چون دانش و مهارت لازم رو ندارن تا یه ماشین بادوام و پایدار با اون توان درست کنن
این ماشینا چون خیلی پر توانن و موتور هم تحت فشار خیلی زیاده نسخه های تیون شدشون به شدت مستعد خرابی هستن.
اون لقب قاتل سوپر اسپرت ها هم مخصوص پورشه ۹۱۱توربو اس هست و خیلی هم معروفه چون با قیمت خیلی پایین تر پرفورمنسی در حد اونا میده برو سرچش کن
اون جمله محدودیت ساختاری و شاسی پورشه هم که جوک محضه
برای پورشه کاری نداره یه ماشین چرت موتور جلو دف عقب مثل موستانگ 😂یا یه ماشین موتور وسط دف عقب بسازه که اصلا ترکشن و پایداری ندارن
پورشه هم باکستر رو داره که موتور وسطه ولی اینو بیشتر توسعه میده چون پتانسیل این ترکیب بیشتره
پلت فرم ۹۱۸هم هست اونم موتور وسط سوپر اسپرته
برتری خانواده ۹۱۱تو اینه که تقسیم وزن بیشتر رو محور عقبه و ترکشن عالی ایجاد میکنه و باعث میشه حتی تو نسخه هفصد و پنجاه اسبی دف عقب جی تی ۲هم هرزگزدی نداشته باشه بتونه راحت لانچ کنه
این چیزیه که مکلارن و فراری تو خواب میبینن
همون فراری هم رو دنده یک و دنده دو گشتاور موتور رو محدود میکنه تا جلو هرزگردی رو بگیره
چون توان بالاست ترکشن کنترل جوابگو نیست و گشتاور موتور کامپیتوری محدود شده
دلیل برتری مکلارن هم تو این تست نه مهندسی خفنشه و نه شاسی حرفه ای و نه هیچ چیز دیگه جز گشتاور تقریبا دوبرابری !!!!وگرنه اون شاسی کربنی فقط پنجاه کیلو سبک تر هست
پورشه با ۲۰۰تا اسب کم تر و ۳۵۰تا گشتاور کمتر همون زمانو زده که این هنر و جادو پورشه هست
amir-mr
۲۷ بهمن ۱۴۰۲قاتل کی بوده
فقط کافی درگ توربو s با ماشین های آمریکایی ببینی تا بفهمی قاتل کی بوده
یک نمونه برات مثال بزنم توربو s تقریباً نزدیک دو برابر قدرتش از اگرا rs قدرتش کمتر اما تو درگ پیروز میشه خوده پدال هم این درگ کار کرد
بعد داری از محدودیت ساختاری پورشه حرف میزنی تو کدوم دنیا زندگی میکنی
تو پیست تقریباً حریفی برای پورشه پیدا نمیشه
نه تو برقی ها نه تو درون سوز ها
R@min
۲۷ بهمن ۱۴۰۲عزیزم همیش سعی کن نظری دور از حرص و تعصب بدی !
تیون مخصوص پیست با تیون های خیابونی تفاوت داره اینجا ترمز مخصوص ریس می زارن، سیستم تعلیق رو با نمونه مسابقه ای مثل DSSV تعویض می کنن یا با تغییر گیربکس و ضرابیش و خالی کردن ماشین ! این تیون پیست هست شما کلا راجب تیون مسابقه چیزی نمی دونی فکر می کنی تیونینگ فقط افزایش قدرت موتوره !
راجب ماشین های موتور جلو هم همین پورشه دهه 80 90 بال بال زد همشون رفتن زباله دان تاریخ و این کوپه چرت 70 ساله بنچمارکه کلاسشه.
مورد بعدی هم راجب آیرودینامیک هم اطلاعاتی نداری بالاتر کاربر مهدی روشنت کرد استفاده کن صحبت اضافه جایز نیست ! اصول اولیه رو یاد بگیر خودت دوست داشتی راجب آیرودینامیک بیشتر بخون.
راجب شاسی هم که هنوز تفاوت ساختار آلومنیوم و فیبر کربن نمی دون فکر می کنی برتری فقط در وزنه، نه عزیزم فقط وزن نیست، شاسی فیبرکربنی ساختار تو خالی داره که باعث میشه چابکی ماشین چندین برابر بهتر بشه و وزن کمترش هم کمک شایانی می کنه حالا اینکه منکر برتری یه ساختار واضح میشی که میلیون ها دلار هزینه و هزاران ساعت زحمت پاش رفته مشخصه تعصب و فقر اطلاعات دیدتو گرفته. همین شاسی فیبرکربنی 918 انقدر پر هزینه و پر دردسر بود که گذاشتش کنار به شاسی آلومینیومی قناعت کرد لااقل گل بخودی به پورشه نزن. یه سوالی از خودت بپرس چرا ماشینای مسابقه ای شاسی فیبر کربنی دارن.
توربو S رقیب هم قیمتی نداره و نزدیک ترین محصولات بهش همین محصولات فراری و مک لارن هستن که خب نتایج مشخصه اینم نیاز به توضیح نداره کیو دقیقا زده ؟
تو پیست 50 ثانیه ای 1 ثانیه عقب تره انتظاری داری تو این طول کم چقدر فاصله داشته باشه ! البته بازم کاربر اینم برات توضیح داد.
محدودیت هم یعنی با یه 911 باید با امثال پیستا فراری و مدل های سنا و 765 قیاس بشی !
با مسخره کردن بحثی پیش نمیره سعی کن همیشه پر بار باشی. موفق باشی.
amir-mr
۲۸ بهمن ۱۴۰۲طومار نوشتی که چی رو ثابت کنی ها؟
واقعیت رو با افکاری داری نمیتونی عوض کنی
متعصب نباش دوست من
همه میدونن پورشه همیشه بهترین عملکرد رو تو پیست داره نیاز به گفتن من هم نیست
در آخر هم سر بلند باشی دوست من
R@min
۲۸ بهمن ۱۴۰۲امیر
پسر جان کسی با تو صحبت نکرد با دوستمون رضا بودم نکنه چهار تا اکانت داری ؟
تو اگر می تونی دو خط حرف فنی بزن نمیخواد کسی رو موعضه کنی. اون همه اگه که مثل تو باشن معلومه وضع چه خبره.
amir-mr
۲ اسفند ۱۴۰۲الان شما فنی حرف میزنی؟
ببخشید چند سال تو موتور اسپرت کار میکردین ها؟
پسر خوب الان با پیچوندن مطلب چی رو میخوای ثابت کنی ؟
میخوای ثابت کنی پورشه محدودیت ساختاری داره؟
کلا شما آمریکایی فنا چیزی جز تعصب براتون نیست
بعدشم نیازی نیست با آدم متعصبی مثل تو آدم فنی صحبت کنه
همه چی واضح پورشه آلمانی هاذهمیشه عملکردشون تو پیست از آمریکایی ها بهتر بوده کلا تو پیست هیچ وقت آمریکایی حرفی برای گفتن جلوی پورشه و المان نداشتن
کافی به رکورد پیست های مهم دنیا یک نگاهی بندازی ببینی چندتاش آلمانی هست و چندتاش آمریکاییه
بعدش پسر خوب من اکانت اضافی ندارم مثل تو امثال تو نیستم،یه اکانت تو پدال دارم که همینه
Dariush saadat
۲۷ بهمن ۱۴۰۲برگ برنده پورشه چسبندگی بالای ماشین تو پیچه که تو فیلم هم به وضوح مشخصه
Trump
۲۷ بهمن ۱۴۰۲برگ برنده مکلارن هم تجربه بالا توی فرمول یک هست که چسبندگی پورشه هم نمیتونه کمکش کنه هرچند این مدل مکلارن اصلا پیست محور نیست
Siyavash
۲۷ بهمن ۱۴۰۲تقریبا این مقایسه کاملا به نفع مکلارن و جانب داری از مکلارن بود…بهتر نبود به یه پیستی میبردی جفتشونو که حداقل بالایه ۵ کیلومتر باشه تا اختلاف این دوتا مشخص میشد یا مثلا به نوربرگرینگ میبوردن تا اونجا پوشه اختلاف بالایه ۱۰ ثانیه رو با مکلارن ۷۵۰ مینداخت…بد برداشت نکنید من مکلارن روهم خیلی دوس دارم ولی واقع بین باشیم تویه پیست کمتر ماشینی میتونه با پورشه کل کل کنه…💯💯💯💯
Trump
۲۸ بهمن ۱۴۰۲لطفا چشم بسته غیب گویی نکنید با تشکر
BMW
۲۷ بهمن ۱۴۰۲میون این دو تا دلبر کدومو انتخاب کنم 🥲😁😉
حامد .مهدی پناه
۲۷ بهمن ۱۴۰۲دوتا دلبر ، انتخاب خیلی سخته . سخته و سخت و سخت . ولی این پورشه خیلی خاصه عجیب غریب تو پل بروعه . واقعا سخته مک لارن رو انتخاب نکرد ولی خب …
M power
۲۸ بهمن ۱۴۰۲من المانی بازم ولی بین این دوتا انتخابم مک لارن هستش
رضا
۲۹ بهمن ۱۴۰۲با سلام
شما یک نگاهی به نقشه این پیست بکنید میبینید که مکلارن باید هم پیروز میشد،چون قسمت های صاف خوبی برای شتابگیری مکلارن وجود داره