پورشه

پورشه ترمزهای دیسکی تهویه دار در سال 1965 را چگونه ساخت؟

خودروسازان زمان بیشتری را برای یافتن راه‌هایی برای کاهش سرعت خودروها صرف کرده‌اند اما زمان موردنظر برای سریع رفتن خودروها کمتر بوده و این موضوعی عجیب است! تا دهه ۳۰ میلادی، خودروهای مسابقه‌ای چند صد اسب بخار قدرت داشتند و به سرعت‌های سه‌رقمی می‌رسیدند و از این نظر عملکردی بهتر از ترمزهای خود داشتند. ترمزهای کاسه‌ای از نقاط ضعفی همچون داغ شدن و عملکرد ناپایدار رنج می‌بردند ولی تا دهه ۵۰ میلادی جای خود را به ترمزهای دیسکی قابل‌اعتمادتر نداده بودند. در آن زمان بود که جگوار، دانلوپ و سر استرلینگ موس مؤثر بودن ترمزهای دیسکی روی C تایپ را به نمایش گذاشتند. علیرغم این برتری در عملکرد که به موس اجازه داد تا سرعت متوسط ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را در گرندپری ریمز ۱۹۵۲ بر جای بگذارد، ترمزهای دیسکی هنوز راه‌حلی غیر ایده آل بودند و به همین خاطر یک دهه دیگر طول کشید تا جای خود در صنعت خودرو را به‌طور کامل پیدا کنند.

از نظر پورشه، ترمزهای دیسکی اگرچه بهبودهایی نسبت به نمونه‌های کاسه‌ای داشتند اما هنوز هم داغ می‌شدند و اصطکاک باعث می‌شد دمای دیسک‌ها از ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد هم بگذرد و به همین خاطر کارایی ترمزهای دیسک‌ها کاهش یافته و گاها به‌صورت کامل از کار می‌افتادند. اما این خودروساز آلمانی در سال ۱۹۶۵ ایده‌ای عالی داشت. پورشه در فرایند آماده‌سازی ۹۰۶-۸ برگ اسپایدر برای مسابقات تپه نوردی اروپایی خواهان عملکرد بهتر ترمزها بود. شکی وجود نداشت که این خودروی مسابقه‌ای ۸ سیلندر با قدرت ۲۵۵ اسبی و وزن ۵۷۰ کیلوگرمی پرفورمنس سریعی خواهد داشت اما پورشه می‌خواست فرایند کاهش سرعت آن نیز به همین منوال پیش برود. به همین خاطر پورشه دیسک دو دیواره‌ای با سوراخ‌هایی بین دو طرف را تولید کرد. این ساختار ترمزها که به امری عادی در عصر کنونی تبدیل شده به هوا اجازه می‌داد تا به‌طور مؤثرتری به گردش درآمده و آن‌ها را خنک‌تر نگه دارد تا عملکرد ترمزها پایدارتر باقی بماند.

این تکنولوژی که در ترمزهای اکسل جلوی برگ اسپایدر بکار رفته بود به راننده اجازه داد با سرعت بیشتری به پیچ‌ها حمله کرده و ترمزهای شدیدتری بگیرد و در نهایت سرعت بالاتری داشته باشد. این ایده جواب داد و یک سال بعد نیز شاهد نصب این دیسک‌ها روی ۹۱۱ S بودیم. در واقع ترمزهای دیسکی تهویه دار سریع‌ترین تکنولوژی‌ای بود که از خودروهای مسابقه‌ای به مدل‌های جاده‌ای راه یافت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. ایلمان

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (86 ديدگاه)

    کلا پورشه از همون اول نو آور
    بود
    هست
    خواهد بود

    موافقم 24
    مخالفم 6
  2. کافر مقدس

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    برای فلسفه ترمز و دیسک و لنت و… به تاریخچه و کارهای فردریک ویلیام لنچستر مراجعه کنید .

    http://ecobrakebywire.com/brakeshistory.html

    البته 10 نوع ترمز و سیستم ترمز داریم

    https://didyouknowcars.com/the-history-of-brakes/

    البته تا اینجای تاریخ ترمزی پیچیده و خوبتر از هوندا nsx نسل 2 رویت نشده . اولین ترمزهای بدون سیم هستن که خوده پدال هم یک سری تحریک های عصبی برای پا ایجاد میکنه عامدانه

    https://www.carthrottle.com/post/7-fascinating-technical-facts-about-the-2017-honda-nsx/

    موافقم 7
    مخالفم 2
  3. ارین صاحب جمعی

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1104 ديدگاه)

    مگه داریم رو دستش ۹۱۱ ۲۰۲۳ داره معرفی میشه

    موافقم 10
    مخالفم 3
  4. Yasin

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (257 ديدگاه)

    پورشه غول تکنولوژی

    موافقم 6
    مخالفم 3
  5. Porsche 911

    ۲۱ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (1222 ديدگاه)

    انتظار داشتم یکم بیشتر توضیح میدادین چون خیلی جالب تر از این هاست داخل این مطلب جمع بندی کرده در صورتی که اگه وارد جزئیاتش بشیم خیلی جذاب میشه

    در کل عالیه و همه جا میدرخشه
    🇩🇪👑porsche👑🇩🇪

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا