تکنولوژی چراغهای جلوی LED خودروها در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی داشته و برندهای آلمانی همچون بی ام و، آئودی و پورشه در این زمینه پیشتاز بودهاند. هماکنون پورشه از چراغهای جلوی جدید خود با نام LED ماتریکس HD رونمایی کرده است.
این خودروساز خوشنام به دنبال استفاده از این چراغها در سال ۲۰۲۳ است و ادعا میکند تکنولوژی موردبحث باعث ثبت استانداردهای جدید در عملکرد نوربالای چراغهای خودروها خواهد شد. این تکنولوژی تفاوتهای قابلتوجهی به نمونههای کنونی بکار رفته در محصولات پورشه دارد و عملکرد ماتریکس برای نوربالا و نورپایین توسط دو منبع نوری جداگانه انجام میشود.
بنجامین هامل مدیر ماژولهای نورپردازی پورشه میگوید این حرکت با تأکید بیشتر روی استایل چهار نقطهای چراغها که تبدیل به عنصر طراحی خاص محصولات پورشه در سالهای اخیر شده است صورت میگیرد. چراغهای جلوی LED ماتریکس HD پورشه دیگر از واحد ماتریکس نوربالای تکی که در میانه چراغ جلوی کنونی این برند قرار گرفته استفاده نمیکند بلکه جای آن را دو ماتریکس HD جداگانه با نقاط پایینتر برای هر چراغ جلو میگیرد. در حالت کلی چهار واحد ماتریکس در دو چراغ جلو بکار رفته است.
این تکنولوژی جدید با همکاری شرکت هلا/فوویا توسعه یافته و هر واحد ماتریکس از ۱۶۳۸۴ عدد LED یا پیکسل تشکیل شده است؛ بنابراین در کل ۶۵۵۳۶ پیکسل برای نوربالا وجود دارد که عملکرد قابلتوجهی را ثبت میکند. برای مقایسه باید گفت ماتریکس تکواحدی کنونی پورشه در هر چراغ تنها ۸۴ پیکسل دارد که در مجموع دو چراغ به ۱۶۸ پیکسل میرسد. هامل میگوید ماتریکس HD جدید از نظر پرفورمنس و نوردهی نسبت به تکنولوژی کنونی بسیار بهتر است. او اظهار می دارد:
با این تکنولوژی میتوان نوربالای خودرو را تا ۶۰۰ متر تاباند؛ اما این تکنولوژی فقط محدود به شعاع دید معینی نمیشود چراکه شما نیازمند توزیع نور خوبی در میدان دید خود نیز هستید. ما با چهار منبع نوری به این دستاورد رسیدهایم. روشنایی مرکزی و کناری را میتوان بیوقفه تنظیم کرد تا دید راننده بهبود یابد. این امر منجر به عملکرد نوردهی بهتر خواهد شد
همانطور که گفته شد پورشه عملکرد نوربالا و نورپایین خود را در دو واحد جداگانه قرار داده است. هر LED ضخامتی در حد موی انسان دارد و به همین خاطر ۱۶۸۳۴ واحد LED یا پیکسل را میتوان در هر منبع نوری جای داد. یک ECU جدید نیز محاسبه گرافیک سهبعدی خودکار را برای توزیع نور هر LED انجام میدهد. این تکنولوژی به همراه دوربین نصب شده در شیشه جلو باعث بررسی خودروهای روبرویی، دنبال کردن خودروهای پیش رو و… میشود. یکی از مدیران پورشه همچنین میگوید ناوبری، ترافیک و پارامترهای شاسی و فرمان نیز بخشی از محاسبات این ECU هستند.
ماشین باز
۲۲ آذر ۱۴۰۱به نام خدا هیچی نفهمیدم به همین سادگی 😂😂😂😂
phonix
۲۲ آذر ۱۴۰۱نور بالای ماشین هوشمند شده و محیط رو پردازش میکنه علاوه بر اینکه مثل نوربالا های عادی همجا رو روشن میکنه بر نقاط خاصی بیشتر تمرکز داره تا راننده بتونه بهتر محیط رو برسی کنه مثلا تو عکس داخل اوتوبان ماشین لاین خودش رو با شدت بشیتری نور دهی کرده بود یا در عکس جاده دو طرفه ماشین فقط به طرف ماشین لاین مقابل نور نمیداد و اطرافش رو روشن کرده بود
Payfast
۲۲ آذر ۱۴۰۱تو همین رو بفهم که یه چیزی قویتر از BMW LASER ساخته شد=/
phonix
۲۲ آذر ۱۴۰۱ترکیب اصالت و تکنولوژی
هرجا حرف از مهندسی باشد نام پورشه میدرخشد
ممد ژانگولر
۲۲ آذر ۱۴۰۱بنده خدا حیواناتی که تو جاده میخوان از این ور برن اون ور
طرف ی نور بالا بزنه گاوه میشه استیک فیله مینیون
mahdi-es17
۲۲ آذر ۱۴۰۱با این تکنولوژی میتوان نوربالای خودرو را تا ۶۰۰ متر
بدبخت راننده جلویی قرار کور شه😂
shirko
۲۳ آذر ۱۴۰۱نور چراغ ب ام و سری ۷ ۲۰۱۸ هم مسافتش ۶۰۰ متره.
مهیار
۲۵ آذر ۱۴۰۱ماشین روبرو رو تشخیص میده و روی اون نور نمیندازه . داخل عکس هم مشخصه
hummer
۲۲ آذر ۱۴۰۱ایران خودرو =
ندیدم🗿
نخوندم🗿
datsun
۲۲ آذر ۱۴۰۱درود بر کمپانی های که از تلاش و نوآوری و خدمت به صنعت خودرو دست بر نمیدارن
Amir mahdi @-1387
۲۲ آذر ۱۴۰۱خیلی جالبه فکر کنم ۴۰ سال بعد جوانان دانشمند ایران تولید کنند
محمد
۲۲ آذر ۱۴۰۱بازم به ماتریکس های آئودی با یک و نیم میلیون ریز آینه نمیرسه آئودی فعلا تو بحث مهندسی نور پیشتازه
GMA
۲۳ آذر ۱۴۰۱نسل جدید رنجروور هم همینطور
TESLA
۲۳ آذر ۱۴۰۱اشتباه میکنی ، حتی چراغ های آئودی هم نمیتونن رو حالت نور بالا تا ۶۰۰ متر رو روشن کنند
هادی
۲۲ آذر ۱۴۰۱لینک پایین قشنگ توضیح میده فناوری چراغ های ماتریکس رو
https://www.aparat.com/v/KuO2t
ولی واقعا بسیار شگفت انگیز هست ۱۶۸۳۴ LED اونم به ضخامت موی انسان
همین نکات ریز و فناوری های عجیب هست که یک خودرو ساز رو خاص میکنه
نه مثل دوستان کپی کار چینی یا مونتاژ کار ایرانی که از فناوری فقط اسمشو شنیدن
بیلمیش
۲۲ آذر ۱۴۰۱تکنولوژی این چراغ از کل تکنولوژی صنعت خودروسازی ایران بیشتره
TESLA
۲۳ آذر ۱۴۰۱داش ایران که اصلا خودروسازی نداره ، این از کل صنعت خودرو آسیا پیشرفته تر هست 😂🙌🙌🙌🇩🇪🔥🔥
حسین
۲۳ آذر ۱۴۰۱دیگه حرف الکی نگو. همین خودروساز آسیایی مثل هوندا تو فرمول یک داره قهرمان میشه که پورشه گفته به دلیل هزینه های زیاد و پیچیدگی زیاد پیشرانه ها نمی تونیم فعلا واردش بشیم
Iman99
۱۴ دی ۱۴۰۱بجاش مرسدس بنز تو فرمول یک یکه تاز و برتر و پیشتازه و حرف اول رو میزنه تو فرمول یک و مگر فقط فراری بتونه باهاش رقابت کنه برتری مرسدس تو فرمول یک با رکورد قهرمانی های پیاپی مرسدس طوری بوده که هیچه هوندا هیچه در برابرش و تو سالاهای اخیر هوندا رو با خاک یکسان کرد و مجبور شدن برای جلوگیری از قهرمانی های پیاپی مرسدس قوانین رو عوض کنن تا یه مدتی تماشاچی بیشتر و درامد بیشتری کسب کنن
کلا برتری در همه چیز همیشه از آلمان ( اروپا ) و امریکا هست که از همه نظر در همه چیز بهترین و اول هستن و کسی با چیزی به گرد پاشونم نمیرسه تو این مورد هم همینطور همه چیز هم از خودشونه از اول تا بعد از اون بقیه از رو دست اینها نگاه میکنن یه چیزی میزنن ولی اخرشم به گرد پای خودشون کلا نمیرسه
TESLA
۲۳ آذر ۱۴۰۱ایول به پورشه که همیشه در زمینه معرفی تکنولوژی های جدید در کنار : مرسدس ، تسلا و آئودی پیشتاز هست ، این که چیزی نیست خبر هایی داره میاد که پورشه قصد داره ظرف ۲ سال آینده سیستم رانندگی خودکار سطح ۳ رو برای محصولاتش عرضه کنه ( توجه داشته باشید اتوپایلوت تسلا سطح ۲ هست و نیاز به نظارت مدام راننده داره ولی سطح ۳ یعنی راننده میتونه با خیال راحت فرمان رو رها کنه و کنترل رو بدست خودرو بسپاره )