در ۹ ماه نخست امسال، فروش تایکان در سراسر جهان نصف شده که این یکی از دلایل کاهش فروش ۷ درصدی پورشه بوده است.
با توجه به آمار فروش پورشه در ۹ ماه نخست سال جاری، اوضاع برای تایکان اصلاً خوب نیست. فروش این سدان الکتریکی ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و از ژانویه تا پایان سپتامبر در سراسر جهان تنها ۱۴,۰۴۲ دستگاه فروخته است. فروش تایکان در ایالاتمتحده هم کاهش ۳۵ درصدی را تجربه کرده است. یکی از دلایل این کاهش فروش چشمگیر، معرفی فیسلیفت تایکان در بهار گذشته است که از لحاظ شعاع حرکت و پرفورمنس بسیار بهبود پیدا کرده و به نظر میرسد خریداران منتظر عرضهٔ این نسخهٔ جدید ماندهاند. علاوه بر این، شاید برخی خریداران، بجای تایکان سراغ ماکان الکتریکی رفته باشند. بااینحال، مشکل بزرگ پورشه و بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان، سقوط آزاد آمار فروش در بازار چین است.
آمار فروش جهانی محصولات پورشه
خودرو | فروش ۹ ماه اول ۲۰۲۴ | تغییر (درصد) |
۹۱۱ | ۳۹,۷۴۴ | +۲ |
۷۱۸ | ۱۸,۰۴۸ | +۱۰ |
تایکان | ۱۴,۰۴۲ | -۵۰ |
پانامرا | ۲۱,۵۰۶ | -۲۰ |
کاین | ۷۷,۶۸۶ | +۲۱ |
ماکان | ۵۵,۰۰۰ | -۲۱ |
مجموع | ۲۲۶,۰۲۶ | -۷ |
کل فروش پورشه در ۹ ماه نخست امسال ۷ درصد کاهش پیدا کرده و از ۲۴۲,۷۷۲ دستگاه در مدت مشابه سال قبل به ۲۲۶,۰۲۶ دستگاه رسیده است. فروش این شرکت در آمریکای شمالی با ۵ درصد کاهش به ۶۱,۴۷۱ دستگاه رسیده درحالیکه فروش اروپا یک درصد افزایش پیدا کرده است. بااینحال، فروش بازار چین با کاهش ۲۹ درصدی به ۴۳,۲۸۰ دستگاه رسیده است. بدین ترتیب، کشوری که تا چندی پیش بزرگترین بازار پورشه بود، اکنون پس از آمریکا و اروپا در جایگاه سوم قرار گرفته و با سقوط به جایگاه چهارم هم فاصلهٔ چندانی ندارد.
آمار فروش پورشه در مناطق مختلف جهان
منطقه | فروش ۹ ماه اول ۲۰۲۴ | فروش ۹ ماه اول ۲۰۲۳ | تغییر (درصد) |
آلمان | ۲۶,۸۳۸ | ۲۴,۸۱۴ | +۸ |
آمریکای شمالی | ۶۱,۴۷۱ | ۶۴,۴۸۷ | -۵ |
چین | ۴۳,۲۸۰ | ۶۰,۷۴۸ | -۲۹ |
اروپا | ۵۲,۴۶۵ | ۵۱,۷۴۲ | +۱ |
بازارهای دیگر | ۴۱,۹۷۲ | ۴۰,۹۳۱ | +۳ |
تایکان با فروش که نسبت به سال قبل نصف شده، به کمفروشترین محصول پورشه تبدیل شده و حتی در پس مدل اسپرت و قدیمی ۷۱۸ قرار گرفته است. هرچند کاهش فروش بزرگ تایکان یکی از دلایل افت فروش ۷ درصدی پورشه در ۹ ماه نخست امسال بوده اما پانامرا هم شرایط چندان خوبی نداشته زیرا فروش این خودرو هم با کاهش ۲۰ درصدی به ۲۱,۰۵۶ دستگاه رسیده است. پورشه از وضعیت دشوار در بازار چین و همینطور انتظار بازار برای عرضهٔ نسل جدید پانامرا بهعنوان دلایل این کاهش فروش یاد کرده است. ماکان نیز که یکی از پرفروشترین خودروهای پورشه محسوب میشود، در این ۹ ماه با کاهش فروش ۲۰ درصدی مواجه شده که یکی از دلایل آن، خاتمهٔ عرضهٔ ماکان بنزینی در اروپا است.
از سوی دیگر، فروش ۹۱۱ با ۲ درصد افزایش به ۳۹,۷۴۴ دستگاه رسیده و فروش ۷۱۸ (کیمن و باکستر) نیز رشد ۱۰ درصدی را تجربه کرده است زیرا خریداران تا پیش از خاتمهٔ عرضهٔ ۷۱۸ در اروپا به دلیل قوانین جدید امنیت سایبری، برای سفارش این مدلها هجوم بردهاند. بااینحال، چیزی که پورشه را از شرایط فاجعهبار آمار فروش ۹ ماه نخست امسال نجات داده، افزایش فروش ۱,۸۰۰ دستگاه کیمن و باکستر نیست بلکه رشد فروش ۲۱ درصدی کاین است. این خودرو که اواخر سال ۲۰۲۳ مورد بهروزرسانی قرار گرفت، طی ۹ ماه ۷۷,۶۸۶ دستگاه فروخته و با اختلاف زیادی به پرفروشترین خودروی پورشه تبدیل شده است.
حسام
۲۴ مهر ۱۴۰۳باید میدونستم بخش عمده کاهش فروش تو چینه، معلومه دیگه ماشین چینی مثلاً رقیب با قیمت کمتر
(Ali(chevynova
۲۴ مهر ۱۴۰۳کاهش فروش خودروسازی المان امسال به حدی بوده که فولکس ۲ تا کارخونه تد المان رو تعطیل کرده و اعلام هشدار دادن که تا ۳ سال اینده چاره ای پیدا نکنن مجبور به فروش سهامن
Nismo
۲۴ مهر ۱۴۰۳مثل جنرال موتورز و فورد و کرایسلر که مجبور شدن سهامشون رو به چینی ها بفروشن درسته؟
amirkhanzadeh
۲۴ مهر ۱۴۰۳اشتباه خوندی
فولکس واگن یکی شرکت هاشو که برقی بود می خواد تعطیل کنه و بجاش خودروی درون سوز جدید بده بیرون
اما فورد مشکل بزرگی پیدا کرده که قبل ترم گفته شد
دستکاری آمار فروش
رشوه برای خرید خودرو
فروش سهام به چین
کمک مالی از دولت
و البته جنرال موتور
و همچنین شرکت های زیر نظر استلاتینس رو فراموش نکنیم
راستگو
۲۴ مهر ۱۴۰۳دیگ به جی ام نمیرسه ک کلا بخوره زمین بعد به زور کنگره امریکا و تزریق بودجه کلفت بلند شه😵
Kiarash
۲۴ مهر ۱۴۰۳برقی ها جالبه حتی افت قیمت هم داشتن
ولی بنظرم هیبرید خیلی بهتر هست
amirkhanzadeh
۲۴ مهر ۱۴۰۳جدیدا سراسر دنیا این طوری شده
ملت روی آوردن به خودرو های درون سوز و یا هیبرید
بنظرم شرکت ها باید روی توسعه موتور های برقی کار کنند ولی اواخر این دهه یعنی نزدیک سال 2030 اون هارو عرضه کنند
Kiarash
۲۴ مهر ۱۴۰۳ولی هیچی بنزینی نمیشه 😎
amir
۲۴ مهر ۱۴۰۳آقا چخبره همه افت فروش دارن که از پورشه استلانتیس جنرال فورد تویوتا نیسان هوندا هیوندای کیا حتی همین تسلا همینطوری افت ها پیش بره فکر همه خودروسازی جهان تعطیل میشه باید اسب سوار بشیم
hosen
۲۴ مهر ۱۴۰۳باید سیاست فروش رو از دو غول خودرو سازی یعنی سایپا و ایران خودرو یاد بگیرن.
علی منصوری
۲۴ مهر ۱۴۰۳،😂🤣…. میگن مدیریت اینارو بصورت واحد دانشگاهی داره تدریس میشه،
ب همه، همهجا ، با هر قیمتی، بدون وقفه ،بدون کیفیت ، بدون انتخاب، بدون امکانات ، بفروش
…..این اسم واحد درسی
امید
۲۴ مهر ۱۴۰۳بهترین کامنت
Nismo
۲۴ مهر ۱۴۰۳چین یه تنه جای همه رو گرفته
mmd@
۲۴ مهر ۱۴۰۳نیسمو چرا اسمت نیسمو چینی فن اسم خودت میزاشتی اسم اسطوره مدل ماشین ناده بعدش از خود نیسان خوشش نمیاد☠️☠️☠️🤬🤬🤬😐 افت فروش تا کی ادامه داره تا وقتی که سوار حیون بشیم🤣😐
Nismo
۲۴ مهر ۱۴۰۳من کجا از چین طرفداری کردم؟ امیر گفت اینا کاهش فروش داشتن من گفتم علتش فقط چینه همین
محمد
۲۵ مهر ۱۴۰۳چینی سوار میشی.
ALI MOPAR
۲۴ مهر ۱۴۰۳بیشتر افت فروش کمپانی های مطرح جهان بخاطر کاهش تقاضا در بازار یک میلیارد نفری چین هست، چینی ها کم کم دارن از ماشینهای تولید خودشون استفاده میکنن دلیلشم مشخصه هم پیشرفت کردن هم ارزونن و هم زرق برق زیادی داره ماشیناشون غرب اگه بازار چینو از دست بده که قطعا میده فاتحه اش خوندس
R@min
۲۴ مهر ۱۴۰۳کاش مدیریت پورشه اینو بفهمه کسی به جارو برقی به اصطلاح پرفورمنس پول نمیده !
متاسفانه مدیریت جدید پورشه اصلا به جایگاه برند توجهی نداره و دیدگاهی کاملا بیزنسی و مقطعی داره. ماکان و کیمن هم برقی کردن اونام ضرر بدن اوضاع پورشه خیلی بد میشه.
Kiarash
۲۴ مهر ۱۴۰۳البته این مشکلات هم برمیگرده به دوران کرونا واقعا کرونا دنیا رو عوض کرد تف تو روحشون
علی منصوری
۲۴ مهر ۱۴۰۳تغییر مستلزم زمان و خسارت و صبر، سلیقه مردم داره عوض میشه ولی هنوز مقاومت و نوستالوژی دوستیم وجود داره، بنظرم این افت فروش ماشینهای غیر بنزینی مقطعی و روند افزایش اونا شروع میشه، دوم اینکه ی بازار رقابتی جدیدی درست شده و تا کمپانیها بخوان نبض این بازار بدست بگیرن زمان میبره، چینیا از یکطرف با سیاستهای تهاجمی خودشون ک باعث افت قیمت با کیفیتهای برابر در سگمنتهای مختلف باعث کم شدن فروش کمپانیهای دیگه میشن، از یطرفم شاید بقول دوستان انتظار از یسری کمپانیها اینکه همون مسیرشون جلو برن و برای مخاطباشون تغییر قابل هضم نباشه
رامتین
۲۴ مهر ۱۴۰۳هر محصولی که پورشه اومد برقی کرد افت فروش داشت. پرفروش ترین محصول کل شرکت پورشه در سالهای اخیر در کنار 911 که عملا افسانه هست، ماکان بود که الان نابود شده فروشش. چون برقی کرده. بابا مدیر پورشه دلیل از این واضحتر؟؟؟ جالبه این کاهش فروش با کم کردن قیمت خودرو اتفاق افتاده. قیمت را کم نمیکردی الان چه اتفاقی می افتاد؟ بیخیال برقی بشو دیگه. ماکان را نابود کردی. البته 911 را جرات نداره دست بزنه فعلا.
امیر
۲۴ مهر ۱۴۰۳کلا ماشین های برقی دارن مشکل فروش پیدا میکنن چون هم از مشابه بنزینی خیلی گرونتره و اختلاف قیمت از پول بنزین تو یک تایم ۵ ساله قطعا بیشتره، هم طرف باید بره نیم ساعت وایسه تو ایستگاه شارژ، فکر کنید یادش بره یک روز و کار هم داشته باشه، پمپ بنزین سریع در دسترسه آنا ایستگاه شارژ فست نه،
به نظر بازار خودروی جهانی بره روی هایبرید،
ضمنا چینی ها انواع و اقسام ماشین برقی دارن تولید میکنن ارزانتر و برد خوب و خیلی لوکستر، پس معلومه افت فروش برقی خاصه در چین