مدل ۹۵۹ به عنوان یکی از معدود تولیدات پورشه در کلاس سوپراسپرت دارای اهمیت است. این خودرو در زمان تولید، نسخهی پیشرفتهتر و قدرتمندتر از پورشه ۹۱۱ محسوب میشد. بسیاری از کارشناسان خودرو، از جمله رسانهی Sports Car International، پورشه ۹۵۹ را بهترین خودروی اسپرت دههی ۸۰ میلادی دانستهاند.
پورشه ۹۵۹ پس از ۴ سال تحقیق و آزمایش، در سال ۱۹۸۶ به خط مونتاژ رسید. پیتر شوتز (Peter Schutz) بین سالهای ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ مدیرعامل پورشه بود و شخصا، پروژهی ۹۵۹ را برای فروش در کلاس سوپراسپرت و رقابت در مسابقات گروه B، ایدهپردازی کرد. این تصمیم زمانی گرفته شد که پورشه، درگیر مشکلات اقتصادی بود و احتمال توقف تولید ۹۱۱ برای همیشه، وجود داشت.
از نظر تاریخی، ۹۵۹ اولین سوپراسپرت پورشه محسوب میشود. هرچند که مدلهای تقویتشده از ۹۱۱، همواره آمادهی رقابت با سوپراسپرتهای گرانقیمت ساخت فراری و لامبورگینی بودهاند اما فقط ۳ خودرو، شامل ۹۵۹ و کررا GT و ۹۱۸، به کلاس سوپراسپرت تعلق دارند.
فناوری و تجهیزات پورشه ۹۵۹
یکی از مهمترین دستاوردهای پورشه در ۹۵۹، نصب سیستم دو دیفرانسیل اختصاصی برای این خودرو بود. برای رسیدن به این هدف، تغییراتی در پلتفرم ۹۱۱ تیپ ۹۳۰ داده شد. دیگر موضوع جالب اینکه، پیشرانهی ۹۵۹ نیز ارتباط مستقیم با هیچ کدام از نسخههای ۹۱۱ نداشت. در آن زمان، پورشه ۹۱۱ به موتورهای ۳/۳ و ۳/۶ و ۳/۷۵ لیتر مجهز بود اما برای ۹۵۹، پیشرانهی ۲/۹ لیتر طراحی شد.
موتور ۲۸۴۹ سیسی توئینتوربو که روی پورشه ۹۵۹ جادهای نصب شد، قبلا برای مدلهای مسابقهای مشهور، مثل پورشه ۹۵۶ و ۹۶۲ وجود داشت. این پیشرانهی ۶ سیلندر تخت ۲۴ سوپاپ، همراه سیستم انژکتور بوش (Bosch Metronic 2.1)، دور موتور مجاز تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه ارائه میکرد.
در بدنه، از ترکیب آلیاژ آلومینیوم و الیاف آرامید استفاده شد که در آن زمان، مخصوص فضاپیماها بود. علاوهبر کاهش وزن قابل توجه، طراحی ۹۵۹ نیز به گونهای شکل گرفت که ضریب درگ بسیار خوب ۰/۳۱ داشته باشد. سیستم تعلیق برای مدلهای مسابقهای، ارتفاع ثابت داشت اما در نسخههای جادهای ۹۵۹، حالتهای متفاوت هماهنگ با سرعت ارائه میکرد. این خودرو همچنین، مجهز به چرخهای ساخته شده از منیزیم بود.
سیستم دو دیفرانسیل پورشه PSK با نام کامل Porsche-Steuer Kupplung اولینبار روی ۹۵۹ به شکل محصولی تجاری، شناخته شد. این فناوری، در هر دو حالت گذر از پیچ یا رانندگی در مسیر مستقیم، انتقال نسبت گشتاور بین محورهای جلو و عقب را تنظیم میکرد. به همین دلیل پورشه ۹۵۹ مجهز به PSK، برای رانندگی آرام در شهر یا مانورهای سریع پیست، عملکردی بسیار خوب و متفاوت از رقبا داشت.
عملکرد فنی و رکوردهای تاریخی پورشه ۹۵۹
در کمال ناباوری، پورشه ۹۵۹ با موتور ۲۸۴۹ سیسی، ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور داشت. این مدل فقط با گیربکس ۶ سرعتهی دستی تولید شد. وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرمی برای ۹۵۹، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۶ ثانیه و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت ۱۱/۵ ثانیه فراهم میکرد. نهایت سرعت ۹۵۹ استاندارد، ۳۱۹ کیلومتر برساعت بود.
نسخهی کامفورت (Komfort) پورشه ۹۵۹ نیز با قدرت ۴۵۰ اسب بخار تولید شد که امکانات رفاهی بیشتری داشت اما از نظر سرعت و شتابگیری، چندان متفاوت از ۹۵۹ نبود. البته خریدار میتوانست از شرکت سازنده تقاضای نسخهی قدرتمندتر (factory upgrade) را بدهد تا ۵۳۰ اسب بخار قدرت با نهایت سرعت ۳۳۶ کیلومتر برساعت در اختیار داشته باشد.
پورشه نسخهای ویژه با نام 959S نیز تولید کرد. این نمونه، ۵۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما دارای تجهیزات خاص، مثل صندلیهای اسپرت بود. کاهش وزن برای 959S منجر به ثبت نهایت سرعت ۳۳۹ کیلومتر در سال ۱۹۸۸ شد. این رویداد توسط خبرنگاران مجلات خودرویی در پیست دایرهای ناردو (Nardò Ring) فولکس واگن به ثبت رسید. تنها ۲۱ دستگاه 959S ساخته شد.
رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت با خودروی استاندارد جاده برای مدتها، رویای خودروسازان بود. در سال ۱۹۶۹، لامبورگینی میورا SP400 به سرعت ۲۸۸ کیلومتر برساعت رسید و سال ۱۹۸۲، لامبورگینی کونتاش توانست ۲۹۳ کیلومتر برساعت ثبت کند.
پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۶، رسما سریعترین خودروی جادهای دنیا شد و بدون تغییر تنظیمات کارخانه، سرعت ۳۱۹ کیلومتر برساعت داشت. پیشتر، پورشه ۹۱۱ تیونینگ راف (Ruf BTR) توانسته بود نهایت سرعت ۳۰۵ کیلومتر برساعت را در سال ۱۹۸۳ ثبت کند. دیگر محصول راف با نام CTR اولین خودروی جادهای بود که رکورد ۹۵۹ را با رسیدن به سرعت ۳۴۲ کیلومتر برساعت، شکست.
پیشتر گفته شد که ۹۵۹ در سال ۱۹۸۸ به سرعت ۳۳۹ کیلومتر برساعت رسید. باتوجه به اینکه خودروهای راف، نسخههای تیونینگشده محسوب میشوند، میتوان ادعا کرد پورشه ۹۵۹ تا سال ۱۹۹۳ که مکلارن F1 با نهایت سرعت ۳۵۵ کیلومتر برساعت ظهور کرد؛ حدود ۷ سال عنوان سریعترین خودروی دنیا را در اختیار داشت.
افتخارات پورشه ۹۵۹ در موتور اسپرت
پورشه ۹۵۹ برای مسابقات لمان ۲۴ ساعته، بازنگری شد. مدل مخصوص پیست با کد ۹۶۱ و رانندگی رنه متژ (René Metge) در لمان ۱۹۸۶ توانست قهرمان کلاس GTX شود و در مجموع رتبهی هفتم را ثبت کند. دیگر خودروی پورشه به نام 962C نیز قهرمانی اصلی را به دست آورد. سال ۱۹۸۶، تمام ردههای اول تا هفتم لمان به خودروهای پورشه در کلاسهای مختلف اختصاص داشت.
هدف اصلی پورشه از تولید ۹۵۹، حضور در رقابتهای گروه B رالی بود. مدیران تیم، پیشتر، از ۹۱۱ دو دیفرانسیل (پورشه ۹۵۳) برای مسابقات رالی استفاده کرده بودند؛ اما ۹۵۹ ساخت ۱۹۸۳ از جهات مختلف برتریهای فنی برای مسیرهای سخت داشت.
در پایان مسابقات رالی پاریس – داکار ۱۹۸۴، پورشه ۹۵۹ با رانندگی رنه متژ به مقام اول رسید. دیگر خودروی پورشه ۹۵۹ نیز ششم شد. قهرمانی در لمان و رالی داکار، رنه متژ فرانسوی را به اسطورهای در تاریخ پورشه و دنیای موتوراسپرت تبدیل کرد.
ممنوعیت فروش در امریکا و خرید توسط بیل گیتس
به دلایل مختلف، از جمله قوانین سختگیرانه برای ایمنی خودرو در سالهای دههی ۸۰ میلادی، ثبت پلاک پورشه ۹۵۹ مخصوص بازار امریکا ممنوع شد.
در سال ۱۹۸۸، بیل گیتس، بنیانگذار ثروتمند شرکت مایکروسافت یک دستگاه پورشه ۹۵۹ از آلمان خرید. این خودرو طبیعتا فاقد استاندارد مورد تایید بنیادهای ایمنی بزرگراههای امریکا مثل NHTSA و EPA بود؛ پس به محض ورود به این کشور، توسط گمرک ایالات متحده ضبط شد.
سرانجام در سال ۱۹۹۹، قانونگذاران امریکایی قوانین ایمنی برای خودرو را تغییر داده و گمرک را مجبور به آزادسازی مدلهای توقیفی کردند. پورشه ۹۵۹ نیز تحویل بیل گیتس شد اما طبق قانون جدید، محدودیت رانندگی ۴ هزار کیلومتر در سال داشت.
هماکنون در امریکا، پورشه ۹۵۹ و هر خودرویی که بیش از ۲۵ سال، عمر داشته باشد، مدل کلکسیونی محسوب میشود و مجاز به تردد است.
قیمتگذاری زیانده برای پورشه ۹۵۹؛ داستانی مشابه بوگاتی ویرون
اولین مدلهای جادهای از پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۷ تحویل خریداران آلمانی شد. این خودروها، ۴۳۰ هزار مارک آلمان معادل ۲۲۰ هزار دلار قیمت داشتند.
پورشه سالها بعد اعلام کرد، تولید هر مدل ۹۵۹ حدود ۵۰۰ هزار دلار برای شرکت سازنده، هزینه داشته است. این رقم، البته مخارج مربوط به تحقیقات فنی و ۳۷ نمونهی پیشتولید (پروتوتایپ) را نشان میداد. در مجموع ۳۳۷ خودروی استاندارد به مشتریان تحویل داده شد و ۸ مدل اختصاصی از سری کامفورت با قیمت تقریبی ۴۰۰ هزار دلار به کلکسیونرهای منتخب رسید. هماکنون دو پورشه ۹۵۹ استاندارد و مسابقهای در موزه پورشه باقی ماندهاند.
محاسبهی قیمت پورشه ۹۵۹ در زمان حال، باتوجه به کیفیت فنی، کیلومتر کارکرد و شرایط نگهداری متفاوت است اما براساس اطلاعات موجود از حراجیهای مختلف، امروزه ارزش کلکسیونی پورشه ۹۵۹ حدود یک تا ۲ میلیون دلار برآورد میشود. این قیمت البته برای 959S گرانتر و نزدیک به ۲/۵ میلیون دلار است.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۸ مهر ۱۴۰۱به امید خدا و کمک شما
سری مقالات شاهکارهای کلاسیک، با هدف معرفی خودروهای تاریخ ساز جهان، ادامه خواهد داشت
دوستان لطفا پیشنهادات و نظرات خودتون رو بفرمایید
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱مگر میشود به قلم شیوای شما هم ایراد جوئی کرد؟!
صحیح است که هیچ چیز بینقص نیست؛ اما یافتن نقصِ کلام شیوای شما، در توان ما نمیگنجد!
انشاالله همیشه پایدار و سلامت و سرزنده باشید:)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مهر ۱۴۰۱خیلی لطف دارین :)
Taha Malek
۱۸ مهر ۱۴۰۱خیلی هم عالی
یه پیشنهاد درباره سری مقالات داشتم که تگ هر سری (مثلا شاهکار های کلاسیک) در مقالات ثبت شه تا با استفاده ازش به راحتی کل مجموعه رو یکجا بتونیم ببینیم
محمدهادی
۱۹ مهر ۱۴۰۱پیشنهاد عاااالی و کاربردیه
OM.01
۱۸ مهر ۱۴۰۱سلام آقای اشتری. راستش من یه درخواست کوچولو موچولو دارم.
اگه امکانش هست مطالب درمورد خودروهایHOT ROD و STREET ROD بزارید یعنی کلیپ های مسابقه های درگ،تست درایو،و حراجی های فروششون. واقعا دنیای زیبایی هستش هات راد و استریت راد ها. موتورترند مقاله هاشونو میزاره اگه بشه روش کار کنید عالی میشه. هیچ سایت داخلی مقاله درباره این سبک ماشینا نمیزاره.
GMA
۱۸ مهر ۱۴۰۱سلام
ممنون از زحمات شما
لطفا یه مقاله کامل و جامع هم درباره فورد GT40 منتشر کنید،سپاس
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مهر ۱۴۰۱سلام
ان شا الله هفته آینده انجام می دم
احمدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۱سلام
این بخش جدید که اضافه کردین واقعا عالیه
لطفا مک لارن F1
فراری F50
GMA
۱۸ مهر ۱۴۰۱https://www.pedal.ir/mclaren/%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae%da%86%d9%87-%d9%85%da%a9-%d9%84%d8%a7%d8%b1%d9%86-f1-%d8%a7%d9%81%d8%b3%d8%a7%d9%86%d9%87%e2%80%8c%d8%a7%db%8c/
Royal Driver UK 70
۱۸ مهر ۱۴۰۱این پست مکلارن اف۱ که یکی از بهترین چیزایی بود که این سایت به خود دیده بود.
محمدهادی
۱۹ مهر ۱۴۰۱به به
چه نازنینایی دارن اسم برده میشن
بوگاتی EB110
فولکس W16 ناردو
دیابلو SV
ونتوری
لیستر استورم
اصن همین پورشه ۹۵۹ مگه کم چیزی بود؟
هرچقد ویژگی اشو میخونم ازش سیر نمیشم لنتی
دهه ۸۰ شتاب ۳و نیم ثانیه
۳۴۰کیلومتر سرعت
مواد سبک وزن شاتل فضایی!
۲ونیم لیتر حجم!
۵۱۰ اسب بخار!
رینگ های منیزیمی!
مگه داریم
مگه میشده آخه…
Reza Waffen SS
۱۸ مهر ۱۴۰۱با تشکر از زحمات گران قدرتان
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مهر ۱۴۰۱سلامت باشید :)
سامان اذری
۱۸ مهر ۱۴۰۱اقای اشتری
لطفا یه اکانت تلگرام رو تو سایت بذارید تا کاربرها عکسهایی که گرفتن رو بفرستن اونجا
و شما تو پیج بذارید
قبا این کار دو بار انجام شده بود که استقبال بسیار زیادی ازش شده بپد
Royal Driver UK 70
۱۸ مهر ۱۴۰۱دمتووووووون گرم آقای اشتری از خواب پاشدم دیدم مطلب ۹۵۹ اسپرت گل کردم، واقعا لذت بردم یدونه اید 🙏♥️
Radmehr
۱۸ مهر ۱۴۰۱با تشکر از شما واقعا خوندن مقالات این سایت استرس رو ازمن دور میکنه ارزوی افتخارات و مخاطبان بیشتر برای این سایتتون و نویسندگانتون میکنیم
SLR _ 722
۱۸ مهر ۱۴۰۱خیلی ممنون از حسن سلیقه شما
بنظرم sl300 هم میتونه گزینه مناسبی باشه
Iman99
۱۹ مهر ۱۴۰۱عالیه فکر خیلی خوبیه من هم مثل خیلی از دوستداران خودرو عاشق خودروهای کلاسیک هستیم
محمدهادی
۱۹ مهر ۱۴۰۱جناب اشتری به شخصه، بررسی ابرخودروهای دهه ۷۰ تا ۲۰۰۰ و اشاره به ویژگی های خاصشون برای من اغواکننده خواهد بود
بابا دستخوش
پیروز و پایدار باشه پدال
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱درود بر فردیناند پورشه(فری پورشه) بابت پایهگذاری این شرکت!
حداقل در دو دههی اخیر نمیتوان یک خودروی ناامید کننده از این شرکت یافت؛ اصلا پورشه یکی از قواعد فکری در مهندسیست:)
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱“نسخهی کامفورت (Komfort) پورشه ۹۵۹ نیز با قدرت ۴۵۰ اسب بخار تولید شد که امکانات رفاهی بیشتری داشت اما از نظر سرعت و شتابگیری، چندان متفاوت از ۹۵۹ نبود. البته خریدار میتوانست از شرکت سازنده تقاضای نسخهی قدرتمندتر (factory upgrade) را بدهد تا ۵۳۰ اسب بخار قدرت با نهایت سرعت ۳۳۶ کیلومتر برساعت در اختیار داشته باشد.”
این هم سندی بر سخن من=) حتی بیش از ۲۰ دههی قبل هم پورشه شاهکارهای خودروسازی را طراحی میکرد!
Alan.r
۱۸ مهر ۱۴۰۱شاهکار!!!!!
واقعا مشخصات فنیش برای امروز هم شگفت انگیزه
طراحی هم که دیگه تعریف نمیخواد
دستتون درد نکنه آقای اشتری عاشق این دسته از مقالاتم ❤️
TML BN
۱۸ مهر ۱۴۰۱من هر وقت این خودرو رو میبینم یک آرامشی از طراحی زیباش میگیرم
ماکسیمیلیان
۱۸ مهر ۱۴۰۱پیشتر گمان میکردم که فردی مانند من نیست… گویا سحر پورشه اینچنین رقم میزند!
TML BN
۱۸ مهر ۱۴۰۱حال میکنم آمریکا چقد فشار میخورد مثلا محصولاتی مثل اسکای لاین یا همین ۹۵۹ رو به بهونه های مختلف ممنوع می کرد😂😂
و اگر در آمریکا خودرو ی بیش از ۲۵ سال کلاسیک حساب میشه پس چقد ما کلاسیک بازیم تو ایران
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۱این ماشین تو تست های NHTSA آمریکا رد شد. خیلی از محصولات پرفورمنس دهه 80 و 90 مشکلات ایمنی داشتن، بهونه های مختلف هم وجود نداره چون این ماشین ها اصلا رقیب مستقیم آمریکایی نداشتن که تهدیدشون کنه پس بهتره این افسانه سرایی هارو بزارین کنار.
TML BN
۱۸ مهر ۱۴۰۱البته اسکای لاین فکر کنم به خاطر اینکه سرعت ماشین پلیس ها بهش نمیرسید ممنوع شد واقعا مسخره است
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۱نه دوسته من اسکای لاین فرمون چپ وجود نداره چون با تغییر جای جعبه فرمون باید یه سری قطعات موتور هم مثل توربو جابجا می کردن که تنظیمات موتور بهم میخورد. از لحاظ بدنه هم بخاطر سبک سازی ها کاملا ناایمن و آسیب پذیر هست.
اون زمانی که اسکای لاین تولید می شد اوج مسابقات خیابونی تو آمریکا بود که محصولاته تیون شده بسیار قوی تر از اسکای لاین ها وجود داشت.
datsun
۱۸ مهر ۱۴۰۱رامین جان شما همیشه فکر میکنید در مورد اسکای لاین اسطوره سازی شده یادمه قبلا هم اینو گفتی شاید به خاطر فرمان راست بودن اجازه ورود نداشتن ولی ضعف بدنه ای وجود نداشت این ماشین ۱۵۶۰ کیلو وزن داشت چی رو سبک سازی کردن شاسی این ماشین به قدری قویه که با کمترین تقویت شدیدترین تیونها رو تحمل میکنه یه کم در مورد اسکای لاین مطالعه کنی هم r32 هم r33 و هم r34 و حتی همون نسل اول دهه شصت که توی پیست متولد شد میفهمی چه مسابقات و افتخاراتی و چه رکوردهای به جا گذاشتن و الکی اسطوره نشدن.
R@min
۱۸ مهر ۱۴۰۱رفیق من قبلا اینارو گفتی کسی هم منکر افتخارات اسکای لاین نیست ولی اون موقع هم نظر احساسی دادی که اسکای لاین و بقیه بخاطر سرعت بالا و مسائل دیگه اجازه تردد ندارن که همون موقع هم جواب دادم. من نگفتم اسطوره سازی شده اتفاقا کامنتمم هست و خودتم می دونی، بلکه همیشه نقاط ضعف و قوت یه محصول رو با هم میگم اگر به مذاق کسی خوش نمیاد عذر خواهی می کنم. قطعا خودت خیلی بهتر از من می دونی اگرم بخوای بیشتر از 10 تا منبع می فرستم و مشکلاتو میگم دونه به دونه.
بعد این چند سالی که کامنتای همو دیدیم به یه شناخت حداقلی رسیدیم که حرف پرت و بدون سند یا از روی غرض نمی زنیم پس این تفکرات رو بزار کنار.
viper2
۱۸ مهر ۱۴۰۱ربطی نداره . ماشین ۲۰۲۲ هم میتونه کلاسیک باشه . مثلا همین لندکروز سری هفتاد . خب ۲۰۲۱ اش رو شما نگاه کنید چقدر اون راهنمای نارنجیش با اون خط و دستگیره های استیل باهم فضای بسیار کلاسیکی رو ساخته . یا مثلا سیلورادو که از نظرم خیلی کلاسیک طراحیش کردن مخصوصا ون انتن و اینش . یا مثلا اندکروز سری ۱۰۰ و ۱۰۵ . خب اینا حدود ۱۵ سال ازشون میگذره ولی به نظر من کلاسیک حساب میشن چون یه حس نوستالژیک توشون هست . با اون طرح چوب و چرم موج موجی بسیار با کیفیت تویوتا . در کل به نظر من فقط به ماشینایی با سن بالا نمیشه گفت کلاسیک .
ارش
۱۸ مهر ۱۴۰۱عجب شاهکاری پس رکورد سرعت دهه ۸۰ دست ژرمن ها بوده فکر میکردم متعلق به فراری بوده .
بی خیال اسم
۱۸ مهر ۱۴۰۱فقط نهایت سرعت و قدرتش از یک موتور ۲.۸ لیتری!
واقعا هرچی بگم کمه از این پادشاه دهه ی ۸۰😍❤
imanenzo
۱۸ مهر ۱۴۰۱مثل همیشه شیوا و عالی بود.آقای اشتری عزیز اگر امکان داره یه مقاله مفصل از فراری f50 و انزو کار کنید
ARMAN سابق
۱۸ مهر ۱۴۰۱یعنی شاهکار رو تو این خلاصه کردن
واقعا دم پورشه گرم که یکی از اساتید خلق شاهکار هستش
احمدرضا
۱۸ مهر ۱۴۰۱اصلا به قیافه معصومش نمیخورد انقد سریع و بی رحم باشه
هیولایی بود واسه خودش
Royal Driver UK 70
۱۸ مهر ۱۴۰۱لذت بردم خیلی منتظرش بودم
ارین صاحب جمعی
۱۸ مهر ۱۴۰۱باید به این بابابزرگ گفت بیا ببین نوت (911gt3 2022 ) تو پیست چه کرد
RezaRs
۱۹ مهر ۱۴۰۱اقای اشتری عالی باز این مطالب بذارید
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ مهر ۱۴۰۱ممنون از توجه شما
حتما سعی می کنم ادامه بدم
Porsche 911
۱۹ مهر ۱۴۰۱یکی از بهترین و لذت بخش ترین مطالبی که در پدال خوندم
به عنوان یک طرفدار پورشه به همراه افراد دیگه ۹۵۹ رو بهترین ساخته کل تاریخ پورشه میدونم
دارای هویت ۹۱۱ و سریع ترین ماشین زمان خودش مهم ترین ویژگی های این ماشین هستن
همچنین طراحی و کاربری فوق العاده اش همه رو مجذوب خودش میکنه
این ماشین به همراه ۹۱۱ های دیگه ماشینی هست که میتونی باهاش بری مرکز شهر خرید بکنی و بعدش بتونی بری مسابقه و خیلی ماشین های دیگه رو شرمنده بکنی
اون مدل ۹۵۳ هم ماشین موفق اما کم عمری بود
موتورش ۶ سیلندر ۳۰۰ اسب بخاری و وزن ۱۲۴۷ کیلوگرمی بود که توی یکی از مسابقات داکار اول شد
حتی به این مدل ۹۱۱ ۴×۴ هم میگفتن
چون از سیستم چهار چرخ محرک خیلی پیشرفته ای در زمان خودش استفاده میکرد
محسن.د
۱۹ مهر ۱۴۰۱959 از اون مدل هاست که وقتی دعوا بشه بگن گنده تون کیه، ما میگیم 959 😎
(مهران جان چقدر جات خالیه… اگه بودی حتما چندتا نکته هم تو اضافه میکردی در مورد این ماشین 😢)
amirrezam
۲۹ مهر ۱۴۰۱ایول پورشه