پورشه

رکورد تازه پورشه کاررا GT در نوربرگ‌رینگ با لاستیک‌های جدید، 16 ثانیه سریع‌تر!

پورشه کاررا GT با تجهیز به لاستیک‌های جدید میشلین، توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را ۱۶ ثانیه سریع‌تر از رکورد قبلی خود طی کند.

تاثیر لاستیک‌های جدید روی بهبود پرفورمنس یک خودروی قدیمی شگفت‌انگیز است. این موضوع را پورشه کاررا GT به‌خوبی اثبات کرده است. این ابرخودروی V10 افسانه‌ای که اکنون ۲۰ سال از عمرش می‌گذرد، با لاستیک‌های جدیدی راهی پیست نوربرگ‌رینگ شده و تایم بسیار سریع‌تری را ثبت کرده است. هرچند تولید کاررا GT در سال ۲۰۰۶ خاتمه پیدا کرد ولی پورشه همچنان با ارائهٔ قطعات و فراخوان، از این ماشین پشتیبانی می‌کند. در همین رابطه، در اکتبر امسال پورشه خبر از نصب لاستیک‌های جدید میشلین پایلوت اسپرت کاپ ۲ به‌صورت رایگان روی تمام نمونه‌های کاررا GT داد.

به گفتهٔ پورشه، این لاستیک‌های جدید از طریق همکاری با میشلین به‌طور اختصاصی برای کاررا GT توسعه پیدا کرده‌اند و عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشند. این شرکت وعدهٔ مسافت توقف کوتاه‌تر، بهبود هندلینگ و مهم‌تر از همه، امکان ثبت لپ تایم‌های سریع‌تر در پیست‌ها را داده است. نشریهٔ المانی اسپرت اتو این شانس را پیدا کرده که ادعای پورشه را با استفاده از رانندهٔ اختصاصی این شرکت «یورگ برگمایستر» و با پشتیبانی تیم منثی ریسینگ در نوربرگ‌رینگ آزمایش کند. برای این کار از یک کاررا GT زردرنگ با لاستیک‌های جدید استفاده شده است.

این کاررا GT با رانندگی برگمایستر توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در ۷ دقیقه و ۱۲ ثانیه طی کند. این تایم جدید ۱۶ ثانیه سریع‌تر از زمانی است که این خودرو در سال ۲۰۰۴ با رانندگی «والتر روهرل» در جهنم سبز به ثبت رساند. تایم جدید کاررا GT در نوربرگ‌رینگ حتی از برخی خودروهای مدرن مثل پورشه ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۱، ب‌ام‌و M4 CSL و لکسوس LFA هم سریع‌تر بوده است. این نشان می‌دهد که تکنولوژی لاستیک چقدر پیشرفت کرده و لاستیک‌های جدید چطور می‌توانند به خودروهای قدیمی جانی تازه ببخشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۷ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. Taha Ayoobi

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (5016 ديدگاه)

    خیلی عجیبه
    برام جالب شد همه ماشین قدیمی های نوربرگ با لاستیک جدید تایمشون چی میشه.

    در راستای همین داستان که با لاستیک جدید پرفورمنس بهبود پیدا میکنه،
    من جدیدا برام سوال شده بود که مثلا، ماشین های قدیمی، مثلا ماشین های دهه 30 یا 40 میلادی که مثلا 100 اسب بخار قدرت داشتن، با بنزین های امروزی قدرتشو افزایش داره؟

    موافقم 22
    مخالفم 11
    1. OM.01

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (593 ديدگاه)

      (ماشین های قدیمی، مثلا ماشین های دهه 30 یا 40 میلادی که مثلا 100 اسب بخار قدرت داشتن، با بنزین های امروزی قدرتشو افزایش داره؟)

      جواب این سوال متاسفانه نه هست
      بسیاری از خودروهای کلاسیک دهه 30 الی 40 میلادی نسبت تراکم کمی دارن. سوخت اکتان بالا برای مقاومت در برابر ناک زدن همون پیش اشتعال در موتورهای با تراکم بالا طراحی شده است. یک خودروی کلاسیک نسبت تراکم پایینی داشته باشد، از سوخت اکتان بالاتر بهره نخواهد برد و در واقع حتی کارایی کمتری به عمل میاره چون ممکنه سوخت به طور کامل نسوزد.
      در خودروهای کلاسیک اون دوران که موتور برای سوخت اکتان کمتر طراحی شده اند، درواقع اون دوران بنزین سرب هم داشت، استفاده از اکتان بالا منجر به افزایش توان نمیشه. موتور به گونه ای تنظیم نشده که از اکتان بالاتر استفاده کند و بدون تغییرات موتوری و سوخت رسانی، افزایش عملکرد را مشاهده نخواهید کرد.

      اینو بهت بگم که حالا در ایران دست ما کوتاه و خرما بر نخیل و اصلا کلاسیک سواری داستان داره ولی در حداقل آمریکا کانادا نیوزلند چندین کشور دیگه که مبحثش داغ هست اصلا ایرادی نداره. فقط بحث پول هست
      https://www.rkmotors.com/vehicles/4826/1937-ford-cabriolet
      شاسی سفارشی و کاملا نو و تعلیق نو افترمارکت کابین سفارشی کولر بخاری صندلی برقی یا صندلی دستی تعلیق بادی موتور انژکتور اسمال بلاک یا بیگ بلاک شوی یا فورد و گیربکس دستی یا اتومات، فرقی نداره اصلا معنایی نداره…هرچی که دل تنگت میخواد!

      بی ام و سری 4 سوار شدن که نشد ماشین بازی… داج چلنجر هزار اسبی که نشد عشق حال. لامبورگینی سوار شدن که معیاری بر ثروت نیست! پس هات رادینگ چیه!؟ اونجایی لذت بخش میشه که خودت تو پروژه ساخت قرار بگیری… به به!
      https://inthegaragemedia.com/chopping-the-top-of-a-1941-buick-super-coupe/
      نمیدونم شاید دیدگاه من غلطه! شاید ظاهر قیافم جوان هست ولی مغزم خیلی old!

      موافقم 31
      مخالفم 3
      1. Taha Ayoobi

        ۲۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (5016 ديدگاه)

        ایول خیلی توضیحات خوبی بود👍👌

        کلاسیک بازی تو ایران خیلی سخته و کلا 1 دهم کلاسیک بازی خارجه،
        تازه اونم نیست.

        یه سوال دیگه هم برام پیش اومده، میدون یه مقدار ناشیانه اس ولی برام سواله،
        دقیقا نمیدونم نسبت تراکم چیه، ولی برام سواله میشه تغییرش داد؟
        تغییر دادنش چجوریه؟
        چون مثلا توی آمریکایی های دهه 80 که برای مصرف سوخت نسبت تراکم رو کم میکردن، میخوام بدونم میشه عوضش کرد؟

        موافقم 10
        مخالفم 4
        1. OM.01

          ۲۵ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (593 ديدگاه)

          نسبت تراکم، نسبت بین مقدار حجم سیلندر در زمانی که پیستون در نقطۀ پایین قرار داره با زمانی است که پیستون در نقطه بالا یا همان حالت تراکم قرار می‌گیره. مثلا، در پیشرانه‌ای که نسبت تراکم آن 10 به یک است، یعنی حجم سیلندر در متراکم‌ترین حالت (وقتی پیستون در بالاترین حالت خود قرار می‌گیرد) یک دهم حالتی است که سیلندر در بازترین حالت خود (وقتی پیستون در پایین‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد) قرار دارد.
          یعنی مثلا یه موتور 4 لیتری 4سیلندر داشته باشیم با نسبت تراکم 10 به یک یعنی حجم یک سیلندر یک موتور مثلا میشه 900 سی سی و حجم محفظه احتراق آن 100 سی سی وقتی پیستون به نقطه بالا می رسه حجم باقی مانده به 100 سی سی کاهش می یابد. در این حالت نسبت تراکم موتور از تقسیم 1000 بر 100 به دست می آید. بنابراین نسبت تراکم این موتور 10 به یک است. اگر کل 1000 سی سی حجم را به 10 قسمت مساوی تقسیم کنیم حجم محفظه احتراق یک قسمت از این 10 قسمت است.
          هرچه نسبت تراکم موتور بیشتر باشد، راندمان آن‌هم بیشتر خواهد بود. درواقع، در موتوری که نسبت تراکم بالایی دارد، مخلوط سوخت و هوا بیشتر متراکم می‌شود.

          ولی خب محدودیت هم هست مثلا موتور تنفس طبیعی تا نسبت 15 به یک میتونه باشه به صورت شهری و امن و موتورهای توربو هم چون هوا از قبل فشرده شده نمیشه بالا باشه ظریب تراکم و بین 9 به یک و 10 به یک هست بستگی به موتور داره. موتورهایی که 50 PSI بوست توربو میاد روش نسبت تراکم تا 7 به یک هم میاد پایین

          در خصوص موتورهای آمریکایی دهه 70 و 80 باید بگم ساختار موتور بلوک موتور همونه درواقع با 2 هزار دلار هزینه میشه موتور رو برگردونن به همون ستاپی که دهه 60 داشت قدرت بالا
          موتورهای دهه 60 آمریکایی نسبت به آخر دهه 70 میلادی درواقع پروفایل میلسوپاپ متفاوت و سرسیلندر متفاوت داشتن یعنی شما gm350 میبینی روی بیوک اسکای لارک تو همین ایران درواقع نسخه اسیر شده و ضعیف شده هست که سرسیلندرهای 76سی‌سی سوپاپ متوسط به منظور کاهش ضریب تراکم به 8.5:1 و از ستاپ کلی میل بادامک کاملاً خیابانی و کاربراتور راچستر کوآدراجت 4 دهانه با دبی پایین (500CFM) استفاده شده.
          آمریکایی ها اون دوران با بهره‌وری از سرسیلندرهای حجیم‌تر و پیستون‌های گود تضعیف شده قدرت های کمتری تولید می‌کردن که مصرف کمتری ارائه بدن و بتونن آلایندگی رو پاس کنن

          اگر ما این پیشرانه به سرسیلندرهای آلومینیومی سوپاپ بزرگ، پیستون‌های تخت به منظور افزایش ضریب تراکم، میل سوپاپ خشن‌تر و سیستم سوپاپ‌بندی بروزتر (از نوع roller) پمپ روغن فشار بالا، و هدرزهای بلند، سیستم اگزوز دوبل و منیفولد آلومینیومی بلند، سیستم سوخت‌رسانی کاربراتوری ادلبراک با دبی 750 فوت مکعب بر دقیقه (CFM) تغذیه کنیم توان موتور برمیگرده به حدود 320 اسبی که قدیم بود با تحت ظریب تراکم 10 به یک ارائه میده

          البته باید بگم شرکت blueprint و ATK که بلوک موتورها و سرسلندر های اسمال بلاک و بیگ بلاک رو تولید میکنه این توان هارو تحت ظریب 9 به یک میده چون کامل از نو ساخته تغییراتی داده ولی خب خودت تو گاراژ خونه بخواهی درست کنی هم میشه نیازی نیست بری سفارش بدی که با جعبه بیارن تحویل بدن

          ولی امروزه تو کمتر کسی تو آمریکا از 0 میاد دونه دونه قطعات سفارش بده و اسمبل کنه. مستقیم موتور جعبه ای می‌خره نو کامل و آکبند با جعبه میارن تحویل میدن حالا چه سری LS چه LT چه اسمال بلاک بیگ بلاک با کاربراتور و یا انژکتور. قبلش هم میتونی ستاپ و گیربکس مد نظر رو انتخاب کنی

          موافقم 16
          مخالفم 1
        2. Taha Ayoobi

          ۲۶ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (5016 ديدگاه)

          بابا ایول
          یه ذره دیر اومدم، یادم رفته بود
          خیلی لذت بردم و استفاده کردم
          نسبت تراکم روهم کامل فهمیدم
          دمت گرم
          واقعا توضیحات خیلی عالی بود
          دارم فکر میکنم اگه بخوای در مورد LS و lt کامل توضیح بدی چقدر میشه
          همونطور که خودت هم گفته بودی چندتا کتاب😁

  2. JaMsHiD-B

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3116 ديدگاه)

    ماشینای قدیمی یه بار دیگه با لاستیک های جدید رکورد بزنن خیلی خوب میشه

    موافقم 24
    مخالفم 1
  3. مازیار

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1088 ديدگاه)

    Carrera GT خودرویی هست که تایم در موردش اهمیت نداره
    و اگه زرد باشه دیگه هیچی اهمیت نداره

    موافقم 51
    مخالفم 2
    1. froG-driVer

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (1054 ديدگاه)

      نه نقره ای خوشگلتره

      موافقم 17
      مخالفم 9
  4. R@min

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2126 ديدگاه)

    تفاوت راننده اختصاصی یک برند با راننده های دیگه !!! چقدر زیبا با دنده کار می کرد.

    موافقم 27
    مخالفم 5
  5. Kiarash

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (707 ديدگاه)

    وقتی که گاز می داد لذت می بردم از این صدا پورشه کاررا V10 GT 🤤
    🇩🇪👏

    موافقم 37
    مخالفم 4
    1. SMS

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (657 ديدگاه)

      وقتی ماشین پتانسیلشو داشته باشه لاستیک می تونه خودشو نشون بده
      کاررا GT یکی از خدایگان جذابیت هستش

      موافقم 15
      مخالفم 2
      1. ehsan

        ۲۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (196 ديدگاه)

        👏👏👏👏👏👏

        موافقم 7
        مخالفم 1
  6. محمدهادی

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    عجججب ماشینی
    هنوزم ناب و خاصه
    صدارو
    تو پورشه فقط اینو اون ۹۱۱ جی تی ۱ سال ۱۹۹۸

    موافقم 17
    مخالفم 2
  7. محمدهادی

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    الان یه سوال پیش میاد
    این لاستیک های میشلن چند وقته عرضه شده؟
    ینی مثلا اون روز که لامبو اس وی جی،پورشه ۹۱۱ جی تی ۲،یا مرسدس جی تی بلک سریز که جدیدترین رکوردها دست شونه از همین لاستیک ها استفاده کردن؟

    موافقم 9
    مخالفم 2
  8. محمدهادی

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2488 ديدگاه)

    سوال دوم اینکه آیا مثلا پیرلی بریجستون یا هر مارک معروف دیگه هم نمونه مشابه پایلوت کاپ داره یا این لاستیک ها اختصاصی میشلنه؟
    ای کاش پدال یک مطلب اختصاصی درخصوص جدیدترین لاستیک های پرفورمنس محور معروف ترین سازندگان لاستیک منتشر کنید،بنظرم شدیدا مطلب جذابیه که بهش تالا پرداخته نشده🤔

    موافقم 11
    مخالفم 3
  9. hosen

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (949 ديدگاه)

    جیغ اون موتور v10 روح آدمو تازه میکنه

    موافقم 15
    مخالفم 3
  10. BlackWing

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1352 ديدگاه)

    شاهکار مهندسی موتور اسپرت آلمان یعنی این ماشین !

    موافقم 20
    مخالفم 2
  11. JDM سابق

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (837 ديدگاه)

    موقعی که آلمان ها با هیجان تمام ماشین میساختن

    موافقم 21
    مخالفم 2
  12. Mbslrmc

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یادش بخیر نید فور اسپید شیفت با کاررا جی‌تی چقدر حال میداد
    توی دقیقه ۷:۱۷ فیلم اونجا رو مثل دیوونه ها تند میرفتم بیشتر نصف اوقات هم ماشین یه جوری میپرید که اخرش میخورد به جدول.

    موافقم 15
    مخالفم 1
  13. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1620 ديدگاه)

    هنوزم حرفایی برای گفتن داره

    موافقم 14
    مخالفم 2
  14. nissan skyline

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    هیچ صدایی به زیبایی v10 تنفس طبیعی نیست

    موافقم 21
    مخالفم 1
  15. R

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1230 ديدگاه)

    تنها پورشه ی جذاب

    موافقم 7
    مخالفم 15
  16. AliMOPAR

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (202 ديدگاه)

    عجیبه واقعا دارم به این فکر میکنم اگه یه همچین آپدیتی هم روی ACR بکنن چی میشه شاید بیاد زیر 6/55

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (5016 ديدگاه)

      راننده از همه شون مهم تره

      موافقم 10
      مخالفم 4
      1. محمدهادی

        ۲۵ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (2488 ديدگاه)

        عججب راننده یی بود
        به زیبایی و تسلط هرچه تمام تر از گوشه کنارای جاده استفاده میکرد برای خروج پرسرعت تر از پیچ

    2. nikan

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (185 ديدگاه)

      شاید پایین ترم بیاد
      وایپر خیلی پتانسیل داشت همون موقع میتونست رکوردای خیلی بهتری ثبت کنه الان با لاستیکای جدید میترکونه

  17. IMAN

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (84 ديدگاه)

    این لاستیک ها توی ایران هم موجوده ؟؟؟

    موافقم 2
    مخالفم 7
  18. محمدرضا

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    تعویض دنده هاش با روح و روان بازی میکنه

    موافقم 12
  19. احمدرضا

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (744 ديدگاه)

    ماشالا پیرمرد جذاب
    البته خیلیم پیر نیست ولی عشقه صداش
    البته من صدای LFA بیشتر دوس دارم
    جفتشون عشقن مخصوصا این که دنده دستیه

    موافقم 19
    مخالفم 1
  20. سهیل گل آزاد

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    با اینکه حدود دو دهه از زمان معرفیش گذشته‌ و یه جورایی داره به سگمنت سوپرکارهای کلاسیک نزدیک میشه ولی همچنان تازه نفس با قدرت میتازد سمفونیش چقدر قشنگه

    موافقم 13
    مخالفم 1
  21. Siyavash

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (955 ديدگاه)

    عجب رکوردی خوبی زد، فقط یه نکته داشت اگه تویه مسیر مستقیم آخر این پیست میتونست سرعتش رو به بالایه ۳۰۰ کیلومتر میرسوند مثلا ۳۱۰ کیلومتر،تایمش خیلی بهتر میشد میومد زیر ۷.۱۰ اونوقت دیگه یه تایم خفن برایه یه ماشین ۲۰ ساله میشد…حیف که تویه مسیر مستقیم از ۲۹۰ نتونست بیشتر بره…💯💯

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. محمدهادی

      ۲۵ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2488 ديدگاه)

      از ۲۹۰ بالاتر رفت
      دقیقا ۳۰۰ کیلومتر رو دید،وبعد بریکینگ کرد

  22. ALI

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    یاد بازی need میوفتم
    یادش بخیر
    دقیقا صدای همونو شنیدم الان
    کاش بزرگ نمیشدیم

  23. مهردادکمال

    ۲۵ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2022 ديدگاه)

    زیباترین و هماهنگترین پورشه تاریخ و جز تایپ فایو تاریخ به لحاظ زیبایی بنظر من هستش برای پنجاه سال دیگه هم مدرن جلوه میکنه الانم نسبت به زمان خودش گرونتر شده از از یک و نیم میلیون قیمتش شروع میشه

    موافقم 7
    مخالفم 1
  24. Saeed Jame

    ۲۶ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    راننده عالی ماشین عالی لاستیک حرفه و رکورد بهتر فقط اونجاش که کابر عزیزم اشاره کرد رسیدن به سرعت ۳۰۲ کیلومتر بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا