پورشه

پورشه تایکان رکورد شارژ بی‌سیم خودروهای برقی را شکست

نسخه پیش‌تولیدی یا پروتوتایپ از پورشه تایکان توانست به رکورد جدیدی در شارژ بی‌سیم خودروهای برقی برسد و طی ۱۰ دقیقه ۵۰ درصد ظرفیت را تکمیل کند.


شارژ بی‌سیم خودروهای برقی همچنان یک آرزوی نسبتاً دور و دراز محسوب می‌شود. با اینکه استارت آپ هایی وجود دارند که راه‌حل‌های تجاری را ارائه می‌کنند اما سرعت شارژ و سخت‌افزارهای موردنیاز برای مالکان خیلی جذاب نیست و حداکثر سرعت شارژ این شارژرهای بی‌سیم به ندرت از ۱۱ کیلووات عبور می‌کند.

اما احتمال دارد این موضوع در آینده کاملاً تغییر یابد زیرا اخیراً پروتوتایپ پورشه تایکان توانسته رکورد جدیدی را برای شارژ بی‌سیم خودروهای برقی ثبت کند. با استفاده از یک سیستم شارژ بی‌سیم چند فاز جدید که به خوبی با بخش زیرین بدنه این خودرو ادغام شده است، محققان توانسته‌اند به حداکثر سرعت شارژ ۲۷۰ کیلووات دست یابند که در واقع مشابه حداکثر میزان شارژ جریان مستقیم DC است. البته باید دانست که خودروی حاضر در این تست به نسل قبلی تایکان تعلق داشته و از نوع جدید و ارتقا یافته که می‌تواند با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلووات شارژ شود نبوده است.

این سیستم شارژ بی‌سیم توسط ORNL ساخته شده و از کویل های الکترومغناطیسی سبک‌وزن با قطر حدود ۴۸ سانتی‌متر استفاده می‌کند. به این ترتیب امکان تراکم قدرت بالاتر در یک کویل یا پیچه کوچک‌تر فراهم می‌شود. آزمایشگاه ORNL که از حمایت‌های دولتی برخوردار است اظهار می‌دارد فرایند شارژ بی‌سیم خودروهای برقی مشابه سیستم‌های موجود در دستگاه‌های کوچکی همچون گوشی‌های هوشمند است اما تفاوت اصلی به کویل های چند فاز مربوط می‌شود که در تایکان سرعت شارژ را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. مدیر گروه سیستم‌های الکترونیکی وسایل نقلیه و محقق ارشد این پروژه می‌گوید:

کویل دریافت کننده طراحی شده برای خودروی پورشه تایکان می‌تواند به ۸ تا ۱۰ برابر تراکم قدرت بیشتری در مقایسه با سیستم‌های کنونی دست یابد. از نظر نسبت کیلووات به وزن، این سیستم همچنین سبک‌ترین سیستم شارژ دنیا محسوب می‌شود

فاصله بین واحد فرستنده روی زمین و دریافت کننده روی پروتوتایپ پورشه تایکان ۱۲ سانتی‌متر بوده و این سیستم به راندمان احساس‌برانگیز ۹۵ درصد دست یافته است به این معنی که شارژر بی‌سیم ORNL می‌تواند در عرض ۱۰ دقیقه ۵۰ درصد بر شارژ باتری خودرو بیفزاید و درست همانند اتصال کابل DC به درگاه شارژ خودرو عمل کند. این اولین باری نیست که آزمایشگاه یاد شده رکورد شارژ بی‌سیم را می‌شکند. در سال ۲۰۱۶ بود که همین تیم توانست در تویوتا راو ۴ مجهز به یک باتری ۱۰ کیلووات ساعتی اضافی به سرعت شارژ ۲۰ کیلووات برسد. سال قبل نیز سرعت شارژ ۱۲۰ کیلوواتی در هیوندای کنا ثبت شد. اما چه زمانی خواهیم توانست از شارژرهای بی‌سیم پرسرعت استفاده کنیم؟ مطمئن نیستیم. این آزمایشگاه و فولکس‌واگن به دنبال همکاری بیشتر با یکدیگر به منظور بهبود چنین شارژرهایی هستند تا آن‌ها را از نظر هزینه تولید و ابعاد بهینه و نهایتاً تجاری‌سازی نمایند. باید منتظر ماند و دید که تلاش‌های ژرمن‌ها در نهایت چه نتیجه‌ای خواهد داد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. جرمی کلارکسون

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (686 ديدگاه)

    دزد ها منتظرن مدل جدیدشو بدین بیرون که چراغاشو بدزدن

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. راستگو

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      اون پانامراس متعچب

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. جرمی کلارکسون

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (686 ديدگاه)

        نه کلا چراغ های پورشه راحت کنده میشه

        موافقم 2
        مخالفم 1
      2. جرمی کلارکسون

        ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (686 ديدگاه)
  2. ehsan fa

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1928 ديدگاه)

    این ایده پشت چراغ قرمزهای جاهای شلوغ و پمپ بنزین ها(البته برای الکتریکی ایستگاه شارژ) احتمالا قابل اجرا خواهد بود ، ولی هزینه ش چقدره اون مهمه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  3. hosen

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    یدونه این ماشین یدونه هم تسلا مدل S پلد رو تو برقی ها خیلی خوشم میاد البته آئودی e tron gt هم خیلی جذابه.

    موافقم 9
    مخالفم 1
  4. mosafer

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    آینده شارژ به نظر همین تکنولوژی خواهد بود

    موافقم 4
    مخالفم 2
  5. علیرضا

    ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    هرچقدر باطری دستگاه زود تر شارژ شن همون قدر سلامت باطری پایین میاد ، چون گرمای شدید بخاطر شدت شارژ بالا باطری نابود میکنه کلا دریک کلام ماشین های الکتریکی محکوم به شکست هستن

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. Dan

      ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (667 ديدگاه)

      بستگی داره چقد بهینه شارژ بشه و چند درصد انرژی ورودی به باتری به گرما تبدیل بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا