استقبال از ماکان برقی جدید فراتر از انتظار پورشه بوده و این شرکت ظرف چهار هفته پس از رونمایی بیش از ۱۰ هزار سفارش از سراسر جهان دریافت کرده است.
حتی سرسختترین طرفداران خودروهای الکتریکی هم باید اعتراف کنند که پورشه برای تبدیل یکی از پرفروشترین و پرسودترین محصولات خود به خودرویی تمام الکتریکی باید جسارت زیادی به خرج میداد. بااینحال، تا اینجای کار به نظر میرسد این حرکت جواب داده است. «الیور بلوم» مدیرعامل گروه فولکسواگن و برند پورشه گفته است که سفارشات اولیهٔ ماکان الکتریکی جدید بسیار فراتر از انتظارات بوده درحالیکه حتی هنوز آمار سفارشات برخی از بزرگترین بازارهای پورشه برآورد نشده است.
به گفتهٔ بلوم، ظرف چهار هفته پس از معرفی ماکان جدید، پورشه بیش از ۱۰ هزار سفارش برای این خودرو دریافت کرده درحالیکه هنوز سفارشات چین، تایوان و ژاپن محاسبه نشده است. وی با بیان اینکه سفارشدهندگان حتی هنوز این خودرو را از نزدیک ندیده و به آن دست نزدهاند گفت:
این نشاندهندهٔ ماهیت این محصول است که میتواند موفقیت تایکان را ادامه دهد
بااینحال، تبدیل نسل دوم ماکان به شاسیبلندی تمام الکتریکی، ریسک بزرگی برای پورشه محسوب میشود زیرا این خودرو پس از کاین دومین محصول پرفروش شرکت آلمانی در کل جهان و پرفروشترین خودروی آن در ایالاتمتحده محسوب میشود. البته فروش ماکان بنزینی در آمریکا ادامه خواهد یافت اما از بازار اروپا به دلیل قوانین جدید امنیت سایبر حذف خواهد شد.
بخشی از ریسک پورشه به این خاطر است که ماکان الکتریکی نزدیک به ۲۰ هزار دلار گرانتر از نسخهٔ بنزینی قبلی خواهد بود. البته ماکان جدید به میزان قابلتوجهی قویتر از نسل قبلی است و از تکنولوژیهای جدیدتری بهره میبرد اما افزایش قیمت پایهٔ این خودرو به نزدیک ۷۹ هزار دلار نشان میدهد که پورشه برای دستیابی به حاشیهٔ سود بیشتر، محصولات الکتریکی خود را در سطوح بالاتر بازار عرضه میکند. به همین دلیل است که سال ۲۰۲۳ سال بسیار سودآوری برای پورشه بوده است. در این سال حتی فروش تایکان که قرار است امسال نسخهٔ بروز شدهٔ آن به بازار عرضه شود با ۱۷ درصد افزایش به بیش از ۴۰ هزار دستگاه در سراسر جهان رسیده است.
امسال یکی از مهمترین سالها در تاریخ اخیر پورشه خواهد بود زیرا این شرکت تا سال ۲۰۲۵ تقریباً کل سبد محصولات خود را بروز خواهد کرد. این مجموعه شامل کاین الکتریکی، ۷۱۸ الکتریکی و یک شاسیبلند هفتنفرهٔ جدید الکتریکی میشود که به گفتهٔ بلوم، اسپرتترین خودروی کلاس خود خواهد بود. وی همچنین اظهار داشته است که نسخهٔ بروز شدهٔ ۹۱۱ با یک نسخهٔ هیبریدی معرفی خواهد شد اما پورشه تلاش میکند تا زمانی که ممکن است پیشرانههای درونسوز را حفظ کند. البته درحالیکه رشد فروش خودروهای الکتریکی در بازارهایی مثل اروپا کاهش پیدا کرده و بسیاری از مدیران خودرویی جهان در این رابطه هشدار دادهاند، پورشه همچنان روی استراتژی خود مبنی بر اختصاص بیش از ۸۰ درصد فروش شرکت به خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ مانده است.
F22RAPTOR
۲۴ اسفند ۱۴۰۲چقو چراغهاش با رنو 5 جدید شبیه به هم هستن
جرمی کلارکسون
۲۴ اسفند ۱۴۰۲طراحیش بنظر خودم خوبه آپشن های کاربردی هم زیاد داره
Car love
۲۴ اسفند ۱۴۰۲حالا هی پدال مقاله کار کنه و تحلیل بنویسه که هرکی رفت سمت برقی ضرر کرد 😂
فرشاد
۲۴ اسفند ۱۴۰۲پدال چیکاره س
فلا جایی که پدال مشغول کاره خواهان تولید دوباره حلبی هستن تا الکتریک
Car love
۲۴ اسفند ۱۴۰۲حالا اینکه چیکارس رو من نمیدونم ولی هرچی مقاله تحلیلی گذاشت محتواش این بود که هرکی رفت سمت برقی ضرر کرد و برقی آلودس و دورش تمام میشه و هیبرید میاد رو دور و اینا! در حالی که آمار دقیقا عکسشو نشون میده
OM.01
۲۴ اسفند ۱۴۰۲تقریبا میانگین قیمت پایه خودروهای پورشه حدود 130هزار دلار هست. همونطور که میدونید پورشه هم برای ساده ترین و حیاتی ترین آپشن ها هم پول میگیره در کل پورشه قیمت هاش طوری نیست که هرکسی بتونه بخره و این میزان سفارش جالبه
(این سال حتی فروش تایکان که قرار است امسال نسخهٔ بروز شدهٔ آن به بازار عرضه شود با ۱۷ درصد افزایش به بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سراسر جهان رسیده است)
آمار فروش تایکان که به قول برخی بدرد نمیخوره از تسلا مدل S در سرتاسر جهان بیشتره و از آمار فروش خودروهای برقی هم قیمت در دنیا و آمریکا هم بیشتره. بنز EQS و i7 و لوسید ایر مجموع فروششون هم به پای تایکان نمیرسه که خودش هم جالبه هم عجیب. البته آمار فروش بیشتر یه محصول دلیلی بر بد بودن یا خوب بودن نیست بلکه فقط باید بگیم افراد پولدار بیشتری قانع شدن و پذیرفتن که تایکان بهتره و رفتن تایکان خریدن!
این بحث تایکان توربو GT ورژن وایساخ پکیج هم اگه پدال پستش رو بزاره یا موضوع مرتبط بهش بزاره حتما اشاره میکنم به دیدگاه خریدارای تایکان و بحث شیوه بازاریابی و زرنگی پورشه! اینجا نمیگم چون ربطی به تایکان نداره ولی یه پست پدال بزاره از تایکان توربو GT حتما بهش اشاره میکنم
mehran911
۲۴ اسفند ۱۴۰۲درود
پیشبینی ۲۰۱۹ این بود که سالی ۲۰ هزارتا بفروشن اما رسید به ۴۰ هزارتا
این عدد ۷۰ هزارتا صحیح نیست
اما نکته قابل توجهی که در متن هم اومده اینه که با توجه به اینکه خریدارها آگاهی داشتن امسال فیس لیفت به بازار میاد، موفق به رشد ۱۷ درصدی و فروش ۴۰۶۲۹ دستگاهی تایکان شدن
این موضوع برای ۹۱۱ هم تا حدودی صادقه با وجود معرفی فیس لیفت در تابستان امسال، سال گذشته با رشد ۲۴ درصدی معادل ۵۰۱۴۶ عدد ۹۱۱ تحویل خریدارها شد.
دو سال گذشته برای پورشه بسیار چالش برانگیز بوده با وجود مشکلات زنجیره تامین در اوکراین، تامین قطعات نیمهرسانا، جلوگیری از تحویل در امریکا به دلیل قطعات تحریمی، تاخیر در توسعه نرم افزار در Cariad و… پورشه موفق شد فراتر از پیشبینی ها ظاهر بشه
امسال هم تا اواخر ۲۰۲۵ بازه زمانی بسیار پرکاری برای پورشه خواهند بود امسال به شکلی بی سابقه در تاریخ این برند چهار مدل جدید به بازار عرضه خواهند شد در عین حال نسخه هیبریدی 911 که زمان معرفی اون دقیق معلوم نبود امسال تابستان امسال معرفی میشه در عین حال قرار بر این شد تا انتهای سال تکلیف تولید هایپرکار الکتریکی پورشه mission X مشخص بشه.
OM.01
۲۴ اسفند ۱۴۰۲درود آقای مهران
بله درسته حرف شما، من سایت insideevs چک کردم و پورشه تایکان سال 2023 حدود 40 هزار دستگاه فروش داشته در دنیا
https://insideevs.com/news/704506/porsche-taycan-sales-2023q4/
با این حال باز آمار فروشش از i7 و eqs و مدل S در دنیا بیشتر بوده! یعنی بهتره بگیم افراد بیشتری قانع شدن که خودروی بهتر تایکان بوده. البته خب اونا که i7 یا eqs و مدل S خریدن یعنی اونا قانع شدن تایکان بهتر نیست!
نه فقط پورشه بلکه تمامی برند تا در دوره کرونا که2020 اومد و جنگ اوکراین به مشکلات مختلفی بر خوردن و حال الان کم کم داره همه چی درست میشه.
Dark Knight
۲۴ اسفند ۱۴۰۲و این هم یکی دیگه از دلایلی که کمپانی ها تا ۲۰۳۰ تمام برقی میشن ( هیچ چیزی براشون مهم تر از سود نیست )
mehran911
۲۴ اسفند ۱۴۰۲بلوم چند روز پیش اعلام کرد استراتژی برقی شدن ۸۰ درصد از تولیدات تا ۲۰۳۰ بسته به روند بازار و استقبال خریدارها متغیر خواهد بود
از طرفی قرار بر اینه نسخه درونسوز ماکان برای مدت طولانی تری روی خط تولید باقی بمونه…( احتمالا فکری برای مشکل اخیر عرضه در اروپا کرده باشن )
درونسوز های تا ۲۰۴۰ روی خط تولید پورشه خواهند ماند.
Dark Knight
۲۴ اسفند ۱۴۰۲دوست من کاری به بقیه شرکت ها مثل تویوتا یا مرسدس ندارم که تازگی ها به خاطر فروش نا امید کننده محصولات برقیشون تصمیم گرفتن تا تولید موتور های درونسوز رو تا ۲۰۴۰ ادامه بدن ( از نظر تویوتا که کلا هیچوقت قرار نیست موتور درونسوز از بین بره و تا ۲۰۵۰ هم میخواد تا جایی که میتونه هیبریدی بسازه و بعد از اون بره سراغ هیدروژن یا اتانول ) ولی بقیه شرکت ها مثل همین پورشه یا کادیلاک که طعم لذت بخش سود بالا برقی ها رو چشیدن امکان نداره بخوان بعد از ۲۰۳۰ هم ماشین درونسوز بسازن چون استقبال بالا مردم رو دیدن و برای مدیران شرکت ها هم همیشه سود و درآمد بالا در اولویت هست
بهزاد
۲۴ اسفند ۱۴۰۲دوست گرامی نفرمائید!
مرسدس سال گذشته ۲۴۰ هزار خودروی برقی فروخته آنهم با قیمت های بالا و شرکت GM رو محصولات برقی در سال گذشته ۱.۷ میلیارد دلار زیان دهی داشته و فعلا لوکس سازان آلمانی هستند که در ساخت خودروهای برقی و بنزینی به صورت همزمان سودآورند.
تولید درون سوزها تا جایی قوانین در مناطق مختلف اجازه بده انجام میگیره و تویوتا تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد تولیداتش برقی میشه و تب برقی شدن برای همه ست.
ehsan.fa
۲۴ اسفند ۱۴۰۲پورشه خیلی خاص و با کیفیت ، فقط خیلی گرون میفروشه وگرنه تو آمار فروش باید بالاتر از آئودی میبود
Dark Knight
۲۴ اسفند ۱۴۰۲پورشه گرون میفروشه چون برند پرمیوم گروه فولکس هست و تو همه جا دنیا مردم به عنوان ماشین گرون محصولات پورشه رو میشناسن ، به طرز عجیبی برقی سازی برای پورشه پرسود بوده در حالی که فروش برقی ها آئودی مثل e-tron سدان که در اصل همون تایکان هست ، یک سوم فروش تایکان تو آمریکا نیست که این واقعا عجیبه
BMW
۲۴ اسفند ۱۴۰۲اینم نتیجه اصالت و مهندسی واقعی
بدون تبلیغ و … پیش فروش تمام و …
حالا یکی دیگه هی میاد از این سلبریدی و مجله و … التماس ک تو رو خدا بیایین بگین ما خوبیم!!!
تازه این پورشه امار چین ک بازار بزرگی هست و منتشر نکرده هنوز و خودروش حدود ۱۰۰ هزار دلاری هست متوسط
این نتیجه اصالت ناب المانی هست
𝐀𝐥𝐢
۲۴ اسفند ۱۴۰۲حالا کاری به خوبی های دیگه اش ندارم اما از ظاهرش زیاد خوشم نمیاد
net
۲۴ اسفند ۱۴۰۲چراغ مستطیلی زیر چراغ جلو که در سپر قرار گرفته بد هست. چراغ متصل عقب چینی شده اگر وسط چراغ عقب نوار متصل نبود و جدا از هم بود و خطوط مشکی و سفید داخلش نبود و کامل قرمز بود قشنگتر میشد. زه سفید اطراف شیشه دربها در قسمت بالای درب باک در شیشه مثلثی کمی پهن تر شده بد هست اگر سرتاسر نازک بود قشنگتر میشد
amirboss
۲۴ اسفند ۱۴۰۲وقتی همه چیز عالی باشه نتیجه میشه این.
تو بازه ای که کم کم موج برقی شدن داره دامن گیر همه میشه.اعتماد مردم و کشش بازار نسبت به خودروهای برقی.
کم کم باید با شاتون و پیستون خداحافظی کنیم
amir-mr
۲۴ اسفند ۱۴۰۲وقتی همیشه بهترین ماشین ها رو با بهترین کیفیت بسازی
مردم اعتماد میکنن چه برقی بسازی چه درون سوز
این برگ برنده ی پورشه هستش
۲۴ اسفند ۱۴۰۲قیافش فقط 😂