یکی از کانسپت های جالب پورشه که به خط تولید راه نیافت ۹۸۴ است که در صورت تولید میتوانست رقیب قابلتوجهی برای مزدا میاتا باشد.
این خودروی مفهومی اواخر دهه ۸۰ میلادی ساخته شد یعنی زمانی که بازار رودسترهای کوچک هنوز حجم خریداران امروزی را نداشت. این خودرو در صورت تولید میتوانست مزدا MX-5 جدید را شکست دهد اما در نهایت اینگونه نشد. پورشه با شرکت اسپانیایی سئات در پروژههای مختلف دهه ۸۰ میلادی همکاری کرده بود که یکی از آنها همین کانسپت ۹۸۴ با کابین دو نفره و طراحی پیشرانه وسط بود.
وزن پورشه ۹۸۴ به کمتر از ۹۱۰ کیلوگرم میرسید و ژرمنها میخواستند آن را با قیمت ۱۴ هزار دلاری در سال ۱۹۸۷ عرضه کنند. قدرت حدود ۱۲۰ اسب بخار این خودرو نیز باعث میشد رقیبی مستقیم برای مزدا میاتا تولید شود. پروژه یاد شده اولین بار بر اساس پیشرانه ۴ سیلندر آبخنک بکار رفته در نسل اول سئات ایبیزا شکل گرفت اما پس از آنکه اسپانیاییها عقب کشیدند پورشه یک پیشرانه ۴ سیلندر تخت هوا خنک را روی ۹۸۴ نصب کرد.
ظاهراً ژرمنها در حال توسعه یک پیشرانه ۴ سیلندر تخت جدید برای این خودرو بودند و قرار شده بود از همین پیشرانه در یک هواپیمای کوچک هم استفاده شود. طراحی پورشه ۹۸۴ کاملاً ا مدلهای ۹۲۸ و ۹۴۴ الهام گرفته و کابین آن تقریباً از مدل ۹۴۴ گرفته شده بود. در حقیقت چنین طرحی برای دهه ۸۰ میلادی کاملاً مدرن به نظر میرسید و اکثر جزئیات آن در محصولات بعدی پورشه بکار رفت.
با توجه به میزان موفقیت مزدا میاتا از همان ابتدای عرضه در سال ۱۹۸۹ و دستیابی به فروش بیشتر از ۱ میلیون دستگاهی در طول این سالها، شاید پورشه با ۹۸۴ میتوانست چنین چیزی را تکرار کند. زمانی که پورشه یک رودستر پیشرانه وسط با قیمت نسبتاً مناسب را در سال ۱۹۹۷ و با نام باکستر عرضه کرد این خودرو سریعاً به پرفروشترین محصول تاریخش تبدیل شد. البته بعدها شاسی بلندهای کاین و ماکان این عنوان را به خود اختصاص دادند. باید اذعان کرد دنیا نیازمند خودروهای اسپرت ارزانقیمت و سبکوزن است. اگر پورشه ۹۸۴ در اواخر دهه ۸۰ میلادی تولید میشد شاید این خودروساز هماکنون بجای شاسی بلندهای لوکس و گرانقیمت با مدلهای اسپرت ارزانتر مشهور شده بود. شاید هم هر دو!
NAVID۰۰۹۸
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳وای چقدر جیگرِ 👍👍👍
اما پورشه میخواست رقیب میاتا هم باشه نمیتونست ، چرا ؟!
چون باید ارزون میفروخت و میشد همسطح قیمتی مزدا میاتا که با این کارش ارزش برند خودش رو میبرد زیر سوال!!!
پس اگر میخواست هم نمیتوانست!!!
NAVID@@98
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نخواست اگر میخواست خیلی بهتر میتوانست
ولی چون سطح بالا میسازه کلا سطح بالا میسازه 😂😝
و چیزایی که میسازه هرچی میاتا و هموطنانش هست نمیتوانند به گرد پایشم نمیرسند. 😜👅
فرشاد
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳NAVID@@98 جدی میفرمائید این چیزارو شما از کجا میارید اوه ببخشید سوپرا – اسکای لاین – لنسر – سری زد – سیلویا – آر ایکس 7 – nsx – lfa و مدل 3000 جی تی میتسوبیشی از پشت صحنه من نمیفهمم تا کی میخواین بحث کنید لوکس گرایی و تجمل الان دست آلمانه گشتاور و حجم موتور زیاد آمریکایی و تیونینگ و دریفت هم که زادگاهش ژاپنیه البته بماند که ژاپنی ها اصلا استهلاک ندارند
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳نظر ندی سبک تری
jalopy
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ببین بستگی داره طرف میخواد چه بازاری رو پوشش بده
پورشه همیشه لوکس می ساخته این دلیل میشه که سود نمی کنه؟ نمیتونه مزدا رو شکست بده؟
ALI.S
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳آقا برای خریدار پورشه که پول مهم نیست عزیز من😂
صرفاً داره میگه در اون زمان یک رودستر اسپرت خیلی چیز کمیابی محسوب میشد.
پس اون بابای پول داری که میخواست رودستر اسپرت مدرن بخره، تو کلاس پورشه و اینا چیز هیجانانگیزی وجود نداشت.
𝐀𝐥𝐢
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳می تونست محصول جالبی بشه
زیزیگولو
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳گنجینه های مخفی پورشه و پروتوتایپهایی که هیچ وقت دیده نشدن 👍👍👍
همایون
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳والا پورشه همین الان هم یه خودرو پیشرانه وسط دو نفره با سقف باز شو همکلاس میاتا بسازه باز هم موفقه من خودم عاشق پورشه باکستر و کیمن شدم وقتی تازه اومده بودند به ایران اولین بار که تو کوچمون دیدمش با اینکه سفید بود و من از خودرو سفید خوشم نمیاد راحت یک ربع فقط محو پشت این خودرو شدم انقدر خوشگل بود ولی تو خارج ایران و مخصوصا اروپا به مسخره میگند همه نرد های همجنسگرا میخرند بامستر رو البته خدا رو شکر راجب کایمن که من بیشتر از بامستر دوست دارم همچین چیزی نمیگند این رو هم بگم که باکستر و کیمن رو از 718 بیشتر دوست دارم از نمای پشت فانتزیم اینه یه پورشه بود که جلوش مثل 718 بود پشتش مثل کیمن و باکستر،پورشه تو اون سالهایی که تو ایران هم وارد میشد تو ساخت فضای داخلی و داشبورد خیلی خوب و با کیفیت کار میکرد الان دیگه همه داشبورد هاش شده مانیتور که من اون دکمه های کنسول وسط رو که مثل هواپیما بود بیشتر دگست داشتم دیگه پیر شدم سلیقم با جوون ها یکی نیست پانرما اون سالها چه فضای داخلی داشت باکستر و کیمن هم داخلشون خیلی خوشگل بود ها ولی کنسول وسط کاین و پانامرا یه چیز دیگه بود خدا میدونه الان چند میلیارد قیمت یه باکستر اس و کایمن اس هست تو ایران
amir-mr
۲ اردیبهشت ۱۴۰۳پورشه 💯
ALI.S
۳ اردیبهشت ۱۴۰۳نتیجه مروری بر تاریخچه پورشه و مهندسی آلمانی:
همیشه سعی کن بهترینها رو داشته باشی، حتی توی پروتوتایپ.
علی
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳پورشه شاه مهندسی دنیا
رهگذر
۹ اردیبهشت ۱۴۰۳پورشه چه بدبختی شده که میگن میخواد با مزدا رقابت کنه خودش بفهمه چنین تیتری براش زدن در کارخونه رو میبنده