پورشه

یادی از رکورد 35 ساله استفان بلوف با پورشه 956 در نوربرگ رینگ!

نام پورشه آلمان با پیست نوربرگ رینگ عجین شده و یکی از رانندگان آن با نام استفان بلوف به مدت ۳۵ سال رکورددار این پیست بوده است.


استفان بلوف راننده آلمانی که در سال ۱۹۸۳ میلادی ۲۵ ساله بود با پورشه ۹۵۶ و هم‌تیمی‌های خود همچون جکی ایکس، یوخن ماس و هانس استاک طوفانی به پا کرد. یکی از مشهورترین دستاوردهای بلوف را می‌توان در پیست نوربرگ رینگ دانست، پیستی حدود ۲۰ کیلومتری که به جهنم سبز معروف است و بیش از ۱۷۰ پیچ دارد. استفان بلوف یکی از اعضای تیم روتمانس پورشه بود و خودروی خود را به همراه راننده انگلیسی درک بل می‌راند. پورشه ۹۵۶ یکی از افسانه‌ای‌ترین محصولات این برند به شمار می‌رود. در سال ۱۹۸۳، گروه C مسابقات به عنوان یکی از خاص‌ترین رشته‌های موتور اسپرت محسوب می‌شد و ۹۵۶ نیز به دنبال شکست حریفان بود. این خودرو از پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۶ لیتری توربو استفاده می‌کرد و ۶۲۰ اسب بخار قدرت داشت. از دیگر ویژگی‌های پورشه ۹۵۶ می‌توان به حداکثر سرعت ۳۵۴ کیلومتر در ساعت اشاره کرد.

قوانین این کلاس از مسابقات نیز جالب بوده است. به منظور دستیابی به حداکثر راندمان، حداقل وزن خودروها باید ۸۰۱ کیلوگرم می‌بود و حداکثر حجم باک سوخت نیز ۲۶.۵ گالن اعلام شده بود. هر خودرو در این مسابقه ۱۰۰۰ کیلومتری فقط می‌توانست حداکثر ۵ بار سوخت‌گیری داشته باشد. در حقیقت تمامی خودروها باید با ۱۵۹ گالن سوخت این رقابت ۱۰۰۰ کیلومتری را به پایان می‌رساندند؛ اما این محدودیت‌ها تأثیری روی اهداف پورشه نداشت و مهندسان این برند علاوه بر کسب قدرت ۶۲۰ اسب بخاری، وزن خودرو را نیز به حداقل رساندند تا بهتر بتوانند ۱۵۹ گالن سوخت را مدیریت نمایند.

اما به جهنم سبز و راننده جوان یعنی استفان بلوف بازگردیم. او با روتمانس پورشه ۹۵۶ راهی پیست شد و هدفش نیز اطمینان از کسب پل پوزیشن بود. پس از ثبت یک لپ قابل‌تحسین و سبقت گرفتن از قهرمان اسبق فرمول یک یعنی ککه رزبرگ که او نیز پشت فرمان پورشه ۹۶۵ بود، بلوف توانایی‌های خود را به رخ کشید. علیرغم وجود چالش‌های فراوان، بلوف توانست زمان ۶ دقیقه و ۱۱.۱۳ ثانیه را ثبت کند که برخی می‌گویند این رکورد خدایان بوده است. دومین رکورد هم به اسطوره فرمول یک یعنی یوخن ماس با زمان ۶ دقیقه و ۱۶.۸۵ ثانیه تعلق داشت که بیش از ۵ ثانیه با رکورد بلوف فاصله داشت. رزبرگ هم فاصله‌ای فراتر از ۳۰ ثانیه‌ای با دو راننده اول داشت و پس از پایان مسابقات از ماس درباره احساس او درباره این رکوردها پرسیده شد و او بدون هیچ شک و تردیدی پاسخ داد:

بلوف مهارت محسوسی داشت. او از ما ماهرتر بود و من ترس داشتم

رکورد استفان بلوف به مدت ۳۵ سال دست‌نخورده باقی ماند و در سال ۲۰۱۹ بود که پورشه ۹۱۹ ایوو ارتقا یافته با بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۰ درصد داون فورس بیشتر نسبت به ۹۱۹ اصلی پیروز در مسابقات لمان توانست رکورد بلوف را بشکند. راننده جوان آلمانی پس از ثبت آن رکورد قابل‌توجه و موفقیت محدود در برخی رشته‌های موتور اسپرت راهی فرمول یک شد و برای تیم تایرل راننده کرد. خودروهای این تیم از پیشرانه فورد که گفته می‌شد حدود ۲۰۰ اسب بخار ضعیف‌تر از خودروهای توربو بودند رانندگی کرد. در گرندپری موناکو که اتفاقاً بارش شدید باران نیز وجود داشت، بلوف در بدترین شرایط استارت زد و توانست راننده‌های مشهوری همچون آلن پروست و آیرتون سنا را بگیرد. سنا نیز که در آن زمان راننده جوانی بود مسابقه را از جایگاه سیزدهم شروع کرده بود و در هر دور ۴ ثانیه سریع‌تر از پروست عمل می‌کرد. سنا مسابقه را کاملاً به هم زده بود و بلوف نیز همین‌گونه عمل می‌کرد و توانست به مقام سوم دست یابد.

در آن زمان بلوف هم در مسابقات فرمول یک و هم مسابقات قهرمانی خودروهای اسپرت شرکت می‌کرد و در ادامه عزم حضور در مسابقات ۱۰۰۰ کیلومتری اسپا فرانکو شمپس را نیز کرد. او باید با هم‌تیمی اسبق خود یعنی جکی ایکس رقابت می‌کرد. ایکس اعلام کرده بود به بلوف اجازه قهرمانی را نخواهد داد و در برخی پیچ‌ها نیز مانع سبقت‌گیری او می‌شد. پس از سه دور رقابت فشرده بلوف سبقتی جسورانه را در یکی از مشهورترین پیچ‌های دنیای موتور اسپرت یعنی Eau Rouge گرفت. برخی کارشناسان اظهار داشتند استعداد بلوف کاملاً مشهود است اما او نمی‌داند چه زمانی حمله کرده و چه زمانی عقب بکشد. پس از کشمکش‌های بسیار بین دو راننده سرانجام شاهد برخورد خودروها با یکدیگر بودیم که سبب شد هر دو از مسابقه کنار بروند.

اما شدت حادثه به حدی بود که پورشه ۹۵۶ بلوف آتش گرفت و ایکس، مارشال‌ها و اعضای تیم پورشه سریعاً دست‌به‌کار شدند تا او را از کابین بیرون بکشند. حدود ۱۰ دقیقه پس از تصادف او از خودرو خارج شد اما تلاش‌های تیم پزشکی نتیجه نداد چراکه حادثه باعث آسیب‌دیدگی شدید اندام‌های داخلی بلوف شده بود و او اندکی بعد جان خود را از دست داد. حدود یک دهه بعد بود که مایکل شوماخر مشهور اعلام کرد بلوف اسطوره‌اش بوده است. بسیاری از طرفداران موتور اسپرت اعتقاد دارند او تنها پادشاه جهنم سبز است که رکورد فوق‌العاده‌ای را بر جای گذاشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (22 ديدگاه)

    آخرای مطلب واقعا غم انگیز بود 😔
    ولی فقط عکس اول پورشه رو نگاه کن 👏🤤🇩🇪

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۱ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1033 ديدگاه)

      💔❤️‍🩹

    2. mmd@

      ۱۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      خدا رحمتش کنه اسطوره بود😭💔☠️💀💔💔💔😐😐😐😭😭😭😭

  2. hosen

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (705 ديدگاه)

    چه سرگذشت غم انگیزی منو یاد سنا انداخت
    شاید اگه اجل امونش میداد افتخارات بیشتری به جای میگذاشت

    موافقم 16
    مخالفم 1
  3. SMS

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (581 ديدگاه)

    مقاله خوبیه که چینی فنای گرامی فرق بین سابقه و اصالت و تاریخچه پورشه رو با شیائومی (که شاید یکم موبایلاش خوب باشن ) بفهمند

    موافقم 20
    مخالفم 12
  4. Siyavash

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (814 ديدگاه)

    متن عالی و جالبی بود👌👏

    موافقم 5
    مخالفم 3
  5. حسن

    ۱۰ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2090 ديدگاه)

    بزرگترین دلیل بر ای اثبات اینکه نوربر راننده محوره خودرو عامل اصلی نیست

    موافقم 15
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا