پورشه

موتور 6 زمانه پورشه آلایندگی را کاهش می‌دهد

این فناوری درکنار بهبود به کاهش آلایندگی، قدرت پیشرانه را هم افزایش می‌دهد.

شرکت پورشه به تازگی یک پتنت جدید را به ثبت رسانده است. این پتنت یک سیستم احتراقی ۶ زمانه را نشان می‌دهد که برخلاف پیشرانه‌های متداول خودروهای بنزینی با چرخه ۴ زمانه اوتو، از چرخه‌ای ۶ زمانه تبعیت می‌کند. نتیجه تلاش مهندسان پورشه این است که موتور در مرحله فشرده‌سازی، سوخت دو بار فشرده خواهد شد و در نتیجه، دو بار هم می‌سوزد. در فشرده‌سازی و جرقه دوم، باقی‌مانده سوخت چرخه اول دوباره فشرده خواهد شد و برای بار دوم هم آتش می‌گیرد.

در این سیستم دو نقطه پایان حرکت پیستون در جهت‌های بالا و پایین، به‌صورت مجزا طراحی شده است. نتیجه تمام تغییرات گوناگون و ایجاد چرخه ۶ زمانه، بهبود عملکرد موتور و بهینگی بالاتر است که درنتیجه به قدرت بیشتر هم می‌رسد. تنها مشکل اصلی این را می‌توان در طراحی پیچیده‌تر آن دانست.

نتیجه تلاش‌ها پورشه نشان می‌دهد که احتراق دوم تمیزتر از قبل انجام می‌شود. داده‌های آزمایشی این شرکت نشان می‌دهد که راندمان حرارتی این موتور برابر ۵۰ درصد خواهد بود؛ در مقام مقایسه می‌توان به راندمان حرارتی ۳۰ درصدی پیشرانه‌های عادی ۴ زمانه نگاه کرد. اما سوال این است که این موتور تازه چه حسی را به راننده منتقل خواهد کرد؟ هر چند قدرت به ازای هر سه مرحله کاری موتور تولید می‌شود اما تاثیر آن روی روند پاسخگویی پدال گاز، دور برداشتن موتور و حتی صدای خروجی مشخص نیست. با این وجود می‌توان احتمال داد که با توجه به ماهیت پرلرزش این موتور تازه و دورهای بالایی که برمی‌دارد، گزینه‌ای مناسب برای مدل‌های بالارده مانند 911GT3 باشد.

پورشه هنوز حرفی از تولید نهایی این فناوری به میان نیاورده؛ پس ممکن است آن را در مرحله پتنت نگهداری کند. درهرصورت، آنچه باعث شادمانی ما می‌شود، تلاش این برند آلمانی برای زنده نگه داشتن و توسعه بهتر موتورهای درون‌سوز است که تا شاید آن‌ها را از انقراض همیشگی نجات دهد. نظر شما درباره فناوری تازه پورشه چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. علی Shelby

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (582 ديدگاه)

    موتور خوبیه بنظرم
    ولی خیلی پیچیدس

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      همین پیچیدگی جذابش کرده وگرنه همه می تونستن بسازنش دیگه این خاص بودنو نداشت
      🇩🇪🇩🇪

      موافقم 20
      مخالفم 1
      1. SMS

        ۱۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (639 ديدگاه)

        هر خوبی هم پیچیدگیش بیشتره هم سختی تعمیر ولی خوب نمیشه اینجوری نباشه

  2. سامان

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    چه عالی.
    پورش عالیه.
    کاش یه راهی پیدا بشه این شرکت ها همچنان تو این صنعت بمونن .
    واقعا حیف نیست شرکت های پیشرفته یکی پس از دیگری در حال فروپاشین؟

    موافقم 12
    مخالفم 5
  3. JaMsHiD-B

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2989 ديدگاه)

    یعنی این موتور دو نقطه مرگ بالا و پایین داره؟
    درست میگم؟ یا اشتباه فهمیدم
    ای کاش یه گیف مانند هم میگذاشتن
    دیگه اون موقع اصلا نیازی به متن نبود

  4. KAIZEN

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (274 ديدگاه)

    یکی از دلایل نسوختن کامل بنزین در محفظه احتراق اینه که سوخت مایع است و تحت فشار پمپ بنزین بوسیله انژکتور بصورت پودر درمیاد که کمک میکنه به احتراق بهتر سوخت. اما باز هم کامل نیست. اگه راهی پیدا می‌شد که سوخت قبل از احتراق به بخار تبدیل بشه و بعد به محفظه احتراق تزریق بشه سوخت بطور کامل میسوزه و آلایندگی هم بحدی پایین میاد که حتی میتونه استانداردهایی فراتر از یورو۶ رو هم پاس کنه. من ۴ سال پیش به کمک پیزو التراسونیک و یک پمپ هوای آکواریوم گازوئیل رو بصورت بخار درآوردم و بعد به کمک یک شلنگی که به سوپاپ یک طرفه گاز مجهز بود و یک سر پیک کوچیک بخار گازوئیل خروجی رو آتش زدم. یک شعله آبی یکنواخت و بدون دود ایجاد شد و چند هم ساعت طول کشید تا نیم لیتر گازوئیل کامل بسوزه.
    جا برای بهبود موتورهای درونسوز بسیار زیاده ولی فشار یک سری جریان‌های سیاسی داره قاعده کار رو بهم میریزه
    کار شرکت‌هایی مثل بی‌ام‌و، تویوتا و پورشه که برای حفظ موتورهای درونسوز تلاش میکنن واقعا قابل تقدیره.

    موافقم 24
    مخالفم 4
    1. Saeed Boroomand

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (546 ديدگاه)

      هر چند ایده خوبیه اما همین الان هم انژکتور ها خروجی شون به خاطر شرایط سیلندر به طور کامل به بخار تبدیل میشه. یکی از دلایل بازده پایین سرعت انفجار سوخت هست، شما یه سوخت رو اگه فشرده کنید و دماش به نقطه ی احتراق نزدیک تر باشه و دمای گاز وروردی و خروجی به محیط بیرون نزدیک تر باشه بازده رو بیشتر میکنید. اگه به جای شمع تکنیک بهتری وجود داشت اون موتونست بازده رو بیشتر کنه، البته باید کل سوخت طی یه بازه ی نزدیک به نانو ثانیه بسوزه. کاری که پورش کرده در راستای بهبود چرخه ی سوختن هست، اگه آتو یا اتکینسون رو نگاه کنید میبینید که توی بخشی از چرخه نیروی تولیدی دره صرف تراکم یا جابهجا کردن پیستون سیلندر جانبی میشه. بجز این داشتن ایمپالس تولید نیرو ایجاد لرزش و اتلاف میکنه. البته مشکل این طرح مثل موتور های مزدا و نیسان گرون شدن و قابل تکیه بودن کمتره هر چند بازده خوبیه. نردیک هست به حدود هفتاد درصد بازده تیوری.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  5. Galant.VR4(JDM)

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1290 ديدگاه)

    چه جالب یه جورایی بازیافت ‌دوباره سوخت/انرژی داخل خود انجین انجام میشه و فقط پیچیدگیش یه جور دردسره که فقط سرمایه‌گذاری میخواد

  6. مهردادکمال

    ۱۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2013 ديدگاه)

    پورشه هنوز حرفی از تولید نهایی این فناوری به میان نیاورده؛ پس ممکن است آن را در مرحله پتنت نگهداری کند. درهرصورت، آنچه باعث شادمانی ما می‌شود، تلاش این برند آلمانی برای زنده نگه داشتن و توسعه بهتر موتورهای درون‌سوز است که تا شاید آن‌ها را از انقراض همیشگی نجات دهد.
    دقیقا خواستم همینو بگم. شاید این کار بتونه از انقراض درونسوزها جلوگیری کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا