پورشه ۹۶۸ توربو S که در سال ۱۹۹۳ معرفی شد، فقط در ۱۴ دستگاه ساخته شده و کمیابترین مدل توربو S پورشه محسوب میشود.
برخی از طرفداران پورشه، هنوز هم روی خوشی به پورشههای موتور جلوی چهار سیلندر دهههای ۸۰ و ۹۰ نشان نمیدهند ولی این خودروها با اینکه بهاندازهٔ ۹۱۱ مقدس نیستند و در پشت خود پیشرانهٔ شش سیلندر تخت ندارند، خودروهای اسپرت مناسبی محسوب میشود. اولین خودروی موتور جلوی پورشه، مدل ۹۲۴ بود که در سال ۱۹۷۶ به بازار آمد. این خودرو هرچند از یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر ضعیف ساخت فولکسواگن با تنها ۹۵ اسب بخار قدرت استفاده میکرد ولی به لطف نصب گیربکس در عقب، تنظیم دقیق شاسی و توزیع وزن ایدهآل، هندلینگ فوقالعادهای داشت.
۹۲۴ طی سالهای بعد قویتر شد و سپس در سال ۱۹۸۲ یک بهروزرسانی بزرگ را تجربه کرد و ۹۴۴ نام گرفت. قدرت این مدل در آخرین نمونههای توربو و توربو S نهایتاً به ۲۵۰ اسب بخار رسید. هندلینگ ۹۴۴ آنقدر خوب بود که پورشه دوباره آن را مورد بهروزرسانی قرار داد و حالا با بدنهای جدید، ۹۶۸ نام گرفت. این مدل جدید همچنین به یکی از بزرگترین پیشرانههای چهار سیلندر تاریخ در خودروهای سواری مجهز شد و اینجا است که داستان کمیابترین پورشه توربو S آغاز میشود.
در طول دوران تولید ۹۴۴، حجم پیشرانهٔ چهار سیلندر خطی M44 تمام آلومینیومی پورشه از ۲.۵ به ۳ لیتر افزایش یافت که آن را به بزرگترین موتور چهار سیلندر زمان خود تبدیل کرد. این موتور همچنین به چهار سوپاپ در هر سیلندر مجهز شد. موتور M44 در ۹۴۴ حداکثر ۲۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد ولی این رقم در ۹۶۸ به لطف افزایش نسبت تراکم، اصلاحاتی در منیفولد هوا و تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ VarioCam پوشه، به ۲۴۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. نسخهٔ توربوشارژ موتور M44 نیز با ۲.۵ لیتر حجم و هشت سوپاپ، در مدلهای ۹۴۴ توربو و توربو S حداکثر ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد.
این داستان ما را به ۹۶۸ توربو S کمیاب میرساند. این خودرو محصول عجیبی برای پورشه محسوب میشد زیرا این شرکت برخلاف رویهٔ معمول خود، درحالیکه ۹۶۸ توربو را تولید نکرده بود، بهیکباره ۹۶۸ توربو S را معرفی کرد. این ماشین همچنین پیشرانهٔ عجیبی هم داشت. نسخهٔ ۱۶ سوپاپ موتور M44 هیچگاه به توربوشارژر مجهز نشد زیرا سرسیلندر ۱۶ سوپاپ موتور برای این کار مناسب نبود. به همین دلیل، در ۹۶۸ توربو S پورشه از بلوک سیلندر ۳ لیتری استفاده و سرسیلندر ۸ سوپاپ ۹۴۴ توربو را روی آن نصب کرد. با استفاده از یک توربوشارژر KKK K27، خروجی این موتور به ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰۰ نیوتن متر گشتاور رسید.
به لطف این نیرو، ۹۶۸ توربو S با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ظرف ۴.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید. از این خودرو تنها ۱۴ دستگاه ساخته شد که آن را به کمیابترین پورشهٔ توربو S تاریخ تبدیل کرد. پورشه همچنین نسخهٔ مسابقهای این ماشین را هم با نام ۹۶۸ توربو RS با ۳۵۰ اسب بخار قدرت برای شرکت در مسابقات BPR فصل ۱۹۹۴ آماده کرد ولی فقط توسط چهار تیم استفاده شد زیرا طرفداران پورشه در آن زمان بیشتر به ۹۱۱ کاررا RS 3.8 علاقه داشتند.
arvin44
۱۹ بهمن ۱۴۰۳زیاد قشنگ نیست
علی جردن
۱۹ بهمن ۱۴۰۳اگر اون زمان وسط داشبورد کرونومتر می گذاشتن میشد گفت آلمانیا چند قرن از زمان خود جلو هستن اما الان شاید ۵۰ سال از ما جلوتر باشن