پورشه

پیشرانه درون‌سوز شش زمانه پورشه؛ ایده‌ای جالب برای تولید قدرت بیشتر

اختراع جدید پورشه یک پیشرانه درون‌سوز شش زمانه است که می‌تواند قدرت بیشتری را به ارمغان بیاورد.


ژرمن‌ها ایده‌ای عجیب اما احتمالاً عالی را برای یک پیشرانه درون‌سوز شش زمانه مطرح کرده‌اند. احتمالاً با اصول کلی کارکرد پیشرانه درون‌سوز آشنا هستیم اما تلاش می‌کنیم برای عزیزانی که پیشرانه‌های درون‌سوز را نمی‌شناسند توضیحات ساده‌ای را ارائه کنیم. به جز برخی استثناها، یک خودروی درون‌سوز از پیشرانه چهار زمانه استفاده می‌کند که شامل مراحل ورودی، تراکم، قدرت و خروجی یا اگزوز است. در مرحله ورودی هوا و سوخت وارد سیلندر می‌شوند. مرحله تراکم جایی است که پیستون این مخلوط را به بالای سیلندر برده و آن‌ها را به شدت متراکم می‌کند. این مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و باعث می‌شود پیستون به پایین بازگردد تا تولید قدرت انجام شود. اگزوز یا خروج گازهای حاصل از احتراق مرحله نهایی است که باعث می‌شود این گازها از سیلندر خارج شوند.

طراحان پورشه به این نتیجه رسیده‌اند که می‌تواند دو مرحله جدید تراکم و قدرت را به این فرایند اضافه کرد. اسناد ثبت شده در دفتر ثبت اختراعات و مالکیت معنوی آمریکا نشان می‌دهد این یک پیشرانه درون‌سوز شش زمانه است که می‌تواند به دو توالی سه زمانه تقسیم شود. دو مرحله جدید یاد شده بین مراحل مرسوم قدرت و اگزوز اضافه می‌شوند. در توالی اول مراحل ورودی، تراکم و قدرت وجود خواهد داشت و پس از آن نیز فرایندهای تراکم، قدرت و خروجی رخ خواهد داد. پورشه برای انجام این کار یک میل‌لنگ را در نظر گرفته که روی حلقه‌ای با دو دایره متحد المرکز می‌چرخد. این نوع طراحی نقطه مرکزی چرخش را تغییر داده و میزان حرکت پیستون را اندکی کمتر می‌کند. در عوض فرایند تراکم نیز تغییر می‌کند چراکه پیستون خیلی در سیلندر بالا نمی‌رود و همچنین با این نوع اختراع پیشرانه دارای دو نقطه مرگ بالا و پایین خواهد بود؛ اما این همه پیچیدگی برای چیست؟ به‌طور خلاصه باید گفت طراحی جدید پورشه پتانسیل تولید قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر را دارد.

در یک پیشرانه عادی تنها یک مرحله از چهار مرحله یاد شده باعث تولید قدرت می‌شود اما در پیشرانه درون‌سوز شش زمانه پورشه دو مرحله تولید قدرت وجود دارد و درعین‌حال مخلوط سوخت و هوا بهتر می‌سوزد. البته نقطه‌ضعف طراحی پورشه هم به پیچیدگی بیشتر آن مربوط می‌شود. هنوز مشخص نیست که این نوع طرح برای تجاری‌سازی منطقی خواهد بود یا خیر. هرچند احتمال دارد پیشرانه جدید پورشه هم مانند بسیاری از نوآوری‌های دیگر هرگز به خط تولید راه نیابد. بی‌شک پیشرانه شش زمانه ایده‌ای جالب است اما مهم‌تر از آن نشان دهنده تلاش‌های قابل‌توجه پورشه به منظور یافتن راه‌هایی برای حفظ پیشرانه‌های درون‌سوز در عصر برقی‌ها خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. 911

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    پورشه : طراحی، تکنولوژی، سرعت .
    سایپا :تعمیرگاه، بیمارستان، قبرستان.

    موافقم 49
    مخالفم 2
    1. مهراد

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (859 ديدگاه)

      یا به قول بزرگی که میگفت کتونی نایک ایر جردن یا دمپایی جلو بسته

      موافقم 16
      1. SMS

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (548 ديدگاه)

        پورشه در هر حالتی یک راه حلی داره

        موافقم 10
        مخالفم 1
    2. amirkhanzadeh

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      دهنت زیبا

      موافقم 10
  2. جرمی کلارکسون

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (950 ديدگاه)

    قسمت آخر گرند تور خیلی قشنگ تموم شد 🥲🥹

    موافقم 22
    مخالفم 3
    1. مهراد

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (859 ديدگاه)

      داداش از کجا دیدی ؟! 🥲🥲

      موافقم 12
      1. froG-driVer

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1011 ديدگاه)

        گجت نیوز

      2. جرمی کلارکسون

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (950 ديدگاه)

        مووی باااااااااکککککسسسسس

        1. مهراد

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (859 ديدگاه)

          سرچ کنم اینی که گفتی رو ببینم چه برایمان آورده ای مارکو

    2. amirkhanzadeh

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1047 ديدگاه)

      آخرش گریه ام گرفت 💔

      1. جرمی کلارکسون

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (950 ديدگاه)

        خوشحالم تو این دوره به دنیا اومدم و دیدمشون

        موافقم 6
        مخالفم 1
  3. علی Shelby

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (510 ديدگاه)

    بنظرم ایده خوبیه

    موافقم 11
    1. mehran911

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2113 ديدگاه)

      قطعا ایده خیلی خوبیه …
      اما مسئله مهم اینجاست که هزینه بسیار زیاد تولید و تست نمونه‌های آزمایشگاهی تک سیلندر و… اجازه پخته شدن و عملی شدن خیلی از این ایده‌هارو نمیده
      چون کار آزمایشگاهی کردم میگم شما نمی‌تونی الزاما با نقشه ترسیمی و شبیه‌سازی نرم‌افزاری به نتیجه دلخواه برسی گاهی اوقات در حین ساخت پیش‌نمونه و تست اون نکاتی به ذهن میرسه که میتونه ایده قبلی رو بسیار تکمیل‌تر کنه… که البته زمان زیاد و هزینه‌های هنگفت میطلبه
      احتمالا پورشه در شبیه سازی نرم‌افزاری به دیتای خیلی خوبی رسیده که اومده پتنت کرده اما در همون تصویر آخر مشخصه اتصال میل‌لنگ به چرخدنده برای ایجاد دو نقطه مرگ میتونه استهلاک را در بلند مدت افزایش بده
      چیزی که برای من ارزشمنده اینه که وایساخ هنوز کاملا به پیشرانه درونسوز متعهده که میاد روی این مدل مسائل اساسی پیشرانه، زمان و هزینه صرف میکنه و پتنت ثبت می‌کنه…

      موافقم 24
      مخالفم 1
      1. مهراد

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (859 ديدگاه)

        درست میفرمایی آقا مهران

        ولی نکته اینجاست که اگر بخوام واقع بین باشم و به دور از تعصب نظر بدم و دل خودم رو بشکنم ؛ برقی ها و الکتریکی سازی به درونسوز ها در آینده نزدیک و میان مدت و بلند مدت امان نخواهند داد

        فکر کن پورشه فی المثل بیاد و ۱ میلیارد دلار بریزه برای تکمیل این پروژه ( که چون پورشه اس قطعا خریدار داره ) ولی آینده نداره و باید در سالهای بعد از ضرری که کرده پشیمان بشه

        پورشه صد البته میتونه این پروژه رو به سرانجام برسونه چون هم علمش رو داره هم زیرساختها و هم آخره خط عشق این کاراس

        ولیکن در دنیای امروز مسئله ریسک و بقا و سود و زیان هم مطرحه

        چون برقی ها الان تولیدشون هم ساده تره و هم ارزون تر در میاد به صورت میانگین و هم ترند بازاره ، الان رو نگاه نکن که یکم فروکش کرده این موقتیه و در دو تا سه سال آینده مجددا با موجی جدیدتر و کیفیتی بالاتر برمیگردن متاسفانه

        موافقم 11
        1. mehran911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2113 ديدگاه)

          مفهوم حرفت رو میفهمم و تا حد بسیاری قبول دارم
          من مثل عمده دوستان به خودروسازی نگاه نمی‌کنم … خودروسازی برای من همیشه شبیه به یک رقابت استقامتی ماراتن بوده که به هیچ وجه از ابتدا مشخص نیست برنده چه کسی خواهد بود جنس صنعت خودروسازی با باقی صنایع خیلی متفاوته خلاصه با نگاه صفر و صدی و نسخه‌هایی که تقریبا عمده دوستان تو این سایت و حتی تحلیلگرها برای خودروسازی میپیچن در کل مخالفم… چراییش خیلی خیییلی داستان داره که البته ساده هم نیست…
          خودروهای الکتریکی قطعا بازار بزرگتری از چیزی که الان دارن رو در آینده خواهند داشت اما این قطعا به معنای همه بازار نیست(‌ حتی بعد از ۲۰۴۵)‌ قطعا بازار هیدروژنی‌ها و درونسوزها وجود خواهد داشت و اینها هم قسمتی از بازار بزرگ خودرو رو تشکیل خواهند داد ( هرچند سهم درونسوزها کمتر خواهد شد ) پورشه به عنوان ی اسپورت ساز باید برای اون سهم کم هم برنامه داشته باشه
          جدای از آینده،‌ پورشه در حال حاضر هم نباید درونسوز رو رها کنه به هیچ وجه حداقل تا زمانی که بازار خوب براش وجود داره… تا زمانی که میتونه از سود اون زمینه توسعه الکتریکی ها هزینه کنه نباید توسعه رو متوقف کرد
          ریختن همه تخم‌مرغ ها تو ی سبد حرکت درستی نیست به خصوص برای اسپورت سازی مثل پورشه
          در کل حرفت رو میفهمم اما خییییلی حرف دارم در این مورد بزنم که تو ی کامنت‌ها جاش نیست واقعا…

          موافقم 12
          مخالفم 2
        2. مهراد

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (859 ديدگاه)

          درست میگی آقا مهران

          بنظر من هم سهم الکتریکی ها در آینده بسیار بیشتر خواهد شد ولیکن درونسوزها از بین نمیرن بدلیل اینکه درونسوزهای خودرویی الان ۱۳۰ ساله دارن بروزرسانی میشن و تقریباً در نقطه وحشتناک بالایی از راندمان قرار دارن و تازه این در آینده بیشتر هم میشه با سوخت های مصنوعی ‌و بعد هیدروژن و …

          جای پای درونسوزها خیلی صفته ولیکن با بودجه محدود

          پیام شمارو کاملا قبول دارم در کل

        3. مازیار

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3293 ديدگاه)

          مهران جان در این بین تکلیف الزامات عدم تولید درونسوزها چی میشه؟ هرچند در این مورد ضرب‌العجل قطعی تعیین نشده و یا تمدید شده اما آیا این بلاتکلیفی ادامه خواهد داشت؟

        4. mehran911

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2113 ديدگاه)

          قربانت مهراد جان
          .
          مازیار عزیز
          والا قوانین منع تولید درونسوزها برای بعد از ۲۰۳۵ هنوز معتبر هستش و فعلا چیزی رد نشده اما مسئله اینه که این موضوع صرفا وابسته به قانون گذار یا تولید کننده نیست این وسط ضلع سومی به نام خریدار هم وجود داره که بیشترین اهمیت رو داره وقتی خریدار در حال حاضر اقبال کمتری به الکتریکی نشون میده چه باید کرد
          به نظر من با وجود مشکلات بسیار زیادی که وجود داره اتحادیه در نهایت قوانین رو تعدیل خواهد کرد…

        5. مازیار

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3293 ديدگاه)

          منظورم از بلاتکلیفی همون تعدیل که گفتی بود
          کشمکشی بین قانون‌گذار و مصرف کننده

      2. 18:45

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (626 ديدگاه)

        سلام مهران جان. جسارتا شما همون مهران کاربر افسانه ای داخل مخاطبین مجله پدال(تو تلگرام) هستی؟!

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. mehran911

          ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2113 ديدگاه)

          مخلصیم
          افسانه‌ای رو فاکتور بگیری خودمم
          والا اون موقع فضای گروه خوب بود به علاوه تو تلگرام غیر از متن میشد از تصویر و موارد دیگه استفاده کرد به همین دلیل با حوصله اشتیاق بیشتر حرف میزدم اما الان و اینجا نه واقعا شخصا جو الان اینجا رو خیلی دوست ندارم از بی‌حوصلگی ی چیزی مینویسم…

          موافقم 9
          مخالفم 1
      3. car lover

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1376 ديدگاه)

        مهران جان سلام و درود. یک سوالی برای من پیش اومد البته بهتره بگم ابهام. در رابطه با انجین و خود پورشه GT3! خیلی جاها و کامیونیتی بحث های خودرویی اخیرا خیلی به این موضوع برخوردم و شنیدم که رقم اعلامی قدرت این ماشین (500 اسب) رقم واقعی نیست و کمتر اعلام شده. میگن این انجین توانایی تولید 600 اسب قدرت و حتی بیشتر رو داره (یه شخصی ادعا کرده بود صاحب این ماشین هست و تست داینو ازش گرفته و این عدد رو سرچرخ بدست آورده) و گفته بود قدرت واقعی این ماشین کمتر اعلام شده و یه جورایی دستکم گرفته شده. میخواستم بپرسم اینها تا چه حد میتونه صحیح باشه؟ و اینکه خودت اطلاعات بیشتری داری در این رابطه؟

        1. mehran911

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2113 ديدگاه)

          سوال خوبیه و توضیحش خیلی طولانی
          این اعدادی که عمدتا این تیونرها و یوتوبرها و… میگن چندان قابل استناد نیست دلیلش اینه که تست داینو به فاکتورهای بسیاری وابسته است که عمدتا توسط این دوستان رعایت نمیشه و اعداد عجیب و غریب اعلام میکنن
          جدای از اینها طرف E25 زده میاد تست داینو میگیره به جای ۵۰۰ اسب ۵۵۰ میگیره بعد میاد فیلم میگیره داستان درست میکنه
          پیشرانه نفس طبیعی خیلی کم پیش میاد همچین چیزی باز توربو بود بیشتر جای شک داشت

          کلا ندیده نباید قضاوت کرد ولی این ۶۰۰ اسب اونم روی چرخ از دو کیلومتری واضحه چاخانه اگه پورشه میتونه از هر لیتری ۱۵۰ اسب رو چرخ بگیره اونم از این موتور شاهکار کرده تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد هم تلفات بده ببین رو میل‌لنگ چقدر میده
          .
          بازم میگم نمیگم نیست خودروساز ها شیطنت میکنن اما به این راحتی‌ها با یکی دو تا ویدیو نمیشه قضاوت کرد خیلی حرفای ترول‌های سایت رو در این مورد جدی نگیر… حرف… زیاد میزنن
          .
          فقط الان ی چند روزی میرم مسافرت اما حتما یادم بنداز کامل بهت میگم داستان چیه اگه تو گروه سایت یا جایی که بشه تصویر هم فرستاد خیلی بهتر میشه در موردش بحث کرد.

        2. car lover

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (1376 ديدگاه)

          مهران جان: راستش این یه عادت بین کمپانی های آلمانی هست که اعداد پایین تر اعلام میگن این رو دیگه همه میدونن
          که البته هم چیز خوبیه هم بد در کل بستگی داره از چه زاویه ای بهش نگاه کنی. در رابطه با این gt3 واقعا پرفورمنس این ماشین چیزی فراتر از اعداد و ارقام رو کاغذ بوده تا اینجا که همه دیدیم. بخوام مقایسه کنیم شتاب 0 تا 100 اعلامی پورشه واسه این ماشین 3.2 بوده، در صورتیکه توی تمام مجلات معتبر شتابهای حیرت انگیز 2.6 و 2.7 و 2.8 ثبت کرده و تمام اعداد بدست اومده بهتره از اعلام پورشه هست.شتابی که تقریبا برابری میکنه با کوروت z06 یا لامبورگینی هوراکان که جفت این ماشین ها بالای 600 اسب قدرت دارن. واسه همین دور از انتظار نیست که قدرت واقعی هم بیشتر باشه. این قضیه واسه خودم شک برانگیز بود واسه همین تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که قدرت این ماشین محافظه کارانه اعلام شده درست مثل شتابش و میشه گفت چیزی بیشتر از اعداد و ارقام رو کاغذ هست! برام جالب بود واسه همین گفتم با شما هم اشتراک بذارم نظرم رو. امیدوارم مسافرت خوبی داشته باشی.

        3. mehran911

          ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2113 ديدگاه)

          شتاب رو پورشه رسما اعلام کرده در حالت ایده‌آل اندازه‌گیری و اعلام نمی‌کنه این شتاب رو عددی اعلام می‌کنه که برای ی راننده آماتور کاملا قابل دسترس باشه داستان این موضوع با اسب بخار متفاوته
          بعضی موضوعات رو الان جاش و فرصتش نیست که در موردش بنویسم ببینید چون اطلاع ندارید من تا حدودی حق میدم این اعداد رو باور کنید ی کوچولو زمان بزارید میتونید بفهمید چقدر این اعداد میتونن چرت و پرت باشن با دوتا عدد از پیشرانه کاملا واضح میشه فهمید بعضی از این اعداد ریاضیاتی قابل دسترسی نیست و دیگه مهم نیست شما تو چه پیستی با چه لاستیکی و با چه رانند‌ه‌ای تایم میزنی اون عدد کاملا چرت و پرته… ببخشید اینو میگم خیلی دوست ندارم اینجا در موردش حرف بزنم دوست دارم جمع خودمونی تر باشه با ی سری دوست مشتاق که در موردش حرف بزنیم گروه تلگرامی پدال یا جایی شبیه به این
          خوب اگه میشد خیلی میشد در مورد این موضوعات حرف زد هر چند قبلا تو گروه‌ها خیلی در موردش حرف زدیم.

          موافقم 2
          مخالفم 1
  4. آرین صاحب جمعی

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    فقط یک برند رو میدونم که چین هیچ وقت نمیتونه حتی بهش نزدیک بشه پورشه هست .

    موافقم 19
    مخالفم 5
  5. 911

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (599 ديدگاه)

    راستی، پدال چرا نمایشگاه مشهد رو پوشش نداد؟
    اطلس پلاس!!!
    بیشتر ارابه پلاسه تا اطلس پلاس.
    سهند دوگانه که در حالت عادی هم با بنزین به زور راه میره رو گاز دیگه چیه .
    کادیلا که فیس لیفت زشت از یه ماشین زشته .
    و اشغال های ایرانی و دیگه چینی.
    واقعا کارول بنز تو اون دنیا از این شاهکار داره کیف میکنه ،که دست رنج و تلاشش الان رسیده دست چندتا فرغون ساز .

    موافقم 8
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2820 ديدگاه)

      من دیروز نمایشگاه بودم و ۵۶۰ عکس گرفتم بهترین‌ها رو آماده کردم و یک گزارش براش منتشر می کنم
      امسال نمایشگاه مشهد خیلی تنوع محصول داشت

      موافقم 16
      1. یوسف

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1040 ديدگاه)

        560 عکس…ایول الله داری جناب اشتری
        خسته نباشید….

      2. 911

        ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (599 ديدگاه)

        ممنون از شما

  6. 18:45

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    چرا از محمد یوسفی خبری نیست؟!!

  7. 18:45

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (626 ديدگاه)

    به به به دست مریزاد داداش مهران خیلی مخلصم.
    منم خودم و معرفی میکنم،حسین قنبری هستم اونموقع من و محمد بیمر فن تو کانال بودیم، واقعا چه روزای خوبی بود رفیق!
    یادش بخیر سید علیرضا میر باقری معروف به سید amg، رضا اسلامی زاده، سروش و خیلی از خوبای دیگه تو کانال بودن.
    منم 2ساله که دیگه متاسفانه بدلایل تلخی که برام پیش اومد کلا تلگرامم و تا به امروز هم حتی بعد حذف هنوزم نصب نکردم، خیلی خوشحال شدم که باهات بعد چند سال دوباره صحبت کردم ممنون رفیق قدیمی موفق باشی 🙏❤️❤️

    1. mehran911

      ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2113 ديدگاه)

      قربانت حسین جان محبت داری
      دقیق خاطرم هست اون زمان گروه و بچه‌ها فوق العاده بودن انصافا همه فعال بودن هر چند شاید کوتاه بود ولی خاطره خوبی شد…
      امیدوارم بهترین ها در انتظار خودت و باقی دوستان باشه
      به امید روزای خوب
      ارادتمند…

  8. Galant.VR4(JDM)

    ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1115 ديدگاه)

    پورشه همیشه برای افزایش قدرت ایده های جالبی داشته از نصب توپ ۱۱۰میلی متری روی تایگر H2تا نصب DRS روی 911 و ….
    درحال حاضر شورولت و پورشه بهترین های این کلاس هستن و شاید گفت خلاق ترین برند ها

  9. رامتین

    ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3247 ديدگاه)

    زنده باد پورشه. برند محبوب من….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا