پورشه برای ساخت این فناوری چند سال زمان صرف کرده و تصمیم گرفته تا این تلاش را با ۸ هزار دلار جبران کند.
پورشه شش سال تمام مشغول توسعه سیستم فنربندی و تعلیق جدید خود بوده است تا اینکه تصمیم گرفت حاصل آن را در سدان اسپرت پانامرا عرضه کند. البته بهرهمندی از این سیستم تازه برای خریداران پورشه ارزان تمام نمیشود و باید برای استفاده از آن هزینه اضافه پرداخت کنند. بنابراین باید دید این فناوری تا چه حد کاربردی است و آیا ارزش هزینهکردن را دارد؟
بسیاری از مردم تصور میکنند نسل نخست پانامرا شباهت بیچون و چرایی به یک نهنگ به ساحل گیرکرده دارد. در نگاه اول این نوع دیدگاه میتواند کمی خشن به نظر برسد اما وقتی درست به آن بنگرید، میبینید که مردم صرفا روی ابعاد محصولی را ملامت میکردند که نمونه آن در خط تولید پورشه وجود نداشته است؛ با وجود اینکه شاسیبلند کاین ۶ سال پیش از آن معرفی شده بود.
حال بیست سال از زمان رونمایی سدان پورشه گذشته و پورشه برای بار دیگر آن را بهروزرسانی کرده است. سبک طراحی تغییرات کمی را به خود دیده است در بخشهایی بهبود یافته و بهخوبی خودروهای روز است. یکی از جدیدترین ویژگیهایی که در این نسل پانامرا معرفی شده، سیستم فنربندی اکتیو راید به شمار میرود که بهلطف بهرهوری از چهار موتورپمپ هیدرولیکی، در هر پیچ توان تحمل بیشاز ۸,۸۹۶ نیوتن نیرو را دارد. موتورپمپها خود به باتری ۲۵.۹ کیلووات ساعتی ولتاژ بالای سیستم پلاگینهیبرید متصل است.
سیستم پورشه در بخشهایی یادآور سیستم فعال سیتروئن زانتیا است که در دهه ۹۰ میلادی توانست تست گوزن را بهخوبی رد کند. مشکل اصلی سیستم زانتیا سواری خشک آن به شمار میرفت. با این همه، سیستم هیدروپنوماتیک سیتروئن بیش از سی سال بهعنوان سیستمی بینقص شناخته میشد.
پورشه اما تلاش خود را کرده تا فناوری تعلیق را یک قدم جلوتر بیاورد تا عملکرد پانامرا توربو E هیبرید جدید بیمانند باشد. این سدان میتواند سواری نرم و مطبوعی را ارائه دهد و در زمان نیاز به دستگاهی برای خودنمایی پیشرانه V8 خود تبدیل شود. آلمانیها موفق شدهاند تا سیستم خود را با فنرهای بادی تک کاناله راهاندازی کنند؛ البته نسخههای V6 و پانامرا ۴ هنوز از نمونههای دو کاناله استفاده میکنند.
حال پانامرا میتواند بدون نگرانی حرکت خود را آغاز کند و زمانی که به پیچها میرسد، کنترل پیچش بدنه را به سیستم فنربندی بسپارد. زمانی که راننده بخواهد درون خودرو بنشیند، سیستم یادشده ارتفاع بدنه را بهسرعت ۲ اینچ بالاتر میآورد تا عمل نشستن راحتتر انجام شود. این فناوری که بهصورت یک آپشن برای مشتریان پانامرا آماده شده است، نیاز آن به میل ضدغلتش را از بین میبرد و باعث افزایش چسبندگی خودرو میشود و زمان چرخش خودرو، فشار کمتری روی تایرها قرار میگیرد. همین مسئله باعث میشود تا ارتباط تایرها با زمین به حالتی ایدهآل باقی بماند که نهایتا افزایش چسبندگی را در پی دارد. از نظر تئوری، عملکرد این خودرو در پیست هم باید خوب و مطمئن باشد.
بنتلی هم برای ساخت نسل بعدی کانتیننتال GT از این سیستم استفاده میکند. قیمت پایه پانامرا توربو E هیبرید ۲۰۲۴ برابر ۲۱۰,۴۰۷ دلار است که شامل مالیات بر ارزش افزوده هم نمیشود. با این همه، زمانی که قیمت یک سدان تا این حد بالا باشد، از آن انتظار میرود پر از امکانات گوناگون باشد اما به عادت همیشگی پورشه، مشتریان گزینههای گوناگونی دارند که میتوانند از میان آنها انتخاب کنند. سیستم فنربندی اکتیو راید هم یکی از همین گزینهها محسوب میشود که قیمتی برابر ۸,۸۴۰ دلار دارد که آن را در فهرست آپشنهای گرانقیمت قرار میدهد.
مهندسان پورشه این سیستم را برای مدلهای برقی آینده این برند توسعه دادند اما زمانی که مدیران این برند طعم راندمان خوب آن را چشیدند، میخواستند در اسرع وقت وارد محصولات پورشه شود. دلیل اصلی انتخاب پانامرا پلاگینهیبرید هم همین بوده است. شاید موتور V8 این خودرو بهترین بخش آن باشد اما تنها نقطه قوتش نیست.
حال سوال اینجا است که آیا خرید این آپشن ۸ هزار دلاری ارزشش را دارد یا خیر؟ مشخصا پاسخ به این سوال به این سادگیها نیست. فناوری یادشده برای پورشه اهمیت بالایی دارد چون آن را در خانه خود توسعه داده است. باید دید که آیا مشتریان این برند حاضرند قیمت خودروی خود را ۴ درصد افزایش دهند یا نه؟ پورشه این امر را محتمل میدانسته و به همین دلیل آن را دردسترس خریداران قرار داده است.
همانطور که گفته شد، پورشه به آپشنهای مختلف و ایجاد امکان شخصیسازی خودروهایش علاقه زیادی دارد؛ در همین به خریداران اجازه میدهد تا آخرین نسل پانامرا را به ویژگیهایی چون صندلیهای گرمشونده، گرمکن فرمان، دوربین پارک ۳۶۰ درجه، سیستم آرام بستن درها، آفتابگیر عقب و سیستم تهویه مطبوع چهار نقطهای مجهز کنند. شاید تصور کنید با توجه به قیمت بالای این سدان، برخی از این ویژگیها بهصورت استاندارد قرار گیرند اما پورشه به این رسم پایبند نیست.
خرید بهترین خودروی پورشه همیشه با ولخرجیکردن هممعنی است؛ از آنجا که هر شرکتی قادر به انجام کارهای این شرکت نیست، بسیاری با این ولخرجی مشکلی ندارد. در سوی دیگر، خریدار چنین خودروهایی برای سیستمی که پورشه چند سال روی آن کار کرده است، با کمال میل هزینه میکنند. برای آنها، فنربندی اکتیو راید حتما ارزشش را دارد. به نظر شما آیا تجهیز پانامرا به این آپشن ۸ هزار دلاری منطقی است؟
Ahmad
۸ دی ۱۴۰۲آفرین به پورشه به نظر من مهم ترین بخش لذت رانندگی به سیستم تعلیق خوب مربوط میشه شما هر چه قد هم ماشین پر قدرتی داشته باشین که حتی شتابش هم یک ثانیه باشه ولی سیستم تعلیق خوب نداشته باشه و سواریش خشک باشه از رانندگی لذت نخواهید برد تجربه ایی که من از ماشین زانتیا داشتم سواریش برام لذت بخش بود ولی از وقتی که مزدا۳ نیو خریدم با اینکه هم پول پیشتری دادم ولی اون لذت رانندگی که با زانتیا داشتم رو بهم نمیده
Mercedes-Benz
۸ دی ۱۴۰۲فنر بندی فقط بنز
Puriya
۹ دی ۱۴۰۲مزدا تعلیقش اسپرته بخاطر همینه
محمد
۸ دی ۱۴۰۲یه ایرانی الان عذا میگیره…. هزینه هاش؟!!
آخه خیلی از پولدارامونم یه مشت گشنه گدان……………….. خخخخخ
ALI.S
۸ دی ۱۴۰۲الان چی کار کنم؟
این واقعاً یکی از بیخود تمرین نظراتی بو که تا حالا دیدم.
amir
۸ دی ۱۴۰۲اکتیو راید =راندمان پویا
مرز های ترجمه جابجا شد
حداد عادل لایکد دت
Amir Reza
۸ دی ۱۴۰۲سواری پویا یا فعال بهتر بود به نظرم
H2
۸ دی ۱۴۰۲۸۰۰۰ تا پول زیادی نیست
کسایی که پورشه ۲۰۰ هزار دلاری میخرن فکر نکنم درآمد سالانهشون زیر ۴۰۰ هزارتا باشه
Carl
۸ دی ۱۴۰۲تو مقایسه هیچوقت گفته نمیشه پورشه اپشن کمی در اختیار مشتری میزاره
حتی سر چند هزار دلار بحث میشه ک پورشه به صرفه تر از رقبای دیگس
مرسدس
خیلی از این اپشنارو همراه قیمت اصلی ارائه میده
ALI.S
۸ دی ۱۴۰۲این یک سدان اسپرت هستش نمیشه با هر ماشینی از مرسدس مقایسهاش کرد.
ضمناً پورشه ذاتاً از مرسدس برند گرونتری هستش.
BMW
۸ دی ۱۴۰۲واقعا لایک داره👍👏
Zahid AMG. 2005
۸ دی ۱۴۰۲خیلی خوبه من چند تا ویدیو هاشو دیدم ارتفا رو با گوشی تنظیم میکنند
مجتبی .
۸ دی ۱۴۰۲این آپشن زیاد شدن ارتفاع هنگام سوارشدن خیلی بدرد ماهایی که وارددهه پنجم زندگیمون شدیم میخوره ولی دیگه اشتیاقی برا رانندگی پرهیجان که خوراک این ماشینه نمونده. البته نبودن پولش هم بی تاثیر نیست.
باباپنجلی
۱۱ دی ۱۴۰۲احسنت
Tiho
۸ دی ۱۴۰۲چجوری این افتضاح به بار اومد یک جای متن گفته سیستم زانتیا که همه می دونن هیدرولیکی هست یکجا سیستم پنوماتیک که بادی هست اصلا هیچ ربطی به زانتیا نداشت.هیچ اطلاعات فنی ندیدم فقط اشتباهات بود. تست زانتیا هم نگم که جدید تست شده و در حد یک خودرو معمولی هم نبود در km77 چه اصراری بود به آوردن اسم زانتیا کنار پورشه اصلا پنوماتیک و هیدرولیک دو سیستم جدا هستند. همینقدر که صنعت خودرو عقبیم توی بررسی کننده ها و مترجمانمون هم عقبیم
عباس
۹ دی ۱۴۰۲پورشه عشق به تمام معنا
کارن
۹ دی ۱۴۰۲خنده دار بود سوال کردن نویسنده نظر خواهی میکنه اخه یکی نگه انگار قابل خرید یا دسترسی کسی میتونه داشته باش.الان خرید یک خودرو 30سال تولید کسی نمیتونه بگیره.،اون موقع که واردات باز خودرویی گرفتم مبلغی نسبتابالایی بود الان بعد از گذشت چندسال طرف میگه راز موفقیتت چیه که این خودرو داری از یک جا خندم میگره از یک طرف افسوس
هیدرولیک ساز
۹ دی ۱۴۰۲سیستم تعلیق فقط میتسوبیشی