پورشه ۹۵۹ و فراری F40 بدون شک از چشمگیرترین سوپرکارهای دههٔ ۸۰ بودند. این دو خودرو که با اختلاف حدود یک سال نسبت به یکدیگر معرفی شدند، شاهکارهای زمان خود بهحساب میآمدند و واقعاً انتخاب یکی از آنها کار سختی بود. حال نیز پس از سالها شاید برخی دوباره مجبور شوند از بین این دو سوپرکار افسانهای یکی را انتخاب کنند زیرا همزمان از هردوی این خودروها در یک حراجی یک نمونه به حراج گذاشته شده است.
نکتهٔ جالبتر اینکه هردو خودرو توسط یک فروشنده در سن دیگو برای فروش گذاشتهاند و زمان حراج هردو با اختلاف پنج دقیقه در روز جمعه ۵ آگوست برابر با ۱۴ مرداد به پایان میرسد؛ بنابراین، این یک فرصت استثنایی برای خرید سوپرکارهای رؤیایی دههٔ ۸۰ خواهد بود. در حال حاضر بالاترین پیشنهاد برای فراری ۱.۸ میلیون دلار و برای پورشه ۱.۳ میلیون دلار است اما بهاحتمالزیاد قیمت نهایی فروش دو خودرو بسیار به هم نزدیک خواهد بود؛ اما اگر شما پول کافی برای خرید یکی از این دو افسانه را داشتید، کدام را انتخاب میکردید؟
پورشه ۹۸۹ که در سال ۱۹۸۶ به بازار آمد، دریچهای به آیندهٔ پرفورمنس خودرو بود. در سینهٔ این ماشین یک پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری شش سیلندر تخت آب خنک با دو توربوشارژر متوالی قرار گرفته بود که ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. این نیرو از طریق سامانهٔ چهارچرخ محرک هوشمند پورشه که برای استفادهٔ بهینه از قدرت در تمام شرایط آب و هوایی طراحی شده بود به هر چهارچرخ منتقل میشد. نمونهای که برای فروش گذاشته مدل ۱۹۸۷ و از نوع کامفورت است که یعنی از ویژگیهایی مثل صندلیهای چرمی، تهویه مطبوع و سیستم صوتی استریو کاستی بهره میبرد.
فراری F40 هم به پیشرانهٔ توئین توربو مجهز است اما از سیستم صوتی بیبهره است ولی این چندان مهم نیست زیرا پیشرانهٔ ۲.۹ لیتری V8 دور بالا با ۴۷۸ اسب بخار قدرت و ۵۷۷ نیوتن متر گشتاور، پشت سر راننده بهترین سمفونی جهان را مینوازد. گوردون موری F40 را یک کارت گرافیک بزرگ با بدنۀ پلاستیکی روی آن توصیف کرد زیرا کیفیت ساخت این فراری خیلی خوب نبود. همچنین از F40 تعداد ۱۳۱۱ دستگاه ساخته شد که بیش از سه برابر از پورشه ۹۵۹ با ۳۳۷ دستگاه بیشتر است. نمونهای که از F40 برای فروش گذاشته شده از آخرین سال تولید یعنی ۱۹۹۲ است و باکهای سوخت دوقلوی آلیاژی آن تعویض شدهاند.
اما بازگردیم به سؤال ابتدای مطلب. اگر امکان خرید یکی از این دو ماشین را داشتید کدام را انتخاب میکردید؟ پورشه پیشرفته که بهدرستی آیندهٔ ۹۱۱ را با پیشرانهٔ توربو و سامانهٔ چهارچرخ محرک پیشبینی کرد یا F40 که اولین خودروی تولیدی با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت بود و هنوز هم از تمام پرچمداران فراری بعد از خود خواستنیتر است؟ تکنولوژی فراتر از زمان ۹۵۹ را انتخاب میکنید یا احساس مکانیکی خالص فراری را ترجیح میدهید؟ البته در اینجا هیچ انتخاب اشتباهی وجود نخواهد داشت زیرا برگزیدن هرکدام از این دو شاهکار میتواند رؤیای کودکی را محقق کند.
AmirAli
۱۲ مرداد ۱۴۰۱فراری 😍
محمد هادی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱پورشه ۹۵۹ خیلی خاص تره
مخصوصا نمای خاص عقبش
Reza Waffen SS
۱۳ مرداد ۱۴۰۱دقیقا ولی از فراری هم نمیشه گذشت
محمد هادی
۱۴ مرداد ۱۴۰۱صدالبته
ehsan.fa
۱۲ مرداد ۱۴۰۱جفت این خودروها برای سرمایه گذاری هست و قطعا فراری
Taha Malek
۱۲ مرداد ۱۴۰۱فراری رو به عنوان آخرین دست پخت انزو انتخاب میکنم
ولی جفتشون فوق العادن
سامان اذری
۱۲ مرداد ۱۴۰۱از نظر ظاهری صد درصد فراری خاص تره و تو خیابون حتی تو منطقه مونت کارلو کشور موناکو هم این ماشین رو برونید نظر ها به سمت فراری شما جلب خواهد شد
ولی از یک طرف با پورشه روبرو هستیم که از نظر کیفیت و مهندسی بینقصش یکی از شاهکارهای خودروسازی بوده . هست و خواهد بود
من خودم ژاپنی بازم ولی شدیدا پورشه رو قبول دارم
و یکی از خدایان هست تو خودروسازی
مازیار
۱۲ مرداد ۱۴۰۱این دو فقط در اعداد خروجی نزدیک بهم بودن
و غیر از اون یک دنیا اختلاف بینشون بود
داخل اتاق و لوازم متداول شباهتی بهم نداشتن
در یک کلام پورشه راحت و تکنولوژیک و فراری سخت و مکانیکی
برای استفاده عادی پورشه خیلی مناسب تره
اما کسی که بدنبال جذابیت خاص فراری باشه هیچی دیگه نمی بینه
مازیار
۱۲ مرداد ۱۴۰۱یه نگاه به رینگ های هردو خودرو تو عکس سر تیتر بندازین
کاملا گویای تفاوت هاست
رها
۱۲ مرداد ۱۴۰۱با اینکه طرفدار متعصب مرسدس و همیلتون توی فرمول یک هستم . ولی اصلا نمیشه برای فراری جایگزینی پیدا کرد .خدای زیبایی ، عملکرد عالی و از همه مهمتر جادوی فراری یعنی لذت محض و پیوند روح انسان با خودرو. یک مستند کوتاه در مورد f40 توی آپارات هست پیشنهاد میکنم حتما نگاه کنید .
aMiRsHaYaN
۱۲ مرداد ۱۴۰۱فقط فراری
همه جا
هر روز
هر ساعت
هر ثانیه فراری
Farzad
۱۲ مرداد ۱۴۰۱سوپر اسپرت سازی بدون فراری و پورشه اصلا معنی نداره .
درباره F40 بگم که هدف اصلی از طراحی و توسعه اون رقابت با پورشه 959 در سری B مسابقات فدراسیون جهانی اتومبیل رانی بود. از اون جایی که این سری مسابقات در سال 1987 به طور ناگهانی متوقف شد، فراری تصمیم خودشو عوض کرد و خودرو مسابقهایشو به جای پیست، به خیابون ها آورد و نخستین خودرو تجاری شد که در اون سال ها به سرعت بالای ۳۸۴ کیلومتر در ساعت میرسید . موقع رونماییش هم بسیاری از مدیران فراری شوکه شدن چون ساخت F40 یه پروژه محرمانه بود و فقط شخص انزو فراری و چندتا از نزدیکانش خبر داشتن .
Archi KHAN
۱۴ مرداد ۱۴۰۱تمام
“خودروسازی یعنی فراری و پورشه “
aboalfazlchallenger
۱۲ مرداد ۱۴۰۱F40
مانی
۱۲ مرداد ۱۴۰۱هر دو ماشین تو دوره خودشون یک شاهکار بی همتا بودن و قلب ماشین بازها رو با یه نگاه تسخیر می کردن.انتخاب بین این دو شاهکار فنی خیلی سخته.من هر دو تاشون رو خیلی دوست دارم.
مهردادکمال
۱۲ مرداد ۱۴۰۱بنظرم پورشه ظاهر مدرنتری داره منتها ماشین های توربو دهه ۸۰ بعنوان یک وسیله پر درسر و پر استهلاک تو ذهن مخاطب شکل گرفته فراری هم قطعا ماشین پر درد سری هست سر همین موضوع فقط با دو وسیله جذاب و فقط کلکسیونی سر و کار داریم که احتمالا ارزش کلکسیونی خودش رو حفظ میکنه
Amin
۱۲ مرداد ۱۴۰۱اف چهل تمرکز بیشتری روی پیست داره و اسپورت تره ، سبک تر و چابک تر ، ۹۵۹ در کنار سرعت و تکنولوژی فوقالعاده ، مناسب دیلی درایو هم هست …انتخاب به این برمیگرده که پورشه فن هستی یا فراری فن …من f40 رو انتخاب میکنم ، ولی خیلی خوبه که پول کافی برای خرید جفتش رو داشته باشی
Si
۱۲ مرداد ۱۴۰۱فقط به یک دلیل فراری رو انتخاب میکنم چون آخرین خودرویی بود که افتخار کشیده شدن دست های انزوی کبیر رو داشته وگرنه پورشه هم عالی هست
بهنام
۱۲ مرداد ۱۴۰۱انتخاب سخت . فکر میکنم مالک فعلی هم در این دوراهی سخت گیر کرده بود و ترجیح داد هر دوتا رو داشته باشه چون نمیشه فقط یکی رو انتخاب کنی و به اون یکی دیگه فکر نکنی . پورشه پیشرفته بودن رو کاملا القا میکنه یادم میاد توی تاپ گیر گفته بودن به نظر اغلب کارشناس اف چهل بهترین سوپر اسپرت تاریخ هست بخاطر درگیر کنندگی بی حد و حصر .ما که درکی از این جمله نداریم ولی جفتشون الماس درخشان این صنعت خواهند ماند .
JDM lover
۱۲ مرداد ۱۴۰۱انتخاب سخته ولی فراری رو انتخاب میکنم
Yasin
۱۲ مرداد ۱۴۰۱فراری و پورشه 🔥🇮🇹🇩🇪
phantom
۱۲ مرداد ۱۴۰۱خب واقعا F40 افسانه ای رو نمیشه به چیزی ترجیح داد…
Ferrari
۱۲ مرداد ۱۴۰۱دادا برعکس گفتی
آراد
۱۷ مهر ۱۴۰۲داداش منظورشون بود F40 که افسانه ای هستش رو نمیشه به ماشین دیگه ای ترجیح داد.
پیام
۱۲ مرداد ۱۴۰۱انتخاب من پوراری یعنی هردوشون
Amin.aj
۱۲ مرداد ۱۴۰۱۹۵۹ انتخابم
مهدی
۱۳ مرداد ۱۴۰۱وقتی f40 زیباترین ساخته فراری باشه پس حتما زیباترین سوپراسپرت تاریخ هم هست . ظاهرش واقعا بی نظیره
یوسف
۱۳ مرداد ۱۴۰۱فرارشه
SRT
۱۳ مرداد ۱۴۰۱انتخاب اسونی نیست وقتی یه طرف کار پورشه باشه یه طرف فراری،ولی اینجا فراری دوس داشتنی تره
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۱۳ مرداد ۱۴۰۱فراری ، نمی دونم چرا طراحی های پورشه به دلم نمی شینه بیشتر بخاطر چراغ های گرد جلو ولی از طراحی تایکان خیلی خوشم اومد
Porsche
۱۳ مرداد ۱۴۰۱انتخاب بشدت سخت ولی به قول نویسنده با انتخاب هر کدوم بازنده نیستی و برد برد هست
۹۵۹ ماشینی هست که از لحاظ تکنولوژی سال ها جلوتر از زمان خودش بود
و فراری یکی از بهترین سوپرکار های تاریخ
به نظرم ۹۵۹ S که تیراژ تولیدش بشدت کمتره خیلی میتونست رقابت رو جذاب کنه
Mf1
۱۳ مرداد ۱۴۰۱فراری انتخاب بهتریه پورشه هم مدلهای امروزیش خیلی کاملتر و زیباتر از نسخه های دهه ۸۰و ۹۰
MASOUD 0099
۱۳ مرداد ۱۴۰۱از نظر من فراری از هر لحاظ بهتره
علی
۱۳ مرداد ۱۴۰۱تو دنیای اسپورت ، فراری شاهه ، لامبورگینی وزیره ، پورشه هم رخ !!!
GMA
۱۳ مرداد ۱۴۰۱کذب مطلق
بی وطن
۱۳ مرداد ۱۴۰۱خوشبحال مالکش که هردو جواهر رو باهم داره…
اوندیگه تو کش و قوس انتخاب نیست خودم رو میذارم به جاش چه لذت بی انتهایی…
واقعا ادم دوست داره ساعتها به این دو افسانه فقط نگاه کنه واقعا رویایی کودکیمون هستن و همچنین ارزوی الان….
Amir mahdi @-1387
۱۷ مرداد ۱۴۰۱من فراری f40انتخاب می کنم چون اسطوره ای هست
تو قدرت تو طراحی ولی پورشه زیبا نیست
پورشه همیشه طراحی قدیمی داشته و خواهد داشت
Amir mahdi @-1387
۱۷ مرداد ۱۴۰۱من فراری f40انتخاب می کنم چون اسطوره ای هست
تو قدرت تو طراحی ولی پورشه زیبا نیست
پورشه همیشه طراحی قدیمی داشته و خواهد داشت