پورشههفته نامه

شاهکارهای کلاسیک؛ پورشه 959 سوپراسپرت تاریخ‌ساز آلمانی

مدل ۹۵۹ به عنوان یکی از معدود تولیدات پورشه در کلاس سوپراسپرت دارای اهمیت است. این خودرو در زمان تولید، نسخه‌ی پیشرفته‌تر و قدرتمندتر از پورشه ۹۱۱ محسوب می‌شد. بسیاری از کارشناسان خودرو، از جمله رسانه‌ی Sports Car International، پورشه ۹۵۹ را بهترین خودروی اسپرت دهه‌ی ۸۰ میلادی دانسته‌اند.

پورشه 959 پروتوتایپ
پورشه ۹۵۹ پروتوتایپ ساخت ۱۹۸۳

پورشه ۹۵۹ پس از ۴ سال تحقیق و آزمایش، در سال ۱۹۸۶ به خط مونتاژ رسید. پیتر شوتز (Peter Schutz) بین سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۷ مدیرعامل پورشه بود و شخصا، پروژه‌ی ۹۵۹ را برای فروش در کلاس سوپراسپرت و رقابت در مسابقات گروه B، ایده‌پردازی کرد. این تصمیم زمانی گرفته شد که پورشه، درگیر مشکلات اقتصادی بود و احتمال توقف تولید ۹۱۱ برای همیشه، وجود داشت.

صندلی‌های ردیف عقب پورشه ۹۵۹

از نظر تاریخی، ۹۵۹ اولین سوپراسپرت پورشه محسوب می‌شود. هرچند که مدل‌های تقویت‌شده از ۹۱۱، همواره آماده‌ی رقابت با سوپراسپرت‌های گران‌قیمت ساخت فراری و لامبورگینی بوده‌اند اما فقط ۳ خودرو، شامل ۹۵۹ و کررا GT و ۹۱۸، به کلاس سوپراسپرت تعلق دارند.

فناوری و تجهیزات پورشه ۹۵۹

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پورشه در ۹۵۹، نصب سیستم دو دیفرانسیل اختصاصی برای این خودرو بود. برای رسیدن به این هدف، تغییراتی در پلت‌فرم ۹۱۱ تیپ ۹۳۰ داده شد. دیگر موضوع جالب اینکه، پیشرانه‌ی ۹۵۹ نیز ارتباط مستقیم با هیچ کدام از نسخه‌های ۹۱۱ نداشت. در آن زمان، پورشه ۹۱۱ به موتورهای ۳/۳ و ۳/۶ و ۳/۷۵ لیتر مجهز بود اما برای ۹۵۹، پیشرانه‌ی ۲/۹ لیتر طراحی شد.

موتور پورشه 959

موتور ۲۸۴۹ سی‌سی توئین‌توربو که روی پورشه ۹۵۹ جاده‌ای نصب شد، قبلا برای مدل‌های مسابقه‌ای مشهور، مثل پورشه ۹۵۶ و ۹۶۲ وجود داشت. این پیشرانه‌ی ۶ سیلندر تخت ۲۴ سوپاپ، همراه سیستم انژکتور بوش (Bosch Metronic 2.1)، دور موتور مجاز تا ۶۵۰۰ دور بر دقیقه ارائه می‌کرد.

پورشه 959 پروتوتایپ

در بدنه، از ترکیب آلیاژ آلومینیوم و الیاف آرامید استفاده شد که در آن زمان، مخصوص فضاپیماها بود. علاوه‌بر کاهش وزن قابل توجه، طراحی ۹۵۹ نیز به گونه‌ای شکل گرفت که ضریب درگ بسیار خوب ۰/۳۱ داشته باشد. سیستم تعلیق برای مدل‌های مسابقه‌ای، ارتفاع ثابت داشت اما در نسخه‌های جاده‌ای ۹۵۹، حالت‌های متفاوت هماهنگ با سرعت ارائه می‌کرد. این خودرو همچنین، مجهز به چرخ‌های ساخته شده از منیزیم بود.

 

سیستم تعلیق پورشه 959

سیستم دو دیفرانسیل پورشه PSK با نام کامل Porsche-Steuer Kupplung اولین‌بار روی ۹۵۹ به شکل محصولی تجاری، شناخته شد. این فناوری، در هر دو حالت گذر از پیچ یا رانندگی در مسیر مستقیم، انتقال نسبت گشتاور بین محورهای جلو و عقب را تنظیم می‌کرد. به همین دلیل پورشه ۹۵۹ مجهز به PSK، برای رانندگی آرام در شهر یا مانورهای سریع پیست، عملکردی بسیار خوب و متفاوت از رقبا داشت.

عملکرد فنی و رکوردهای تاریخی پورشه ۹۵۹

در کمال ناباوری، پورشه ۹۵۹ با موتور ۲۸۴۹ سی‌سی، ۴۴۴ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن‌متر گشتاور داشت. این مدل فقط با گیربکس ۶ سرعته‌ی دستی تولید شد. وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرمی برای ۹۵۹، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۳/۶ ثانیه و صفر تا ۲۰۰ کیلومتر برساعت ۱۱/۵ ثانیه فراهم می‌کرد. نهایت سرعت ۹۵۹ استاندارد، ۳۱۹ کیلومتر برساعت بود.

نسخه‌ی کامفورت (Komfort) پورشه ۹۵۹ نیز با قدرت ۴۵۰ اسب بخار تولید شد که امکانات رفاهی بیشتری داشت اما از نظر سرعت و شتاب‌گیری، چندان متفاوت از ۹۵۹ نبود. البته خریدار می‌توانست از شرکت سازنده تقاضای نسخه‌ی قدرتمندتر (factory upgrade) را بدهد تا ۵۳۰ اسب بخار قدرت با نهایت سرعت ۳۳۶ کیلومتر برساعت در اختیار داشته باشد.

پورشه نسخه‌ای ویژه با نام 959S نیز تولید کرد. این نمونه، ۵۱۵ اسب بخار قدرت داشت اما دارای تجهیزات خاص، مثل صندلی‌های اسپرت بود. کاهش وزن برای 959S منجر به ثبت نهایت سرعت ۳۳۹ کیلومتر  در سال ۱۹۸۸ شد. این رویداد توسط خبرنگاران مجلات خودرویی در پیست دایره‌ای ناردو (Nardò Ring) فولکس واگن به ثبت رسید. تنها ۲۱ دستگاه 959S ساخته شد.

رسیدن به سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت با خودروی استاندارد جاده برای مدت‌ها، رویای خودروسازان بود. در سال ۱۹۶۹، لامبورگینی میورا SP400 به سرعت ۲۸۸ کیلومتر برساعت رسید و سال ۱۹۸۲، لامبورگینی کونتاش توانست ۲۹۳ کیلومتر برساعت ثبت کند.

پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۶، رسما سریع‌ترین خودروی جاده‌ای دنیا شد و بدون تغییر تنظیمات کارخانه، سرعت ۳۱۹ کیلومتر برساعت داشت. پیش‌تر، پورشه ۹۱۱ تیونینگ راف (Ruf BTR) توانسته بود نهایت سرعت ۳۰۵ کیلومتر برساعت را در سال ۱۹۸۳ ثبت کند. دیگر محصول راف با نام CTR اولین خودروی جاده‌ای بود که رکورد ۹۵۹ را با رسیدن به سرعت ۳۴۲ کیلومتر برساعت، شکست.

پیش‌تر گفته شد که ۹۵۹ در سال ۱۹۸۸ به سرعت ۳۳۹ کیلومتر برساعت رسید. باتوجه به اینکه خودروهای راف، نسخه‌های تیونینگ‌شده محسوب می‌شوند، می‌توان ادعا کرد پورشه ۹۵۹ تا سال ۱۹۹۳ که مکلارن F1 با نهایت سرعت ۳۵۵ کیلومتر برساعت ظهور کرد؛ حدود ۷ سال عنوان سریع‌ترین خودروی دنیا را در اختیار داشت.

افتخارات پورشه ۹۵۹ در موتور اسپرت

پورشه ۹۵۹ برای مسابقات لمان ۲۴ ساعته، بازنگری شد. مدل مخصوص پیست با کد ۹۶۱ و رانندگی رنه متژ  (René Metge) در لمان ۱۹۸۶ توانست قهرمان کلاس GTX  شود و در مجموع رتبه‌ی هفتم را ثبت کند. دیگر خودروی پورشه به نام 962C نیز قهرمانی اصلی را به دست آورد. سال ۱۹۸۶، تمام رده‌های اول تا هفتم لمان به خودروهای پورشه در کلاس‌های مختلف اختصاص داشت.

پورشه 959 لمان

هدف اصلی پورشه از تولید ۹۵۹، حضور در رقابت‌های گروه B رالی بود. مدیران تیم، پیش‌تر، از ۹۱۱ دو دیفرانسیل (پورشه ۹۵۳) برای مسابقات رالی استفاده کرده بودند؛ اما ۹۵۹ ساخت ۱۹۸۳ از جهات مختلف برتری‌های فنی برای مسیرهای سخت داشت.

پورشه 959 رالی داکار
پورشه ۹۵۹ رالی داکار

در پایان مسابقات رالی پاریس – داکار ۱۹۸۴، پورشه ۹۵۹ با رانندگی رنه متژ به مقام اول رسید. دیگر خودروی پورشه ۹۵۹ نیز ششم شد. قهرمانی در لمان و رالی داکار، رنه متژ فرانسوی را به اسطوره‌ای در تاریخ پورشه و دنیای موتوراسپرت تبدیل کرد.

ممنوعیت فروش در امریکا و خرید توسط بیل گیتس

به دلایل مختلف، از جمله قوانین سخت‌گیرانه برای ایمنی خودرو در سال‌های دهه‌ی ۸۰ میلادی، ثبت پلاک پورشه ۹۵۹ مخصوص بازار امریکا ممنوع شد.

در سال ۱۹۸۸، بیل گیتس، بنیان‌گذار ثروتمند شرکت مایکروسافت یک دستگاه پورشه ۹۵۹ از آلمان خرید. این خودرو طبیعتا فاقد استاندارد مورد تایید بنیادهای ایمنی بزرگراه‌های امریکا مثل NHTSA و EPA بود؛ پس به محض ورود به این کشور، توسط گمرک ایالات متحده ضبط شد.

نمای عقب پورشه 959

سرانجام در سال ۱۹۹۹، قانون‌گذاران امریکایی قوانین ایمنی برای خودرو را تغییر داده و گمرک را مجبور به آزادسازی مدل‌های توقیفی کردند. پورشه ۹۵۹ نیز تحویل بیل گیتس شد اما طبق قانون جدید، محدودیت رانندگی ۴ هزار کیلومتر در سال داشت.

هم‌اکنون در امریکا، پورشه ۹۵۹ و هر خودرویی که بیش از ۲۵ سال، عمر داشته باشد، مدل کلکسیونی محسوب می‌شود و مجاز به تردد است.

قیمت‌گذاری زیان‌ده برای پورشه ۹۵۹؛ داستانی مشابه بوگاتی ویرون

اولین مدل‌های جاده‌ای از پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۷ تحویل خریداران آلمانی شد. این خودروها، ۴۳۰ هزار مارک آلمان معادل ۲۲۰ هزار دلار قیمت داشتند.

پورشه 959 طراحی داخلی

پورشه سال‌ها بعد اعلام کرد، تولید هر مدل ۹۵۹ حدود ۵۰۰ هزار دلار برای شرکت سازنده، هزینه داشته است. این رقم، البته مخارج مربوط به تحقیقات فنی و ۳۷ نمونه‌ی پیش‌تولید (پروتوتایپ) را نشان می‌داد. در مجموع ۳۳۷ خودروی استاندارد به مشتریان تحویل داده شد و ۸ مدل اختصاصی از سری کامفورت با قیمت تقریبی ۴۰۰ هزار دلار به کلکسیونرهای منتخب رسید. هم‌اکنون دو پورشه ۹۵۹ استاندارد و مسابقه‌ای در موزه‌ پورشه باقی مانده‌اند.

پورشه 959S

محاسبه‌ی قیمت پورشه ۹۵۹ در زمان حال، باتوجه به کیفیت فنی، کیلومتر کارکرد و شرایط نگه‌داری متفاوت است اما براساس اطلاعات موجود از حراجی‌های مختلف، امروزه ارزش کلکسیونی پورشه ۹۵۹ حدود  یک تا ۲ میلیون دلار برآورد می‌شود. این قیمت البته برای 959S  گران‌تر و نزدیک به ۲/۵ میلیون دلار است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2865 ديدگاه)

    به امید خدا و کمک شما
    سری مقالات شاهکارهای کلاسیک، با هدف معرفی خودروهای تاریخ ساز جهان، ادامه خواهد داشت
    دوستان لطفا پیشنهادات و نظرات خودتون رو بفرمایید

    موافقم 131
    1. ماکسیمیلیان

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      مگر می‌شود به قلم شیوای شما هم ایراد جوئی کرد؟!
      صحیح است که هیچ چیز بی‌نقص نیست؛ اما یافتن نقصِ کلام شیوای شما، در توان ما نمی‌گنجد!
      انشاالله همیشه پایدار و سلامت و سرزنده باشید:)

      موافقم 54
      مخالفم 6
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۰ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2865 ديدگاه)

        خیلی لطف دارین :)

        موافقم 7
        مخالفم 1
    2. Taha Malek

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (916 ديدگاه)

      خیلی هم عالی
      یه پیشنهاد درباره سری مقالات داشتم که تگ هر سری (مثلا شاهکار های کلاسیک) در مقالات ثبت شه تا با استفاده ازش به راحتی کل مجموعه رو یکجا بتونیم ببینیم

      موافقم 36
      1. محمدهادی

        ۱۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2410 ديدگاه)

        پیشنهاد عاااالی و کاربردیه

    3. OM.01

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (550 ديدگاه)

      سلام آقای اشتری. راستش من یه درخواست کوچولو موچولو دارم.

      اگه امکانش هست مطالب درمورد خودروهایHOT ROD و STREET ROD بزارید یعنی کلیپ های مسابقه های درگ،تست درایو،و حراجی های فروششون. واقعا دنیای زیبایی هستش هات راد و استریت راد ها. موتورترند مقاله هاشونو میزاره اگه بشه روش کار کنید عالی میشه. هیچ سایت داخلی مقاله درباره این سبک ماشینا نمیزاره.

      موافقم 19
      مخالفم 2
    4. GMA

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (849 ديدگاه)

      سلام
      ممنون از زحمات شما
      لطفا یه مقاله کامل و جامع هم درباره فورد GT40 منتشر کنید،سپاس

      موافقم 31
      مخالفم 1
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۰ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2865 ديدگاه)

        سلام
        ان شا الله هفته آینده انجام می دم

    5. احمدرضا

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (749 ديدگاه)

      سلام
      این بخش جدید که اضافه کردین واقعا عالیه
      لطفا مک لارن F1
      فراری F50

      موافقم 20
        1. Royal Driver UK 70

          ۱۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1293 ديدگاه)

          این پست مکلارن اف۱ که یکی از بهترین چیزایی بود که این سایت به خود دیده بود.

          موافقم 10
          مخالفم 3
      1. محمدهادی

        ۱۹ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2410 ديدگاه)

        به به
        چه نازنینایی دارن اسم برده میشن
        بوگاتی EB110
        فولکس W16 ناردو
        دیابلو SV
        ونتوری
        لیستر استورم
        اصن همین پورشه ۹۵۹ مگه کم چیزی بود؟
        هرچقد ویژگی اشو میخونم ازش سیر نمیشم لنتی
        دهه ۸۰ شتاب ۳و نیم ثانیه
        ۳۴۰کیلومتر سرعت
        مواد سبک وزن شاتل فضایی!
        ۲ونیم لیتر حجم!
        ۵۱۰ اسب بخار!
        رینگ های منیزیمی!
        مگه داریم
        مگه میشده آخه…

    6. Reza Waffen SS

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (5360 ديدگاه)

      با تشکر از زحمات گران قدرتان

      موافقم 20
      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۰ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2865 ديدگاه)

        سلامت باشید :)

    7. سامان اذری

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      اقای اشتری
      لطفا یه اکانت تلگرام رو تو سایت بذارید تا کاربرها عکسهایی که گرفتن‌ رو بفرستن اونجا
      و شما تو پیج بذارید
      قبا این کار دو بار انجام شده بود که استقبال بسیار زیادی ازش شده بپد

      موافقم 17
    8. Royal Driver UK 70

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      دمتووووووون گرم آقای اشتری از خواب پاشدم دیدم مطلب ۹۵۹ اسپرت گل کردم، واقعا لذت بردم یدونه اید 🙏♥️

      موافقم 11
      مخالفم 3
    9. Radmehr

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (541 ديدگاه)

      با تشکر از شما واقعا خوندن مقالات این سایت استرس رو ازمن دور میکنه ارزوی افتخارات و مخاطبان بیشتر برای این سایتتون و نویسندگانتون میکنیم

    10. SLR _ 722

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (231 ديدگاه)

      خیلی ممنون از حسن سلیقه شما

      بنظرم sl300 هم میتونه گزینه مناسبی باشه

      موافقم 3
      مخالفم 1
    11. Iman99

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1864 ديدگاه)

      عالیه فکر خیلی خوبیه من هم مثل خیلی از دوستداران خودرو عاشق خودروهای کلاسیک هستیم

    12. محمدهادی

      ۱۹ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2410 ديدگاه)

      جناب اشتری به شخصه، بررسی ابرخودروهای دهه ۷۰ تا ۲۰۰۰ و اشاره به ویژگی های خاصشون برای من اغواکننده خواهد بود
      بابا دستخوش
      پیروز و پایدار باشه پدال

  2. ماکسیمیلیان

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (646 ديدگاه)

    درود بر فردیناند پورشه(فری پورشه) بابت پایه‌گذاری این شرکت!
    حداقل در دو دهه‌ی اخیر نمیتوان یک خودروی ناامید کننده از این شرکت یافت؛ اصلا پورشه یکی از قواعد فکری در مهندسیست:)

    موافقم 29
    مخالفم 5
    1. ماکسیمیلیان

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      “نسخه‌ی کامفورت (Komfort) پورشه ۹۵۹ نیز با قدرت ۴۵۰ اسب بخار تولید شد که امکانات رفاهی بیشتری داشت اما از نظر سرعت و شتاب‌گیری، چندان متفاوت از ۹۵۹ نبود. البته خریدار می‌توانست از شرکت سازنده تقاضای نسخه‌ی قدرتمندتر (factory upgrade) را بدهد تا ۵۳۰ اسب بخار قدرت با نهایت سرعت ۳۳۶ کیلومتر برساعت در اختیار داشته باشد.”
      این هم سندی بر سخن من=) حتی بیش از ۲۰ دهه‌ی قبل هم پورشه شاهکارهای خودروسازی را طراحی می‌کرد!

      موافقم 15
      مخالفم 5
  3. Alan.r

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    شاهکار!!!!!
    واقعا مشخصات فنیش برای امروز هم شگفت انگیزه
    طراحی هم که دیگه تعریف نمی‌خواد
    دستتون درد نکنه آقای اشتری عاشق این دسته از مقالاتم ❤️

    موافقم 23
    مخالفم 1
  4. TML BN

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    من هر وقت این خودرو رو میبینم یک آرامشی از طراحی زیباش میگیرم

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. ماکسیمیلیان

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (646 ديدگاه)

      پیشتر گمان می‌کردم که فردی مانند من نیست… گویا سحر پورشه اینچنین رقم می‌زند!

      موافقم 18
      مخالفم 3
  5. TML BN

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1059 ديدگاه)

    حال میکنم آمریکا چقد فشار می‌خورد مثلا محصولاتی مثل اسکای لاین یا همین ۹۵۹ رو به بهونه های مختلف ممنوع می کرد😂😂
    و اگر در آمریکا خودرو ی بیش از ۲۵ سال کلاسیک حساب میشه پس چقد ما کلاسیک بازیم تو ایران

    موافقم 21
    مخالفم 12
    1. R@min

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2054 ديدگاه)

      این ماشین تو تست های NHTSA آمریکا رد شد. خیلی از محصولات پرفورمنس دهه 80 و 90 مشکلات ایمنی داشتن، بهونه های مختلف هم وجود نداره چون این ماشین ها اصلا رقیب مستقیم آمریکایی نداشتن که تهدیدشون کنه پس بهتره این افسانه سرایی هارو بزارین کنار.

      موافقم 22
      مخالفم 9
      1. TML BN

        ۱۸ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1059 ديدگاه)

        البته اسکای لاین فکر کنم به خاطر اینکه سرعت ماشین پلیس ها بهش نمی‌رسید ممنوع شد واقعا مسخره است

        موافقم 14
        مخالفم 6
        1. R@min

          ۱۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (2054 ديدگاه)

          نه دوسته من اسکای لاین فرمون چپ وجود نداره چون با تغییر جای جعبه فرمون باید یه سری قطعات موتور هم مثل توربو جابجا می کردن که تنظیمات موتور بهم میخورد. از لحاظ بدنه هم بخاطر سبک سازی ها کاملا ناایمن و آسیب پذیر هست.
          اون زمانی که اسکای لاین تولید می شد اوج مسابقات خیابونی تو آمریکا بود که محصولاته تیون شده بسیار قوی تر از اسکای لاین ها وجود داشت.

          موافقم 9
          مخالفم 7
        2. datsun

          ۱۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (3951 ديدگاه)

          رامین جان شما همیشه فکر میکنید در مورد اسکای لاین اسطوره سازی شده یادمه قبلا هم اینو گفتی شاید به خاطر فرمان راست بودن اجازه ورود نداشتن ولی ضعف بدنه ای وجود نداشت این ماشین ۱۵۶۰ کیلو وزن داشت چی رو سبک سازی کردن شاسی این ماشین به قدری قویه که با کمترین تقویت شدیدترین تیونها رو تحمل میکنه یه کم در مورد اسکای لاین مطالعه کنی هم r32 هم r33 و هم r34 و حتی همون نسل اول دهه شصت که توی پیست متولد شد میفهمی چه مسابقات و افتخاراتی و چه رکوردهای به جا گذاشتن و الکی اسطوره نشدن.

          موافقم 9
          مخالفم 4
        3. R@min

          ۱۸ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (2054 ديدگاه)

          رفیق من قبلا اینارو گفتی کسی هم منکر افتخارات اسکای لاین نیست ولی اون موقع هم نظر احساسی دادی که اسکای لاین و بقیه بخاطر سرعت بالا و مسائل دیگه اجازه تردد ندارن که همون موقع هم جواب دادم. من نگفتم اسطوره سازی شده اتفاقا کامنتمم هست و خودتم می دونی، بلکه همیشه نقاط ضعف و قوت یه محصول رو با هم میگم اگر به مذاق کسی خوش نمیاد عذر خواهی می کنم. قطعا خودت خیلی بهتر از من می دونی اگرم بخوای بیشتر از 10 تا منبع می فرستم و مشکلاتو میگم دونه به دونه.

          بعد این چند سالی که کامنتای همو دیدیم به یه شناخت حداقلی رسیدیم که حرف پرت و بدون سند یا از روی غرض نمی زنیم پس این تفکرات رو بزار کنار.

          موافقم 11
          مخالفم 1
    2. viper2

      ۱۸ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1144 ديدگاه)

      ربطی نداره . ماشین ۲۰۲۲ هم میتونه کلاسیک باشه . مثلا همین لندکروز سری هفتاد . خب ۲۰۲۱ اش رو شما نگاه کنید چقدر اون راهنمای نارنجیش با اون خط و دستگیره های استیل باهم فضای بسیار کلاسیکی رو ساخته . یا مثلا سیلورادو که از نظرم خیلی کلاسیک طراحیش کردن مخصوصا ون انتن و اینش . یا مثلا اندکروز سری ۱۰۰ و ۱۰۵ . خب اینا حدود ۱۵ سال ازشون میگذره ولی به نظر من کلاسیک حساب میشن چون یه حس نوستالژیک توشون هست . با اون طرح چوب و چرم موج موجی بسیار با کیفیت تویوتا . در کل به نظر من فقط به ماشینایی با سن بالا نمیشه گفت کلاسیک .

      موافقم 4
      مخالفم 7
  6. ارش

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    عجب شاهکاری پس رکورد سرعت دهه ۸۰ دست ژرمن ها بوده فکر میکردم متعلق به فراری بوده .

    موافقم 14
    مخالفم 1
  7. بی خیال اسم

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (790 ديدگاه)

    فقط نهایت سرعت و قدرتش از یک موتور ۲.۸ لیتری!

    واقعا هرچی بگم کمه از این پادشاه دهه ی ۸۰😍❤

    موافقم 16
    مخالفم 1
  8. imanenzo

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (90 ديدگاه)

    مثل همیشه شیوا و عالی بود.آقای اشتری عزیز اگر امکان داره یه مقاله مفصل از فراری f50 و انزو کار کنید

    موافقم 8
    مخالفم 1
  9. ARMAN سابق

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (491 ديدگاه)

    یعنی شاهکار رو تو این خلاصه کردن
    واقعا دم پورشه گرم که یکی از اساتید خلق شاهکار هستش

    موافقم 11
    مخالفم 2
  10. احمدرضا

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    اصلا به قیافه معصومش نمیخورد انقد سریع و بی رحم باشه
    هیولایی بود واسه خودش

    موافقم 13
    مخالفم 1
  11. Royal Driver UK 70

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    لذت بردم خیلی منتظرش بودم

    موافقم 3
    مخالفم 2
  12. ارین صاحب جمعی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    باید به این بابابزرگ گفت بیا ببین نوت (911gt3 2022 ) تو پیست چه کرد

    موافقم 7
    مخالفم 2
  13. RezaRs

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (297 ديدگاه)

    اقای اشتری عالی باز این مطالب بذارید

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۰ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2865 ديدگاه)

      ممنون از توجه شما
      حتما سعی می کنم ادامه بدم

  14. Porsche 911

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    یکی از بهترین و لذت بخش ترین مطالبی که در پدال خوندم
    به عنوان یک طرفدار پورشه به همراه افراد دیگه ۹۵۹ رو بهترین ساخته کل تاریخ پورشه میدونم
    دارای هویت ۹۱۱ و سریع ترین ماشین زمان خودش مهم ترین ویژگی های این ماشین هستن
    همچنین طراحی و کاربری فوق العاده اش همه رو مجذوب خودش میکنه
    این ماشین به همراه ۹۱۱ های دیگه ماشینی هست که میتونی باهاش بری مرکز شهر خرید بکنی و بعدش بتونی بری مسابقه و خیلی ماشین های دیگه رو شرمنده بکنی
    اون مدل ۹۵۳ هم ماشین موفق اما کم عمری بود
    موتورش ۶ سیلندر ۳۰۰ اسب بخاری و وزن ۱۲۴۷ کیلوگرمی بود که توی یکی از مسابقات داکار اول شد
    حتی به این مدل ۹۱۱ ۴×۴ هم میگفتن
    چون از سیستم چهار چرخ محرک خیلی پیشرفته ای در زمان خودش استفاده میکرد

  15. محسن.د

    ۱۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    959 از اون مدل هاست که وقتی دعوا بشه بگن گنده تون کیه، ما میگیم 959 😎

    (مهران جان چقدر جات خالیه… اگه بودی حتما چندتا نکته هم تو اضافه میکردی در مورد این ماشین 😢)

  16. amirrezam

    ۲۹ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (301 ديدگاه)

    ایول پورشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا