پورشه

افت قیمت 100 هزار دلاری پورشه تایکان توربو دست دوم

ارزش تایکان توربو  در بازار دست دوم پس از چهار سال، ۱۰۰ هزار دلار کاهش داشته است.

برای بازار جهانی، افت ارزش خودرو امری طبیعی به شمار می‌رود اما گویا خودروهای برقی بیشتر از سایر مدل‌های درون‌سوز تحت تاثیر گذر زمان بوده‌اند. ترکیبی از بهبود فناوری‌ها، افت‌وخیز قیمت مدل‌هایی جدید و کاهش نرخ تقاضا نسبت‌به سال‌های گذشته نهایتا به افت سریع قیمت بسیاری از خودروها برقی دست دوم شده است. این رخداد به‌ویژه روی رقیب آلمانی تسلا مدل S، پورشه تایکان، تاثیر زیادی گذاشته است؛ بهترین نسخه مدل تایکان توربو تنها پس از چهار سال با افت قیمت ۱۰۰ هزار دلاری معامله می‌شود.

پورشه تایکان نخستین‌بار در سال ۲۰۱۹ وارد بازار شد و به‌لطف کیفیت باتری و راندمان مناسب به‌همراه نشان دوست‌داشتنی پورشه توانست بخشی از بازار مدل S را به خود اختصاص دهد اما با قیمتی بالا. بهترین نسخه‌های تایکان با نام‌های توربو و توربو S بدون استفاده از آپشن‌های اضافه به‌ترتیب قیمتی برابر ۱۵۱,۰۰۰ و ۱۸۵,۰۰۰ دلار داشتند. پورشه بعدتر نسخه‌های ارزان‌تر GTS و 4S را هم روانه بازار کرد. آخرین مرحله هم عرضه نسخه اسپرت‌توریسمو به شمار می‌رفت.

نسخه جدیدتر تایکان برای سال ۲۰۲۵ با امکاناتی چون شارژ سریع‌تر، افزایش قدرت و البته قیمت بیشتر عرضه می‌شود. نسخه پایه این خودرو قیمت خود را از ۱۰۱ هزار دلار آغاز می‌کند و برای نسخه‌های توربو S و توریسمو به ۲۱۳ هزار دلار هم می‌رسد. نکته اینجاست که قیمت بالای تایکان نمی‌تواند ضامن افت کمِ ارزشِ آن در بازار خودروهای دست دوم باشد. در ادامه می‌توانید چند آگهی فروش تایکان را ببینید که گویای این مطلب هستند.

یک دستگاه پورشه تایکان توربو ۲۰۲۰ (تصویر بالا) با کارکرد کمتر از ۲۵ هزار کیلومتر تنها با قیمت ۸۹,۹۹۸ دلار به فروش می‌رسد درحالی‌که مالک آن را با قیمت هنگفت ۱۷۹,۶۳۰ دلار تهیه کرده بود؛ بنابراین با گذشت ۴ سال، این اسپرت برقی ۸۹,۶۳۲ دلار افت قیمت داشته است. نمونه زیر یک دستگاه تایکان توربو S 2020 است که با کارکرد ۳۴,۸۱۸ کیلومتر تنها با قیمت ۱۰۵,۹۰۰ دلار به فروش می‌رسد. قیمت اصلی این خودرو از نمایندگی پورشه برابر ۲۰۶,۹۵۰ دلار بوده است؛ این یعنی ۱۰۱,۰۵۰ دلار افت ارزش.

یک دستگاه توربو S مدل ۲۰۲۰ دیگر با کارکرد ۳۹ هزار کیلومتر و قیمت ۱۱۲,۸۹۰ دلار آگهی شده؛ قیمت نسخه صفرکیلومتر این خودرو در زمان عرضه برابر ۲۲۲,۷۷۰ دلار بوده که به‌معنای ۱۰۹,۸۸۰ دلار افت قیمت است. درست عکس این داستان برای کوپه درون‌سوز و اسپرت‌تر ۹۱۱ صدق می‌کند؛ گاهی آگهی‎‌های فروش ۹۱۱ دست‌دوم با کارکرد پایین از نمونه‌های کارخانه قیمت بالاتری دارند! ۹۱۱ که به‌نوعی نماد پورشه محسوب می‌شود موفق شده تا افت ارزشش را در طی زمان مدیریت کند اما این داستان برای تایکان صدق نمی‌کند. به نظر شما چرا خودروهای برقی با چنین سرعتی ارزششان را از دست می‌دهند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۱۹ دیدگاه‌ها

  1. ارسلان

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (260 ديدگاه)

    فکر کن اون BYD که برا ماشین ۲۳۳,۰۰۰ دلار قیمت زده ، اون چقدر افت خواهد داشت…۲۰۰,۰۰۰ دلار احتمالا…..

    موافقم 44
    مخالفم 3
  2. محسن

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (177 ديدگاه)

    به نظر من این افت قیمت به خاطر قیمت بالای تعویض باتری هست شما الان یه گوشی با عمر 4 ساله بخری میترسی خرج زیاد داشته باشه بعد فرض کن باتری یا هر قطعه دیگه ای از همچین ماشین گرونی رو بخوای تعویض کنی.

    موافقم 15
    مخالفم 4
  3. Mohammad

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (338 ديدگاه)

    شاید دور رنگ شده برا همین 😂🧑‍🦯
    یا شاسی جلو ضربه داره

    موافقم 11
  4. yaghoub

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (348 ديدگاه)

    فارغ از افت قیمت. بعید می‌دونم برقی ها بتونن مثل درونسوز ها دوام داشته باشند.
    مدل هایی از تویوتا و فورد و همین پورشه به کیلومتر میلیونی رسیدند. در حالی که این میزان کارکرد برای برقی ها مستلزم حداقل چهار پنج بار تعویض باتری هست.

    موافقم 17
    مخالفم 3
  5. OM.01

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (564 ديدگاه)

    مدل های 2020 و 2021 تایکان توربو اس با آپشن های تقریبا فول که مالکان 230 هزار دلار پول داده بودن الان آگهی فروش بین 120 الی 130هزار دلار هست. اکثرا هم زیر 40 هزار کیلومتر کارکردن که خیلی خوبه. حالا اینا چندتا نمونه بود خیلی بیشتر آگهی هست.
    قطعا برای مالکی که 200k پول داده الان مارکت قیمت 120k طلب میکنه خیلی زور داره. ولی برای منی که عاشق تایکانم تو برقی ها خیلی خوشحالم میکنه که میشه با نصف قیمت و کارکرد 30 هزار کیلومتر همچنین ماشینی صاحب شد.

    تایکان تنها خودروی پورشه هست که هزینه و استهلاک در کوتاه مدت نداره نسبت به پورشه بودنش. فقط بحث تعویق باتری بعد 8 سال هست که اونموقع آدم میره ماشین نو میگیره…

    علت اصلی افت تایکان های توربو و توربو اس اول از همه میزان پیمایش پایینش و دوم ماهیت برقی بودن خودرو هست. کلا تمام خودروهای برقی افت قیمت دارن مثلا تسلا مدل 3 پرفورمنس کارکرد 30 الی 40 هزار کیلومتر و مدل 2020 و 2019 قیمتش بین 30 الی 35 هزار دلار هست تقریبا نصف شده قیمتش

    موافقم 5
    مخالفم 10
  6. Taha Ayoobi

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4687 ديدگاه)

    به به وقت خرید تایکانه
    آخ راستی ما تو ایرانیم
    بیچاره فروشنده

    موافقم 11
    مخالفم 3
  7. Arshia m3csl

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1199 ديدگاه)

    حتی اگه پورشه و مکلارن و رولزرویس هم باشی افت قیمت داری ولی تو ایران جک s5 مدل ۹۵ هم باشی گردن میشی همین قدر منطقی

    موافقم 7
    مخالفم 1
  8. حسن

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2133 ديدگاه)

    وقتی تو سایتهای فروش بگردی میبینی وضعیت از این افتضاحتر و شرم اور تره و میبینی چجوری اتیش زده به دارایی مردم
    تایکان چند مدل داره توربو اس داره 215 هزار دلار – 4 اس 110 هزار دلار – جی تی اس 146 هزار دلار – بیسیک 118 هزار دلار
    مدل 2024 توربو 214 هزار دلار
    مدل 2020 توربو از 67 هزار دلار با 32 هزار کارکرد داره تا 99 هزار دلار با 5 هزار کارکرد
    مدل 2024 توربو اس با 2000 کارکرد ناقابل 180 هزار دلار شده یعنی افت 35 هزار دلاری
    کلا از قدیم گفتن خودروی المانی استارت که خورد افت قیمت داره
    وین رونی سال 2018 درباره ی خودروسازی المان میگفت مگه چی به من فروختید که الان بعد دو سال تو ماشین نیست و من باید 60 هزار دلار ضرر کنم.
    واقعا افتضاحه این افت قیمت . برای مالکان هم درداوره و قطعا در خریدهای بعدی سمت این خودرو نمیرن

    موافقم 11
    مخالفم 7
    1. Arshia m3csl

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (1199 ديدگاه)

      افت قیمت داره پورشه به جز ۹۱۱ که کم افت قیمته ولی ارزش داره کیفیت و حس و لذتی که پورشه داره کمتر ماشینی داره بعدشم کسی که المانی میخره یا کادیلاک اسکالید از افت قیمتش خبر داره و واسه لذت بردن میخره و حالا حالا ها نمیفروشه

      موافقم 1
      مخالفم 3
  9. سبحان

    ۸ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (322 ديدگاه)

    سر این قضیه رفتم ببینم افت قیمت مدل اس ها در چهار سال چقدر
    دیدم هنوز قیمتی بین 70 الی 80 هزار دلار قیمتت دارن
    تو اروپا هم بین 55 الی 65 هزار تا قیمت دارن پس وضع تسلا های دسته دوم خیلی بهتره
    در واقع خریداران تایکان فکر میکردن مثل 911 سود میکنن و ارزش خودرو خیلی پایین نمیاد
    ولی یادشون نبود این یه سدان دیگه مثل بقیه سدان های المانیه

    موافقم 6
    مخالفم 4
    1. khashayar

      ۹ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (106 ديدگاه)

      قیمت تسلا مدل S قیمت کارخانه = 70 هزار دلار
      https://www.tesla.com/models/design#overview
      ——————————————————————————————————–
      قیمت تسلا مدل S کارکرده =بین 20 تا 30 هزار دلار

      https://www.autoscout24.com/lst/tesla/model-s?atype=C&cy=D%2CA%2CB%2CE%2CF%2CI%2CL%2CNL&damaged_listing=exclude&desc=0&powertype=kw&search_id=17ii34xzs5a&sort=standard&ustate=N%2CU
      ——————————————————–

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. حسن

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2133 ديدگاه)

        خب این مدل 2018 و 2015 است که گذاشتی 160 هزار تا کار کرده و 6 سال سن داره اونجا اصلا به ماشین با سن بالای 5 سال و کارکرد بالای 150 تا خیلی توجه نمیکنن
        بعد قیمت به یورو است در صورتی که صفرش را دلار گذاشتی حدودا میشه
        2024 صفر 70 هزار دلار
        2018 کارکرد 160 هزار تا 39 هزار دلار
        که خیلی منطقی و خوبه روند عادی طی کرده

      2. سبحان

        ۹ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (322 ديدگاه)

        این نسخه دو موتوره و پایه مدل اس که 70 هزار تاس
        نسخه های 2016 , 2015 هنوز 20 تا 25 هزار تا قیمتت دارن
        من مدل های 2020 به بالا و مدل های بالا و پرفورمنس رو گفتم
        مثلا https://www.edmunds.com/tesla/model-s/2021/vin/5YJSA1E61MF451826/?radius=100
        https://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Tesla-Model-S-d2039#listing=366362662/NONE/DEFAULT
        https://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Tesla-Model-S-d2039#listing=376872846/NONE/DEFAULT
        یا این ها در اروپا
        https://www.autoscout24.com/lst/tesla/model-s?atype=C&cy=D%2CA%2CB%2CE%2CF%2CI%2CL%2CNL&damaged_listing=exclude&desc=1&fregfrom=2020&fregto=2024&powertype=kw&search_id=19ie1p3thwz&sort=age&ustate=N%2CU

  10. Taha Ayoobi

    ۹ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (4687 ديدگاه)

    ولی از یه چهت خوبه که نمیشه دلالی کرد

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا