هرچند قوانین آلایندگی سخت و سختتر میشوند و پیشرانههای درونسوز را به سمت انقراض سوق میدهند اما هنوز هم راههایی برای حفظ پورشه ۹۱۱ درونسوز وجود خواهد داشت.
در اواسط سال ۲۰۲۳، رئیس بخش سوختهای مصنوعی پورشه گفت این برند تا زمانی که ممکن باشد، به تولید ۹۱۱ درونسوز ادامه خواهد داد. این کار اما بسیار دشوار خواهد بود زیرا پورشه باید با قوانین آلایندگی تقریباً تمام کشورهای جهان اول مبارزه کند. بهعنوانمثال، در چندین ایالات آمریکا، کمی بیش از یک دههٔ دیگر فروش خودروهای درونسوز جدید ممنوع خواهد شد؛ بنابراین، پورشه چطور میتواند این قوانین و ممنوعیتها را دور بزند؟ برای این کار راههای مختلفی وجود دارد که در ادامه همهٔ آنها را بررسی خواهیم کرد.
سوخت مصنوعی
پورشه در سال ۲۰۲۰ همکاری خود با شرکت HIF را برای توسعهٔ سوختهای مصنوعی اعلام کرد و دو سال بعد، رسماً تولید این سوخت در کارخانهای در شیلی آغاز شد. سوختهای مصنوعی میتوانند در تمام پیشرانههای درونسوز روی کره زمین استفاده شوند درحالیکه کربن خنثی هستند؛ بنابراین، در حال حاضر، یک پورشه ۹۱۱ با استفاده از سوخت مصنوعی، از هر خودروی الکتریکی دیگری سازگارتر با محیطزیست خواهد بود. پورشه برای اینکه نشان دهد سوخت مصنوعی چه تواناییهایی دارد، با رساندن یک ۹۱۱ کاررا 4S بسیار اصلاحشده به ارتفاع ۶,۷۳۴ متر از سطح دریا، رکورد رانندگی در بالاترین ارتفاع را شکست. علاوه بر این، پورشه در فستیوال گودوود ۲۰۲۲ از سوخت مصنوعی برای تأمین انرژی یک ۹۱۱ کلاسیک استفاده کرد تا ثابت کند حتی خودروهای قدیمی هم میتوانند از این سوخت استفاده کنند. البته قیمت سوخت مصنوعی هنوز خیلی بالا است اما با آغاز تولید انبوه کاهش خواهد یافت.
۹۱۱ هیبریدی
حرف از ۹۱۱ هیبریدی ممکن است برای برخی مثل کفر گفتن باشد ولی میدانیم این اتفاق خواهد افتاد. در سپتامبر ۲۰۲۲ یک ۹۱۱ کاررا GTS با برچسب زردرنگ روی شیشه که نشاندهندهٔ استفاده از قوای محرکهٔ هیبریدی است در نوربرگرینگ دیده شد و احتمالاً این نسخه را با معرفی فیسلیفت نسل کنونی ۹۱۱ خواهیم دید. تولید یک نسخهٔ هیبریدی تا زمانی که تولید سوخت مصنوعی افزایش پیدا کند گزینهای عالی خواهد بود. حتی ممکن است نسخهٔ هیبریدی آنقدر خوب باشد که به عضوی دائمی در خانوادهٔ ۹۱۱ تبدیل شود. هماکنون میدانیم که قوای محرکهٔ این ۹۱۱ از نوع پلاگینهیبریدی نخواهد بود و بنابراین وزن زیادی به خودرو اضافه نخواهد کرد. البته ۹۱۱ هماکنون در هر نسخهای خودروی بسیار سریعی است اما اضافه شدن یک موتور الکتریکی که خلأ گشتاور را پر کند پرفورمنس این افسانهٔ آلمانی را بهبود خواهد بخشید.
تکنولوژی جدید توربوشارژر
در توربوشارژرهای کنونی، دریچهای بنام وستگیت وجود دارد که فشار اضافی گازهای اگزوز را عبور میدهد تا به توربو آسیب نرسد. این یعنی بخشی از فشار گازهای اگزوز معمولاً به هدر میرود. در اوایل سال ۲۰۲۳ اما پورشه حق اختراع طرحی برای افزایش عملکرد توربوشارژر را به ثبت رساند. در این طرح، مقدار اضافی گازهای خروجی موتور به سمت توربوشارژ ثانویهای هدایت میشود بدون آنکه در عملکرد توربوشارژر اصلی خللی وارد کند. در این سیستم، پورشه گازهای خروجی موتور را از طریق دو کانال، تقسیم میکند. یک کانال توربوشارژر سنتی را تغذیه میکند درحالیکه کانال دیگر گازها را به سمت توربوشارژر ثانویه هدایت میکند. این مجموعهای پیچیده است اما میتواند خروجی و راندمان پیشرانهٔ درونسوز را افزایش و میزان آلایندگی را کاهش دهد.
فرایند جدید احتراق
در همان اوایل سال ۲۰۲۳، پورشه حق اختراع طرح جدیدی برای احتراق پیشرانه را هم به ثبت رساند. در این طرح، هر سیلندر از پیشرانه به یک محفظهٔ پیشاحتراق مجهز است. بهطور خلاصه، هنگام فشردهسازی مخلوط سوخت و هوا در سیلندر، بخشی از این مخلوط داخل محفظهٔ دوم قرار میگیرد و اگر راننده به قدرت بیشتری نیاز داشته باشد، مخلوط داخل محفظهٔ دوم محترق شده و به شکل شعلههای آتش وارد محفظهٔ احتراق اصلی میشود. به گفتهٔ پورشه، این سیستم بسته به میزان پرفورمنس موردنیاز، مقیاسپذیر خواهد بود. این طراحی میتواند باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان موتور شود.
پیشرانهٔ V4 هیبریدی
در اواخر سال ۲۰۲۳، گزارش شد که پورشه در حال آزمایش یک پیشرانهٔ هیبریدی V4 روی شاسی ۹۱۱ است. گفته میشود این پیشرانه نسخهای از قوای محرکهٔ V4 هیبریدی پورشه ۹۱۹ لمانز برای ارزیابی استفاده در جادهها است. پورشه پیشازاین هم پیشرانههای مسابقهای را به جاده آورده است مثل موتور V10 فرمول یک که در سینهٔ کاررا GT قرار گرفت. البته اینکه آیا پورشه واقعاً ۹۱۱ را به پیشرانهٔ V4 مجهز خواهد کرد یا نه مشخص نیست زیرا این کار با میراث ۹۱۱ که همیشه از پیشرانههای شش سیلندر تخت استفاده کرده مغایرت دارد. بااینحال، نمیتوان احتمال استفاده از یک پیشرانهٔ درونسوز کوچکتر را در ۹۱۱ رد کرد زیرا هرچه باشد این هنوز هم یک موتور درونسوز است و برای علاقهمندان از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی بهتر خواهد بود.
P
۱۰ بهمن ۱۴۰۲هرچند موتور تخت پورشه بینهایت کلاسیک هست اما اگه مجبور به جایگزین پیشرانه تخت باشه اونم با نمونه کوچکتر و کم حجمتر و با همون پرفورمنس ، چرا که نه
فرشاد
۱۰ بهمن ۱۴۰۲جالب اینجاس که هرکدوم اونا اتفاق بیفته پورشه بعد از لانچ هم جلو خواهد افتاد ازکی؟ ازچی؟
ارههه ازهمون الکتریکیای گشتاور انی تون
۱۰ بهمن ۱۴۰۲۹۱۱ فقط قدیمیاش
نه این فولکس قورباغه ای
۱۰ بهمن ۱۴۰۲البته خیلی ماشین خوبیه ها!
خیلی خوشگل درش آورده شبیه فولکس قورباغه ای هست ولی خوشگله !!!
الان همه لایک میکنن
فندق
۱۰ بهمن ۱۴۰۲با اینکه رو کسانی بودم که همیشه از پیشرفت چین در زمینه های مختلف خوشحال میشدم
ولی قضیه خودروهای برقی خیلی داره خطرناک میشه
من از پیشرفت چین به عنوان یک کشور با تمدن و اصیل و آسیایی خوشحالم ، اینکه اولین کشوریه که بعد از چند قرن تونسته جلو غربی های دزد (که علم و دانش شرق رو بیش از چهار قرن پیش دزدیدن) بایسته!(از لحاظ تکنولوژی و پیشرفتی و اقتصاد میگم نه جنگ واقعی)
ولی بحث خودرو نباید در آینده متکی به یک کشور باشه
این اخبار چند وقت اخیر خیلی واقعا نگران کنندست
تمام کمپانی های بزرگ جهان که خودشون تو درون سوز ها صاحب سبک هستن در بحث الکتریکی ها هیچ حرفی واسه گفتن ندارن و از Catl و byd و بقیه شرکتهای چینی دارن باتری میخرن ، با این وضع پیش بره دیر یا زود همه تسلیم میشن و جیره خور چین میشن!
نمیدونم چی بگم واقعا
من از پیشرفت همه کوشر ها خصوصا آسیایی ها خوشحال میشم
ولی پیشرفتی که باعث رقابت بیشتر و رشد بیشتر تکنولوژی و داغ تر شدن رقابت در عرصه های مختلف در سطح جهانی بشه (مثل بحث تراشه که چین و آمریکا و ژاپن و کره و تایوان و … باهم رقابت میکنن!)
نه رقابتی که تک قطبی باشه و فقط یک نفر حکمرانی کنه و بقیه رو از پا در بیاره
واقعا نمیتونم باور کنم که امثال آلمان و ژاپن که خودشون پرچمدار خودروهای بنزینی و درون سوز هستن و همیشه بهترین خودروها و با بهترین موتور و بهترین عملکرد طراحی میکردن و میساختن ، تبدیل به طراح های بدنه صرف بشن! و موتور که اصلی ترین قسمت و شناسنامه این برند ها بوده رو از دست بدن و بخوان مشت مشت از چین بخرن !
مهم ترین دلیل ارجحیت شخصی خودم در انتخاب ماشین آلمانی و ژاپنی به چینی ها موتورشون بوده ، وگرنه از لحاظ ظاهر و مدرن بودن و امکانات و آپشن با قیمت خیلی پایین ، چینی ها واقعا حرفی باقی نمیذارن و الویت بالایی واسه انتخاب دارن ، ولی اگه توانایی آلمانی ها و اروپا و ژاپن و … در طراحی انجین رو ازشون بگیری … اونوقت چی؟
morteza
۱۰ بهمن ۱۴۰۲چی میزنی بده مام بزنیم.شاد باشی!…
Mercedes
۱۰ بهمن ۱۴۰۲موافقم ولی ربطی به این پست نداشت
فکر کنم بازم اشتباه فرستادی😅
ارین صاحب جمعی
۱۰ بهمن ۱۴۰۲واقعا ؟؟؟ فقط بچه ها همچین تحلیلی از خودروسازی ۲۰ سال دیگه دارن چین خیلی موانع برای ابرقدرت مطلق بودن تو هر چیزی داره :)))))
فندق
۱۳ بهمن ۱۴۰۲درسته
بقیه هم دست روی دست نمیذارن و بشینن نگاه کنن که چین ابرقدرت مطلق! بشه
ولی خب اگه مطلق نباشه چی؟ بنظرم توی بحث باتری های الکتریکی واقعا مجالی به بقیه کشور ها نمیده و این یکم نگران کنندست
نمیگم بده که پیشرفت میکنه
ولی اینکه صرفا یک کوشر تک ابرقدرت یه حوزه ای باشه خطرناکه
مثل آمریکا که زمانی تک ابرقدرت نظامی بود و خب هرچی میگفت همه بی چون و چرا باید تایید میکردن و این خوب نیست
الان حداقل چین و روسیه تا حدی میتونن از لحاظ نظامی با آمریکا رقابت کنند و ترازو متعادل تر شده
ولی خب تو صنعت خودرو نباید کل باتری سازی دست یک کشور باشه ، یه چهار تا اوکیع ولی یکی نه
از طرفی گفتید بچه ها
اتفاقا غبطه چون ترس من از روی مطالعه بود نه تعصب برعکس شما
توی تمام حوزه های مربوط به تولید باتری ها (نه صرفا باتری خودرو) چین با اختلاف پیشرو هست در دنیا! از استخراج کبالت و لیتیوم و … بگیر تا تولید باتری های با ظرفیت بالا و …
با اختلاف هم پیشرو هست (یه سرچ ساده گوگل کنید همه چیز رو بهتون میگه)
و این یعنی با این روند پیش بره بخش تولید باتری برای خودرو های الکتریکی عملا در انحصار چین خواهد بود (الان هم بقیه هم باتری میسازن ولی به کیفیت و کارایی باتری های چینی نیست اینو دیگه آدم و عالم میدونه )
Taha Ayoobi
۱۱ بهمن ۱۴۰۲آمریکا رو یادت رفت
مازیار
۱۰ بهمن ۱۴۰۲۹۱۱ عزیز دردانه ای که همه میخوان همینطور باقی بمونه
Arshia m3csl
۱۰ بهمن ۱۴۰۲پورشه ۹۱۱ سلطان زیبایی و اصالته ولی ۹۱۱ موتور ۴ سیلندر روش بیاد باید اسمش ۹۱۲ بشه چون ۹۱۲ یک پورشه ۹۱۱ با موتور ۴ سیلندر بود
Dark Knight
۱۰ بهمن ۱۴۰۲۹۱۱ حداقل تا ۲۰۳۰ تمام برقی نمیشه ( این چیزیه که خود پورشه تایید کرده ) و علت هم اینه که پورشه تکنولوژی فعلی باتری ها رو برای سوپرکار افسانه ای مثل ۹۱۱ کافی نمیدونه به خاطر همین باید تا زمانی که باتری های حالت جامد رو کار بیان به تولید ۹۱۱ درونسوز ادامه بده ، اما از نظر من ۹۱۱ هم باید یک روزی تمام الکتریکی بشه چون این راهیه که باید طی بشه و نمیشه ازش فرار کرد ! همه رقبا ۹۱۱ مثل r8 ، هوراکان یا محصولات مکلارن و فراری تا ۲۰۳۰ تمام برقی میشن و وقتی این اتفاق بیوفته دیگه قدرت های بالا ۱۰۰۰ اسب اصلا چیز عجیبی نیستن و تازه با ایم تفاوت که وزن سوپرکار های الکتریکی به لطف باتری های جدید خیلی کمتر از خودرو های برقی حال حاضر خواهد بود ، تو این مقطع زمانی پورشه دیگه نمیتونه ساخت ۹۱۱ بنزینی رو ادامه بده چون پیشرانه های درونسوز همین الان هم دیگه به نهایت پیشرفت رسیدن و حتی اگر بخواد موتور ۸ سیلندر پلاگین هیبرید پانامرا توربو هم بذاره باز کافی نیست چون حداکثر بتونه ۸۵۰ اسب قدرت تولید کنه که در مقابل رقبا ۱۰۰۰ – ۱۷۰۰ اسبی تمام برقی هیچی نیست پس ۹۱۱ هم برای بقا و توان رقابت باید یک روزی تمام برقی بشه ( هر چند که از حالا حداقل ۷ سال برای ساخت همچین نسخه ای وقت داره )
محمد
۱۰ بهمن ۱۴۰۲متاسفانه هیچکدوم از این راه ها برای نجات ۹۱۱ بنزینی کافی نیست ، پورشه همیشه از جدیدترین فناوری ها استفاده میکنه و زمانی که مطمئن بشه باتری ها به اندازه کافی سبک و کوچک شدن قطعا ۹۱۱ برقی رو معرفی میکنه ، پرفورمنس برقی ها اینقدر بالاست که اگه مشکل وزنشون حل بشه ماشین های درون سوز دیگه حریفشون نمیشن ، بی ام و هم تمام برقی شدن ماشین های M در آینده رو تایید کرده ، منکه نگران ۹۱۱ برقی نیستم چون توی تایکان و ماکان برقی که عالی عمل کردن تا اواخر این دهه یا اوایل دهه بعد هم که ۹۱۱ برقی بیاد اینقدر فناوری پیشرفت کرده که کسی به ۹۱۱ برقی خرده نمیگیره
ehsan
۱۰ بهمن ۱۴۰۲اگر قرار بود هایبرید بشه چه فرقی میکرد ۴ سیلندر و ۶ سیلندر🤔 v4 رو میذاشت روی هایپر کارش با موتور الکتریکی قویتر در هر صورت مهندسان پورشه خیلی بیشتر از من میدونن 🤭 بهترین روش رو پیاده سازی میکنن
Taha Ayoobi
۱۱ بهمن ۱۴۰۲هعی
ایکاش دهه 60 میلادی زندگی می کردم
Mr.Lucifer
۱۱ بهمن ۱۴۰۲انجین های هیدروژنی هم میتونن ناجی ۹۱۱ باشن