پورشه

موتور 6 زمانه پورشه آلایندگی را کاهش می‌دهد

این فناوری درکنار بهبود به کاهش آلایندگی، قدرت پیشرانه را هم افزایش می‌دهد.

شرکت پورشه به تازگی یک پتنت جدید را به ثبت رسانده است. این پتنت یک سیستم احتراقی ۶ زمانه را نشان می‌دهد که برخلاف پیشرانه‌های متداول خودروهای بنزینی با چرخه ۴ زمانه اوتو، از چرخه‌ای ۶ زمانه تبعیت می‌کند. نتیجه تلاش مهندسان پورشه این است که موتور در مرحله فشرده‌سازی، سوخت دو بار فشرده خواهد شد و در نتیجه، دو بار هم می‌سوزد. در فشرده‌سازی و جرقه دوم، باقی‌مانده سوخت چرخه اول دوباره فشرده خواهد شد و برای بار دوم هم آتش می‌گیرد.

در این سیستم دو نقطه پایان حرکت پیستون در جهت‌های بالا و پایین، به‌صورت مجزا طراحی شده است. نتیجه تمام تغییرات گوناگون و ایجاد چرخه ۶ زمانه، بهبود عملکرد موتور و بهینگی بالاتر است که درنتیجه به قدرت بیشتر هم می‌رسد. تنها مشکل اصلی این را می‌توان در طراحی پیچیده‌تر آن دانست.

نتیجه تلاش‌ها پورشه نشان می‌دهد که احتراق دوم تمیزتر از قبل انجام می‌شود. داده‌های آزمایشی این شرکت نشان می‌دهد که راندمان حرارتی این موتور برابر ۵۰ درصد خواهد بود؛ در مقام مقایسه می‌توان به راندمان حرارتی ۳۰ درصدی پیشرانه‌های عادی ۴ زمانه نگاه کرد. اما سوال این است که این موتور تازه چه حسی را به راننده منتقل خواهد کرد؟ هر چند قدرت به ازای هر سه مرحله کاری موتور تولید می‌شود اما تاثیر آن روی روند پاسخگویی پدال گاز، دور برداشتن موتور و حتی صدای خروجی مشخص نیست. با این وجود می‌توان احتمال داد که با توجه به ماهیت پرلرزش این موتور تازه و دورهای بالایی که برمی‌دارد، گزینه‌ای مناسب برای مدل‌های بالارده مانند ۹۱۱GT3 باشد.

پورشه هنوز حرفی از تولید نهایی این فناوری به میان نیاورده؛ پس ممکن است آن را در مرحله پتنت نگهداری کند. درهرصورت، آنچه باعث شادمانی ما می‌شود، تلاش این برند آلمانی برای زنده نگه داشتن و توسعه بهتر موتورهای درون‌سوز است که تا شاید آن‌ها را از انقراض همیشگی نجات دهد. نظر شما درباره فناوری تازه پورشه چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    موتور خوبیه بنظرم
    ولی خیلی پیچیدس

    1. amirkhanzadeh

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (618 ديدگاه)

      همین پیچیدگی جذابش کرده وگرنه همه می تونستن بسازنش دیگه این خاص بودنو نداشت
      🇩🇪🇩🇪

      موافقم 6
      مخالفم 1
  2. سامان

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    چه عالی.
    پورش عالیه.
    کاش یه راهی پیدا بشه این شرکت ها همچنان تو این صنعت بمونن .
    واقعا حیف نیست شرکت های پیشرفته یکی پس از دیگری در حال فروپاشین؟

    موافقم 5
    مخالفم 5
  3. JaMsHiD-B

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2485 ديدگاه)

    یعنی این موتور دو نقطه مرگ بالا و پایین داره؟
    درست میگم؟ یا اشتباه فهمیدم
    ای کاش یه گیف مانند هم میگذاشتن
    دیگه اون موقع اصلا نیازی به متن نبود

  4. KAIZEN

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (164 ديدگاه)

    یکی از دلایل نسوختن کامل بنزین در محفظه احتراق اینه که سوخت مایع است و تحت فشار پمپ بنزین بوسیله انژکتور بصورت پودر درمیاد که کمک میکنه به احتراق بهتر سوخت. اما باز هم کامل نیست. اگه راهی پیدا می‌شد که سوخت قبل از احتراق به بخار تبدیل بشه و بعد به محفظه احتراق تزریق بشه سوخت بطور کامل میسوزه و آلایندگی هم بحدی پایین میاد که حتی میتونه استانداردهایی فراتر از یورو۶ رو هم پاس کنه. من ۴ سال پیش به کمک پیزو التراسونیک و یک پمپ هوای آکواریوم گازوئیل رو بصورت بخار درآوردم و بعد به کمک یک شلنگی که به سوپاپ یک طرفه گاز مجهز بود و یک سر پیک کوچیک بخار گازوئیل خروجی رو آتش زدم. یک شعله آبی یکنواخت و بدون دود ایجاد شد و چند هم ساعت طول کشید تا نیم لیتر گازوئیل کامل بسوزه.
    جا برای بهبود موتورهای درونسوز بسیار زیاده ولی فشار یک سری جریان‌های سیاسی داره قاعده کار رو بهم میریزه
    کار شرکت‌هایی مثل بی‌ام‌و، تویوتا و پورشه که برای حفظ موتورهای درونسوز تلاش میکنن واقعا قابل تقدیره.

    موافقم 10
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا