پورشه

دلیل افت فروش پورشه چیست؟

پورشه خودروسازی موفق به شمار می‌رود پس چرا با این چالش روبه‌رو شده است؟

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید حتی پولدارها هم گریه می‌کنند؛ مقصود این جمله قصار این است که حتی انسان‌هایی که وضع مالی خوبی دارند و به‌اصطلاح در رفاه زندگی می‌کنند هم با شرایط دشوار روبه‌رو می‌شوند. پورشه هم که یکی از شرکت‌های به‌اصطلاح مرفه صنعت خودرو محسوب می‌شود و سالیان درازی صرف ساختن شهرتی بی‌مانند در تولید محصولات اسپرت صرف کرده است، با دشواری روبه‌رو شده و باید به فکر راه چاره تازه‌ای باشد.

موفقیت پورشه

برند پورشه یک نشان موفق در گروه‌ خودروسازی درحال تقلای فولکس‌واگن به شمار می‌رود که در ۱۵ سال گذشته، با موفقیت تمام مدل‌های جدیدش را به بازار عرضه کرده و هر بار هم از دستاوردهای گذشته خود پیشی گرفته است. رشد این شرکت آلمانی از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳ بیشتر از هر زمان دیگری بوده و آن را به جایگاهی متمایز رسانده است.

این توان بالا به مسئولان این برند امکان توسعه یک خودروی برقی اسپرت را دادند که امروزه با نام تایکان شناخته می‌شود. تایکان راهگشای مدل‌های برقی دیگر مانند ماکان EV شد و برنامه پورشه را پیشرفته‌تر کرد؛ با این وجود، فاکتورهایی وجود داشتند که از چشمان ریزبین این برند پنهان ماندند.

کاهش تقاضای خودروهای برقی

پیشتر در اخبار گوناگون به کاهش نرخ رشد تقاضای خودروهای برقی اشاره کردیم؛ روندی که باعث شد شرکت‌های بزرگ آمریکایی مانند فورد و جنرال‌موتورز در تولید محصولات برقی خود وقفه ایجاد کنند. این تغییر روند مهم روی تمام خودروسازان برقی چهان تاثیر گذاشت. پورشه هم از این قاعده مستثنا نبود و با وجود رکوردزنی در سال ۲۰۲۳، با کاهش رشد در ۲۰۲۴ مواجه شد که همزمان با این پدیده بازاری بود.

خود پورشه در گزارش‌های سالانه خود می‌گوید که دلیل اصلی کاهش فروش، کاهش تقاضا در بازار چین است که شاهد ۲۹ درصد افت بوده است. داده‌های این شرکت می‌گوید که ضغف عملکرد این خودروساز به‌خاطر دو مدل به‌خصوص اتفاق افتاده است. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، دو مدل برقی تایکان و ماکان EV ریشه داستان هستند.

فروش تایکان در بازارهای اروپایی و آمریکایی افت کرده و در بازار چین هم با رقبای تازه و قدرتمندی روبه‌رو شده است؛ وقتی این مهم را در نظر بگیرید که در بزرگ‌ترین بازار خودروهای برقی، چین، به‌روزبودن اهمیت بسیار بالایی دارد، متوجه می‌شوید که ستاره تایکان ۵ ساله رو به افول است.

ماکان EV

پورشه برای سوق‌دادن مشتریانش به سمت محصولات برقی، نسل دوم کراس‌اوور لوکس ماکان را تنها با پیشرانه برقی معرفی کرده و در برخی از بازارهای کلیدی خود، امکان خرید نسخه درون‌سوز را از مشتریان گرفته است. با در نظر گرفتن افزایش قیمت ۲۲ درصدی این نسل در مقایسه با نسل قبل و رشد بدبینی مردم اروپا در خرید خودروهای برقی، عجیب نیست که ببینیم این مدل هم با کاهش فروش مواجه شده است.

نتیجه این روند

به‌طور خلاصه می‌توان به‌خوبی تاثیر تمرکز پورشه روی مدل‌های برقی‌اش را در کاهش فروش کلی این شرکت دید. هر چند پورشه با معرفی به‌موقع دو محصول برقی جای پای خود را در میان رقبای دیگر به‌ویژه تسلا محکم کرده است اما هنوز برای جا افتادن در این بخش از بازار راه زیادی را در پیش دارد. نظر شما درباره محصولات برقی این خودروساز آلمانی چیست؟ چرا تسلا با وجود خودروهای تمام برقی هم‌اکنون در بحران نیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. سلمان خان

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (252 ديدگاه)

    من واقعا نمیدونم هر روز خبر کاهش فروش شرکت های مختلف میاد!
    اینو نمیشه به ورود چینیا دامن زد چون اون ها هنوز اونقدر فراگیر نشدن و رقیبای قیمتی این جور ماشین ها چون پورشه نیستن.
    من که اگه در رنج ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار یا یورو بودجه داشتم چیزی جز پورشه نمیگرفتم.

    موافقم 23
    مخالفم 12
    1. S.S.A

      ۲۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (28 ديدگاه)

      اگه پولدار نیستی تویوتا…اگرم پولداری لکسوس و تمام به جز این دو برند به هیچ ماشینی فکر نمیکنم

      موافقم 11
      مخالفم 37
      1. امین

        ۲۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (677 ديدگاه)

        دنیات کوچیکه رفیق.
        به اندازه بازار خودرو ایران کوچیکه

    2. MehdiTurbo

      ۲۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2403 ديدگاه)

      جررررر 🤣🤣 اقا همش زیر سر من
      من غلط کردم از عملکرد و طراحی خوب پورش و ائودی تعریف کردم 😂 و زدم تو سر بنز بی ام و
      بنز بی ام و با طراحی افتضاحشان رشد فروش داشتند ائودی و پورشی که اینقدر تعریفشان کردم پکیدند
      دعا نویس بنز بی ام و کیه 😂 دوستان هر کیو خواستید چشم بزنید فقط اسم بدید بیاد 😂
      ولی جدای از شوخی چرا اینجوریه فوت کوزه گری بنز بی ام و چیه که هر چی مزخرف تر و بی کیفیت تر میشند پرفروش تر میشند شما میزان چرم دوزی کابین بنز و بی ام و دو نسل قبل با نسل جدید مقایسه کن نسل قبل ۹۰ درصد کابین چرم دوزی نسل جدید ۱۰ درصد بعد رشد فروشم ببین بعد چرم دوزی ائودی و پورشم نگاه کن خیلی هزینه را اضافه میکنه واسه همین بنز بی ام و تو خودروهای جدید حذف کردند حالا طراحی که دیگه بماند
      واقعا چرا اینجوریه ؟
      من فکر میکنم یکی از علت هاش اینه که مردم دارند کم کم از مصرف گرایی فاصله میگرند چیزی که من حس میکنم شاید غلط باشه
      ولی خود من دیگه شخصا خیلی میل به ماشین خریدن عوض کردن ندارم درصورتیکه زمانی عاشق این کار بودم
      و فکر میکنم این جهانیه ربطی به اقتصاد ایران نداره
      یعنی فروش جهانی خودرو کاهش داشته حالا تو یه سری برند ها بیشتر
      دیگه اون تب و تاب نیست
      شاید یکی از دلایلی که سعی کردند خودروها را با طراحی متفاوت تر مینیمالش کنند و طراحیشان عجیب غریب کنند همینه
      انگار دیگه ادما خیلی میلی به مادی گرایی مثل سابق ندارند هر چند این اگه باشه نشانه خوبیه (البته من کاری به ایران ندارم) حتی طراحی خانه هام مینیمال شده
      خود من الان دوچرخه و موتور را به خودرو ترجیح میدم برای شهر
      یا حتی اگه میشد اسب 😂 واقعا خیلی کیف داره اسب حیف که تو ایران مکان های مخصوص نداره اکثر محل های اموزش سوارکاری اصلا فضای خوبی ندارند
      چند وقت پیش یه کلیپ دیدم یه محله ی مخصوصی بود فقط با اسب دوچرخه میشد رفت و اصلا حق ورود موتور و ماشین نبود اینقدر حس خوبی داشت یه روستا تو خارج بود

      موافقم 10
      مخالفم 1
      1. سلمان خان

        ۲۳ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (252 ديدگاه)

        اصلا من شما رو نمی شناسم که حرفت اهمیتی برام داشته باشه❤️
        اونم فقط به خاطر عشق خودم به پورشه است

        موافقم 5
        مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1600 ديدگاه)

    خودم فکرشو میکردم ماکان evفروش پایینی داشته باشه

  3. هراکلیوس

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    علت اصلی اینکه فقط فکرفروش محصولاتشون تو بازار چین هستن برای همین خیلی سریع جو الکتریکی کردن خودروهاشون بسرشون زد ولی نمیدونستن یه برندی مثل پورشه خریدارش برای عشق به انجین خودرو وصدای ناب اگزوزش میره میخره

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. ابی شفیعی

      ۲۳ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      احسنت ! دقیقا همینه. کسی که میره سراغ پورشه به قول جرمی کلارکسون به فکر خرسای قطبی نیست قائدتا. دنبال همون فرم همیشگی چراغهاو خیلی چیزای دیگه اس. چیزایی که شناسنامه و اصل و نسب پورشه شدن. پورشه رو باید از ۱۰۰ فرسخی بشناسیش. نه اینکه اونقدر ظاهر و باطنش تغییر کنه که تا پشتشو نخونی نفهمی پورشه اس ! اصلا این دوتا کلمه ی پورشه و برقی انگار تضاد دارن باهم.

  4. Arash Kashani

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (17 ديدگاه)

    تو دنیا خودرو های برقی ، رقابت با برندی مثل تسلا تقریبا غیر ممکنه
    قیمت پایه تسلا مدلS Plaid توی آمریکا از 103/000 دلار شروع میشه
    این در حالیه که رقیب مستقیمش از پورشه Taycan Turbo Gt هست که قیمت اون 230/000 دلاره
    هر چند تسلا به هیچ عنوان جذابیت محصولات پورشه رو نداره
    ولی اختلاف این دو تا بنظرم همه چیو جبران میکنه

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. سوشیانت

      ۲۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3615 ديدگاه)

      باید قبول کرد که مدل اس از تایکان بهتره

      موافقم 5
      مخالفم 6
    2. Sina_carshow

      ۲۲ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (320 ديدگاه)

      فقط سوالم اینه چه چیزی اضافه تر نسبت به تسلا مدل اس پلد میده تایکان؟
      همین سوپرشارژ تسلا یه برتری بی چون چراس ( چون کاملا در دسترس هستش و شارژ رایگان داره )

      موافقم 2
      مخالفم 2
      1. امین

        ۲۴ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (677 ديدگاه)

        شارژ ش رایگان نیست. پول می‌گیرند.
        حداقل در آمریکا و اروپا نیست.

  5. Arshia m3csl

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1203 ديدگاه)

    خوشحالم از افت فروش تایکان و ماکان برقی پورشه باید به خودش بیاد و هایبرید بسازه یا بنزینی
    خوشحالم پورشه افت فروش کرد برقی هاش تا بفهمه همه بنزینی دوست دارن ماشین هاشو و با برقی شدن پورشه کنار نمیان امیدوارم سر عقل بیان و ۷۱۸ رو تمام برقی نکنن

    موافقم 15
    مخالفم 1
  6. datsun

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3953 ديدگاه)

    سیاست‌های ترامپ اگه مثل قبل باشه اوضاع کمی بدتر هم میشه برای خودروسازان اروپای

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. hosen

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (926 ديدگاه)

    از همون اولم برقی کردن ماکان اشتباه بود تازه قیافشم زشت تر کردن

    موافقم 16
    مخالفم 2
  8. JDM سابق

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (788 ديدگاه)

    بازار آمریکا برای کمپانی هایی که دنبال تولید خودروهای درون سوز هستن راحتتر خواهد بود
    چون ترامپ علنا گفته تولید خودرو برقی خوبه ولی نباید مردم دز انتخاب خودروهای بنزینی محدود کرد و مالیات براشون وضع کرد
    این وسط تنها نگرانی در باب خودروهای غیر آمریکایی و همون داستان تعرفه هاست که ترامپ همیشه روش پایبند بوده

    موافقم 12
    مخالفم 2
  9. Yasin.sn

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    خودروی برقی اشتباه محضه .
    درون سوز و هایبریدن که میمونن .

    موافقم 8
    مخالفم 2
  10. nima.jdm

    ۲۲ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (311 ديدگاه)

    اون از نیسان این از پورشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا