گروه فولکسواگن با مالکیت برندهای سازندهی خودروهای اسپرت، شامل پورشه، لامبورگینی، آئودی و بنتلی، فعالیتی در مسابقات فرمول یک ندارد. این شرایط با حضور مدیرعامل پورشه در راس هیئت مدیرهی فولکس واگن تغییر خواهد کرد و احتمالا با خرید ۵۰ درصد سهام تیم ردبول در تیم فرمول یک، دوران جدیدی آغاز خواهد شد.
شراکت فولکسواگن، پورشه و ردبول در فرمول یک هنوز به تایید رسمی طرفین نرسیده است اما اسناد محرمانهی منتشر شده در رسانههای مختلف، خرید سهام را تایید میکنند. بر این اساس، نهتنها پورشه وارد مسابقات جایزه بزرگ میشود؛ بلکه از سال ۲۰۲۶ نیز تامین کنندهی پیشرانه و تجهیزات فنی در فرمول یک خواهد شد.
ظاهرا، آغاز همکاری ردبول و پورشه طی روزهای آینده در تاریخ ۱۳ مردادماه اطلاعرسانی میشود. ردبول تا سال ۲۰۲۵ برای تامین پیشرانه و تجهیزات فنی با هوندا قرارداد دارد؛ ضمن اینکه سال جاری، عملکرد بسیاری خوبی با مهندسی برند ژاپنی داشته و هماکنون در صدر جدول مسابقات است. ردبول همچنین سهامدار اصلی تیم فرمول یک آلفاتاوری است و میتواند برای این زیرمجموعهی خود نیز، پیشرانههای پورشه را جایگزین تجهیزات هوندا کند.
پیشتر، مذاکراتی برای حضور آئودی و لامبورگینی در فرمول یک انجام شده بود که البته هنوز به نتیجه نرسیده است. با سرمایهگذاری سنگین پورشه در فرمول یک، احتمال ورود آئودی یا لامبورگینی به مسابقات جایزه بزرگ، کمرنگ به نظر میرسد. از سویی دیگر، این برندها میتوانند مشابه استون مارتین، بدون تامین قطعات فنی و صرفا با حمایت مالی، فعالیت در فرمول یک را آغاز کنند. لامبورگینی در فصل ۱۹۹۱ برای تیم مودنا پیشرانه ساخت اما نامیدکننده ظاهر شد و بدون کسب امتیاز از مسابقات جایزه بزرگ خداحافظی کرد.
فعالیت هوندا به عنوان تامینکنندهی پیشرانه برای خودروهای مسابقهای در کلاس فرمول یک و دیگر زیرمجموعههای موتوراسپرت، متوقف نخواهد شد. این برند ژاپنی نیز، شرایط مالی مناسب برای خرید سهام از تیمهای فرمول یک را دارد. هماکنون تیمهای قعر جدولی ویلیامز و استون مارتین از پیشرانههای مرسدس استفاده میکنند؛ درحالیکه آلفارومئو و هاس در جایگاههای ششم و هفتم ردهبندی فصل ۲۰۲۲، موتور فراری دارند. این شرایط برای ادامهی فعالیت هوندا در فرمول یک، مناسب به نظر میرسد.
phonix
۶ مرداد ۱۴۰۱احسنت
اگه ائودی نباشه ردبول که هست:)
mehran911
۶ مرداد ۱۴۰۱درود
اتفاق خوبی خواهد بود هر چند باید زودتر شاهدش می بودیم
این قسمتی از استراتژی پورشه با تیم مدیریتی بلوم هستش که شاهدش هستیم در راس تمام این همکاری ها با برندها و استارتاپ های موفق شخصیست به نام لوتز مشکه
از حدود سال 2001 که از برند Hugo Boss به پورشه پیوست و تا به امروز نقش اساسی در عمده تصمیمات مهم کمپانی داشته از کرسی مدیریتی و سرمایه گذاری و IT در پورشه بگیر تا عضویت در بخش MHP و porsche consulting و … تا یکی دو سال اخیر که در بخش مدیریتی کمپانی مادر Porsche SE هم وارد شده
این فرد دو استراتژی مهم در پورشه رو با قدرت پیش برد اولی تثبیت بازدهی فروش 15 درصدی بود که با وجود بحران نیمه هادی ها و… همواره این میزان رو حفظ کرد و استراتژی دوم سرمایه گذاری روی استارتاپ های موفق بود به شکلی که از 2016 به بعد پورشه بخشی از سهام بیش از 40 استارتاپ رو برای همکاری به دست آورده
هر چند شاید تصمیم گیری های تیم مدیریتی بلوم در موتوراسپورت و به نوعی توسعه هایپرکار و مدل های خاص و تمرکز ویژه روی افزایش درآمد ( مثل خبر توسعه نسخه فول سایز کاین ) چندان از دیدگاه طرفدارها خوشایند نبود اما به هر حال به موفقیت پورشه کمک بسیاری کرد
قطعا یکی از مهمترین فاکتورهایی که عیار بلوم رو به عنوان CEO در فولکس تعیین میکنه تصمیمگیری در عرضه سهام پورشه خواهد بود بالقوه تصمیم نه غلط خواهد بود و نه درست نوع و زمان این عرضه داستان رو مشخص میکنه امیدوارم به وجود بحران نیمه هادی و بحران اوکراین و… این تصمیم سه ماهه چهارم گرفته نشه اینجاست که باید بخش MHP و porsche consulting اثرگذاری خودشون رو نشون بدن
.
فارغ از اینها هر چند خبر بالا هنوز رسما توسط پورشه تایید نشده اما به هر حال باعث خوشحالیست که شاید هر چه قدرتمندتر شدن بخش موتوراسپورت پورشه هستیم
نوید AJ
۶ مرداد ۱۴۰۱بیشتر بیا بنویس برامون مهران جان
mehran911
۷ مرداد ۱۴۰۱درود نوید جان
حتما اگر فرصت کنم بیشتر سر میزنم دوست عزیز
Reza Waffen SS
۶ مرداد ۱۴۰۱بازم یه خبر خوش دمت گرم پورش
phonix
۶ مرداد ۱۴۰۱جز اون شرکتهایی هست که همیشه میدونسته باید کار کنه و دچار بحران نشده
Amin
۶ مرداد ۱۴۰۱پورشه رو درک میکنم ، بعد از تلاش زیاد ، بالاخره توانست اسمش رو وارد فرمول یک کنه و امیدوارم که از این بابت باعث خوشحالی طرفدار هاش و موفقیت های زیادی نسیبش بشه ….
ولی ردبول رو درک نمیکنم ، ردبول پاوریونیت هوندا رو داره که در حال حاضر از نظر پرفورمنس و ریلایبلیتی واقعا بهترین هست در دنیا ……و از اون سمت خودش یه سرمایه گزاری سنگین در ساخت پاوریونیت کرده و حتی گفته که موتور خودشون رو روی داینو بردن ….واقعا درکش سخته که یک دفعه اومد با پورشه همکاری کرد ..آخه قطعا هوندا در ساخت پیشرانه های فرمول یک بسیار بسیار با تجربه تر و ماهر تره ، و اصلا مشخص نیست که پورشه بتونه موتوری تأمین کنه که در این سطح بتونه ردبول رو ساپورت کنه یا نه ، منظورم این هست که آزمایش هاش رو پس نداده ، البته به نظر میاد بعد از تغیر قوانین ۲۰۲۶ ، موتور ها ساده تر میشن و قطعه ی mguh هم حذف میشه و در نهایت قسمت هایبرید قدرتمند تر میشه که اپشن های خوبی برای پورشه هستن و کمک میکنن بتونه موتور خوبی بسازه
پورشه هم در ساخت موتور های پرفورمنس و بادوام تجربه ی خوبی داره ، ۱۹ بار قهرمانی لمانس به خوبی این موضوع رو اثبات میکنه ، اگر بعد از تغیر قوانین سطح موتور های فرمول یک بیاد در حد لمانس ، شاید پورشه دست برتر رو داشت باشه
Taha Malek
۶ مرداد ۱۴۰۱هوندا از فرمول یک خارج شده
تامین موتور تا سال 2026 هم بخاطر اینکه ردبول آماده بشه واسه ساخت پیشرانه واسه خودش که با اومدن پورشه میتونه راحت به این هدفش برسه.
Alan.r
۶ مرداد ۱۴۰۱البته اگه تا سال ۲۰۲۶ چیزی به اسم فرمول یک باقی مونده باشه با این تب الکتریکی سازی بعید میدونم
Iman99
۷ مرداد ۱۴۰۱بازم نظر و حرف قطعی بار ها گفتم قطعی چیزی رو نگید که یا میره به حساب تعصبتون یا از سر نادونی و ندونستن حساب میشه
فراری و مرسدس همیشه از نظر پرفورمنس و ریلایبلیتی بهترین هستن و کلا در موتور و پاوریونیت و بهترین و قوی ترین و بادوام ترین موتور و پار یونیت هم از فراری و مرسدس هست
هواندا هم هیچ وقت به پای اینها نرسیده و نمیتونه هم برسه
مثلا تو پرفورمنس همیشه فراری برتر بوده و تو دوران قبل هایبرید که خیلی برتر و بهترین بود تو دوران هایبرید هم بعد از اون مشکلاتی که واسش پیش اومد الان تازه داره خودشو بالا میکشه و بازم بهترین پرفورمنس رو داره و داره روی ریلایبلیتی هم کار میکنه
مرسدس هم همیشه بهترین ریلایبلیتی و پرفورمنس رو داشته از اول دوران هایبرید که یکه تازی میکرد و فقط خودش بهترین بود و هم تو ریلایبلیتی و هم تو پرفورمنس بهترین بود تو این فصل هم تامین کننده سوخت مرسدس شرکت آسیایی هست که چندین ساله با مرسدس قرارداد داره و این روی پرفورمنسش تاثیر گذاشته و قطعا اگه باشرکت اروپایی شل که تامین کننده فراری هست و یا شرکت امریکایی اکسان موبیل که امریکایی هست اینها قرارداد تامین سوخت و روان کننده می داشتن قطعا روی پرفورمنس موتورشون تاثیر بهتری داست برای امسال گفتن که فرمول سوخت جدید و مهندسی اون تاثیر مثبتی در پرفورمنس داره و از این نظر مشخصه که شرکت آسیایی پتروناس به پایی شرکت های اروپایی و امریکایی تو این زمینه نمیرسه
ولی هوندا تو اوایل دوران هایبرید یادمه که چه ریلایبلیتی ضعیفی داشت و بارها موتور میسوزوند و خراب میشد و ماشینا دی ان اف میشدن و تو پرفورمنس هم که اصلا به پای اونها نمیرسید
تا این دو سال اخیر که مشکلاتش رو برطرف کرد که هرچند که بازم به پای اون دوتا نمیرسه ولی همینم به لطف تعداد زیادی از مهندسان نخبه بخش پیشرانه مرسدس بودن که ردبول اونها رو جذب کرده بود تو فصل ۲۰۲۱ اینها ۶ تا از بهترین مهندسان پیشرانه مرسدس رو قاپیدن و بعد از اونم ۵۰ نفر از مهندسان باسابقه مرسدس به ردبود جذب شدن و این دو سال هم که مشکلاتس برطرف شد و مقداری رقابتی شد برای همین بود بعلاوه این
برای امسال هم پکیج آیرودینامیکی بینظیر ردبول با وجود نابغه ای مثل آدرین نیوی اینقدر ماشین ردبول دامینیت شده و وقتی کم ترین درگ کل گرید رو این ماشین داره راحت هم به حد اکثر سرعتش میرسه
اینها رو گفتم تا درست قضیه روشن شه
phonix
۱۰ مرداد ۱۴۰۱دوست عزیز یعنی الان شما میگی
هوندا اشغاله ؟
خود مرسدس هم مدیراش انقدر تند نمیرن
داری درباره هوندا صحبت میکنه شرکتی که یکی از قدیمی های فرموله یکه
همیشه هم رضایت بخش عمل کرده نه مثل فراری و بنز پر افت و خیز
ضمن اینکه اعضای جذب شده بنز ربطی یه هوندا که سازنده موتور و بخش فنی هست ندارن اونو تو خود ژاپن و با مهندسین ژآپنی اسمبل میکنن
ژاپن رو با کره اشتباه گرفتید
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۶ مرداد ۱۴۰۱افرین به پورشه
Porsche 911
۸ مرداد ۱۴۰۱خیلی ها از این حرکت که چرا پورشه سهام ردبول رو خرید متعجب شدن
خودم هم همینطور
ولی میشه متوجه شد که بهترین انتخاب برای پرسد به فرمول یک بود
ردبول قرار داد تامین پاوریونیت اش با هوندا سال ۲۰۲۶ تموم میشه و بهترین زمان برای ورود به فرمول یک هست
هدف پورشه این هست تا بتونه تجربه کسب کنه و با ساز و کار فرمول یک آشنا بشه و بعد خودش رو وارد مسابقات کنه
هدف سنجیده و خوبی هست
امیدوارم با مدیر عامل شدن الیور بلوم به پورشه هم بیشتر فرصت داده بشه تا بتونن مثل همیشه در اوج باشه
هر چند
هیچوقت پورشه شکست نخورده و همیشه در اوج بوده
حالا باید دید پاوریونیت ساخت پورشه برای ردبول چی از آب در میاد
به امید موفقیت پورشه