پورشه

معرفی پورشه 911GT3 مانتی ریسینگ با بیش از 1000 کیلوگرم نیروی عمود بر سطح

پورشه 911GT3 RS مانتی به کیت آیرودینامیکی تازه، فنربندی ویژه و ترمزهای جدید مجهز است.

 از پورشه 911GT3 RS از سری ۹۹۲  توان فنی و عملکرد خارق‌العاده خود را به تمام کارشناسان و رانندگان ثابت کرده و بار دیگر خود را به‌عنوان مرجعی برای دیگر سوپراسپرت‌ها  نشان داده است. هر چند این خودروی آلمانی با وجود ۵۲۵ اسب بخار قدرت، نیازی به تقویت‌شدن ندارد اما مجموعه مهندسی مسابقه‌ای «مانتی ریسینگ» بر این باور بوده که می‌توان همچنان آن را ارتقا داد.

مانتی ریسینگ که همکاری نزدیکی با برند پورشه دارد، برای آغاز کار خود یک کیت بدنه تازه را برای 911GT3 RS رونمایی کرد که نیروی عمودی تولید شده در سرعت‌های فراتر از ۲۸۳ کیلومتر بر ساعت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. درحالی‌که نسخه شرکتی 911GT3 RS در این محدوده از ۸۳۰ کیلوگرم نیروی عمودی سود می‌برد، 911GT3 RS مانتی ریسینگ ۱,۰۰۰ کیلوگرم نیروی عمودی تولید می‌کند که رقمی خیره‌کننده به شمار می‌رود؛ انگار هنگام رانندگی با سرعت بالا، یک دستگاه GMA T.50 روی سقف این پورشه قرار داده‌اند!

این کیت آیرودینامیکی شامل قطعاتی چون اسپلیتر تازه جلو، تیغه‌های بادشکن، فلپ‌های بازطراحی شده روی طاق چرخ‌ها و ریسک‌ها پوششی رینگ‌های آلیاژی می‌شود که به بهبود جریان هوا پیرامون 911GT3 RS کمک می‌کنند. مانتی سایر بخش‌های این کوپه را هم فراموش نکرده است؛ شیشه عقب با یک صفحه فیبرکربنی جایگزین شده که جلوتر از بال بزرگ مجهز به DRS و فین‌های کربنی قرار می‌گیرد.

شش فین سقفی هم وظیفه هدایت آرام جریان باد بالای خودرو را برعهده دارند. آخرین تکه این پازل مهندسی‌شده هم یک دیفیوزر تازه است که روی بهبود نیروی عمودی نقش موثری دارد. به این ترتیب مانتی تمام تلاش خود را انجام داده تا جریان هوای پیرامون ۹۱۱ را به بهترین شکل ممکن کنترل کند.

بخش‌های داخلی این ستاره آلمانی هم دچار دگرگونی شده‌اند؛ مانتی برای 911GT3 RS از فنربندی نیمه‌فعال با فنرهای کویل‌اور، ضربه‌گیرهای تازه و تنظیمات میراگری متغیر هم استفاده کرده است. پد ترمزهای مسابقه‌ای موجود در این خودرو هم یک فناوری مربوط به مسابقات هستند که به توقف بهتر این سوپراسپرت کمک می‌کنند.

هدف مانتی از ارتقا این مدل، بهبود عملکرد 911GT3 RS در پیچ‌ها و افزایش پایداری آن عنوان شده است. مهندسان این شرکت با نگاه به دورنمایی خود، از ارتقای پیشرانه ۴ لیتری ۶ سیلندر خطی تنفس‌طبیعی این خودرو خودداری کردند و اجازه دادند که همان ۵۲۵ اسب بخار قدرت اشتوتگارتی، چرخ‌های ۹۱۱ را به حرکت درآورد.

مانتی که پیش از این یکی از سریع‌ترین خودروهای تولیدانبوه پیست نوربرگرینگ را بر پایه یک دستگاه 911GT3 RS توسعه داده بود، می‌گوید که به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی نامناسب فعلا اقدام به رکوردزنی نخواهد کرد اما تخمین می‌زند که بهبودهای تازه‌اش بتوانند زمان ۶ دقیقه و ۴۹.۳ ثانیه (رکورد نسخه استاندارد 911GT3 RS) را بکشند.

مانتی برای خریداران این مدل امکان سفارشی‌های متعددی را هم فراهم کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند از میان رنگ‌های سفارشی این شرکت یکی را انتخاب کنند، پروژکتور خوش‌آمدگویی درها را داشته باشند و طرح‌های بدنه متعددی را روی 911GT3 RS مانتی خود سوار کنند. خود شرکت پورشه هم امکان تجهیز خودروهایش با این کیت بدنه را در اختیار خریداران 911GT3 RS قرار می‌دهد اما تحویل آن را به ماه نخست سال ۲۰۲۵ میلادی موکول خواهد کرد. نظر شما درباره پورشه 911GT3 RS مانتی ریسینگ چیست؟ آیا این تیم مسابقه‌ای بار دیگر در جهنم سبز رکوردشکنی خواهد کرد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. Down with CVT

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (419 ديدگاه)

    پورشه ، نماد مهندسی و راندمان

    موافقم 10
  2. Down with CVT

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به شدت منتظر GT2RS هستم ببینم پورشه چه ساخته

  3. R@min

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2065 ديدگاه)

    کیت جذابی شده و همه چی تکمیله البته چند ماه قبل همه اینا لو رفته بود.

    این ساختار آیرودینامیک باید در مسابقات استفاده میشد اگر فیا بخاطر حضور نمایشی برندهای بزرگ انقدر سطح مسابقات پایین نمی اورد.

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. Scuderia Ferrari

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4063 ديدگاه)

    کلاس درس آیرودینامیک پورشه ….
    کاری که پورشه با ۵۲۵ اسب بخار در پیست انجام میده خیلی از هایپر کارهای ۱۰۰۰ اسب بخاری به سختی انجامش میدن یا شاید در توانشون نباشه !!

  5. mehran911

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2119 ديدگاه)

    ((( می‌گوید که به‌خاطر شرایط آب‌وهوایی نامناسب فعلا اقدام به رکوردزنی نخواهد کرد )))
    این ماشین از مدتها قبل روند تست‌های نهاییش شروع شده و طبق معمول پورشه طبیعتا تایم‌گیری رو به اواخر اکتبر موکول نمی‌کنه به این دلیل احتمال بسیار زیاد تایمگیری انجام شده باشه اما به همون دلایلی که ی عده شاید حدس بزنن اعلام نکرد…
    در غیر اینصورت و اگر فرضا تایمگیری نکرده باشن باید تا اردیبهشت منتظر تایمگیری بود…
    به احتمال بسیار بسیار زیاد تایم 6:43 که GT2rs با کیت ثبت کرده را خواهد زد…

    موافقم 5
    مخالفم 1
  6. Siyavash

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (818 ديدگاه)

    هیولا کوچلو…💯💯

  7. Ahmad

    ۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (72 ديدگاه)

    جریان این کیلوگرم چیه؟ خیلی جاها میبینم
    تا جایی که من میدونم کیلوگرم واحد جرم هستش نه نیرو
    احتمالا توی ترجمه پوند رو کیلوگرم ترجمه کردین
    پوند هم واحد جرمه هم نیرو ولی کیلوگرم فقط واحد جرمه

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (2916 ديدگاه)

      برای خودروها، واحد محاسبه نیروی عمود بر سطح (Downforce) کیلوگرم یا کیلوگرم بر متر مربع هست، ضمن اینکه سرعت هم‌مهمه
      مثلا ” هزار کیلوگرم نیروی عمودی در سرعت ۲۸۰ کیلومتر برساعت”
      بال عقب، نقش مهمی در افزایش نیروی عمودی داره
      پوند، به تنهایی واحد وزن هست مثل کیلوگرم
      هر پوند معادل ۴۵۳ گرم تقریبا نیم کیلو

      نیرو یا اینجا “نیروی عمودی” در علم فیزیک، واحدش نیوتن یا نیوتن بر مترمربع هست
      برای درک راحت‌تر، این عدد با کیلوگرم بیان می‌شه
      (هر ۱۰ نیوتن معادل یک کیلوگرم)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا