پورشه

آزمایش مجازی خودروی هیدروژنی درون‌سوز پورشه در نوربرگ‌رینگ

به نظر می‌رسد آینده از آن خودروهای الکتریکی باشد اما بسیاری از خودروسازان مثل پورشه تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برق و باطری قرار نداده‌اند. خودروهای الکتریکی تنها یکی از راه‌ها برای کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شوند و هیدروژن و سوخت‌های مصنوعی هم می‌توانند راه‌حل‌های دیگری برای این مسئله باشند. پورشه که پیش از این اقدامات قابل‌توجهی در زمینهٔ سوخت‌های مصنوعی انجام داده بود، حال به سمت سرمایه‌گذاری روی پیشرانه‌های درون‌سوز هیدروژنی رفته و اخیراً آزمایش مجازی یک نمونه از آن را تکمیل کرده است.

این شرکت دور زنی یک خودروی لوکس بزرگ با این پیشرانه در نوربرگ‌رینگ را شبیه‌سازی کرده و به زمان ۸ دقیقه و ۲۰.۲ ثانیه رسیده است. پورشه از پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 خود به‌عنوان نقطهٔ شروعی برای این مطالعهٔ مجازی استفاده کرده و اصلاحاتی در آن انجام داده است تا بتواند ضریب تراکم بالاتری را تحمل کند. در این آزمایش، خودرو به سرعت ۲۶۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است. در طول این آزمایش‌ها پورشه دریافته است که توربوشارژرها به دو برابر هوای بیشتری نیاز دارند اما دمای پایین‌تر گازهای خروجی اگزوز این کار را دشوار می‌کند و به همین دلیل، پورشه مجبور به استفاده از توربوشارژرهایی با نیروی کمکی برقی شده است.

تنظیمات مختلف توربوشارژرها باعث شده پیشرانه مزایا و معایب متفاوتی از خود نشان دهد اما چیزی که در آن مشکلی ندارد قدرت است زیرا به گفتهٔ پورشه، این موتور هیدروژنی حدود ۵۹۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند که با نمونهٔ بنزینی معادل آن تقریباً در یک سطح است. پورشه این موتور هیدروژنی را در خودرویی با وزن ۲۶۵۰ کیلوگرم و با اندازه‌ای مشابه کاین آزمایش کرده است. شبیه‌سازی‌های پورشه نشان داده است که این پیشرانه می‌تواند با استانداردهای آلایندگی یورو ۷ مطابقت داشته باشد. هرچند پیشرانهٔ هیدروژنی پیچیده‌تر و گران‌تر از نمونهٔ بنزینی سنتی است اما چون نیازی به سیستم تصفیه گازهای خروجی اگزوز ندارد، هزینهٔ ساخت آن با موتورهای بنزینی قابل‌مقایسه خواهد بود.

البته پورشه گفته است که هیچ برنامه‌ای برای تولید این موتور هیدروژنی به شکل کنونی ندارد و هدف این پروژه آزمایش و بررسی پتانسیل‌های این تکنولوژی بوده است. این مطالعه همچنین اطلاعات ارزشمندی را در مورد پیشرانه‌های هیدروژنی پرفورمنس بالا در اختیار پورشه قرار داده است. البته این شرکت آلمانی تنها خودروسازی نیست که روی موتورهای درون‌سوز هیدروژنی کار می‌کند زیرا به‌تازگی فورد یک طرح تجاری از این موتورها ثبت کرده تویوتا هم در حال آزمایش این تکنولوژی است. از سوی دیگر، خودروسازانی مثل هیوندای هم به توسعه سیستم‌های هیدروژنی پیل سوختی ادامه می‌دهد اما جایگاه‌های بسیار اندک سوخت‌گیری هیدروژن بزرگ‌ترین مانع بر سر راه برای رساندن این تکنولوژی به عموم مردم محسوب می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. R@min

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    اگر جواب بده حداقل محصولات اسپرت زنده می مونن و در آینده هم امکان کنار گذاشتن محصولات الکتریکی هم زیاد میشه. امیدوارم پورشه و فورد و دیگران در کنار هم به موفقیت برسن.

    موافقم 24
  2. مهرانیان

    ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    تا الان فکر میکردم گاز خطرناکه. ولی خودروی هیدروژنی 1000 بار خطرناکتر از گازه. بمب متحرکه.

    موافقم 6
    مخالفم 14
    1. phonix

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      مثل باتری مثل بنزین
      حتی مدل های بسیار صاف شده تر بنزین که برای هواپیما و موتور جت تولید میشن به شدت اشتعال زا هستن
      همون طور که اونا مشکلی ندارن اینم مشکلی نداره
      هیدروژن فقط یه ایده نیست خیلی وقته تویوتا عملیاتیش کرده و روش قمار کرد حالا باید دید میتونه از این همه پول و نفوذ استفاده کنه یا نه
      ماشین ها هیدروژنی میشن یا نه رو زمان مشخص می‌کنه

  3. aliakbarkhoei

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (146 ديدگاه)

    این عالیه اما باید ایمنی این خودرو‌ها خیلی بالا باشه. چون امکان انفجار هیدروژن بالاست.

    کاش میشد مثلا با هلیوم این کارو کرد.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. Payfast

      ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
      سوابق: (808 ديدگاه)

      ماشین پرنده میشد که =/

    2. میلاد

      ۳ آذر ۱۴۰۱
      سوابق: (3 ديدگاه)

      هلیوم همین الانش هم گاز کمیابی محسوب میشه اما جهت اطلاع چندتا شرکت داخل ایران دارن خدمات آبسوز کردن خودرو ارائه میدن که یکیشون محصولات دیگه آبسوز هم میفروشه مثلاً موتور برق صد در صد آبسوز از تک سیلندر تا هشت سیلندر که راحت برق یه ویلا میتونه تأمین کنه ، البته برای خودرو فعلاً دو مدل دستگاه ارائه میدن که مصرف سوخت رو به ترتیب چهل تا هفتاد درصد کاهش میده و مدل سوم به گفته خودشون صد در صد آبسوز هنوز مجوز نداره خوبی این اختراع هم اینه که همونجا هیدروژن از آب تجزیه میکنه و بعنوان سوخت تو موتور استفاده میشه و دیگه مخزن پرفشار هیدروژن وجود نداره که بخواد خطر انفجار داشته باشه.

  4. Elemento

    ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
    سوابق: (11565 ديدگاه)

    هرچقدر استانداردهای آلایندگی بالاتر برن و سخت تر بشن به نفع خودروهای هیدروژنیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا