پورشهلوتوس

مقایسه لوتوس التره R و پورشه کاین توربو: برقی بهتر است یا هیبریدی؟

پورشه برای مدتی طولانی پرچمدار این بخش از بازار بود اما حال لوتوس هم بخشی از سهم آن را می‌خواهد.

التره یک سوپرشاسی‌بلند برقی است که توان تولید ۹۱۷ اسب بخار قدرت را دارد و به‌لطف غیبت‌ طولانی‌مدت ابرخودروی اویا، هم‌اکنون قدرتمندترین خودروی تولید انبوه تاریخ لوتوس به شمار می‌رود که پا در جاده‌های عمومی گذاشته است. رقیب این خودرو، پورشه کاین توربو ای-هیبرید است که با تکیه‌بر پیشرانه ترکیبی خود حدود ۷۴۰ اسب بخار  قدرت تولید می‌کند و خودرویی قدرتمند به شمار می‌رود؛ با این حال، لوتوس به دو موتور برقی تکیه کرده که ۹۲۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

توربو ای-هیبرید جدیدترین و قدرتمندترین نسخه هیبریدی کاین تاکنون به شمار می‌رود و جایگزین مدل‌های توربو S و توربو GT شده است که  به‌خاطر بهره‌مندی از پیشرانه V8 مقررات جدید اتحادیه اروپا برای آلاینده‌های کربنی، دیگر تولید نمی‌شوند. ظرفیت باتری این مدل از ۱۴.۱ به ۲۵.۹ کیلووات ساعت رسیده است و می‌تواند در حالت تمام مسافتی ۷۰ کیلومتری را طی کند. خوشبختانه ادعای پورشه با تست‌های واقعی نشریات تطبیق دارد.

درست است که می‌توان از کاین به‌شکل تمام برقی استفاده کرد اما لطف آن در ترکیب پیشرانه درون‌سوز و برقی پنهان شده است. بهتر است خود کامپیوتر داخلی تصمیم بگیر چه زمانی قدرت برق را با ۶۰۰ اسب بخار قدرت پیشرانه ۴ لیتری تویین توربو V8 ترکیب کند.

هر دو در این زمینه محصولاتی آغشته به تبلیغات هستند. نه پورشه برابر چیزی که در آزمایشگاه گفته بود عمل می‌کند و لوتوس می‌تواند به گستره مسافت قابل‌پییمایش ۴۴۸ کیلومتری برسد؛ حتی در یک روز آفتابی با دمای معمولی.  راندمان پیشرانه لوتوس برابر ۳.۲ کیلومتر بر کیلووات ساعت است که اصلا مناسب قلمداد نمی‌شود. هر چند لوتوس در زمان طراحی این خودرو به فاکتورهای آیرودینامیکی زیادی توجه داشت اما هنوز هم نمی‌توان برای سفرهای خیلی طولانی و به‌عنوان یک گرن‌تورر روی آن حساب باز کرد.

این نکته آنجایی باعث حرص‌خوردن مالک می‌شود که درون کابینی قرار می‌گیرد که با بهترین گرن‌توررها برابری می‌کند. کابین غنی التره R باعث می‌شود کابین کاین یک فضای تکراری همیشگی به چشم برسد. ترکیب مناسب المان‌های ممینیمال با جزئیات کافی حال‌وهوای خوبی را برای این شاسی‌بلند برقی ایجاد کرده است. کنسول میانی به دو نمایشگر ۱۲ و ۱۵.۱ اینچی هم مجهز شده است تا خودروی تازه لوتوس از رقابت کابین‌های کامپیوتری بازار عقب نماند.

مدیر چینی لوتوس به‌خوبی می‌دانسته که بازار هدف التره R کسانی هستند که درباره مدل‌های اسپرت گذشته‌اش چیزی نمی‌دانند، با فلسفه سادگی برند میانه‌ای ندارند، دوربین‌های غیرقابل تنظیم را به آینه‌بغل‌های مناسب ترجیح می‌دهند و شکل نامناسب فرمان برایشان اهمیتی ندارد. بنابراین هر چند طراحان لوتوس در خلق کابین موفق عمل کرده‌اند، مشکلاتی هم وجود دارد.

در نقطه مقابل، کاین ۲۰۲۳ هم از کابینی مجهز به دو نمایشگر سود می‌برد اما دیگر خبری از حس نوستالژیک دکمه‌ها و نشانگرهای فیزیکی سابق نیست. آنچه هنوز همان کابین آشنا را به راننده می‌شناند، شتاب خودرو در حالت اسپرت و اسپرت پلاس به شمار می‌رود که بدنه قلدر کاین توربو ای-هیبرید را مانند یک ۹۱۱ حرکت می‌دهد. فرمان‌پذیری جزئی چرخ‌های عقب باعث عملکرد دقیق کاین می‌شود. فنربندی هم در گذر از پیچ‌ها و با ذره‌ای ترمز، به‌خوبی از پس بدنه شاسی‌بلند برمی‌آید.

صدای موتور V8 در دور ۷ هزار rpm و شتاب آن باعث می‌شود مهندسی پورشه یک بار دیگر موردتحسین قرار گیرد تا اینکه التره با پیشرانه برقی خود از کاین سبقت می‌گیرد. شتاب و سرعت برقی لوتوس بیشتر است اما کنترل وزن بدنه و وظیفه سیستم تعلیق به‌خوبی کاین انجام نمی‌شود. هر چند راننده لوتوس به‌خاطر نشستن در کابینی که فاقد صدای موتور است، بیشتر از راننده پورشه سروصدای جاده را می‌شنود اما التره همچنان مسیرهای مختلف را با متانت تمام رد می‌کند.

التره R کابینی دوست‌داشتنی دارد و برای پسندیدن آن نیازی به در نظر گرفتن قدرت پیشرانه نیست؛ در حقیقت عملکرد خودرو در کمتر شدن قدرت بهتر هم می‌شد چون در آن صورت می‌توانست مسافت بیشتری را با هر بار شارژ کامل طی کند که برای یک شاسی‌بلند ویژگی پسندیده‌تری به شمار می‌رود. بنابراین به‌جز دید محدودی عقب در زمان بالاآمدن بالچه و کمتر از انتظار بودن فضای داخلی در مقایسه با طول بدنه، التره خودروی خوبی از لوتوس است اما هنوز به اندازه کاین توربو به پختگی کافی نرسیده است. با این وجود ۳۰ هزار دلار قیمت کمتری دارد که می‌تواند عرصه رقابت را بر پورشه تنگ کند.

اگر کسی بخواهد یک شاسی‌بلند توانمند و بالارده بخرد که به‌روز باشد و شخصیتی منحصربه‌فرد داشته باشد باید التره R را در نظر بگیرد؛ اما اگر شاسی‌بلندی بخواهد که از هر نظر کامل باشد و دقیقا به نیازهای مالک توجه کند، کاین توربو ای-هیبرید گزینه بهتری خواهد بود. به نظر شما کدام شاسی‌بلند در بازار موفق‌تر عمل می‌کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. ارسلان

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (373 ديدگاه)

    این آشغال چینی ورشکسته رو کنار پورشه نزارید بابا…این برند حرمت داره

    موافقم 13
    مخالفم 13
    1. شمال

      ۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (127 ديدگاه)

      لوتوس یک شرکت بریتانیایی هست

      موافقم 10
      مخالفم 6
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (10479 ديدگاه)

        لوتوس با معرفی التره یه پکیج کامل خلق کرده ولی ای کاش به جای آرمیچر بابا برقی از یه تنفس طبیعی ۶سیلندر توربو استفاده میکرد تا بشه به آیندش امیدوار شد!!!
        کیفیت ساخت این خودرو حقیقتاً بالاست و بعید بود ساخت چنین خودرویی از لوتوس!!!

        موافقم 7
        مخالفم 7
        1. شمال

          ۸ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (127 ديدگاه)

          آرمیچر بابا برقی 🤣

          موافقم 9
          مخالفم 3
        2. نیما

          ۹ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (15 ديدگاه)

          تنفس طبیعی ۶ سیلندر توربو؟؟

      2. ارسلان

        ۸ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (373 ديدگاه)

        الان بورس اش ام داخل چینه….. انگلیس از این برند قطع امید کرد کلا…کلا چینیه دیگه!

        موافقم 7
        مخالفم 2
    2. NAVID@@98

      ۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (721 ديدگاه)

      موتور V8 بهشتی پورشه رو ول کنی بری چی بگیری 😂 !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!
      پورشه اگر کسی شاسی‌بلندی بخواد که از هر نظر کامل باشه و دقیقاً به نیازهای مالک توجه کنه، کاین توربو ای-هیبرید گزینه بهتری خواهد بود !!!!!!!!!! !!!!!!!!!!! 😍🔥💪
      درضمن هم کیفیت خیلی بهتری داره هم سواری و تکنولوژی های خیلی بهتر و بیشتر دیگه چی میخواد کسی غیر این مگر طرف اوسکول باشه بره طرف لوتوس التره البته اینم گزینه عالیه ولی میگیم مگر طرف باید اوسکول باشه بره طرف این منظور اینه که بین این دوتا بخواد انتخاب کنه اینه !!!!!!!!!!

      موافقم 7
      مخالفم 7
  2. زیزیگولو

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    انتخاب من پورشه کاین توربو

    موافقم 15
    مخالفم 3
  3. 👊

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (27 ديدگاه)

    یادش بخیر جرمی میگفت Lotus مخفف اینه
    Lots Of Trouble , Usually Seriuos
    ( پر از مشکل . اکثرا هم مشکلات جدی )

    موافقم 11
    مخالفم 3
  4. Saji

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (82 ديدگاه)

    اینکه پورسه کاین کوپست و عشق مطلق اگه یه ماشین تاریخ گذسته بنزینیم بود سگش شرف داشت به ماشین برقی….دوره ما ماشین برقی برا بازی بود و همه چی سر جاش بود

    موافقم 5
    مخالفم 5
  5. hosen

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    طراحی لوتوس چقد نامتوازن و زشته

    موافقم 7
    مخالفم 3
  6. Amir

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    من صد درصد پورشه رو انتخاب می کنم چون هنوز اثری از موتور درون سوز داره

    موافقم 9
    مخالفم 4
  7. mosafer

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    از سی سال پیش که مجله ماشین می خریدیم و مقاله های مهندس کاشانی رو می‌خواندیم این لوتوس فقط یک ادعای بزرگ انگلیسی بود،همه ازش تعریف می‌کردند ولی نه فروش درست و حسابی داشت نه درجه یک بود ،الانم دست و پای اخرشو بزنه ببینیم چی میشه.

    موافقم 6
    مخالفم 5
  8. علی جردن

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1859 ديدگاه)

    بنظرم صدرصد لوتوس بهترین شاسی بلند برقی بازاره

    موافقم 2
    مخالفم 9
  9. مهدی دهقان

    ۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    خو یزید این همه از کابین لوتوس تعریف کردی یه عکس ازش مزاشتی

    موافقم 4
    مخالفم 2
  10. Hadi

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (594 ديدگاه)

    قطعا پورشه 👌🏼

    موافقم 1
    مخالفم 1
  11. Nobody

    ۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (33 ديدگاه)

    نظرسنجی

    پورشه 🇩🇪 👍
    لوتوس 🇬🇧 👎

    انتخاب من پورشه 🇩🇪🇩🇪🇩🇪

    موافقم 10
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا