جدیدترین مدل مفهومی پورشه به نام میشن ایکس (Mission X)، ابرخودرویی تمام برقی است که آمادهی تولید به نظر میرسد.
فراری و پورشه، تقریبا هر ۱۰ سال یکبار اقدام به رونمایی از محصولی در کلاس ابرخودرو میکنند. این سنت تاریخساز، برای فراری قدمت بیشتری دارد اما پورشه نیز از ابتدای قرن ۲۱ به ساخت هایپرکارهای ویژه با تیراژ تولید محدود، علاقهمند شده است.
پورشه ۹۵۹ بین سالهای ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ به تعداد ۳۳۷ دستگاه تولید شد. این پروژه از نظر تجاری برای شرکت سازنده، زیانآور بود اما ضمن شکست رکوردهای مختلف، جایگاهی بسیار مهم در تاریخ خودروسازی جهان بهدست آورد. بسیاری از فناوریهایی که پورشه برای ۹۵۹ ارائه کرد، موفقیتهای بزرگ در آینده داشت.
با شروع قرن ۲۱ و پایان مشکلات مالی در پورشه، پروژهی کررا GT وارد مرحلهی تجاریسازی شد و سال ۲۰۰۴ به نمایشگاههای جهان رسید. این خودرو در ابتدا ۹۸۰ نام داشت و با هدف تاثیر بر بهترین سوپراسپرتهای زمان خود، طراحی شد. مدل مفهومی ، پروژهی کررا GT سال ۲۰۰۰ در نمایشگاه پاریس روی صحنه رفت و با کمی تغییرات ظاهری، ۴ سال بعد به تولید انبوه رسید. از این مدل، ۱۲۷۰ دستگاه وجود دارد.
پورشه ۹۱۸ به تعداد ۹۱۸ دستگاه، سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ تولید شد. از نظر عملکرد فنی و تجاری، ۹۱۸ بهترین محصول پورشه در گروه خودروهای ویژه محسوب میشود. پیشرانه هیبرید و طراحی خاص در این مدل، فراتر از زمان خود بود. به همین دلیل، ۹۱۸ یکیاز مهمترین تولیدات پورشه در تاریخ خودروسازی دنیا است و ارزش کلکسیونی بسیار بالایی دارد.
موفقیت تایکان در فروش تجاری و عملکرد فنی، نویدبخش استفاده از پیشرانه تمام برقی برای ابرخودروی بعدی پورشه بود. علاوهبر تایکان، خودروی مسابقهای –تحقیقاتی میشن R هم، تحسین کارشناسان را برانگیخت و نشان داد، عزم پورشه برای توسعه مدلهای اسپرت برقی، جدی است.
پورشه میشن ایکس، اهداف بزرگی دارد. این خودرو قرار است با پیشرانه تمام برقی، بهترین زمان نوربرگ رینگ را ثبت کند و تجربهای عالی از کیفیت رانندگی ارائه دهد. محصول نهایی، زیبایی و راحتی مورد انتظار از یک خودروی گرانقیمت ساخت پورشه نیز خواهد داشت؛ اما احتمالا میتواند اولین مدل جادهای با زمان کمتر از ۷ دقیقه در نوربرگ رینگ نیز باشد.
سبک طراحی میشن ایکس مفهومی، تفاوتی عجیب با دیگر تولیدات پورشه دارد. این مدل، چندان مشابه ۹۱۱ و ۹۱۸ و تایکان نیست. حالت چراغها و کل بدنه، شباهتهایی به مدلهای مسابقهای پورشه در لمان دارند. این ترکیب به شکلی دیگر، قبلا در مدل مفهومی ۹۱۹ هیبرید و خودروی مسابقهای ۹۱۹ دیده شده بود.
دیگر نکتهی مهم که توسط پورشه تاکید میشود، نسبت قدرت به وزن برای میشن ایکس است. معماری ۹۰۰ ولت این ابرخودروی برقی، یک اسب بخار برای هر کیلوگرم فراهم میکند. اگر وزن میشن ایکس را مشابه پورشه ۹۱۸ در حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم فرض کنیم؛ قدرت تولیدی برای ابرخودروی جدید پورشه، ۱۷۰۰ اسب بخار خواهد بود که روی کاغذ، عددی رویایی و هیجان انگیز است. در سال ۲۰۱۵ قدرت پورشه ۹۱۸ تقریبا نصف این عدد، برابر با ۸۷۵ اسب بخار بود و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲/۵ ثانیه داشت. در مجموع، میتوان حداقل قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار و سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۲ ثانیه یا کمتر را برای ابرخودروی برقی پورشه، محتمل دانست.
فراتر از طراحی بدنه و تجهیزات فنی مخفی در میشن ایکس، تصاویر جذابی از نمای داخلی این ابرخودرو منتشر شده است. کابین شباهتهایی به سفینههای فضایی یا حباب زیردریاییهای تفریحی را نشان میدهد تا بهترین دید به اطراف فراهم شود. رنگ اصلی صندلیها و داشبورد، قهوهای نزدیک به نمونهی دیده شده در پورشه ۹۵۹ کلاسیک است؛ درحالیکه برای فرمان و صندلی راننده، جزئیات سفید وجود دارد. ظاهرا برای سرنشین کنار راننده، تجهیزات آنالوگ استفاده شده است اما روبروی راننده، پنلهای دیجیتال نصب میشوند.
ابعاد میشن ایکس با ۹۱۸ تفاوتهایی دارد. ارتفاع سقف ۱/۲ متر، طول ۴/۵ متر و عرض ۲ متر، ابعاد دقیق میشن ایکس را نشان میدهند. این مدل ۱۵ سانتیمتر طول کمتر نسبت به ۹۱۸ کوتاهتر و ۵ سانتیمتر، عرض بیشتر دارد. جالبتر اینکه قرار است باتریهای ابرخودروی پورشه، پشت صندلیها نصب شوند تا بهترین تعادل و مرکز ثقل، وجود داشته باشد.
هنوز اطلاعات رسمی از وزن و قدرت و گشتاور میشن ایکس موجود نیست؛ اما طراحی الهامگرفته از مدلهای مسابقهای لمان، قطعی به نظر میرسد. امسال، ۷۵مین سالگر تاسیس پورشه و صدمین سالگرد برگزاری لمان ۲۴ ساعته است؛ پس میتوان امیدوار بود که برند آلمانی، ابرخودرویی حیرتانگیز و تاریخساز عرضه کند.
amir-z
۱۸ خرداد ۱۴۰۲یا خدا داریم به کجا میریم😑😑
امین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اتفاقا این حرکت عالیه نباید مثل روولتو با v12 زد تو سر پرفورمنس فراری هم همین کار رو خواهد کرد برای ماشینی بعد sf90 چون sf90 همون ۹۱۸ ی هست که دو تا توربو داره این حد نهایی درون سوز هاست به نظرم بعدش یا باید مثل هنسی ونوم اف ۵ با موتور رفتار کنی یا اینکه بری تو سبک gt3 یا لمانز و f1
محمدعلی کاشی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲باید بگیم:
یا خدا، دارن به کجا میرن
ما که هنوز پابند خاندان پراید و ۴۰۵ هستیم
Python
۱۹ خرداد ۱۴۰۲داداش با پول ۱۰۰تا ۴۰۵یدونه هم از اینا نمیدن
۴۰۵باید با اقتصادی هاشون مقایسه بشه
deutschland
۱۸ خرداد ۱۴۰۲یا خدا …. هیجان انگیز ترین اتفاق خودرویی سال قراره رخ بده
۹۱۸ با اینکه نزدیک ۱۰ سال از رونماییش گذشته ، از هایپرکار هم نسل خودش یک سروگردن بالاتره و هنوزم میتونه در مقابل هایپرکار های نسل جدید حرفی برای گفتن داشته باشه
این یکی دیگه فکر کنم حسابی قراره گردوخاک به پا کنه و مچ رقیباشو بخوابونه
باید ببینیم جواب فراری و مک لارن به این اعجوبه چیه؟
برای رونماییش لحظه شماری میکنم
محمدامین
۲۰ خرداد ۱۴۰۲کجا یه سرو گردن بالا تره تو نسل خودش از گالاردو عقب میموند پورشه صرفا ماشین کلکسیونی هست مگرنه 911 که با موستانگ درگ داره
رضا
۲۱ خرداد ۱۴۰۲بهترین اعداد و ارقام هر دو خودرو رو مقایسه کنی متوجه میشی کدوم عقب میموند
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دقیقا کجا پورشه از گالاردو عقب میموند؟
۹۵۹ که اصلا لامبورگینی رو آدم حساب نمیکرد و رقابتش فقط با فراری بود بر سر سریعترین خودروی جاده ای
کررا GT هم نیاز به تعریف نداره
فقط دوست دارم بدونم موستانگ رو چطور وارد این قضیه کردی
سطح نظراتت واقعا بالا هستن
corvette
۱۸ خرداد ۱۴۰۲به به
وی
۱۸ خرداد ۱۴۰۲با اختلاف بد ترین اتفاقی که میتونست برای کاررا gtو918 بیفته تمام برقی شدن بود… اصلا اهمیتی نداره که چه پرفورمنسی داره وقتی که برقی باشه
حسین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲این خودرو ربطی به هایپرکار های مرسوم پورشه نداره
و یک خودروی متفاوت و خاص از پورش خواهد بود
محصولی در خور توجه نسبت به عصر امروز
و احتمالا آماده شده برای رفتن بر صدر این سکو
رضی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲توی این مقاله گفته که پورشه این رو رسما نسخه ی جدید همون سری کلکسیونی و تولید محدود خودش میدونه.
خیلی ناگهانی و زود بود برای تمام برقی کردنش کاش تا فرصت بود یبار دیگه از پیشرانه احتراق داخلی استفاده میکرد
افسوس…
حسین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲این هم نوشته شده که
متناسب با سالگرد ۱۰۰ سالگی لمان
قراره رونمایی کنن
بنظرم بعیده جانشین اونا باشه چون حتی طراحیش هم ربطی نداره
حالا خواهیم دید
abbas
۱۹ خرداد ۱۴۰۲دقیقا اصلا با تمام برقی بودنش حال نکردم
ممد ژانگولر
۱۸ خرداد ۱۴۰۲اگه واقعا این باشه پرچم قیصرها بدجوری بالا میمونه .
امیر
۱۸ خرداد ۱۴۰۲جانشین ۹۱۸ اسپایدر یه هایپرکار تمام الکتریکی هست که به باتری های حالت جامد مجهز خواهد شد و میتونه حداقل ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کنه ( صفر تا صدش زیر ۲ ثانیه هست ) ، از نظر شتاب و پرفورمنس جانشین p1 و لافراری رو راحت شکست میده و از نظر خیلی از مجلات معتبر رقیب مستیم ریمک نورا خواهد بود
abdi_mahdi
۲۰ خرداد ۱۴۰۲جانشین اون دوتا مشخص شده؟
new reventon
۱۹ خرداد ۱۴۰۲همون کانسپت 2 در قالبی دیگر
مردیم از خوشی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲رقیب تسلا رودستر هست
رقابت داره جذاب میشه
بهزاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۲این خودرو دو سال بعد از تولید ممکنه ۵۰ درصد به قیمتش اضافه بشه(قیمت بازار) اما رودستر به احتمال بسیار زیاد با ۳۰ درصد تخفیف ارائه بشه!
نکنید دادا ، وقتی نمیدونید بازار چیه به زور کج فهمی خودتون را منتشر نکنید.
رودستر حتی قادر به شخصی سازی خریدارش نیست و حتی چهار تا دوزنده ی چرم ماهر نداره.
....
۱۹ خرداد ۱۴۰۲الان از کررا1269GT دستگاه هست یکیش نابود شد توش هم یک از یاد نرفتنی بود
فرشاد
۱۹ خرداد ۱۴۰۲قابل پیشبینی بود
ولی چه فایده که از
959افسانه ای کررا جی تی با اون انیجن V10وصدای گاد
یا بعد 918که هنوزم که هنوزه از ده تا ماشین هشتاشو میزنه
برسه به یه ماشین برقی
ولی باید یه فکری راجب هیجان برقی ها بشه صدای مصنوعی چیزی اینجوری اصلا بدرد نمیخوره
ولی بازم خوبه بچه مچه هایی مث دظلا و ریمک ولوسید که سنشون دو رقمی هم نمیشه رو یه حال گیری میکنه
سوشیانت
۱۹ خرداد ۱۴۰۲این ماشین هنوز کانسپته هر وقت معرفی شد اون موقع با تسلا و لوسید مقایسه کن
فرشاد
۲۰ خرداد ۱۴۰۲قبلیش هم کانپست بود بعد طراحی کامل شد بعد معرفی شد بعد تولید شد بعد تموم هایپرکارهارو فرستاد پی واکردن چاه تازه اون زمان شما کانپستی هم برای مقابله باهاش نداشتین
اینم کارش قتل و عام مخلوط کنایی مث تسلا و لوسید هس که فقط به لطف گشتاور انی تو درگ وایمیسن خواهد بود
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۲۲ خرداد ۱۴۰۲رودستر تولید شده ؟
Amin
۱۹ خرداد ۱۴۰۲۹۱۸زمان خودش ماشین خوبی بود ، همونطور که هر ماشینی در زمان خودش خوب بود و پرچمدار …
الان توی درگ از ۷۶۵ میخوره به راحتی ، حتی توربو اس هم زیاد دیدم بیت اش کنه …توی پیست هم در حد یه 992 gt3 هست …
این تاثیر زمانه …. زمان رکورد ها رو میشکنه و اعداد رو در هم فرومیریزه …
مهم این اعداد نیست ، مهم اون چیز هایی هستن که با گذشت زمان از بین نمیرن، مثل همین صدا و طراحی و نبوغ و ذوقی که توی ساخت این ماشین ها به کار رفته
همینطور اون تنشی رو که در زمان تولیدشون ایجاد کردن و مرز هایی رو که شکستن هم خیلی مهمه
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۲۲ خرداد ۱۴۰۲دقیقا امین جان
ولی تایم ۹۱۸ اگه اشتباه نکنم توی ۴۰۰ متر ۹.۸ و این حدودا بود
turbo s در بهترین حالت ۱۰ میزنه
GT3 هم کندتر از turbo s هست
البته درسته فاصله کمیه ولی بعید بدونم turbo s بتونه ۹۱۸ رو شکست بده
یعنی من ندیدم تا الان
ar-ma-n
۱۹ خرداد ۱۴۰۲آقا اشتری ممنون بابت این مقاله عجب خبری 🙏🏻😍😐
ی سوال چرا خودروساز های مثل پورشه فولکس واگن لامبورگینی و… بخصوص پورشه تو مسابقات فرمول یک شرکت نمیکنن بنظرم درست هزینه هاش بالا و مهندسی علم خودشو داره ولی تواناییشان دارن برای کار .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ خرداد ۱۴۰۲سلاپن باشید
دلیلش همین هست که فرمودین
نسبت هزینه فایده در فرمول یک، خیلی پرریسک هست
لامبورگینی و بیام و هم مدتی در فرمول یک بودن اما الان باوجود اینکه شرایط مالی خیلی خوبی دارن، حاضر به فعالین در این رقابت ها نیستن
Mercedes-AMG PETRONAS F1 team
۲۲ خرداد ۱۴۰۲کار بشدت پر ریسکی هست و فعلا براشون توجیه اقتصادی نداره
چون از راه فروش خودرو های معمولی سود خوبی میکنن و نیازی به ریسک کردن ندارن
قبلا هم برند های مختلف وارد فرمول یک شدن
مثل ب ام و که با ویلیامز همکاری میکرد و موتور های ویلیامز رو تامبن میکرد و یا بعدش که با تیم سائوبر قرارداد تامین موتور داشت
پورشه هم حتی در گذشته برای مکلارن موتور تامبن میکرد طی یک زمان کوتاهی
ar-ma-n
۱۹ خرداد ۱۴۰۲صفر تا صد زیر 2 ثانیه چه شود .😐
درسته من زیاد ماشین برقی نمیپسندم ولی جزو محدود ماشین های که میشه قبولش کرد.
همیشه پورشه 918 آخرین و یک جورایی برگ برنده پورشه بوده ته علم و نبوغ پورشه بوده البته که بیشتر از اینا هست.
اما کاش حداقل هیبرید بد که اون صدای افسانهای باقی میماند.
ar-ma-n
۱۹ خرداد ۱۴۰۲امیدوارم که جانشین به حق برای مدل های کاررا gt و 918 و بقی مدل ها و حتا 911 معروف معرفی بشه .
سخت دیدین اسطوره های که یکی یکی دارن نابود میشن و خب امیدوارم فکری بشه یا سوخت مصنوعی جواب بده .
پارسا
۱۹ خرداد ۱۴۰۲۱۷۰۰ کیلو
۱۷۰۰ اسب
عجیب سریعه
طراحی داخلش هم عالیه واقعا
ehsan
۱۹ خرداد ۱۴۰۲برقی بودن به کنار 😔
طراحی بسیار بد در ۷۵ سالگی پورشه
این چیه آخه
🙄🙄🙄🙄
بعد از کاررا جی تی و ۹۱۸ بیای این رو بزنی ، این حتی خاص هم نیست ، پرچم دار پورشه شد همون gt2rs
Siyavash
۱۹ خرداد ۱۴۰۲من که با برقی شدن ماشین ها مشکل دارم ولی اگه قراره برقی بشن به نظرم حداقل یه موتور۶ سیلندر توربو که خیلی سبک سازی شده باشه رو رویه ماشینشون بزارن و بعدش موتور الکتریکی بزارن حداقل اون صدایی موتور ۶ سیلندر با یه اگزوز خوب داشته باشیم…به نظرم الان gt296 بهترین ماشین هیبرید هست یه موتور ۶ سیلندر سبک روشه و با موتور برقی قشنگ مچ شده و به نظرم از خیلی جهات از sf90 هم بهتره..
امیر _ اهوازی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲از نظر بنده چراغ های گرد خیلی قشنگ تر از چراغ های مستطیلی و مثلثی هستن
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲از جمله کارهای مهمه که این انجام خواهد داد کم کردن وزوزهای تسلاست!
محمد ب
۱۹ خرداد ۱۴۰۲پورشه همیشه سلطان
Sobhan
۱۹ خرداد ۱۴۰۲راستشو بخوای زیاد خوشگل نیست ،اومدن فضاییش کنن زدن اصالتو از بین بردن طراحیش پخته نیست از نظر من 🙌
BMW
۱۹ خرداد ۱۴۰۲شما طراحی های قبلی رو ببین لذت میبری اصلا نگاهشون کنی حالا الان چی یه لحظه کاپوت جلو رو گفتم وننو هست
بهنام
۱۹ خرداد ۱۴۰۲آلمانی ها چشون شده ؟ این چه طراحی هست ؟ اصلا نشانی از پوشه بودن نداره . کررا جی تی رو ببینین ، به این میگن هایپر کار با نشان پورشه این چیه آخه ؟
Saman
۱۹ خرداد ۱۴۰۲آب میوه گیری گرونیه خخخخ ولی خدائی یه خورده شبیه فراری انزو هستش
GMA
۱۹ خرداد ۱۴۰۲الکتریکی؟؟؟ جانشین 918؟؟؟
طراحیش بد نیست، ولی واسه جانشین 918 خوب نیست. شاید هم 918 انتظارات را بیش از حد بالا برده…فکر میکنم دیگه قرار نیست هیچ خودرویی به زیبایی 918 ساخته بشه…
حمید
۱۹ خرداد ۱۴۰۲خداییش طراحی کابینش خیلی جذاب شده و تونسته اون قسمت جلوی راننده رو یه دیجیتالیِ خاص و مدرن کنه که در عین حال هم نو آوری داره هم زیبایی و جذابیت و کارامدی عالی که خوشبختانه مثه طراحی های دیجیتالی عجغ وجغ و حال به هم زن تسلا و بی ام و و بنز و دیگر برند هایی که فقط اومدن یه پنل مزخرف نصب کردن نشده 👏
شما چیکار به اصالت طراحی دارین که میگین اصالت رو از بین برده
اولا که اصالت خود اسم پورشه هست که همیشه توی مکانیک و مهندسی پیشرفته فوقالعاده هست و بلاخره باید یه تغییر و تحول اساسی داشته باشه دیگه
درکل بنظرم پورشه با عرضه این خودرو داره وارد یه لیگ جدید میشه که پوزه آشغال های تسلا و دیگر برند های تازه تاسیس رو به خاک بماله… این ینی اصالت که از هیچی عقب نمونی
سیاوش
۱۹ خرداد ۱۴۰۲خداییش طراحی کابینش خیلی جذاب شده و تونسته اون قسمت جلوی راننده رو یه دیجیتالیِ خاص و مدرن کنه که در عین حال هم نو آوری داره هم زیبایی و جذابیت و کارامدی عالی که خوشبختانه مثه طراحی های دیجیتالی عجغ وجغ و حال به هم زن تسلا و بی ام و و بنز و دیگر برند هایی که فقط اومدن یه پنل مزخرف نصب کردن نشده 👏
شما چیکار به اصالت طراحی دارین که میگین اصالت رو از بین برده
اولا که اصالت خود اسم پورشه هست که همیشه توی مکانیک و مهندسی پیشرفته فوقالعاده هست و بلاخره باید یه تغییر و تحول اساسی داشته باشه دیگه
درکل بنظرم پورشه با عرضه این خودرو داره وارد یه لیگ جدید میشه که پوزه آشغال های تسلا و دیگر برند های تازه تاسیس رو به خاک بماله… این ینی اصالت که از هیچی عقب نمونی
Amir
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اونایی که میگن طراحیش زشته فازتون چیه؟
سوشیانت
۱۹ خرداد ۱۴۰۲آشغال که پورشه هست نه تسلای قدرتمند حتی تو پیست هم که این همه شما ها تعصب داشتین پورشه رو شکست داد
GMA
۱۹ خرداد ۱۴۰۲حالا چرا انقدر خشمگین؟! 😂😂
سوشیانت
۱۹ خرداد ۱۴۰۲من در جواب آقا سیاوش گفتم ولی از اونجایی که پدال باگ زیاد داره با اینکه ریپلای کردم موقع ارسال ریپلای نشد
ارین صاحب جمعی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲چیزی بهت نباید گفت تا عقدههاتو ار..ضا کنی
سوشیانت
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اول صحبت کردن رو یاد بگیر بعد گوشی رو بگیر دستت
Yasin
۱۹ خرداد ۱۴۰۲طراحی جلوش منو یاد وننو انداخت
Hadi
۱۹ خرداد ۱۴۰۲طراحی معرکه ای داره ولی جا برای یه حداقل V6 هیبرید بودش زوده برای تمام برقی شدن…
جالبه طراحیش…