نسل ۹۹۳ پورشه ۹۱۱ در سال ۱۹۹۴ به بازار آمد و یک سال بعد، نسخهٔ توربوی آن معرفی شد. این آخرین ۹۱۱ هوا خنک بود که حالا به ملاقات جدیدترین فرزند خود آمده است.
کدام به کدام است؟
خیلیها محافظهکاری طراحی پورشه را مسخره میکنند اما کنار هم قرار دادن این دو نسل نشاندهندهٔ فلسفهٔ تکامل بجای انقلاب در ۹۱۱ است. این مقایسه نشان میدهد که مهندسان در جایی که لازم نیست پیشرفت نکردهاند. آنها قدرت و تکنولوژی را ارتقاء دادهاند اما به چیزی که ما در ۹۱۱ دوست داریم دست نزدهاند.
کدهای گیجکننده!
پورشهٔ قرمزرنگ، توربو S کنونی است که با کد ۹۹۲ شناخته میشود. با خودروی زردرنگ به چهار نسل قبل برمیگردیم اما کد این نسل ۹۹۳ است! درهرحال، هردو ۹۱۱ ظاهر خیرهکنندهای دارند. شانههای برجستهٔ ۹۹۲ برای جلب نگاه بیننده با بال عقب ۹۹۳ رقابت میکند که به شکل فوقالعاده زیبایی چتر خود را روی در پیشرانه باز کرده است. از دید ما، این پورشهٔ مدل ۱۹۹۵ نشاندهندهٔ زیباترین دورهٔ ۹۱۱ است.
قدرت و پرفورمنس
۹۹۳ توربو هرچند بهاندازهٔ توربوی دُم نهنگی دههٔ ۷۰ نمادین نیست اما اولین ۹۱۱ توربویی بود که به سامانهٔ چهارچرخ محرک برگرفته از هایپرکار ۹۵۹ مجهز و به یک سوپراسپرت جدی تبدیل شد. این یعنی از ۴۰۸ اسب بخار قدرت پیشرانهٔ ۳.۶ لیتری توئین توربوی شش سیلندر تخت آن میتوان بدون ترس از آشنایی با جدول کنار خیابان استفاده کرد. معادل امروزی آن ۱۴۵ سیسی حجم موتور بیشتر و ۶۵۰ اسب بخار قدرت دارد که داستان سه دهه پیشرفت مداوم را روایت میکند. شتاب صفرتاصد نیز همین موضوع را نشان میدهد زیرا ۹۹۳ با گیربکس شش سرعتهٔ دستی برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۴.۳ ثانیه زمان نیاز دارد درحالیکه ۹۹۲ با گیربکس دوکلاچه این کار را در ۲.۷ ثانیه انجام میدهد. حداکثر سرعت دو خودرو هم به ترتیب ۲۹۰ و ۳۳۰ کیلومتر بر ساعت است.
رانندگی
در کابین ۹۹۳ بهطور عجیبی احساس نشستن داخل خودرویی قدیمی را نخواهید داشت و همهچیز بهخوبی و راحتی یک توربوی مدرن است. البته گیربکس برای تعویض دنده به کمی تلاش نیاز دارد و کلاچ سفت است اما با آغاز حرکت، خودرو بهطور شگفتانگیزی نرم میشود و خواهان حداکثر بوست توربوها خواهید بود که برای آن باید تا دور ۴ هزار rpm صبر کنید درحالیکه ردلاین به عدد دیوانهوار ۷ هزار rpm میرسد. با وجود سامانهٔ چهارچرخ محرک هم هیچ ترسی از جنس چیزی که ۹۱۱ توربوهای قدیمی احساس میشد وجود ندارد. همچنین وقتی حرف از چسبندگی، ترمز گیری و شتاب گیری میشود ۹۹۳ واقعاً مدرن احساس خواهد شد.
۹۹۲ اما سطح دیگری از پرفورمنس را ارائه میکند نهفقط به خاطر اینکه حرف S در انتهای نام آن قرار گرفته است زیرا ۹۹۳ هم در پایان عمر خود از همین حرف بهرهمند شد. در این ماشین، بهجز اینکه پا و دست چپ کاری برای انجام دادن ندارند، DNA مدل قدیمی در همهجا احساس میشود. طرح پنج آمپر دایرهای آنالوگ ۹۹۳ در صفحه آمپر دیجیتالی مدل جدید اعمال شده و خوشبختانه هنوز دورسنج آنالوگ بزرگی در وسط خودنمایی میکند. حداکثر گشتاور ۸۰۰ نیوتن متری موتور در پنجرهٔ ۲,۵۰۰ تا ۴,۰۰۰ rpm ارائه میشود که این یعنی پیش از آنکه پورشهٔ قدیمی حتی بوست کامل خود را ارائه کند، ۹۹۲ تمام توان خود را در اختیار راننده قرار میدهد.
نتیجهگیری
جانشین ۹۹۳ یعنی ۹۹۶ توربو هرچند خودروی قدرتمندی بود اما زمانی به بازار آمد که لامبورگینی تحت مالکیت آئودی شکوفا شد، پاگانی وارد صحنه شد و فراریهای جادهای تکنولوژی فرمول یک را به ارث بردند. به همین دلیل، ۹۱۱ توربو بهعنوان یکی از سوپراسپرتهای اصلی بازار، حالا باید تلاش میکرد در برابر رقبا عرضاندام کند. بااینحال، تصویر کلی توربو تا نسل کنونی تغییری نکرده است. البته پیشرفتهای زیادی حاصل شده است اما نه به قیمت محو کردن لبخند روی لبان راننده. این یعنی پورشه واقعاً میداند که چه کار میکند.
علی جردن
۸ بهمن ۱۴۰۲اصالت ۹۱۱
زیبایی ۹۱۱
کاربردی ۹۱۱
سوپر اسپرت ۹۱۱
اسطوره ۹۱۱
مهندسی پیشرفته ۹۱۱
پیروز همه دوئل ها ۹۱۱
پیروز همه مقایسه ها ۹۱۱
NAVID۰۰۹۸
۸ بهمن ۱۴۰۲دهه ۹۰ رویایی 😍
بخدا که ۹۹۳ رو بیشتر از حتی ۹۹۲ جذاب ، میپسندم و میمیرم براش😢
نمیدونم چطور میتونم احساساتم رو بیان کنم در برابر این دو خودرو ولی اینو مطمئنم که خریدار پورشه ۹۱۱ از خریدش مطمئنِ و هیچگاه نیمنگاهی هم به رقیبان گردن کلفتش نداره!!!
آلمان و ژاپن در دههی ۹۰ به اوج شکوفایی رسیدن و ادامه دادن تا امروز اما دههی ۹۰ دیگه تکرار نمیشه از همهی جهات!!!
پورشه امروزه تولیدات مختلفی داره که همه در کلاس خودشان بیهمتا هستن اما هیچ کدام به گرد پایِ ۹۱۱ نمیرسند و اصالت ۹۱۱ رو ندارند و عمراً هیچ شرکتی بتونه مثل پورشه محصولی تولید کنه طی ۵۰ سال یکشکل و چنین دوستداشتنی!!!
البته بنز G رو از یاد نبریم که باز اونم هنر آلمانهاست نه دیگران!!!
جرمی کلارکسون
۸ بهمن ۱۴۰۲بهترین ماشین جهان 911
NAVID@@98
۸ بهمن ۱۴۰۲عشق ۹۱۱
هرچی تو بگی ۹۱۱
برای مقاله خودروهای پیشرو تاریخ که فن آوری ها و نو آوری های جدید ارائه کردند هم پورشه عشق بود اینجا هم این عشق😘
پورشه یک عشقه اول له که نگو همیشه ای خدا یک جوری که دوست داری بخوریش😜👑 این پورشه کلا در هر زمانی درو میکنه میره جلو 😱 😍البته کلا هم مرسدس بنز و فراری به نمایندگی از اروپا و هم کادیلاک از آمریکا بخصوص کادیلاک و فورد و همین پورشه صنعت خودرو رو دِرو کردن با انواع نوآوری های سطح بالا عشق اول هستن و صنعت خودرو رو دِرو کردن 👑💯🥇🏆🅰🆙😍
کلا در هر زمانی از همه جهات و از هر نظر خیلی خوب هستن و همین الان و همیشه دوران اوج شکوفایی سطح بالای نوآوری های پیشرفته صنعت خودرو و هر چیز رو نشون دادن حتی همین الان هم خیلی بهتر اوج شکوفایی هر یک از اینها واقعا بعنوان یک پرچمدار سطح بالا نوآوری و و علم و مهندسی در کل صنعت خودروسازی هستن رسیدن و برتری خودشون رو اثبات کردن همیشه کلا از خودروساز های اروپا و آمریکا مرسدس بنز و کادیلاک و فورد و پورشه خیلی برجسته و خیلی جلوتر از زمان هستن بزرگترین و اولین و بهترین خودروساز های دیگه هم از اروپا و آمریکا بودن و هریک از اینها پرچمدار نوآوری و مهندسی در کل صنعت خودروسازی هستن و همین الان هم در اوج شکوفایی نوآوری و خیلی جلوتر از زمان خودشون هستن و همیشه برتری سطح بالا و اوج شکوفایی نوآوری های پیشرفته سطح بالای مهندسی و علم و پیشرو بودن خودشون رو به هر حال از همه جهات و از هر نظر و هر چیز اثبات کردن پیشرو و برتر هستن که حتی اینجا الان هم داریم میبینیم این پورشه یک عشق خدایی رو
خیلی خوب هست این پورشه همیشه کیفیت و پرفورمنس برترش رو نشون داده بیشترین ارزش برای همه رو در هر صورت داره 👑💯🥇🏆🅰🆙😍
من پورشه کایمن و شورلت کوروت را برمیگزینم از میان این همه خوبان از هر یک گلی را میگزینم پورشه کایمن و شورلت کوروت این دو گل نو شکفته را♥️💚❤️🔥
۸ بهمن ۱۴۰۲۱۹۹۵ رو میبینید و با ۲۰۲۴ مقایسه میکنید میبینید پورشه اصالتشو از دست داده و بی اصالت شده فکر کنم مدیرعاملش عوض شده و فساد تماما پورشه رو فرا گرفته ماشین ۱۹۹۵ به اون زیبایی رو میبینی میگی پورشه اصالت داره بعد ۲۰۲۴ رو میبینی فکر میکنی فولکس بیتل فیس لیفته 😐
واقعا شرکت ها بی اصالت شدن ….
مازیار
۸ بهمن ۱۴۰۲البته بال نهنگ نه
به دم نم نهنگ معروفه
علی یوسفی
۸ بهمن ۱۴۰۲بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت یادش بخیر این ۹۱۱ توربو دهه ۹۰ یکی از بهترین و سریعترین خودروهای نید فور اسپید ۴ ps1 بود که به راحتی در شتاب اولیه از دیابلو و اف ۵۰ جلو میزد و سبک طراحیش هم کاملا اصیل و با هویت پورشه بود مدل gt2 دهه نود هم براساس همین نسل بود و خیلی جذاب و بیاد ماندنی و انصافا کار این شرکت آلمانی درسته که بعد از حدود ۷ دهه از تاسیس زبان طراحی و لذت رانندگی رو با هم حفظ کرده.
amir-mr
۸ بهمن ۱۴۰۲۹۱۱بی پایان،اسطوره،پرفورمنس خالص 💯
اصالت یعنی پورشه،پورشه یعنی ۹۱۱👑
ARIAN
۸ بهمن ۱۴۰۲هیچوقت توی دنیای خودرو تعصبی نبودم و عمل نکردم و همیشه بی طرف بودم اما تنها ماشینی که روی تمام نسل هاش تعصب شدید دارم فقط 911 هست. 911 تمام و کمال یک ماشین دلخواه و راننده محور و درگیر کنندس و معنا کننده اصالت در طراحی و انجین و سلطان هندلینگ و شتاب گیریه😍
محمدهادی
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ولی بنظر من این توربوی چراغ عینکی زرد رنگ نسل سال ۱۹۹۵ زیباترین و چشم نوازترین تعریف از ۹۱۱ تا به حالاست
اصن رخ عقبو نگا…
۸ بهمن ۱۴۰۲لامبورگینی برای خانومهای عاشق سرعت | مجله پدال
https://www.pedal.ir/various/%d9%84%d8%a7%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%b1%da%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%ae%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%85%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%82-%d8%b3%d8%b1%d8%b9%d8%aa/
تاحالا لامبورگینی شوتی دیده بودید؟
مجتبی .
۸ بهمن ۱۴۰۲وقهوه لامبورگینی.
۸ بهمن ۱۴۰۲و جبهه لامبورگینی بر علیه بوگاتی
مجتبی .
۸ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا پورشه کاردرستی انجام داده کاش باقی کمپانیهام طراحیاشونو به شکلی ادامه میدادن که هرماشینی رو بتونی ازدور هم تشخیص بدی نه اینکه اگه آرمشونو بردارین وجلوپنجره دیگه همه شبیه هم هستن وهیچ اصالتی توی طراحیشون نیست.
R@min
۸ بهمن ۱۴۰۲پیشرفت های 911 هر نسل ماشین بهتری تحویل داد ولی فکر می کنم نسل 992 کنونی دیگه رسید به اوج ظرفیت ساختار 911.
بهترین گیربکس، موتور، آیرودینامیک، دوام همه چی تو این نسل به حد اعلا رسیده دیگه جایی برای تکامل نیست باید خیلی از قطعات تغییر نسل بدن.
اگر نسل بعدی بنزینی باشه برای حفظ رقابت باید تغییرات بنیادی بدن، هضمش سخته ولی حیاتیه مثل نسل 8 کوروت !
رامتین
۸ بهمن ۱۴۰۲عشق هست 911. طراحی عقبش خصوصا چراغهاشو خیلی دوست دارم.
Siyavash
۸ بهمن ۱۴۰۲نمیدونم چی بگم راجب این مدل پورشه،ولی چیزی که مشخصه از روز اول که تولید شد این مدل همیشه تویه اوج و شکوه بوده و باج به هیچ رقیبی نداده من که خیلی باهاش حال میکنم..پورشه ۹۱۱ توربو اس واقعا یه ماشین همه فن حریف..به موقع سفر برات مثل یه GT هست..برایه کل کل کردن برات یه سوپر اسپرت هست..تویه شتاب اولیه مثل یه هایپر کار هست..تویه پیست هم برات تبدیل به یه ماشین پیست محور میشه خدایش بدون تعصب باید برایه بعضی از ماشین ها نظر داد نمونش همین ۹۱۱ یا مکلارن ۷۲۰..یا فراری..یا حتی نیسان gtr اینا که گفتم واقعا عالی هستن💯💯💯
mb675
۹ بهمن ۱۴۰۲هیچ دو ماشینی مثل جی کلاس و 911 تو طراحی اصالتشونو حفظ نکردن در طی این همه سال
Taha Ayoobi
۹ بهمن ۱۴۰۲واقعا 911 یکی از بهترین ماشین هاست
BMW
۹ بهمن ۱۴۰۲نسل قدیم رو انتخاب می کنم🥲😁