پورشه

دستیابی به ردلاین بیش از 10 هزار دور با تکنولوژی سوپاپ جدید پورشه

پورشه با طرح جدید ترکیب سوپاپ‌های فنری معمولی با سوپاپ‌های پنوماتیک، به دنبال تولید پیشرانه‌هایی با ردلاین بیش از ۱۰ هزار rpm است.

پورشه یک پیشرفت مهندسی جذاب دیگر را به ثبت تجاری رسانده است. در این طرح، پورشه قصد دارد بهترین ویژگی فنرهای سنتی سوپاپ و سوپاپ‌های پنوماتیکی را باهم ترکیب و مشکلات هرکدام را برطرف کند. این تکنولوژی مناسب پیشرانه‌های دور بالا خواهد بود و می‌تواند امکان عبور از ردلاین ۹ هزار rpm کنونی ۹۱۱ GT3 RS تا ۱۰ هزار rpm و یا حتی بیشتر را فراهم کند؛ اما برای اینکه بفهمیم این طراحی جدید چطور کار می‌کند، باید ابتدا به هردو سیستم سوپاپ مذکور نگاهی داشته باشیم.

در سوپاپ‌های سنتی معمول، فنرها با باز شدن سوپاپ فشرده می‌شوند و برای بستن سوپاپ به حالت اولیه بازمی‌گردند. این سیستم قابل‌اعتمادی است اما در دور موتور بسیار بالا، فنرها به‌خوبی کنترل نمی‌شوند و پدیده‌ای بنام سوپاپ شناور شکل می‌گیرد. سوپاپ‌های پنوماتیک اما با جایگزین کردن فنرها با سیستم پمپاژ هوای فشرده به داخل سوپاپ، امکان کنترل بسیار بیشتری را فراهم می‌کنند زیرا ECU می‌تواند سوپاپ‌ها را خیلی سریع‌تر از فنر ببندد. فنر نسبت به کاهش فشار هوای پمپاژ شده داخل سوپاپ در سیستم پنوماتیک، زمان بیشتری طول می‌کشد تا از حالت فشرده خارج شود و در دورهای بالا، اگر سوپاپ نتواند به‌اندازهٔ کافی سریع بسته شود، با شکل گرفتن پدیدهٔ سوپاپ شناور، احتمال برخورد پیستون با سوپاپ وجود خواهد داشت.

اما اگر سوپاپ‌های پنوماتیک این‌قدر خوب هستند و هم‌اکنون به‌طور گسترده در موتوراسپرت استفاده می‌شوند، چرا در خودروهای جاده‌ای معمولی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند؟ پاسخ ساده است. این سیستم پیچیده‌تر بوده، هزینهٔ بیشتری دارد و حتی از مشکل عدم آب‌بندی کامل هم رنج می‌برد. علاوه بر این، سیستم پنوماتیک برای تأمین هوای فشرده به یک کمپرسور سنگین نیاز دارد که باید به‌طور منظم (معمولاً پس از هر مسابقه) شارژ شود. رنو این سیستم را برای خودروهای جاده‌ای امتحان کرد و کونیگزگ با سیستم بدون میل بادامک Freevalve آن را ارتقاء داده اما این سیستم هم بسیار پیچیده است.

پورشه نیز قبلاً سراغ سیستم سوپاپ پنوماتیک رفته است. پروتوتایپ پیشرانهٔ V10 کاررا GT که برگرفته از یک موتور فرمول یک با ردلاین ۲۰ هزار rpm بود، از این نوع سوپاپ استفاده می‌کرد زیرا سوپاپ‌های بادی در موتورهای فرمول یک آن زمان متداول بودند اما این موتور در نسخهٔ جاده‌ای نیازی به چنین دور بالایی نداشت و به همین دلیل، در کاررا GT از همان سوپاپ‌های فنری معمولی استفاده شد.

ایدهٔ جدید پورشه در این رابطه نیز ساده نیست اما راهکاری عالی برای بهبود کارایی پیشرانه خواهد بود. در این طرح، با استفاده از فنر و هوای فشرده‌تر، فشار سوپاپ‌های پنوماتیک بیشتر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، در این سیستم علاوه بر هوای فشرده، از فنر هم برای حفظ حداکثر فشار سوپاپ استفاده می‌شود. بدین ترتیب، به فشاری که سیستم پنوماتیک می‌تواند تولید کند اضافه خواهد شد تا سوپاپ‌ها کاملاً آب‌بندی باشند و نشت نکنند. درنتیجه، کل سیستم بسته‌تر می‌شود و سوخت و هوا با کارایی بیشتری محترق می‌شود. پورشه کاربرد این سیستم را برای پیشرانه‌های دور بالا و یا موتورهای مسابقه‌ای ذکر کرده است که این یعنی احتمال استفاده از آن در مدل‌های جاده‌ای مثل GT3 RS وجود خواهد داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی دهقانی

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    پورشه کی میخاد gt2rs رو بده بیرون کف کردیم فراری لامبورگینی ومکلارن دارن فاصله میگیرن

    موافقم 45
    مخالفم 9
  2. Siyavash

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (801 ديدگاه)

    جالبه..و این است مهندسی و قدرت پورشه…💯👌

    موافقم 50
    مخالفم 6
  3. NAVID۰۰۹۸

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10479 ديدگاه)

    آقا
    از بحث این پورشه نازنین بکشیم کنار ، با این وضع هوا و سر دردی که دو روز وِل‌کُنم نیست چه باید کرد 😒 ؟؟؟
    وجداناً راه‌کاری دارید تا از این فلاکت رها بشیم ، نمیشه رفت سفر و اگر نه همه‌چیزو ول میکردم یه مدت میرفتم اونجا که هوا خوبه !

    موافقم 27
    مخالفم 42
    1. Ahmad

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (68 ديدگاه)

      شما کجایید که هوا سرده؟ما که خوزستان داریم عرق میکنیم از گرما.امسال که هوا از بقیه سال ها گرم تره😁

      موافقم 33
      مخالفم 9
    2. داک هادسون

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (98 ديدگاه)

      باید ماسک زد

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. cyrus-az

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (107 ديدگاه)

    به به…چه صدایی در بیاد …

    موافقم 23
    مخالفم 7
  5. Mr. gt c

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (426 ديدگاه)

    من برای این برند ضعف میرم یعنی، ای کاش پورشه که از پیشتازان مهندسی هست وارد صنعت موتورسیکلت هم میشد، قطعاً می‌تونست این صنعت رو برای رقبا با چالش مواجه کنه، رد لاین ۱۰ هزار واقعا دیگه تهشه برای یک سوپر اسپرت تولید انبوه

    موافقم 46
    مخالفم 7
  6. فرشاد

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (932 ديدگاه)

    اکثر برندا دارن زور میزنن که ماشیناشون صدا کشیدن ناخون رو دیوارو بده
    اما پورشه به ردلاین10000فک میکنه
    خاص اگه پورشه نیس پس چیه

    موافقم 60
    مخالفم 7
    1. حسن

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      خودروی گوردون ماری تیپ ۵۰ بالاترین خط قرمز را در بین خودروهای جاده ای با موتور پیستونی با سرعت ۱۲۱۰۰ دور در دقیقه دارد.
      موتور رنسیس در مزدا RX-8 بالاترین خط قرمز را در بین خودروهای جاده ای با موتور چرخشی وانکل تولیدی با ۹۰۰۰ دور بر دقیقه دارد.
      این اتفاق قبلا افتاده منتها پورشه است دیگه داره لقمه را میپیچونه دور گردنش صدا دراره اخرش هم هیچ کار ی نمیکنه منتها خیلیها مث شما کل صنعت خودروی دنیارا میبردن زیر سوال و به به و چه چه میکنن

      موافقم 16
      مخالفم 40
      1. فرشاد

        ۱۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (932 ديدگاه)

        اها
        فروش و تیراژ گوردن موری با پورشه یکیه؟
        گوردن موری رو اصن از کجات دراوردی بیشتر شبیه استارت اپه
        پورشه با ردلاین8500.9000اکثر پیستارو شخم زده و میزنه وبا ردلاین بیشتر به کارایی بیشتر فکر میکنه اما مزدا چی کدوم درگ و برده کدوم پیست تایم داره؟
        شما بچسب به همون کوروتت بلکه ازش چیزی دربیاد گوردن موری واست نون و اب نمیشه
        هرموقع تو نوربرگ رینگ تایم زدید نظر بده
        قهرمان 19باره لمان رو با استارت اپ مقایسه میکنی
        زور چه کارا که نمیکنه

        موافقم 21
        مخالفم 6
        1. حسن

          ۱۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2083 ديدگاه)

          مگه بحث فروشه چه ربطی به فروش داره
          یه مطلب زده صدتا کامنت به به و چه چه و مهندسی و تیکنولوجی راه انداختید که ای پورشه است و خلاقه و بقیه اسکولن و با اجر موتور ساختن
          عمو بحث اینه >به این ردلاینی که پورشه الان بهش فکر میکنه هنوزم عملیاتی نشده سال 1960 تو خودروهای بنزینی پیستونی جاده ای رسیدن کسی هم بهشون نگفت ماشاالله نوشابه هم براشون باز نکردن اوج تیکنولوجی و مهندسی هم خطابشون نکردن .

          موافقم 6
          مخالفم 15
        2. Amir911

          ۱۸ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (27 ديدگاه)

          بزار بگم چرا برا پورشه به به چه چه میکنن برا بقیه ن وقتی ردلاین ۱۰ هزار rpm رو پورشه میخواد استفاده کنه یعنی نهایت پرفومنسو داره همونطور ک خودشو تو هزار تا چیز دیگه ثابت کرده وقتی با وزن تقریبا برابر با نصف سیلندرا و نصف اسب بخار همه حریفاشو میزنه😂یه ۶۵۰ اسبی پورشه حکم ۱۰۰۰ اسب بخار داره دوباره میگم پورشه دست رو هر کاری بزاره نهایت پرفومنسو توش داره

          موافقم 3
          مخالفم 2
    2. حسن

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      الفارومئو33 استرادال وی 8 دو لیتری با دور موتور 10/000 تولید سال 1967

      موافقم 15
      مخالفم 10
  7. amir

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    رفیقمون قبل تر گفته پورشه فقط دنبال تیتر سازی آخه چمیدونی که پورشه چیه
    پورشه جزو خفن تریناس ۹۱۱ از اصالت دار ترین و جذاب ترین های ماشیناس از ۱۹۶۳ داره تولید میشه هرنسل با تغییرات کوچیک و هنوزم از هرکی بپرسی قطعا ۹۱۱ رو انتخاب میکنه پورشه متعدد در لمان برنده شده در نوربرگ رینگ خیلی معدود ماشینا میتونن از ۹۱۱ تایم سریع تر بزنن توی درگ اکثره ماشینارو میزنه تایکان جزو خفن ترینا برقیه پانامرا سردمداره لوکس هاست بله پورشه به دنبال تیتره و به زیبایی هم میاد سره تیتر!!!!

    موافقم 45
    مخالفم 13
    1. R@min

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2051 ديدگاه)

      پسر جون راجب چیزی نمی دونی نظری نده انقدر سطح سایت پایین اومده که انتظاری هم نیست البته. هر کلاس خودرویی مهندسی خاص خودشو داره پس بالا پایین نپر !

      تو که می دونی پورشه چیه راجب همین مطلب تو یه خط برای من بگو اصطلاح سوپاپ شناور چیه ؟؟

      موافقم 16
      مخالفم 41
      1. amir-mr

        ۱۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (401 ديدگاه)

        استاد یک جوری حرف میزنی انگار ۲۰ سال تو موتور اسپرت فعالیت کردی لازم نیست انقدر سریع فشاری بشی همین پورشه چلنجر و موستانگ رو تو قوطی میکنه

        پس زیاد عصبی نشو پسر جون

        موافقم 49
        مخالفم 11
        1. R@min

          ۱۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (2051 ديدگاه)

          از تو و صد تا مثل تو بیشتر می دونم با این چیزا بزنین تو سر هم فعلا بزرگ میشین یه روزی.

          موافقم 17
          مخالفم 40
        2. corvette

          ۱۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (370 ديدگاه)

          آقای amir mr و amir
          تو این مدتی که تو پدال بودم
          از آقای رامین . هیچ کامنت بی خود و غیر علمی ندیدم
          و اکثر کامنت هاشون بسیار آموزنده هستند

          بله گه گاهی حقیقت تلخه

          گه گاهی از خیلی از برند ها یه بُت ساخته میشه و هر کس به اون برند نقد انجام بده
          همه میریزن سرش

          پورشه یه برند بسیار خفنه و شکی نیست

          اما از هیچ برندی بُت نسازید برای خودتون

          حرف آقا رامین که میگه تیتر سازی
          بله تا حدودی درسته

          هر کسی فرمولی داره برای فروش ماشین هاش
          یکی مثل کوروت . ماشین رو ارزون میده
          مردم میخرن

          یکی مثل فراری اونو تحت فوانین سخت میده تا مردم عاشقش بشن

          یکی هم مثل پورشه برای ۹۱۱ مجبوره رکورد پیست بزنه . که بسیار بسیار بسیار قابل احترامه

          اما اگر ۹۱۱ تو پیست خوب نبود
          تقریبا هیچ دلیلی برای خریدش باقی نمیموند
          همون طور که هیچ کسی کوروت 300 هزار دلاری نمیخره

          برای فروش
          پورشه نیاز به تیتر ساختن داره

          حالا احتمال زیاد این حرف من زیاد دیس لایک میخوره

          ولی خب اهمیتی نداره
          برای بررسی خودرو تو ایران
          متاسفانه خیلیا چشمشون تو حماسه سازی و بت سازی
          و دیدن یه کاتالوگه

          موافقم 23
          مخالفم 51
        3. مازیار

          ۱۵ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (850 ديدگاه)

          دوست عزیز کوروت
          فکر نمی‌کنید این حرف (( اگر ۹۱۱ تو پیست خوب نبود
          تقریبا هیچ دلیلی برای خریدش باقی نمیموند)) هم از اون دسته حرفهاست؟

          ۹۱۱ تقریبا از اولین نسلش تابحال بارز ترین نماد مهندسی خودرو هست و نتیجه این مهندسی از جمله بهتر بودن توی پیسته
          بله از جمله بهتر بودن توی پیست چون مهندسی برتر فقط بخاطر لپ تایم جذابیت نداره و اغلب اونو دنبال و طلب میکنن چون حس مطلوب برتری داره

          موافقم 37
          مخالفم 3
  8. ارین صاحب جمعی

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1103 ديدگاه)

    مگه کسی جز پورشه میتونست به ردلاین ۱۰۰۰۰ برسه ؟؟؟؟؟

    موافقم 13
    مخالفم 32
    1. datsun

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      هوندا ۵۵ سال پیش!! S800

      موافقم 27
      مخالفم 16
    2. حسن

      ۱۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2083 ديدگاه)

      سوزوکی کاپوچینو ژاپن تولید 1991
      ردلاین: ۹۳۰۰ دور در دقیقه

      هوندا S800 ژاپن تولید 1970
      ردلاین: ۹۵۰۰ دور در دقیقه

      مزدا RX-8 ژاپن
      ردلاین: ۹۵۰۰ دور در دقیقه

      آریل اتم V8 انگلیس
      ردلاین: ۱۰۶۰۰ دور در دقیقه

      گوردون موری T50 انگلیس
      ردلاین: ۱۲۱۰۰ دور در دقیقه

      کرایسلر توربین کار
      ردلاین: ۴۴۶۰۰ دور در دقیقه

      روور جت ۱
      ردلاین: ۵۶ هزار دور در دقیقه

      موافقم 22
      مخالفم 9
      1. Amir911

        ۱۸ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (27 ديدگاه)

        ردلاین ۱۰ هزار ک هیچی تو بگو ۱۰۰ هزار وقتی نمیتونه پرفومنسی ک پورشه ارائه میده رو ارائه بده فقط هستش عین ایر بگ ایرانخودرو فقط هستش😂

  9. new reventon

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (452 ديدگاه)

    تکنولوژی های منسوخ

    موافقم 6
    مخالفم 43
    1. Pir mard goshad

      ۱۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      نه ماسل کارا حتما تکنولوژیشون جلوهه

      موافقم 12
      مخالفم 2
  10. داک هادسون

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    ناموسِ مهندسی در پورشه نمود پیدا میکنه .

    موافقم 20
    مخالفم 2
  11. JDM سابق

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (707 ديدگاه)

    سوپاپ پنوماتیک اول توسط رنو تو موتور های RVS فرمول یک استفاده کرد بجای فنر سوپاپ از باد و دیافراگم استفاده کرد این کار باعث میشد سرسیلندر سبک تر بشه همین باعث میشه میلنگ زنجیر تایم و راحت تر حرکت بده و وزن سبکتر باعث دور زدن سریع‌تر موتور بشه تو بخش جاده ای هم فراری ۸۱۲ همچین تکنولوژی ای داره، پورشه تو نسخه GT3RS برمبنای اصالتش باید یه تنفس طبیعی ۴ لیتری بده بیرون که هر نسخه هم باید افزایش قدرت داشته باشه حالا با حل مشکل عدم ریلابل بودن و دور بالاتر قدرت بیشتری تولید کنه

    موافقم 18
    مخالفم 2
  12. P

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (290 ديدگاه)

    دقیقا ، شما تصور کنید موتور دارید که میتونه تا ۱۸هزار دور بگیره ( مثل انجین فعلی در موتو جی پی یا ۱۵هزار در فرمول یک حال حاضر یا ۲۰هزار موتورهای v10 فرمول یک ) ،در اون دور ،سوپاپ در هر ثانیه حدود ۱۵۰ بار باز و بسته میشه و عملا میشه گفت دیگه اون فنر نمیتونه ۱۵۰ بار در ثانیه نوسان داشته باشه و پدیده سوپاپ شناور ایجاد میشه و اینجاست که سیستم های سنتی پاسخگو نیست و سیستم پنوماتیک تو میدون میاد ،اما یه سیستم دیگه هم هست که من تو انجین های دوکاتی دیدم و تو اون سیستم کار باز و بستن سوپاپ بر عهده میل بادامک هست و دیگه فنر و سیستم پنوماتیک وجود نداره و یجورایی خطای اون سیستم میشه گفت صفر هست چون با هر تعداد باری که بادامک سوپاپ باز کنه همون تعداد هم خودش سوپاپ میبنده
    ( ducati desmodromic valve system )

    موافقم 21
  13. Jeferson

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (164 ديدگاه)

    پورشه عالی می نوازه
    باید با همین فرمون بره جلو

    موافقم 15
    مخالفم 3
  14. حامد .مهدی پناه

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    پورشه برنیده که میگه من همینم که هستم میخواد خوشت بیاد میخواد نیاد . من که عاشقشم

    موافقم 5
    مخالفم 3
  15. 18:45

    ۱۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (656 ديدگاه)

    پادشاهی مهندسی👑💯

    موافقم 9
    مخالفم 3
  16. حسن

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2083 ديدگاه)

    خطوط قرمز برخی از خودروهای فرمول یک، با سرعت موتورهای بیش از ۲۰۰۰۰ دور بر دقیقه بوده‌است و در موتورهای ۲٫۴ لیتری V8 کوزوورث و رنو در فصل ۲۰۰۶ نیز همین گونه بود

    موافقم 7
    مخالفم 3
  17. محسن

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    درود بر شما عالی بود سپاس از زحمات شما 🙏🌹

  18. BMW

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1497 ديدگاه)

    قدرت به این میگن زیبایی خاصی هم داره 👍🥲

  19. انسان باش

    ۱۸ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ژاپن و آلمان، و بعد ایتالیا و انگلیس و آمریکا به ترتیب سلاطین ساخت خودرو در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا