حالا که تنور رقابت کوروت C8 Z06 و پورشه ۹۱۱ GT3 بسیار داغ شده، بد نیست نگاهی به چند سال پیش و رقابت کوروت ZR1 با نسل قبلی GT3 RS داشته باشیم.
شورلت کوروت C8 Z06 تحسینهای زیادی را برانگیخته و اخیراً در رقابتی با پورشه ۹۱۱ GT3 در پیست شاهد رقابت بسیار نزدیک آنها بودیم. به همین بهانه، چند سال به عقب بازگشتهایم و قصد داریم نگاهی به رویارویی کوروت C7 ZR1 با نسل قبلی ۹۱۱ GT3 RS در پیست داشته باشیم تا ببینیم ترکیب موتور وسط و کنار گذاشتن پیشرانههای قدیمی پوشراد چقدر باعث تحول کوروت و بهبود پرفورمنس آن شده است.
GT3 در نسخهٔ RS یکی از تهاجمیترین نسخههای ۹۱۱ محسوب میشود. این خودرو بهطور خاص برای پیست توسعه پیدا کرده است. پیشرانهٔ ۴ لیتری تخت تنفس طبیعی این خودرو ۵۲۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که این نیرو از طریق یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. یکی از مؤلفههای کلیدی در پرفورمنس بیرحمانهٔ GT3 RS سیستم ترمز فوقالعاده قدرتمند با دیسکهای عظیم کربن سرامیکی است که وظیفهٔ متوقف کردن وزن ۱۵۰۵ کیلوگرمی را بر عهده دارند. قیمت این خودرو از ۱۸۸,۷۵۰ دلار آغاز میشود.
ZR1 پرچمدار خانوادهٔ کوروت C7 است. موتور ۶.۲ لیتری V8 این ماشین با کمک سوپرشارژر نیروی عظیمی برابر با ۷۵۵ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک سنتی هم وظیفهٔ انتقال تمام این نیرو به چرخهای عقب را بر عهده دارد. سیستم تعلیق ZR1 در هر چهارچرخ دو جناقی با سیستم کنترل سواری مغناطیسی است و برای متوقف کردن خودرو هم مثل پورشه سیستم ترمز کربن سرامیکی در نظر گرفته شده است. وزن این کوروت وحشی ۱۶۱۵ کیلوگرم است و قیمت آن از ۱۲۴,۰۹۵ دلار آغاز میشود.
رانندگی
کوروت شتابگیریهای بیرحمانهای دارد که با غرش خشن موتور V8 همراه است اما بااینوجود چیزی که بسیار چشمگیر به نظر میرسد شیوهٔ ترمز گیری و چسبندگی آن است. واقعاً شگفتانگیز است که ZR1 اینقدر خوب میتواند ۷۵۵ اسب بخار قدرت را به زمین منتقل کند زیرا این کار به نرمی و قابل پیشبینی اما درعینحال وحشیانه و مؤثر صورت میگیرد. علاوه بر این، سیستم تعلیق مغناطیسی هم عملکرد فوقالعادهای دارد و کیفیت سواری بسیار راحتتری را نسبت به GT3 RS فراهم میکند اما در صورت لزوم میتواند تعلیق را بسیار سفتتر کند. یکی دیگر از شگفتیهای بزرگ ZR1 رفتار بسیار متمدنانهٔ آن است زیرا نسل قبلی ZR1 هرچند سوپراسپرت فوقالعادهای بود اما همیشه باعث ترس راننده میشد. ZR1 جدید اما اینطور نیست و اعتمادبهنفس لازم برای دستیابی به حداکثر پرفورمنس خود را به راننده میدهد.
هرچند GT3 RS از توربوشارژرها و ۷۰۰ اسب بخار قدرت GT2 RS بیبهره است اما بسیاری از سوپراسپرتهای حتی با دو برابر قیمت هم در پیستها باید چراغهای عقب آن را ببینند. موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی پورشه باورنکردنی است. این موتور دو برابر سریعتر از کوروت دور میگیرد و صدای آن با نزدیک شدن به ردلاین به سمفونی تبدیل میشود؛ بنابراین، در این ماشین نیازی به سیستم صوتی نیست. هرچند GT3 RS به سرعت ZR1 شتاب نمیگیرد اما به لطف فرمان دقیق، چسبندگی بیپایان به خاطر قرارگیری پیشرانه در عقب، وزن کمتر و تعلیقی به سختی الماس، میتواند دو برابر سریعتر پیچها را طی کند. هرچند ترمزهای ZR1 عملکرد خوی دارند اما وزن کمتر باعث میشود GT3 RS هنگام حمله به پیچها خیلی دیرتر ترمز کند. بهطورکلی، پورشه خودروی خالصتری نسبت به کوروت بوده و ارتباط بیبدیلی بین انسان و ماشین برقرار میکند.
روی پیست
هرچند این دو خودرو شخصیتهای بسیار متفاوتی باهم دارند اما هردو سوپرکارهای بسیار افراطی و سریعی هستند؛ بنابراین، برای تعیین برنده هیچ راهی جز زدن یک دور سریع در پیست نداریم. این رقابت در پیست ۲.۰۷ کیلومتری پگاسو داینامیک سنتر در مکزیک با ۹ پیچ مورد تأیید فیا برگزار شد. این پیست در ارتفاع ۲۵۸۰ متری از سطح دریا قرار دارد که میتواند برای پورشهٔ تنفس طبیعی مشکل ایجاد کند. درهرحال، ما دو بار با خودروها اقدام به تایم زنی کردیم که یکی با شروع حرکت از حالت سکون و دیگری شروع در حالت رولینگ بود. کوروت در دور اول تایم ۱ دقیقه و ۱ ثانیه را ثبت کرد درحالیکه در حالت رولینگ موفق به ثبت زمان ۵۵.۱۳ ثانیه شد. این زمانها برای پورشه هم به ترتیب ۵۹.۵۳ ثانیه و ۵۴.۲۹ ثانیه بودند. این یعنی در هر دو حالت ۹۱۱ سریعتر بود اما اختلاف بین دو خودرو در دور اول ۱.۴۷ ثانیه و در دور دوم با شروع از حالت رولینگ تنها ۰.۸۴ ثانیه بوده است.
نتیجه
هرچند روی کاغذ به نظر میرسید GT3 RS شانسی در برابر ZR1 ندارد اما در واقعیت اینطور نشد. هرچند ZR1 بهترین کوروت تاریخ محسوب میشود اما تواناییهای فوقالعادهٔ پورشه در پیچها که قوانین فیزیک را زیر پا میگذارد اجازهٔ پیروزی به رقیب آمریکایی نداد؛ بنابراین، با وجودی که کوروت ZR1 رقیب بسیار شایستهای است ولی برندهٔ این جدال رودررو را باید پورشه ۹۱۱ GT3 RS دانست.
Kamy
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲اوووف چه شود
اومدم اول کامنت بزارم بعد برم پستو بخونم 😂😂😂
فرامرز
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲واقعا این پورشه چیکار میکنه که با وجود قدرت کمتر در برابر رقبای قوی تر یک سروگردن بالاتره؟
mercedes
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲خیلی مونده به پورشه برسن
کافر مقدس
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲جفتشون برای خارجیا قدیمی محسوب میشه . ما ایرانی ها که تهش کامنت گذار و پراید بخریم .یه جور میگی اووف چه شود انگار ما درک خاصی از این ماشینا داریم ! نه بابا ما عمری درگیریم
Kamy
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲کافر جان مگه ما بدون میاد سوار شیم و تجربمونو برا بقیه بگیم ؟!
خب شرایطش نیست همین چیزایی که میبینیم و میشنویم برامون جذابه و تجربمون از همیناست حالا شما سوار شدی بیا تعریف کن ببینیم چجوری بوده
میدونم برا خارجیا قدیمیه برا ما از ۴۳ سال پیش همه چی قدیمی شده
رامین
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲😅😅😅😅 والله بخدا
Amir
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲همه چی به کنار رخ کوروت 🤤
net
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲کوروت در دسته سوپر اسپرت هست و پورشه در دسته اسپرت کوپه و جالب نیست با هم مقایسه شود
M@M@DRZ911
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲الحق که جی ام کار درست رو کرد هرچند طراحی نسل هشتم به زیبایی نسل قبلی و همینطور c6 نشد اما توی پرفورمنس به شدت به رقبای اروپایی نزدیک شدن .
rs این نسل هم که اصلا حرفی نمی مونه براش جزو ۳ خودروی مورد علاقه خودمه .
Yasin
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲بهشدت منتظر نسل بعدی هردو هستم 🔥🔥
HR3
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲من نزدیک 25 سال هست پیگیر اخبار دنیا خودرو هستم یه روزایی اوتخر دهه ی 70 و اوایل دهه ی 80 با چه مشقتی مجله ماشین می خریدم گاهی بعضی ماه ها مجله به شهر ما نمی اومد با کلی التماس از بزرگترهایی که به شهرهای اطراف می رفتن می خواستم برام آخرین نسخه ی مجله ی ماشین رو بخرن تقریبا از سال 80 تا تا 97 تمام شماره های مجله ماشین رو دارم بدون کسری
البته هر چه جلوتر اومدیم دسترسی به رسانه های مختلف حوزه ی خودرو بیشتر و بیشتر شد و دیگه با وجود فضای مجازی از 97 به این طرف به خاطر حمایت از محیط زیست و مصرف کمتر کاغذ اخبار حوزه ی خودرو رو فقط از اینترنت دنبال می کنم هرچند اون حس و حال وصف ناشدنی باز کردن شماره جدید مجله رو بعد یه ماه انتظار نداره ولی خوب فضای مجازی اخبار گسترده تر و فوق العاده سریع تر و کامل تر می تونه به دستت برسونه
اینم بگن این سال ها اکثر دوئل های پورشه و کوروت رو خوندم معمولاً مهندسی ناب آلمانی برتری روی کاغذ آمریکایی ها رو شکست داده اما پیشرفت کیفی کوروت هم ستودنیه
Alan.r
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲مهندسی یعنی این
با ۲۳۵ اسب قدرت و ۵۰۰ نیوتون متر گشتاور کمتر کوروت رو با خاک یکسان کرد 🔥💪💪🇩🇪🇩🇪
ARMAN سابق
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲بله اگه با 60 هزار تا قیمت بالاتر با خاک یکسان نکنه که بدرد سطل آشغال میخوره فقط
این نوع حرف زدن فقط نشونه یه آدم تعصبیه که به جای اینکه فقط درباره ماشینی که طرفدارشه نظر میده برا بقیه هم کم نمیزاره
blackwing
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲Alan
هیشششششش
مثینکه یادت رفت جنگ جهانی دوم آمریکا چطوری آلمان رو با خاک یکسان کرد ! الانش هم در حد یه ایالت امریکاست ، زیاد جوگیر نشو 🤫🤫🤫
بی خیال اسم
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲والا آمریکا شانس آورد
که سرمای روسیه جلو آلمان رو گرفت
Ali
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲داداش ببین آلمان البته هیتلر که ساقیش همکه خوب بود در سر داشت که کل دنیا رو اداره کنه ولی دیگه نفهمید که آقا شوروی و آمریکا هم در این دنیا وجود دارند ، واسه همین اول از شوروی هم به خاطر سرمای زیادی که داشت و هم قدرت بیشتر که نسبت به آلمان داشت شکست خورد و دوم هم آمریکا حمله کرده و آلمان رو با خاک یکسان کرده بود ، البته به نظر من این ماشین ها ربطی به جنگ جهانی دوم نباشه
Kamy
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲بعدشم همین آمریکا با کمک انگلیس با آوردن دوستان عزیزت به سر کار ما رو با خاک یکسان کردن
Royal Driver
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲الان جنگ جهانی چه ربطی به این حرفی که ایشون زدن داشت؟ سریع یکی یک حرفی میزنه باید پای جنگی که ۷۰ سال پیش رخ داده رو بکشید وسط ؟
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲فعلا که پورشه با خاک یکسان شد نه تو قدرت حرفی برای گفتن داره نه شتاب نه تاپ اسپید
Kamy
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲جفتشون عالین
اینجا دوست ندارم بین دو راهی انتخاب قرار بگیرم
درسته C8 از نظر فنی و پرفورمنس و طراحی داخلی و خیلی چیزای دیگه بهتر از C7 هست ولی اتاق C7 رو بیشتر دوست دارم چون آمریکایی تره
R@min
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲این نسخه rs نسل ۹۹۱ بنظرم بهترین ۹۱۱ تاریخه، به معنای واقعی کلمه بی نقصه.
Mf1
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲بدون شک بهترینه شورلت چه یک ثانیه عقب باشه چه جلو کاری که شورلت انجام داده لامبورگینی هم توی خواب هم نتونست انجام بده امیدورام شورلت یه خودروی قدرتمند دیگه هم قیمت با اروپای ها بسازه اونموقع دستشون بازتره برای ساختن بهترین خودرو هر چند همینم شکست ناپذیره بخاطر قیمت و تایم های بینظیرش
JDM سابق
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲این نسخه ZR1 ماشین خیلی خوبیه ولی چون همزمان داشتن C8 رو توسعه میدادن جی ام بهش آنچنان نپرداخت حتی گیربکس ۱۰ دنده رو جا نکرد توش و از همون ۸ دنده قدیمی رو قرار دادن
GT3 RS هم خیلی قدره همیشه پا به پا GT2 RS با کمترین تأخیری تو پیست پا گذاشته
اما جدیدا C8 ZO6 رو motorsports magazine تو پیست مگنی کورس فرانسه تست کرده که سنا سریعترین بوده ولی تونسته GT2 RS رو مغلوب کنه و دوم بشه.
اینم تایم ها هستن 👇
MC laren Senna: 1:14.93
C8 ZO6: 1:15.23
911GT2 RS: 1:15.91
911GT3 RS: 1:15.96
pista 488: 1:16.06
بقیه تایم هارو تو پیج میتونید ببینید
اینم لینکش هست
https://www.corvetteblogger.com/2023/04/24/video-corvette-z06-with-z07-beats-porsche-with-a-timed-hot-lap-at-magny-cours-in-france/
ویدئو هم در لینک موجوده.
البته فکر کنم یجا دیگه هم هست کهGT2RS سی هشت و مغلوب کرده باشه
R@min
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲این کوروت زرد نسخه اروپا هست که بخاطر فیلتر GPF ۴۰ اسب کم شده از قدرتش.
JDM سابق
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲بله متأسفانه پایپ بندی اگزوز کاملاً زار میزنه🤦
فرشاد
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲جناب سوشیانت و نوا چه توجیحی دارن؟
قیمت؟
متاسفانه رو پیست ماشینا بودن نه اسکناس
250اسب کمتر
2.2لیتر حجم موتور کمتر
بیشتراز200تا گشتاور کمتر
سوپرشارژ جلوی تنفس طبیعی
عامل پیروزی چیزی نبود جز مهندسی موتور اسپرت یزی که تو کوروت نیس
زی او سیکس هم با یه دهم از بغل گوشش رد شد
حسن
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲شما اگه به جز ادعا یه کم مطالعه کنی میدونستی که خودروی موتور عقب هیچگونه مهندسیه خاصی نداره و مرکز ثقل خودرو پایین تره که حتی به نسبت کاربرد خودرو برای پیست میتوان فاصله را بازمین کمتر کرد. حرکت خودروی موتور عقب در پیچها راحت تره چون تقسیم وزن در 4 چرخ بهتر از موتور جلو است همچنین انتقال قدرت موتور به چرخها بهتر صورت میگیره چون فاصله موتور تا چرخ کمتره و سنگینیه موتور روی چرخهای دریافت کننده است و چسبندگی بیشتره
مساله ی بعدی اینه که GT3 در نسخهٔ RS بهطور خاص برای پیست توسعه پیدا کرده است.
کوروت یه خودرو با کارکرد روزمره موتور جلو دف عقبه.
هرچند شورولت باسی 8 نشون داد هیچگونه برتریه مهندسی وجود ندارد و فقط موتور باید میرفت عقب اما شما به دل نگیر تیکنولوزیه پورشه هم خوبه
فرشاد
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲شمام اگه بین صحبتای من و سوشیانت بودی میفهمیدی
چطورمیشه وقتی زی او سیکس میزنه میشه تکنولوژی آمریکن با اصالت آمریکن و قیمت معقول
ولی وقتی پورشه میزنه میگین
واح واح واح اینکه چیزی نی موتور عقبه فلانه بیساره
تا دیروز سوشیانت میگف تو این رده اصلا آپشن و امکانات مهم نیس الان که کوروت خورد کردیش استفاده روزمره
من دلم به حال شما میسوزه اگه روزمره هم باشه کوروت میبازه چون یک سوم آپشنای پورشه رو نداره
بعدشم
جیگر اگه مهندسی و تکنولوژی پورشه بد بود که هر ننه قمری مث تو و کوروت میتونس لمان بشه اونم نه یه بار نه دوبار اگه ناراحت نمیشی ناقابل19بار
خوشال میشم عنوانایی به مهمی لمان که آمریکنا توش اول هستن و بگی شاید من نمیشناسم😂
حسن
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲تاثیر گذار بود یه بار دیگه کامنتت را بخون ودر عصبانیت کامنت نذار .
هر چند ننه قمر را از روی عصبانیت و عمدا برای توهین کردن نوشتی اما ننه قمر یعنی یک انسان عادی یا عوام یا شخصی که مثل اکثریت و عموم جامعه است .پاینده و پیوروز باشی
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲الان هم میگم تو این کلاس آپشن و کیفیت متریال مهم نیست البته شورولت هم اصلا کیفیت متریال و آپشن کمی نداره
رامین
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲مرد مومن هر چند تعصبی رو هیچ برندی ندارم و پورشه رو خیلی دوست دارم ولی پورشه موتور عقب هست و شوی موتور جلو و دف عقب با اون گشتاور بالا و تیکاف میدونی که نمیشه سریع شتاب گرفت. چرا حرف غیر منطقی میزنید
R
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲آقای منطقی موتور c8 که رفته عقب بازم نتونست gt3 رو با اختلاف شکست بده اینو چی میگی
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲این اعداد تو پیسته مگه به قول خودت خیابون پیست رانندگیه از این بهونه ها منم بلدم بیارم😂😂😂 در ضمن تو متن هم گفته شده که سواری شورولت بهتره و شتابش هم بهتره تاپ اسپید و قدرت کوروت c7 zr1 هم که حتی از اون gt2 rs بهتره چه برسه به این😂😂😂
فرشاد
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲همینکه تو مقایسه پیست دوتا ماشین تقریبا شهری معیارت به جای آپشن و برند و سلیقه تاپ اسپید هس معلومه لجندری هستی
ایموجی خنده الکی هم نزار پورشه هم برات نامه فلدایت شوم ننوشته
فرشاد
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲گفتم قهرمانی هایی درحد لملن برام بشمار اسب زیاد هرز زدن به درد خودت میخوره
Siyavash
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲نمیتونم هیچ انتقادی از این دو خودرو بکنم…واقعا همه چیز تمام هستن …
Siyavash
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲تنها ایراد کوروت به نظر من اینه که قیمتش کمه و درواقع پول یه ماشین اسپرت رو بابتش پرداخت میکنی و این بزرگترین ایرادش هست همینو عم قیمت پورشه فراری لامبورگینی مکلارن بزارن،خیلی خیلی لاکچری تر و بهتر میشه…من هیچ تعصبی رویه این کوروت هم ندارم گفته باشم نگید چون فنش هستم این حرفو زدم…من کلا عاشق همه ماشین ها هستم
حسن
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲اصلا ارتباطی به مهندسی و برتریه تکنولوژی نداره . خودروی موتور عقب در پیچ نسبت به موتور جلو برتری داره همچنین چسبدگیه بیشتری داره و انتقال قدرت موتور به چرخها بهتر صورت میگیره و ساخت سی 8 خیلی ساده این مطلب را ثابت کرد.
کوروت بهترین خودروی موتور جلو دف عقب تاریخ خودروسازیه جهان.
مازیار
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲حالا بقیه به کنار
یعنی از تمام فراری های موتورجلو سرتره؟
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط برای اینکه مهندسی فوق العاده شورولت رو متوجه بشی کافیه بدونی سوپر فست که یکی از سریع ترین ماشین های فراری ۳۴۰ تت میره یعنی پنج تا کمتر از کوروت c7 zr1 که ۳۴۵ پنج تا میره تو شتاب هم که نسل جدید یعنی c8 خیلی خوب نشان داد که لامبو و فراری بهتره
حسن
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲GT3 در نسخهٔ RS یکی از تهاجمیترین نسخههای ۹۱۱ محسوب میشود. این خودرو بهطور خاص برای پیست توسعه پیدا کرده است.
پورشه موتور عقب توسعه یافته برای پیست .
کوروت موتور جلو دف عقب
موتور عقب تفاوتها را رقم میزنه
فک نکنم پورشه کار خاصی کرده باشه باید گفت کوروت چی ساخته که مقابل یه خودروی مخصوص پیست این اختلاف کم را رقم زده .
ARIAN
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲یکی از دوستان نوشته کوروت بهترین موتور جلوی دیفرانسیل عقب تاریخه! بهتره به این دوستمون بگیم در صورتی بهترینه که وایپر و اس ال اس و ال ال آر و فراری پونصد و نود و نه و اف دوازده و هشتصد و دوازده و خیلی ماشین های دیگه وجود خارجی نداشته باشن!….
Hamidreza
۸ اردیبهشت ۱۴۰۲حضرت عباسی این نسل کوروت رو خیلی دوس دارم…zr1 واقعا بهترین کوروتیه که تا به حال دیدم با همه چیزش حال میکنم از استایل بگیر تا برسه به پرفورمنس ، خالص ترین کوروت تاریخه … موتور وسط بودن به کوروت نمیاد خداوکیلی…
پورشه که ثابت شده و چیزی نگم بهتره…
ARMAN سابق
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲این کوروت رو بیشتر از C8 می پسندم چون موتور جلویه و پایبند به ریشش
پورشه هم از نظر مهندسی واقعا حرف نداره و دلیل قیمت بالاترش رو قشنگ ثابت می کنه
Reza Waffen SS
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲پورش ۹۱۱ GT3 RS ترکوند
سوشیانت
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ایول شورولت باز هم مهندسی فوق العاده ش رو نشون داد قدرت سرعت و شتاب بهتری داره نسبت به gt3 rs
🇺🇲🇺🇲🇺🇲💪💪💪
Amir
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲😐😐😐