نسخه پیشتولیدی یا پروتوتایپ از پورشه تایکان توانست به رکورد جدیدی در شارژ بیسیم خودروهای برقی برسد و طی ۱۰ دقیقه ۵۰ درصد ظرفیت را تکمیل کند.
شارژ بیسیم خودروهای برقی همچنان یک آرزوی نسبتاً دور و دراز محسوب میشود. با اینکه استارت آپ هایی وجود دارند که راهحلهای تجاری را ارائه میکنند اما سرعت شارژ و سختافزارهای موردنیاز برای مالکان خیلی جذاب نیست و حداکثر سرعت شارژ این شارژرهای بیسیم به ندرت از ۱۱ کیلووات عبور میکند.
اما احتمال دارد این موضوع در آینده کاملاً تغییر یابد زیرا اخیراً پروتوتایپ پورشه تایکان توانسته رکورد جدیدی را برای شارژ بیسیم خودروهای برقی ثبت کند. با استفاده از یک سیستم شارژ بیسیم چند فاز جدید که به خوبی با بخش زیرین بدنه این خودرو ادغام شده است، محققان توانستهاند به حداکثر سرعت شارژ ۲۷۰ کیلووات دست یابند که در واقع مشابه حداکثر میزان شارژ جریان مستقیم DC است. البته باید دانست که خودروی حاضر در این تست به نسل قبلی تایکان تعلق داشته و از نوع جدید و ارتقا یافته که میتواند با حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلووات شارژ شود نبوده است.
این سیستم شارژ بیسیم توسط ORNL ساخته شده و از کویل های الکترومغناطیسی سبکوزن با قطر حدود ۴۸ سانتیمتر استفاده میکند. به این ترتیب امکان تراکم قدرت بالاتر در یک کویل یا پیچه کوچکتر فراهم میشود. آزمایشگاه ORNL که از حمایتهای دولتی برخوردار است اظهار میدارد فرایند شارژ بیسیم خودروهای برقی مشابه سیستمهای موجود در دستگاههای کوچکی همچون گوشیهای هوشمند است اما تفاوت اصلی به کویل های چند فاز مربوط میشود که در تایکان سرعت شارژ را بهطور قابلتوجهی افزایش میدهند. مدیر گروه سیستمهای الکترونیکی وسایل نقلیه و محقق ارشد این پروژه میگوید:
کویل دریافت کننده طراحی شده برای خودروی پورشه تایکان میتواند به ۸ تا ۱۰ برابر تراکم قدرت بیشتری در مقایسه با سیستمهای کنونی دست یابد. از نظر نسبت کیلووات به وزن، این سیستم همچنین سبکترین سیستم شارژ دنیا محسوب میشود
فاصله بین واحد فرستنده روی زمین و دریافت کننده روی پروتوتایپ پورشه تایکان ۱۲ سانتیمتر بوده و این سیستم به راندمان احساسبرانگیز ۹۵ درصد دست یافته است به این معنی که شارژر بیسیم ORNL میتواند در عرض ۱۰ دقیقه ۵۰ درصد بر شارژ باتری خودرو بیفزاید و درست همانند اتصال کابل DC به درگاه شارژ خودرو عمل کند. این اولین باری نیست که آزمایشگاه یاد شده رکورد شارژ بیسیم را میشکند. در سال ۲۰۱۶ بود که همین تیم توانست در تویوتا راو ۴ مجهز به یک باتری ۱۰ کیلووات ساعتی اضافی به سرعت شارژ ۲۰ کیلووات برسد. سال قبل نیز سرعت شارژ ۱۲۰ کیلوواتی در هیوندای کنا ثبت شد. اما چه زمانی خواهیم توانست از شارژرهای بیسیم پرسرعت استفاده کنیم؟ مطمئن نیستیم. این آزمایشگاه و فولکسواگن به دنبال همکاری بیشتر با یکدیگر به منظور بهبود چنین شارژرهایی هستند تا آنها را از نظر هزینه تولید و ابعاد بهینه و نهایتاً تجاریسازی نمایند. باید منتظر ماند و دید که تلاشهای ژرمنها در نهایت چه نتیجهای خواهد داد.
جرمی کلارکسون
۱۹ مرداد ۱۴۰۳دزد ها منتظرن مدل جدیدشو بدین بیرون که چراغاشو بدزدن
راستگو
۱۹ مرداد ۱۴۰۳اون پانامراس متعچب
جرمی کلارکسون
۱۹ مرداد ۱۴۰۳نه کلا چراغ های پورشه راحت کنده میشه
جرمی کلارکسون
۱۹ مرداد ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/porsche/thieves-steal-taycan-headlights/
اینو ببین
ehsan fa
۱۹ مرداد ۱۴۰۳این ایده پشت چراغ قرمزهای جاهای شلوغ و پمپ بنزین ها(البته برای الکتریکی ایستگاه شارژ) احتمالا قابل اجرا خواهد بود ، ولی هزینه ش چقدره اون مهمه
hosen
۱۹ مرداد ۱۴۰۳یدونه این ماشین یدونه هم تسلا مدل S پلد رو تو برقی ها خیلی خوشم میاد البته آئودی e tron gt هم خیلی جذابه.
mosafer
۱۹ مرداد ۱۴۰۳آینده شارژ به نظر همین تکنولوژی خواهد بود
علیرضا
۱۹ مرداد ۱۴۰۳هرچقدر باطری دستگاه زود تر شارژ شن همون قدر سلامت باطری پایین میاد ، چون گرمای شدید بخاطر شدت شارژ بالا باطری نابود میکنه کلا دریک کلام ماشین های الکتریکی محکوم به شکست هستن
Dan
۱۹ مرداد ۱۴۰۳بستگی داره چقد بهینه شارژ بشه و چند درصد انرژی ورودی به باتری به گرما تبدیل بشه