اختراع جدید پورشه یک پیشرانه درونسوز شش زمانه است که میتواند قدرت بیشتری را به ارمغان بیاورد.
ژرمنها ایدهای عجیب اما احتمالاً عالی را برای یک پیشرانه درونسوز شش زمانه مطرح کردهاند. احتمالاً با اصول کلی کارکرد پیشرانه درونسوز آشنا هستیم اما تلاش میکنیم برای عزیزانی که پیشرانههای درونسوز را نمیشناسند توضیحات سادهای را ارائه کنیم. به جز برخی استثناها، یک خودروی درونسوز از پیشرانه چهار زمانه استفاده میکند که شامل مراحل ورودی، تراکم، قدرت و خروجی یا اگزوز است. در مرحله ورودی هوا و سوخت وارد سیلندر میشوند. مرحله تراکم جایی است که پیستون این مخلوط را به بالای سیلندر برده و آنها را به شدت متراکم میکند. این مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و باعث میشود پیستون به پایین بازگردد تا تولید قدرت انجام شود. اگزوز یا خروج گازهای حاصل از احتراق مرحله نهایی است که باعث میشود این گازها از سیلندر خارج شوند.
طراحان پورشه به این نتیجه رسیدهاند که میتواند دو مرحله جدید تراکم و قدرت را به این فرایند اضافه کرد. اسناد ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات و مالکیت معنوی آمریکا نشان میدهد این یک پیشرانه درونسوز شش زمانه است که میتواند به دو توالی سه زمانه تقسیم شود. دو مرحله جدید یاد شده بین مراحل مرسوم قدرت و اگزوز اضافه میشوند. در توالی اول مراحل ورودی، تراکم و قدرت وجود خواهد داشت و پس از آن نیز فرایندهای تراکم، قدرت و خروجی رخ خواهد داد. پورشه برای انجام این کار یک میللنگ را در نظر گرفته که روی حلقهای با دو دایره متحد المرکز میچرخد. این نوع طراحی نقطه مرکزی چرخش را تغییر داده و میزان حرکت پیستون را اندکی کمتر میکند. در عوض فرایند تراکم نیز تغییر میکند چراکه پیستون خیلی در سیلندر بالا نمیرود و همچنین با این نوع اختراع پیشرانه دارای دو نقطه مرگ بالا و پایین خواهد بود؛ اما این همه پیچیدگی برای چیست؟ بهطور خلاصه باید گفت طراحی جدید پورشه پتانسیل تولید قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر را دارد.
در یک پیشرانه عادی تنها یک مرحله از چهار مرحله یاد شده باعث تولید قدرت میشود اما در پیشرانه درونسوز شش زمانه پورشه دو مرحله تولید قدرت وجود دارد و درعینحال مخلوط سوخت و هوا بهتر میسوزد. البته نقطهضعف طراحی پورشه هم به پیچیدگی بیشتر آن مربوط میشود. هنوز مشخص نیست که این نوع طرح برای تجاریسازی منطقی خواهد بود یا خیر. هرچند احتمال دارد پیشرانه جدید پورشه هم مانند بسیاری از نوآوریهای دیگر هرگز به خط تولید راه نیابد. بیشک پیشرانه شش زمانه ایدهای جالب است اما مهمتر از آن نشان دهنده تلاشهای قابلتوجه پورشه به منظور یافتن راههایی برای حفظ پیشرانههای درونسوز در عصر برقیها خواهد بود.
911
۲۹ شهریور ۱۴۰۳پورشه : طراحی، تکنولوژی، سرعت .
سایپا :تعمیرگاه، بیمارستان، قبرستان.
مهراد
۲۹ شهریور ۱۴۰۳یا به قول بزرگی که میگفت کتونی نایک ایر جردن یا دمپایی جلو بسته
جرمی کلارکسون
۲۹ شهریور ۱۴۰۳قسمت آخر گرند تور خیلی قشنگ تموم شد 🥲🥹
مهراد
۲۹ شهریور ۱۴۰۳داداش از کجا دیدی یزید ؟! 🥲🥲
جرمی کلارکسون
۲۹ شهریور ۱۴۰۳مووی باااااااااکککککسسسسس
علی Shelby
۲۹ شهریور ۱۴۰۳بنظرم ایده خوبیه
mehran911
۲۹ شهریور ۱۴۰۳قطعا ایده خیلی خوبیه …
اما مسئله مهم اینجاست که هزینه بسیار زیاد تولید و تست نمونههای آزمایشگاهی تک سیلندر و… اجازه پخته شدن و عملی شدن خیلی از این ایدههارو نمیده
چون کار آزمایشگاهی کردم میگم شما نمیتونی الزاما با نقشه ترسیمی و شبیهسازی نرمافزاری به نتیجه دلخواه برسی گاهی اوقات در حین ساخت پیشنمونه و تست اون نکاتی به ذهن میرسه که میتونه ایده قبلی رو بسیار تکمیلتر کنه… که البته زمان زیاد و هزینههای هنگفت میطلبه
احتمالا پورشه در شبیه سازی نرمافزاری به دیتای خیلی خوبی رسیده که اومده پتنت کرده اما در همون تصویر آخر مشخصه اتصال میللنگ به چرخدنده برای ایجاد دو نقطه مرگ میتونه استهلاک را در بلند مدت افزایش بده
چیزی که برای من ارزشمنده اینه که وایساخ هنوز کاملا به پیشرانه درونسوز متعهده که میاد روی این مدل مسائل اساسی پیشرانه، زمان و هزینه صرف میکنه و پتنت ثبت میکنه…
مهراد
۲۹ شهریور ۱۴۰۳درست میفرمایی آقا مهران
ولی نکته اینجاست که اگر بخوام واقع بین باشم و به دور از تعصب نظر بدم و دل خودم رو بشکنم ؛ برقی ها و الکتریکی سازی به درونسوز ها در آینده نزدیک و میان مدت و بلند مدت امان نخواهند داد
فکر کن پورشه فی المثل بیاد و ۱ میلیارد دلار بریزه برای تکمیل این پروژه ( که چون پورشه اس قطعا خریدار داره ) ولی آینده نداره و باید در سالهای بعد از ضرری که کرده پشیمان بشه
پورشه صد البته میتونه این پروژه رو به سرانجام برسونه چون هم علمش رو داره هم زیرساختها و هم آخره خط عشق این کاراس
ولیکن در دنیای امروز مسئله ریسک و بقا و سود و زیان هم مطرحه
چون برقی ها الان تولیدشون هم ساده تره و هم ارزون تر در میاد به صورت میانگین و هم ترند بازاره ، الان رو نگاه نکن که یکم فروکش کرده این موقتیه و در دو تا سه سال آینده مجددا با موجی جدیدتر و کیفیتی بالاتر برمیگردن متاسفانه
mehran911
۲۹ شهریور ۱۴۰۳مفهوم حرفت رو میفهمم و تا حد بسیاری قبول دارم
من مثل عمده دوستان به خودروسازی نگاه نمیکنم … خودروسازی برای من همیشه شبیه به یک رقابت استقامتی ماراتن بوده که به هیچ وجه از ابتدا مشخص نیست برنده چه کسی خواهد بود جنس صنعت خودروسازی با باقی صنایع خیلی متفاوته خلاصه با نگاه صفر و صدی و نسخههایی که تقریبا عمده دوستان تو این سایت و حتی تحلیلگرها برای خودروسازی میپیچن در کل مخالفم… چراییش خیلی خیییلی داستان داره که البته ساده هم نیست…
خودروهای الکتریکی قطعا بازار بزرگتری از چیزی که الان دارن رو در آینده خواهند داشت اما این قطعا به معنای همه بازار نیست( حتی بعد از ۲۰۴۵) قطعا بازار هیدروژنیها و درونسوزها وجود خواهد داشت و اینها هم قسمتی از بازار بزرگ خودرو رو تشکیل خواهند داد ( هرچند سهم درونسوزها کمتر خواهد شد ) پورشه به عنوان ی اسپورت ساز باید برای اون سهم کم هم برنامه داشته باشه
جدای از آینده، پورشه در حال حاضر هم نباید درونسوز رو رها کنه به هیچ وجه حداقل تا زمانی که بازار خوب براش وجود داره… تا زمانی که میتونه از سود اون زمینه توسعه الکتریکی ها هزینه کنه نباید توسعه رو متوقف کرد
ریختن همه تخممرغ ها تو ی سبد حرکت درستی نیست به خصوص برای اسپورت سازی مثل پورشه
در کل حرفت رو میفهمم اما خییییلی حرف دارم در این مورد بزنم که تو ی کامنتها جاش نیست واقعا…
18:45
۲۹ شهریور ۱۴۰۳سلام مهران جان. جسارتا شما همون مهران کاربر افسانه ای داخل مخاطبین مجله پدال(تو تلگرام) هستی؟!
mehran911
۲۹ شهریور ۱۴۰۳مخلصیم
افسانهای رو فاکتور بگیری خودمم
والا اون موقع فضای گروه خوب بود به علاوه تو تلگرام غیر از متن میشد از تصویر و موارد دیگه استفاده کرد به همین دلیل با حوصله اشتیاق بیشتر حرف میزدم اما الان و اینجا نه واقعا شخصا جو الان اینجا رو خیلی دوست ندارم از بیحوصلگی ی چیزی مینویسم…
آرین صاحب جمعی
۲۹ شهریور ۱۴۰۳فقط یک برند رو میدونم که چین هیچ وقت نمیتونه حتی بهش نزدیک بشه پورشه هست .
911
۲۹ شهریور ۱۴۰۳راستی، پدال چرا نمایشگاه مشهد رو پوشش نداد؟
اطلس پلاس!!!
بیشتر ارابه پلاسه تا اطلس پلاس.
سهند دوگانه که در حالت عادی هم با بنزین به زور راه میره رو گاز دیگه چیه .
کادیلا که فیس لیفت زشت از یه ماشین زشته .
و اشغال های ایرانی و دیگه چینی.
واقعا کارول بنز تو اون دنیا از این شاهکار داره کیف میکنه ،که دست رنج و تلاشش الان رسیده دست چندتا فرغون ساز .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۹ شهریور ۱۴۰۳من دیروز نمایشگاه بودم و ۵۶۰ عکس گرفتم بهترینها رو آماده کردم و یک گزارش براش منتشر می کنم
امسال نمایشگاه مشهد خیلی تنوع محصول داشت
یوسف
۲۹ شهریور ۱۴۰۳560 عکس…ایول الله داری جناب اشتری
خسته نباشید….
911
۲۹ شهریور ۱۴۰۳ممنون از شما
18:45
۲۹ شهریور ۱۴۰۳چرا از محمد یوسفی خبری نیست؟!!