پورشه

داستان تکامل نشان مشهور پورشه آلمان؛ همه‌چیز از شام کاری در نیویورک شروع شد!

بی‌تردید همه شما عزیزان با نشان مشهور پورشه آشنا هستید اما داستان طراحی و تکامل آن را می‌دانید؟ تاج نمادین پورشه ریشه در سال ۱۹۵۱ میلادی دارد.

تاکنون تاریخچه اکثر برندها و خودروهای مشهور دنیا در پدال منتشر شده و شما می‌توانید از بایگانی سایت به آن‌ها دسترسی داشته باشید اما این بار می‌خواهیم به نشان مشهور پورشه بپردازیم پس با ما همراه شوید. ایده‌ی استفاده از تاج و نشان مخصوص پورشه در سال ۱۹۵۱ متولد شد. در مارس آن سال پورشه و اتومار دامنیک که دکتری اشتوتگارتی و یکی از مشتریان اصیل پورشه بود یک مسابقه طراحی بین مدارس هنر آلمان ترتیب دادند. جایزه این مسابقه هم هزار مارک آلمان (معادل حدود ۵۵۰ دلار امروزی) بود اما متأسفانه هیچ‌یک از طراحی‌ها نتوانستند نظر داوران را به خود جلب کنند و به همین خاطر این ایده تا حدی کنار گذاشته شد.

اما زمانی که فری پورشه در پایان همان سال به نیویورک رفت این ایده با کمک مکس هافمن که وارد کننده خودروی اهل اتریش بود دوباره جان گرفت. هافمن مالک کمپانی هافمن موتور بود و وارد کننده تخصصی خودروهای اروپایی به آمریکا به شمار می‌رفت. هافمن در یک شام کاری با پورشه درباره اهمیت طراحی یک نشان باکیفیت که از نظر ظاهری جذابیت بالایی داشته و به هویت محصولات این برند تبدیل شود صحبت کرد. تا قبل از تولد این تاج خاص، فقط نوشته پورشه بود که روی کاپوت ۳۵۶ خودنمایی می‌کرد. این گفت‌وگو تأثیر زیادی روی فری پورشه گذاشت و نهایتاً دست‌به‌کار شد. در ۲۷ دسامبر ۱۹۵۱ او این دستور را صادر کرد:

مرکز غربیلک فرمان محصولات پورشه از نشان یا تاج یا چیزی مشابه آن با عبارت پورشه استفاده کنند

در سال ۱۹۵۲ فرانز زیور طراح پورشه مأموریت طراحی نشان تجاری این برند را بر عهده گرفت. مأموریت او خلق چیزی بود که به‌صورت نمادین منعکس کننده ریشه‌های پورشه و همچنین کیفیت و پویایی خودروهای این شرکت باشد. نتیجه نهایی تولید تاج و نشانی بود که امروز هم ‌روی محصولات اسپرت پورشه دیده می‌شود و در طراحی آن از نشان شهر اشتوتگارت الهام گرفته شده است. نشان این برند یک اسب را در مرکز نشان می‌دهد که توسط سپری طلایی احاطه شده است. نام شهر در بخش بالا هم توسط رنگ‌های قرمز و مشکی اشتوتگارت در بر گرفته شده و نوشته پورشه نیز به عنوان چتر محافظ بالای همه‌چیز عمل می‌کند. این نشان از سال ۱۹۵۲ تاکنون ۵ پار تکامل یافته هرچند تغییرات آن حداقلی بوده و تنها به خاطر هماهنگی با عصر مدرن تکامل یافته است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۴ دیدگاه‌ها

  1. Amir mahdi @-1387

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    تاریخچه زیبایی بود اما فراری
    و پژو بزارید

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. RENAULT5

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      خیلی لوگوش خوبهد
      جریان لوگو سایپا بی ام و و.. رو هم بزارید خیلی جالبن

      موافقم 15
      مخالفم 4
  2. Souls_Master

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (138 ديدگاه)

    همه ی موفقیت های دنیا از شام شروع میشن،ما اینجا دنبال نهارمیگردیم😂
    #فان

    موافقم 59
    مخالفم 3
    1. عرفان

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (86 ديدگاه)

      عجب تیکه خفنی😂😂😂

      موافقم 18
      مخالفم 1
  3. Amiro

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (397 ديدگاه)

    نسخه ایرانیش هم ایران‌خودرو اول کالسکه بوده بعد تبدیل به اسب میشه نیست چیزایی که درست میکنن خیلی بهتر از با کالسکه هست با اسب های زینتی گفته شده معاوضه میشودند
    اسب هایی که طرح های ملی کم مصرف و کم قیمت مناسب اقشار مختلف جامعه به ارزش ۷۵۰ میلیون مورد معامله قرار میگیرند
    چون اینجا همه از یک عدالت برخورداریم هییر ایز ایران بیکاز آی دونت نو

    موافقم 20
    مخالفم 2
    1. GMA

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (849 ديدگاه)

      دوست عزیز نشان اولی،کالسکه نیست🤦‍♂️
      اون که شما منظورته ارابه و اسب هست با کالسکه متفاوته!

      موافقم 12
      مخالفم 4
      1. Amiro

        ۲۵ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (397 ديدگاه)

        بیکاز عزیز مطلبو بچسب

        موافقم 1
        مخالفم 4
  4. TESLA

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    جالب بود ، با تشکر از سایت دوست داشتنی پدال

    موافقم 15
    مخالفم 1
  5. Reza Waffen SS

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    اصالت داره میباره ازش

    موافقم 36
    مخالفم 12
    1. Royal Driver

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      پورشه نماد اصالت و قدرته شکی توش نیست!

      موافقم 29
      مخالفم 10
    2. RENAULT5

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      طراحیاش اصلا خوب نیست
      کاش یه زبان طراحی جدیدم داشته باشه کنار این زبان طراحیش

      😂😂😂پنج شش نفر ضد پورشه همراه من وحود داره تو پدال

      موافقم 8
      مخالفم 17
  6. MOHAMMAD.DEMON

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    مثل ۹۱۱ لوگوشون هم فرقی نکرده تو سال ها کلا پورشه رو چند تا مهندس که هیچ دیدی به خارج شرکت ندارن مچرخونن
    یه چیزی به قبلی اضافه میکنن تا یکم بهتر بشه
    اونایی که از قدیم پورشه دوست داشتن هنوز دارن
    اونایی که دوست نداشتن فرصتی برای دوست داشتنش نخواهند داشت شاید بتونم بگم اونایی هم که دوسش دارن عقب ماندگی این شرکت دوست دارن

    موافقم 8
    مخالفم 59
    1. مازیار

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3300 ديدگاه)

      اونایی که پورشه رو دوسش دارن بخاطر عقب ماندگی نیست
      بخاطر بی رقیب بودنش هست
      بخاطر دست نیافتنی بودنش هست
      بخاطر تداوم در ارائه نهایت حد توانایی و کیفیت هست
      بخاطر افتخارات بی شمار در عرصه فعالیتش (موتوراسپرت) هست
      و دهها دلیل قاطع دیگه که میدونیم

      درواقع برای دوست داشتن پورشه لازم نیست دنبال دلیل باشی این دوست نداشتنش هست که دلیل میخواد که اونو دیگه باید شما بگی

      موافقم 44
      مخالفم 8
      1. Mohammad

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دقیقا.،👏👏👏👏👏 تازه یه جایی خوندم به اکثر خودرو سازهای جهان مشاوره و طراحی مهندسی موتور هم ارائه میده …پورشه…..

        موافقم 25
        مخالفم 5
      2. مهران

        ۲۴ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (605 ديدگاه)

        اوووووووووو چخبره داداش😄
        داری درباره یه شرکت خودرو ساری حرف میزنی یا فرشته ای الهی
        کم کم داشت گریم میگرفت ک…

        موافقم 11
        مخالفم 17
        1. مازیار

          ۲۴ دی ۱۴۰۱
          سوابق: (3300 ديدگاه)

          خیلی متاسفم نمی خواستم باعث ناراحتی شما بشم

          موافقم 19
          مخالفم 2
    2. AF

      ۲۴ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      حالا باز پورشه چند تا مهندس داره که ماشینو بهتر میکنن و این بهتر کردنشون مساویه با شکستن رکورد های پیست
      من نمیدونم تو شرکت کرایسلر چه خبره که نه ارتقا فنی دارن نه طراحی فقط دو تا خط میکشن رو کاپوت اسمشو میزارن فلان ادیشن

      موافقم 25
      مخالفم 3
    3. _[TROFEO]_

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (2098 ديدگاه)

      ببین پسرم هم من میدونم هم خودت هم بقیه کاربرا که داری حرف مفت میزنی حالا دلیلشو نمیدونم یا هیتر پورشه ای چیه قضیه ولی خودتم میدونی داری چرت میگی
      پس خموش باش که با این حرفا نه پورشه فنی کوتاه میاد نه هیتری
      اگرم حوصلت سر رفته از تعطیلی مدرسه ها میتونی به دوستت زنگ بزنی باهاش قرار بزاری ولی بحث ایجاد کردن برای رفع حوصله سررفتگی روش مناسبی نیست
      بای بای

    4. فرشاد

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (932 ديدگاه)

      شما اینو عقب ماندگی میدونی در حالی که به این میگن حفظ اصالت
      اصالت یه چیزه حفظ کردنش یه چیزه دیگ
      پورشه هم دو اینارو داره بی ام و هم همینطور بنز و فراری هم اصالت خودشو داره
      تازه این راجب 911بود لوگو که دیه حرفشم نزن هفتاد سال پیش همچین لوگویی زده
      اگه به تعویض سیس بود که اصالت معنی نداشت
      این یه تعریف از اصالت که دفه بعد عقب موندگی معناش نکنی

  7. Royal Driver

    ۲۴ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    پورشه دارای انواع معنا و مفاهیم گوناگونه. برندی که هیچوقت از اصالت و جذابیتش فاصله نگرفت و همیشه خاص بود. بدون هیچ گونه خودنمایی بهترین هارو می‌ساخت و می‌سازه. .اینه پورشه. حتی خواندن کتاب تاریخچه، مدل‌ها و داستان بنیان گذارش دست به دهن می‌کنه آدمو. انواع باورها، رازها و سمبل های نمادین پورشه توی این لوگوی ابدی نهفته.

    موافقم 22
    مخالفم 4
  8. عطا

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (24 ديدگاه)

    ایکاش پژو کمی از پورشه یاد میگرفت نشان جدیدش خیلی کارتونیه قبلی خیلی زیباتر بود

    موافقم 1
    مخالفم 1
  9. Mf1

    ۲۵ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    راحت ترین کار پورشه انجام میده حداقل از لحاظ طراحی خودروهاش ۵۰ ساله هنوز همونه بعد بعضی ها از دیگر خودروسازهای معروف انتظار دارن یه طراحی جدید خلق کنن!!

    1. Royal Driver

      ۲۵ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1293 ديدگاه)

      بقیه پورشه رو همینطوری که هست دوست دارن :)

    2. فرشاد

      ۲۸ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (932 ديدگاه)

      واسه همینه 911هر سال فروشش رقم بیشتری داره
      کسی که پول پورشه رو داره میتونه از همه برندا ماشین بخره ولی به عشق هندلینگ و شتاب و اون دوتا چراغ دایره ای که اصالتشه میخره
      درضمن طراحی که از اول درسته نیاز به تغییر نداره
      بعدشم خودروسازهای جدید چهره رو خلق کنن
      موتوری میتونن با پرفورمنس پورشه بزنن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا