پورشه با طرح جدید ترکیب سوپاپهای فنری معمولی با سوپاپهای پنوماتیک، به دنبال تولید پیشرانههایی با ردلاین بیش از ۱۰ هزار rpm است.
پورشه یک پیشرفت مهندسی جذاب دیگر را به ثبت تجاری رسانده است. در این طرح، پورشه قصد دارد بهترین ویژگی فنرهای سنتی سوپاپ و سوپاپهای پنوماتیکی را باهم ترکیب و مشکلات هرکدام را برطرف کند. این تکنولوژی مناسب پیشرانههای دور بالا خواهد بود و میتواند امکان عبور از ردلاین ۹ هزار rpm کنونی ۹۱۱ GT3 RS تا ۱۰ هزار rpm و یا حتی بیشتر را فراهم کند؛ اما برای اینکه بفهمیم این طراحی جدید چطور کار میکند، باید ابتدا به هردو سیستم سوپاپ مذکور نگاهی داشته باشیم.
در سوپاپهای سنتی معمول، فنرها با باز شدن سوپاپ فشرده میشوند و برای بستن سوپاپ به حالت اولیه بازمیگردند. این سیستم قابلاعتمادی است اما در دور موتور بسیار بالا، فنرها بهخوبی کنترل نمیشوند و پدیدهای بنام سوپاپ شناور شکل میگیرد. سوپاپهای پنوماتیک اما با جایگزین کردن فنرها با سیستم پمپاژ هوای فشرده به داخل سوپاپ، امکان کنترل بسیار بیشتری را فراهم میکنند زیرا ECU میتواند سوپاپها را خیلی سریعتر از فنر ببندد. فنر نسبت به کاهش فشار هوای پمپاژ شده داخل سوپاپ در سیستم پنوماتیک، زمان بیشتری طول میکشد تا از حالت فشرده خارج شود و در دورهای بالا، اگر سوپاپ نتواند بهاندازهٔ کافی سریع بسته شود، با شکل گرفتن پدیدهٔ سوپاپ شناور، احتمال برخورد پیستون با سوپاپ وجود خواهد داشت.
اما اگر سوپاپهای پنوماتیک اینقدر خوب هستند و هماکنون بهطور گسترده در موتوراسپرت استفاده میشوند، چرا در خودروهای جادهای معمولی مورداستفاده قرار نمیگیرند؟ پاسخ ساده است. این سیستم پیچیدهتر بوده، هزینهٔ بیشتری دارد و حتی از مشکل عدم آببندی کامل هم رنج میبرد. علاوه بر این، سیستم پنوماتیک برای تأمین هوای فشرده به یک کمپرسور سنگین نیاز دارد که باید بهطور منظم (معمولاً پس از هر مسابقه) شارژ شود. رنو این سیستم را برای خودروهای جادهای امتحان کرد و کونیگزگ با سیستم بدون میل بادامک Freevalve آن را ارتقاء داده اما این سیستم هم بسیار پیچیده است.
پورشه نیز قبلاً سراغ سیستم سوپاپ پنوماتیک رفته است. پروتوتایپ پیشرانهٔ V10 کاررا GT که برگرفته از یک موتور فرمول یک با ردلاین ۲۰ هزار rpm بود، از این نوع سوپاپ استفاده میکرد زیرا سوپاپهای بادی در موتورهای فرمول یک آن زمان متداول بودند اما این موتور در نسخهٔ جادهای نیازی به چنین دور بالایی نداشت و به همین دلیل، در کاررا GT از همان سوپاپهای فنری معمولی استفاده شد.
ایدهٔ جدید پورشه در این رابطه نیز ساده نیست اما راهکاری عالی برای بهبود کارایی پیشرانه خواهد بود. در این طرح، با استفاده از فنر و هوای فشردهتر، فشار سوپاپهای پنوماتیک بیشتر میشود؛ بهعبارتدیگر، در این سیستم علاوه بر هوای فشرده، از فنر هم برای حفظ حداکثر فشار سوپاپ استفاده میشود. بدین ترتیب، به فشاری که سیستم پنوماتیک میتواند تولید کند اضافه خواهد شد تا سوپاپها کاملاً آببندی باشند و نشت نکنند. درنتیجه، کل سیستم بستهتر میشود و سوخت و هوا با کارایی بیشتری محترق میشود. پورشه کاربرد این سیستم را برای پیشرانههای دور بالا و یا موتورهای مسابقهای ذکر کرده است که این یعنی احتمال استفاده از آن در مدلهای جادهای مثل GT3 RS وجود خواهد داشت.
مهدی دهقانی
۱۵ آذر ۱۴۰۲پورشه کی میخاد gt2rs رو بده بیرون کف کردیم فراری لامبورگینی ومکلارن دارن فاصله میگیرن
Siyavash
۱۵ آذر ۱۴۰۲جالبه..و این است مهندسی و قدرت پورشه…💯👌
NAVID۰۰۹۸
۱۵ آذر ۱۴۰۲آقا
از بحث این پورشه نازنین بکشیم کنار ، با این وضع هوا و سر دردی که دو روز وِلکُنم نیست چه باید کرد 😒 ؟؟؟
وجداناً راهکاری دارید تا از این فلاکت رها بشیم ، نمیشه رفت سفر و اگر نه همهچیزو ول میکردم یه مدت میرفتم اونجا که هوا خوبه !
Ahmad
۱۵ آذر ۱۴۰۲شما کجایید که هوا سرده؟ما که خوزستان داریم عرق میکنیم از گرما.امسال که هوا از بقیه سال ها گرم تره😁
داک هادسون
۱۶ آذر ۱۴۰۲باید ماسک زد
cyrus-az
۱۵ آذر ۱۴۰۲به به…چه صدایی در بیاد …
Mr. gt c
۱۵ آذر ۱۴۰۲من برای این برند ضعف میرم یعنی، ای کاش پورشه که از پیشتازان مهندسی هست وارد صنعت موتورسیکلت هم میشد، قطعاً میتونست این صنعت رو برای رقبا با چالش مواجه کنه، رد لاین ۱۰ هزار واقعا دیگه تهشه برای یک سوپر اسپرت تولید انبوه
فرشاد
۱۵ آذر ۱۴۰۲اکثر برندا دارن زور میزنن که ماشیناشون صدا کشیدن ناخون رو دیوارو بده
اما پورشه به ردلاین10000فک میکنه
خاص اگه پورشه نیس پس چیه
حسن
۱۶ آذر ۱۴۰۲خودروی گوردون ماری تیپ ۵۰ بالاترین خط قرمز را در بین خودروهای جاده ای با موتور پیستونی با سرعت ۱۲۱۰۰ دور در دقیقه دارد.
موتور رنسیس در مزدا RX-8 بالاترین خط قرمز را در بین خودروهای جاده ای با موتور چرخشی وانکل تولیدی با ۹۰۰۰ دور بر دقیقه دارد.
این اتفاق قبلا افتاده منتها پورشه است دیگه داره لقمه را میپیچونه دور گردنش صدا دراره اخرش هم هیچ کار ی نمیکنه منتها خیلیها مث شما کل صنعت خودروی دنیارا میبردن زیر سوال و به به و چه چه میکنن
فرشاد
۱۶ آذر ۱۴۰۲اها
فروش و تیراژ گوردن موری با پورشه یکیه؟
گوردن موری رو اصن از کجات دراوردی بیشتر شبیه استارت اپه
پورشه با ردلاین8500.9000اکثر پیستارو شخم زده و میزنه وبا ردلاین بیشتر به کارایی بیشتر فکر میکنه اما مزدا چی کدوم درگ و برده کدوم پیست تایم داره؟
شما بچسب به همون کوروتت بلکه ازش چیزی دربیاد گوردن موری واست نون و اب نمیشه
هرموقع تو نوربرگ رینگ تایم زدید نظر بده
قهرمان 19باره لمان رو با استارت اپ مقایسه میکنی
زور چه کارا که نمیکنه
حسن
۱۶ آذر ۱۴۰۲مگه بحث فروشه چه ربطی به فروش داره
یه مطلب زده صدتا کامنت به به و چه چه و مهندسی و تیکنولوجی راه انداختید که ای پورشه است و خلاقه و بقیه اسکولن و با اجر موتور ساختن
عمو بحث اینه >به این ردلاینی که پورشه الان بهش فکر میکنه هنوزم عملیاتی نشده سال 1960 تو خودروهای بنزینی پیستونی جاده ای رسیدن کسی هم بهشون نگفت ماشاالله نوشابه هم براشون باز نکردن اوج تیکنولوجی و مهندسی هم خطابشون نکردن .
Amir911
۱۸ آذر ۱۴۰۲بزار بگم چرا برا پورشه به به چه چه میکنن برا بقیه ن وقتی ردلاین ۱۰ هزار rpm رو پورشه میخواد استفاده کنه یعنی نهایت پرفومنسو داره همونطور ک خودشو تو هزار تا چیز دیگه ثابت کرده وقتی با وزن تقریبا برابر با نصف سیلندرا و نصف اسب بخار همه حریفاشو میزنه😂یه ۶۵۰ اسبی پورشه حکم ۱۰۰۰ اسب بخار داره دوباره میگم پورشه دست رو هر کاری بزاره نهایت پرفومنسو توش داره
حسن
۱۶ آذر ۱۴۰۲الفارومئو33 استرادال وی 8 دو لیتری با دور موتور 10/000 تولید سال 1967
amir
۱۵ آذر ۱۴۰۲رفیقمون قبل تر گفته پورشه فقط دنبال تیتر سازی آخه چمیدونی که پورشه چیه
پورشه جزو خفن تریناس ۹۱۱ از اصالت دار ترین و جذاب ترین های ماشیناس از ۱۹۶۳ داره تولید میشه هرنسل با تغییرات کوچیک و هنوزم از هرکی بپرسی قطعا ۹۱۱ رو انتخاب میکنه پورشه متعدد در لمان برنده شده در نوربرگ رینگ خیلی معدود ماشینا میتونن از ۹۱۱ تایم سریع تر بزنن توی درگ اکثره ماشینارو میزنه تایکان جزو خفن ترینا برقیه پانامرا سردمداره لوکس هاست بله پورشه به دنبال تیتره و به زیبایی هم میاد سره تیتر!!!!
R@min
۱۵ آذر ۱۴۰۲پسر جون راجب چیزی نمی دونی نظری نده انقدر سطح سایت پایین اومده که انتظاری هم نیست البته. هر کلاس خودرویی مهندسی خاص خودشو داره پس بالا پایین نپر !
تو که می دونی پورشه چیه راجب همین مطلب تو یه خط برای من بگو اصطلاح سوپاپ شناور چیه ؟؟
amir-mr
۱۵ آذر ۱۴۰۲استاد یک جوری حرف میزنی انگار ۲۰ سال تو موتور اسپرت فعالیت کردی لازم نیست انقدر سریع فشاری بشی همین پورشه چلنجر و موستانگ رو تو قوطی میکنه
پس زیاد عصبی نشو پسر جون
R@min
۱۵ آذر ۱۴۰۲از تو و صد تا مثل تو بیشتر می دونم با این چیزا بزنین تو سر هم فعلا بزرگ میشین یه روزی.
corvette
۱۵ آذر ۱۴۰۲آقای amir mr و amir
تو این مدتی که تو پدال بودم
از آقای رامین . هیچ کامنت بی خود و غیر علمی ندیدم
و اکثر کامنت هاشون بسیار آموزنده هستند
بله گه گاهی حقیقت تلخه
گه گاهی از خیلی از برند ها یه بُت ساخته میشه و هر کس به اون برند نقد انجام بده
همه میریزن سرش
پورشه یه برند بسیار خفنه و شکی نیست
اما از هیچ برندی بُت نسازید برای خودتون
حرف آقا رامین که میگه تیتر سازی
بله تا حدودی درسته
هر کسی فرمولی داره برای فروش ماشین هاش
یکی مثل کوروت . ماشین رو ارزون میده
مردم میخرن
یکی مثل فراری اونو تحت فوانین سخت میده تا مردم عاشقش بشن
یکی هم مثل پورشه برای ۹۱۱ مجبوره رکورد پیست بزنه . که بسیار بسیار بسیار قابل احترامه
اما اگر ۹۱۱ تو پیست خوب نبود
تقریبا هیچ دلیلی برای خریدش باقی نمیموند
همون طور که هیچ کسی کوروت 300 هزار دلاری نمیخره
برای فروش
پورشه نیاز به تیتر ساختن داره
حالا احتمال زیاد این حرف من زیاد دیس لایک میخوره
ولی خب اهمیتی نداره
برای بررسی خودرو تو ایران
متاسفانه خیلیا چشمشون تو حماسه سازی و بت سازی
و دیدن یه کاتالوگه
مازیار
۱۵ آذر ۱۴۰۲دوست عزیز کوروت
فکر نمیکنید این حرف (( اگر ۹۱۱ تو پیست خوب نبود
تقریبا هیچ دلیلی برای خریدش باقی نمیموند)) هم از اون دسته حرفهاست؟
۹۱۱ تقریبا از اولین نسلش تابحال بارز ترین نماد مهندسی خودرو هست و نتیجه این مهندسی از جمله بهتر بودن توی پیسته
بله از جمله بهتر بودن توی پیست چون مهندسی برتر فقط بخاطر لپ تایم جذابیت نداره و اغلب اونو دنبال و طلب میکنن چون حس مطلوب برتری داره
ارین صاحب جمعی
۱۵ آذر ۱۴۰۲مگه کسی جز پورشه میتونست به ردلاین ۱۰۰۰۰ برسه ؟؟؟؟؟
datsun
۱۵ آذر ۱۴۰۲هوندا ۵۵ سال پیش!! S800
حسن
۱۶ آذر ۱۴۰۲سوزوکی کاپوچینو ژاپن تولید 1991
ردلاین: ۹۳۰۰ دور در دقیقه
هوندا S800 ژاپن تولید 1970
ردلاین: ۹۵۰۰ دور در دقیقه
مزدا RX-8 ژاپن
ردلاین: ۹۵۰۰ دور در دقیقه
آریل اتم V8 انگلیس
ردلاین: ۱۰۶۰۰ دور در دقیقه
گوردون موری T50 انگلیس
ردلاین: ۱۲۱۰۰ دور در دقیقه
کرایسلر توربین کار
ردلاین: ۴۴۶۰۰ دور در دقیقه
روور جت ۱
ردلاین: ۵۶ هزار دور در دقیقه
Amir911
۱۸ آذر ۱۴۰۲ردلاین ۱۰ هزار ک هیچی تو بگو ۱۰۰ هزار وقتی نمیتونه پرفومنسی ک پورشه ارائه میده رو ارائه بده فقط هستش عین ایر بگ ایرانخودرو فقط هستش😂
new reventon
۱۵ آذر ۱۴۰۲تکنولوژی های منسوخ
Pir mard goshad
۱۵ آذر ۱۴۰۲نه ماسل کارا حتما تکنولوژیشون جلوهه
داک هادسون
۱۵ آذر ۱۴۰۲ناموسِ مهندسی در پورشه نمود پیدا میکنه .
JDM سابق
۱۵ آذر ۱۴۰۲سوپاپ پنوماتیک اول توسط رنو تو موتور های RVS فرمول یک استفاده کرد بجای فنر سوپاپ از باد و دیافراگم استفاده کرد این کار باعث میشد سرسیلندر سبک تر بشه همین باعث میشه میلنگ زنجیر تایم و راحت تر حرکت بده و وزن سبکتر باعث دور زدن سریعتر موتور بشه تو بخش جاده ای هم فراری ۸۱۲ همچین تکنولوژی ای داره، پورشه تو نسخه GT3RS برمبنای اصالتش باید یه تنفس طبیعی ۴ لیتری بده بیرون که هر نسخه هم باید افزایش قدرت داشته باشه حالا با حل مشکل عدم ریلابل بودن و دور بالاتر قدرت بیشتری تولید کنه
P
۱۵ آذر ۱۴۰۲دقیقا ، شما تصور کنید موتور دارید که میتونه تا ۱۸هزار دور بگیره ( مثل انجین فعلی در موتو جی پی یا ۱۵هزار در فرمول یک حال حاضر یا ۲۰هزار موتورهای v10 فرمول یک ) ،در اون دور ،سوپاپ در هر ثانیه حدود ۱۵۰ بار باز و بسته میشه و عملا میشه گفت دیگه اون فنر نمیتونه ۱۵۰ بار در ثانیه نوسان داشته باشه و پدیده سوپاپ شناور ایجاد میشه و اینجاست که سیستم های سنتی پاسخگو نیست و سیستم پنوماتیک تو میدون میاد ،اما یه سیستم دیگه هم هست که من تو انجین های دوکاتی دیدم و تو اون سیستم کار باز و بستن سوپاپ بر عهده میل بادامک هست و دیگه فنر و سیستم پنوماتیک وجود نداره و یجورایی خطای اون سیستم میشه گفت صفر هست چون با هر تعداد باری که بادامک سوپاپ باز کنه همون تعداد هم خودش سوپاپ میبنده
( ducati desmodromic valve system )
Jeferson
۱۵ آذر ۱۴۰۲پورشه عالی می نوازه
باید با همین فرمون بره جلو
حامد .مهدی پناه
۱۵ آذر ۱۴۰۲پورشه برنیده که میگه من همینم که هستم میخواد خوشت بیاد میخواد نیاد . من که عاشقشم
18:45
۱۵ آذر ۱۴۰۲پادشاهی مهندسی👑💯
حسن
۱۶ آذر ۱۴۰۲خطوط قرمز برخی از خودروهای فرمول یک، با سرعت موتورهای بیش از ۲۰۰۰۰ دور بر دقیقه بودهاست و در موتورهای ۲٫۴ لیتری V8 کوزوورث و رنو در فصل ۲۰۰۶ نیز همین گونه بود
محسن
۱۷ آذر ۱۴۰۲درود بر شما عالی بود سپاس از زحمات شما 🙏🌹
BMW
۱۸ آذر ۱۴۰۲قدرت به این میگن زیبایی خاصی هم داره 👍🥲
انسان باش
۱۸ آذر ۱۴۰۲ژاپن و آلمان، و بعد ایتالیا و انگلیس و آمریکا به ترتیب سلاطین ساخت خودرو در جهان